شناسهٔ خبر: 53151375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جنگ اوکراین؛ مشاور زلنسکی: ممکن است در ۱۰ روز آینده به توافق صلح برسیم/ وزیر دفاع آمریکا: قصد جنگ با روسیه را نداریم/ «بمباران فرودگاه و کارخانه اوکراین»

صاحب‌خبر -

شفقنا- جنگ اوکراین در حالی وارد بیست و سومین روز خود شده که به گفته روسیه بسیاری از زیرساخت های نظامی اوکراین منهدم شدند. تحریم های بیشتری از سوی کشورهای مختلف علیه روسیه اعمال شده و نمایندگان مجلس آمریکا با تعلیق روابط تجاری با روسیه موافقت کردند. 

در سوی دیگر میدان زلنسکی رییس جمهور اوکراین مدعی شده که «ارتش روسیه در تلاش است تا مزدورانی را از برخی کشورها وارد جنگ کند.» مشاور زلنسکی نیز اعلام کرد که اوکراین و روسیه ممکن است ظرف ۱۰ روز دیگر به توافق صلح برسند.

به گزارش شفقنا، در ادامه مهمترین اخبار از تحولات میدانی مناقشه روسیه و اوکراین را می خوانید:

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: انهدام ۸۱ زیرساخت نظامی دیگر در اوکراین

وزارت دفاع روسیه امروز با اعلام «اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لوهانسک و دونتسک»، در بیانیه ای از انهدام ۸۱ زیرساخت نظامی دیگر در اوکراین خبر داد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده است: نیروهای جمهوری لوهانسک با حمایت نیروهای مسلح روسیه بیش از ۹۰ درصد خاک این جمهوری را آزاد کردند. طی شب گذشته هواپیماها و پدافند هوایی روسیه ۶ پهپاد اوکراینی از جمله یک فروند پهباد «بیرقدار» را در هوا سرنگون کردند. ۸۱ زیرساخت نظامی اوکراین از جمله ۴ راکت انداز و ۳ پست فرماندهی مورد اصابت قرار گرفت.

خبرنگار الجزیره نیز خاطر نشان کرد: بمباران امروز روسیه فرودگاه بین المللی لویو و کارخانه ساخت قطعات هواپیماهای دولتی اوکراین را هدف قرار داده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز امروز جمعه از حمله موشکی روسیه به فرودگاه بین المللی شهر لویو خبر داد و اعلام کرد که صدای چند انفجار پیاپی از این شهر شنیده شده است.

مشاور زلنسکی: اوکراین و روسیه ممکن است ظرف ۱۰ روز به توافق صلح برسند

میخائیل پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنانی درباره دیدار احتمالی میان زلنسکی و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی گفت: ممکن است پس از اتمام کار بر روی توافق میان اوکراین و روسیه، دیداری میان زلنسکی و پوتین برگزار شود و این دیدار ممکن است طی هفته‌های آتی صورت بگیرد.

وی افزود: هماهنگی یک معاهده صلح میان روسیه و اوکراین ممکن است از چند روز تا یک هفته و نیم، ۱۰ روز طول بکشد.

پودولیاک همچنین تاکید کرد: کی‌یف می‌خواهد در توافقنامه صلح، طرحی را برای خروج نیروهای روسیه از اوکراین مشخص کند.

وی ادامه داد: در صورت امضای این توافق، این امکان برای اوکراین و روسیه فراهم خواهد شد تا به مرحله حاد درگیری پایان دهند.

درخواست دیده‌بان حقوق بشر از اوکراین برای احترام به حقوق اسرای جنگی

دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل، در بیانیه‌ای توضیح داد که مقامات اوکراینی با انتشار ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی که آنها را به موضوع کنجکاوی عمومی تبدیل کرده است، حقوق اسیران جنگی را نادیده می‌گیرد و این اقدامات ناقض قوانین مندرج در کنوانسیون‌های ژنو است.

این نهاد حقوق بشری از مقامات اوکراینی خواست تا با پرهیز از این اقدامات، به حقوق اسیران جنگی، طبق کنوانسیون ژنو احترام بگذارد.

سازمان ملل نسبت به اثرات تعلیق عضویت روسیه در سازمان گردشگری جهانی هشدار داد

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که تعلیق روسیه از سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) می‌تواند پیامدهای فاجعه باری ایجاد کند.

استرالیا و هلند هم تحریم‌های جدید علیه روسیه وضع کردند

هلند، استرالیا و ژاپن جدیدترین کشورهایی هستند که با اعمال تحریم‌ها علیه افراد، بانک‌ها و سازمان‌های دولتی روسیه فشار بر این کشور را افزایش دادند.

در همین راستا، کانبرا تحریم‌هایی را علیه وزارت دارایی مسکو اعمال کرد در حالی که نام ۱۱ بانک و سازمان دولتی روسیه از جمله بانک مرکزی این کشور را که اکثر دارایی های بانکی روسیه به همراه تمام نهادهای مدیریت کننده بدهی‌های دولتی آن را پوشش می دهند به فهرست تحریم‌هایش اضافه کرد.

ماریز پین، وزیر امور خارجه استرالیا در بیانیه‌ای گفت: با اقدام اخیر استرالیا در گنجاندن نام بانک مرکزی روسیه در فهرست تحریم‌ها، استرالیا اکنون تمام نهادهای دولتی روسیه را که مسئول صدور و مدیریت بدهی های دولتی روسیه هستند، هدف قرار داده است.

