شناسهٔ خبر: 53519757 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

چطور در ماه رمضان دچار مشکلات گوارشی نشویم؟

فوق تخصص گوارش وکبد گفت: نفخ شدید به ویژه در سومین دهه ماه مبارک احتمالا به خاطر مصرف غذاهای نفاخ مثل آش و نخود موجود در آن و زولبیا است. روزه داران باید سعی کنند به ویژه در دهه آخر استفاده از غذاهای نفاخ موادی مثل نخود، لوبیا و باقالا را محدود کنند .

صاحب‌خبر - چطور در ماه رمضان دچار مشکلات گوارشی نشویم؟شهدای ایران

وی با ذکر این نکته که زمانی فرد دچار یبوست می‌شود که کمتر از دوبار در هفته دفع دفع داشته باشد  و مدفوع وی هم سفت باشد گفت: بهترین ماده برای رفع یبوست آب ولرم است. در این شرایط باید 8 لیوان آب ولرم در شبانه روز نوشید. از مواد فیبردار مثل میوه، کلم، هویج و کاهو، کرفس و مواد ملینی مثل زیتون و روغن زیتون استفاده کرد و همینطور حرکات ورزشی انجام داد. در این حالت نیازی به استفاده از دارو نیست و فرد معمولا پاسخ می گیرد.

اسحاق حسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود 16 ساعت روزه دار هستیم حتی افرادی که مشکل یبوست ندارند هم دچار سفتی مدفوع خواهند شد. در این شرایط توصیه می‌شود بین افطار و سحر حتما از آب زیاد، مایعات، کاهو و میوه جات بیشتری استفاده کنند تا دچار یبوست نشوند.

وی تاکید کرد:اگر فردی زخم معده و اثنی عشر فعال دارد نمی تواند روزه بگیرد و باید روزه داری را به سال آینده موکول کند. اما با توجه به اینکه این زخم ها طی 6 تا 8 هفته التیام پیدا می کنند، افرادی که پیش از این زخم داشته اند و بهبود پیدا کرده اند می توانند روزه بگیرند. اگر که فرد بیماردر حال درمان باشد هم احتمال عود زخم در سال اول بین 5 تا 10 درصد خواهد بود. بیمارانی که زخم فعال دارند و احتمالا با روزه داری دچار سوراخ شدگی بافت معده و اثنی عشر می شوند نباید روزه بگیرند.

اسحاق حسینی توضیح داد: نفخ معده سه علت اساسی دارد. اول بلعیدن هوا در هنگام مصرف غذا و مایعات که باید این افراد روش غذاخوردن خود را عوض کنند. دوم، استفاده از مواد نفاخ مثل نخود و باقالا که بهتر است این مواد خورده نشده و یا کمتر خورده شوند. سومین عاملی که باعث نفخ می شود باکتری معده است که به راحتی پس از یک دوره درمان و استفاده از آنتی‌بیوتیک رشد باکتری متوقف می شود.

وی بیان کرد: خشک شدن لبها و ورم سمت چپ بدن پس از خوردن تخم مرغ به احتمال زیاد می تواند ناشی از حساسیت باشد. باید مواد غذایی که موجب حساسیت در بدن می شوند را حذف و کنترل کرد.

نظر شما