شناسهٔ خبر: 68546575 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

درخواست مرد نابینا برای قصاص چشم متهم

مرد جوانی که در درگیری با دو برادر چشم خود را از دست داده است، در حالی درخواست قصاص متهم را مطرح کرده که پزشکی قانونی امکان قصاص چشم را رد کرده است.

صاحب‌خبر -
درخواست مرد نابینا برای قصاص چشم متهم
کد خبر: 673643
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۷ ۲۰:۳۰:۲۰

مرد جوانی که در درگیری با دو برادر چشم خود را از دست داده است، در حالی درخواست قصاص متهم را مطرح کرده که پزشکی قانونی امکان قصاص چشم را رد کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، متهم که مردی جوان است قبول کرده ضربه‌ای به چشم شاکی وارد کرده است اما پزشکی قانونی می‌گوید امکان قصاص وجود ندارد.

سال ۹۶ بود که ماموران پلیس در جریان درگیری شدیدی در ورامین قرار گرفتند. مرد مجروح که رامین نام دارد، بعد از مداوا به پزشکی قانونی انتقال یافت و تایید شد بینایی یک چشمش را از دست داده است. رامین به پلیس گفت عامل مجروح شدنش فردی به نام فرشید است. او گفت: من با دو برادر به نام‌های فرید و فرشید درگیری شدیدی داشتم، چون آنها پولم را نمی‌دادند. روز حادثه به کارگاه چوب‌بری آنها رفتم و سر مبلغ پولی که با هم اختلاف داشتیم، درگیر شدم. فرشید ضربه‌ای به چشم من کوبید که همان باعث شد بینایی‌ام را از دست بدهم.

وقتی این موضوع مطرح شد، ماموران فرشید را بازداشت کردند و مرد جوان قبول کرد که ضربه را زده است.

با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. در جلسه رسیدگی نماینده دادستان کیفرخواست علیه متهم را خواند و خواستار مجازات او شد.

وقتی نوبت به رامین رسید او شکایت خود را دوباره مطرح کرد و گفت: مدتی بود با دو برادر اختلاف مالی داشتم. روز حادثه هم سر این موضوع با هم درگیر شدیم و فرشید مشت محکمی‌ به صورتم کوبید که مشت به چشمم برخورد کرد. من را به بیمارستان بردند اما نتوانستند چشمم را نجات دهند و کور شدم و حالا هم درخواست قصاص دارم.

وقتی نوبت به فرشید رسید، او اتهام را قبول کرد و گفت: قصدم کور کردن نبود و از اتفاقی که افتاده است متاسفم. من فقط می‌خواستم او را بزنم تا دست از سر ما بردارد.

با تکمیل فرایند رسیدگی، قضات متهم را به قصاص محکوم کردند. رأی دادگاه مورد اعتراض متهم و وکیلش قرار گرفت و دیوان عالی کشور حکم را شکست. به این ترتیب پرونده دوباره در شعبه ۸ دادگاه کیفری استان تهران به جریان افتاد.

هرچند فرشید یک بار دیگر قبول کرد که مرتکب وارد کردن ضربه به شاکی شده، اما گفت قصد کور کردن نداشته است.

سپس وکیل فرشید گفت: قبل از اینکه ضربه به چشم وارد شود، شاکی دچار مشکل بینایی بوده و خودش این موضوع را در پزشکی قانونی اعتراف کرده است. بنابراین ممکن است فقط ضربه موکل من دلیل نابینایی او نباشد. همچنین کمیسیون پزشکی قانونی هنوز درباره اینکه آیا ممکن است مماثلت انجام و رعایت تساوی در قصاص رعایت شود اظهار نظر نکرده است.

وقتی کمیسیون پنج‌نفره پزشکی قانونی تشکیل جلسه داد، آنها اعلام کردند کور کردن چشم فرشید ممکن است به دیگر اعضای بدن او هم آسیب وارد کند، بنابراین امکان اجرای قصاص وجود ندارد.

بنابراین با توجه به اینکه امکان قصاص وجود ندارد قضات مصمم شدند یک بار دیگر تشکیل جلسه بدهد و حکم این پرونده به زودی صادر خواهد شد. 

 

نظر شما