شناسهٔ خبر: 53423937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تهران آلوده‌ترین شهر جهان شد

اشاره: خیزش طوفان، گرد و خاک از کشورهای خشک عراق، سوریه و عربستان در روز پنج‌شنبه و جمعه باعث شد تا شاخص آلودگی هوا در 13 استان و به خصوص پایتخت در شرایط خطرناک و کشنده قرار گیرد. داده‌های یک سایت هواشناسی بین‌المللی IQAir نشان می‌دهد تهران دیروز آلوده‌ترین شهر جهان بود. تهران دیروز حتی از شهرهای بسیار آلوده جهان همچون دهلی در هند هم آلوده‌تر شد. آلودگی هوای کلان‌شهر تهران روز گذشته بر روی شاخص ۵۰۰ قرار گرفت که در 30 سال گذشته بی‌سابقه است. افزایش شاخص ذرات معلق به‌شدت آلوده، خطرناک و کشنده است. روز گذشته هوای شهرهای استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان، زنجان، قزوین و ... در شرایط بحرانی قرار داشت. اصغری کارشناس هواشناسی گفت: چشمه‌های تولید گردو خاک در شمال عربستان، عراق و سوریه شکل‌گرفته و غالباً استان‌های مرزی ما را درگیر می‌کرد، حالا به تهران رسیده و به سمت شمال شرق می‌رود. با توجه به کم بارشی‌های خاورمیانه، این شرایط دوباره تکرار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

ورود سامانه بارشی به کشور 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود موج بارشی جدید از شمال غرب کشور و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک خبر داد. صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، غرب کردستان رگبار باران و برای استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و گلستان بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: روز شنبه (۲۰ فروردین) موج بارشی جدیدی از شمال غرب وارد کشور می‌شود و در مناطق شمال غرب، غرب، نواحی غربی و مرکزی خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی بارش رخ خواهد داد. روز یکشنبه (۲۱ فروردین) در نوار شمالی کشور در برخی ساعات رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: دوشنبه و سه‌شنبه (۲۲ و ۲۳ فروردین) جوی آرام در کشور خواهیم داشت. توده گردو خاکی که از عراق وارد کشور شده غرب و مرکز کشور را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. وی افزود: طی سه روز آینده در غالب نقاط کشور در برخی ساعات وزش باد شدید رخ خواهد داد و در استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب و مرکز کشور پدیده گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران اظهار کرد: آسمان تهران امروز (۲۰ فروردین‌) نیمه‌پر و از بعدازظهر ابری و با احتمال بارش باران و وزش باد شدید و با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۵ و روز یکشنبه (۲۱ فروردین‌) نیمه ابری تا ابری و گاهی بارش پراکنده و وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.
کیفیت هوای تهران در شرایط «خطرناک»
بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت در شرایط «خطرناک» قرار دارد. آلاینده شاخص نیز ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون گزارش‌شده است. از تبعات تنفس ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون به بیماری‌های قلبی و ریوی، کاهش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها، از بین رفتن بافت‌های ریه، آسم کودکان، مرگ‌ومیر زودرس و سرطان است. گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفرتا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل‌قبول» سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم برای همه گروه‌ها»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

۲۳ایستگاه کیفیت هوای تهران
 در شرایط قرمز
  روز گذشته کیفیت هوا در ۲۳ ایستگاه در شرایط قرمز و ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد.  بر این اساس کیفیت هوا  تنها در سه ایستگاه شهرری منطقه ۲۰  شهرداری منطقه ۲ و دانشگاه شهید بهشتی منطقه یک  کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است. دیروز آلوده‌ترین ایستگاه تهران  شهرک چشمه منطقه ۲۲  با شاخص ۱۹۷ است. 

هشدار وزارت بهداشت 
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به آلودگی هوا شدید در نقاطی از کشور که دچار طوفان و گرد و غبار شده‌اند،‌ گفت: با توجه به تداوم این شرایط جوی امروز در مناطقی ازجمله تهران، ‌خوزستان و... وزارت بهداشت درخواست می‌کند تا مدارس روز ۲۰ فروردین به صورت غیرحضوری و مجازی فعال باشند.
دکتر عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شرایط خطرناک آلودگی هوا در برخی استان‌ها و پایتخت گفت: به علت ورود طوفان گرد و غبار به تهران و شهرهای غربی و شمال غربی کشور، افرادی شامل سالمندان،‌ بیماران قلبی- عروقی، کودکان و... حساس شمرده می‌شوند و باید احتیاط کنند.
وی افزود: بر اساس دستورالعمل توصیه‌شده مبتلایان به بیماری‌های ریوی، قلبی، سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند و فعالیت‌های خود را به حداقل برسانند. سایر افراد نیز می‌بایست از فعالیت‌های طولانی و سنگین و ورزش در خارج از منزل خودداری کنند همچنین تعطیلی فعالیت‌های ورزشی در فضای باز تا فردا نیز الزامی‌ است. شاهسونی در ادامه اظهار کرد: وجود چنین شرایط جوی سبب افرایش بیماری‌های قلبی، ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان می‌شود همچنین افزایش شدید علائم تنفسی در کل جمعیت نیز اتفاق خواهد افتاد. شاخص فعلی هوا بیش از ۳۰۰ است و این اخطاری جدی برای سلامت انسان‌ها است. باید بدانیم که تمام افراد جامعه تحت تأثیر آثار این آلودگی هوا خواهند بود. وی در پایان تأکید کرد: با توجه به تداوم شرایط جوی تا فردا در مناطقی ازجمله تهران، ‌خوزستان و... وزارت بهداشت درخواست می‌کند تا مدارس روز شنبه به صورت غیرحضوری و مجازی فعال باشند.

وضعیت بحرانی هوای ایلام
ایلام مدیرکل حفاظت محیط‌زیست ایلام گفت: توده گرد و غبار که به تدریج واردشده، هوای مناطق شمالی استان ایلام را به صورت لحظه‌ای در وضعیت بحران قرار داده است.
غلامرضا ابدالی در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه  این توده از بیابان‌های سوریه و عراق وارد استان ایلام شده، اظهار کرد: میزان آلودگی در شهرهای سر بله بیش از ۶ برابر و ایلام، ملکشاهی، سیروان و ایوان حداکثر چهار برابر است.
وی گفت: این توده در استان ایلام نیز بیشتر نواحی شمالی را در برگرفته ‌و  میزان آلودگی حوزه جنوب کمتر از ۲ برابر حد مجاز بوده و  روند فعالیت این توده پایدار است و طی روزهای شنبه و یکشنبه به تدریج رقیق‌تر می‌شود.
در این راستا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام به منظور حفظ سلامت عمومی شهروندان توصیه کرد تا پایان شرایط آلودگی هوا این توصیه‌ها را جدی بگیرند:
* حتی‌الامکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنید.
* کودکان سالمندان و بیماران قلبی عروقی، تنفسی و مبتلا به آسم، حتی‌الامکان از حضور و فعالیت در فضای باز خودداری نمایند.
* در شرایط آلودگی هوا استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین را کاهش داده حتی‌الامکان از وسایط نقلیه عمومی استفاده شود. 
* در صورت ضرورت خروج از منزل، حتماً از ماسک مناسب استفاده کنید.
* کارکنانی که به واسطه شغل، در معرض گرد و غبار قرار دارند، حتماً از وسایل حفاظت فردی استفاده نمایند. 
*  مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزی‌ها تازه و مایعات در مواقع بروز گرد و غبار موردتوجه قرار گیرد.
* در صورت بروز هرگونه علائم تنگی نفس، قلبی- عروقی، سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه کنید.

نظر شما