کلاس کنات، رئیس بانک مرکزی هلند نیز گفت که تاکنون مقامات هلند بیش از ۲۰۰ میلیون یورو (۲۲۳ میلیون دلار) دارایی افراد یا شرکت‌هایی که در پی حمله روسیه به اوکراین تحریم شده‌اند را مسدود یا توقیف کرده‌اند.

زلنسکی: «ارتش روسیه در تلاش است تا مزدورانی را از برخی کشورها وارد جنگ کند» 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در پیامی ویدیویی که امروز جمعه در حساب کاربری وی در تلگرام منتشر شد، مدعی شد که کشورش اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه ارتش روسیه در تلاش است تا مزدورانی را از برخی کشورها وارد جنگ کند.

وی خطاب به افرادی که به ادعای او قصد دارند برای جنگ با کشورش به ارتش روسیه بپیوندند، هشدار داد که این «بدترین تصمیم زندگی آنها» خواهد بود.

زلنسکی گفت که «بیش از ۱۳۰۰۰ سرباز روس در جریان جنگ کشته و هزاران نفر اسیر شدند.»

رئیس جمهور اوکراین افزود: ما این جنگ را نمی‌خواستیم، ما فقط صلح می‌خواهیم.

اسلواکی برای تحویل اس-۳۰۰ به اوکراین شرط گذاشت

اوکراین از کشورهای غربی درخواست کرده تجهیزات دفاع هوایی به این کشور جهت کمک به دفع حمله نظامی روسیه که اکنون در چهارمین هفته خود قرار دارد ارائه کنند.

یاروسلاو ناد، وزیر دفاع اسلواکی گفت: ما با آمریکا، اوکراین و سایر متحدان خود در مورد امکان استقرار، ارسال یا دادن سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ به اوکراینی ها گفتگو کرده‌ایم و مایل به انجام این کار هستیم. اما ما می‌خواهیم این کار را بلافاصله بعد از آن که یک جایگزین مناسب داشته باشیم انجام دهیم.

ژاپن تحریم‌های جدید علیه روسیه وضع کرد

وزارت دارایی ژاپن امروز جمعه از اعمال تحریم‌های جدید علیه 15 فرد و 9 سازمان روسی خبر داد. تحریم‌های جدید در چارچوب سلسله اقدامات این کشور آسیایی علیه روسیه در قضیه اوکراین است.

موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با تعلیق روابط تجاری با روسیه

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را به تصویب رساند که به موجب آن، روابط تجاری عادی این کشور با روسیه به حالت تعلیق در می‌آید.

این لایحه علاوه‌ بر روسیه، روابط تجاری عادی آمریکا با بلاروس را نیز به حالت تعلیق در می‌آورد.

گفت‌وگوی تلفنی زلنسکی با ماکرون درباره مذاکرات اوکراین-روسیه

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در توییتی اعلام کرد که با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره جنگ کشورش تلفنی گفت‌وگو کرده است و در این گفت‌وگو توجه ویژه‌ای به ادامه مذاکرات صلح شد.

در همین حال، لوییجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در توییتی اعلام کرد که با دمیترو کولبا، همتای اوکراینی خود تلفنی گفت‌وگو کرده است.

وی نوشت: در جریان گفت‌وگو با کولبا بار دیگر تاکید کردم که ایتالیا از ملت اوکراین حمایت می‌کند.

دی مایو تاکید کرد: مقاومت اوکراین یک مقاومت اروپایی و مانعی در برابر پیشروی خطرناک ارتش روسیه است.

وزیر خارجه ایتالیا در ادامه بر به کار گرفتن نهایت تلاش خود برای برقراری صلح و توقف جنگ میان روسیه و اوکراین تاکید کرد.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی: ناتو مقصر جنگ اوکراین است

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، در یک پیام توییتری نوشت؛ اگر ناتو به هشدارهای رهبران و مقامات خود که سال‌هاست می‌گویند گسترش به شرق اروپا منجر به بی‌ثباتی بیشتر در منطقه می‌شود توجه می‌کرد، می‌شد از جنگ فعلی روسیه و اوکراین جلوگیری کرد.

وی همچنین ناتو را به اتخاذ اقدامات تحریک آمیز در قبال روسیه متهم کرد.

رامافوزا در ادامه پیام خود خاطرنشان کرد که برخی از مردم می‌خواهند آفریقای جنوبی موضع تهاجمی تری در این زمینه اتخاذ کند، اما رویکرد این کشور دستیابی به راه‌حل یپلماتیک و بادوام برای مناقشه فعلی است.

گروه هفت: «جنایتکاران جنگی» در اوکراین پاسخگو خواهند شد

کشورهای گروه هفت در بیانیه خود آنچه «حملات کورکورانه به غیرنظامیان توسط نیروهای روسیه» خواندند را محکوم کردند.

وزرای خارجه گروه هفت در بیانیه خود مدعی شدند: به سبب جنگ «بدون تحریک قبلی» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، میلیون‌ها نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و تخریب زیرساخت‌ها، بیمارستان‌ها، تئاترها و مدارس ادامه دارد.

آنها هشدار دادند: «مسئولان جنایات جنگی، از جمله استفاده کورکورانه از سلاح علیه غیرنظامیان، از بابت اقداماتشان مسئول دانسته خواهند شد.»

چین: موضعی بی طرفانه در قبال درگیری های اوکراین داریم 

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که کشورش موضعی مستقل و بی طرفانه در قبال درگیری در اوکراین اتخاذ می کند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز جمعه در یک نشست خبری و در واکنش به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود «اگر ثابت شود چین از اقدامات روسیه در اوکراین حمایت می کند، ایالات متحده اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد» پاسخ داد و گفت: چین موضعی مستقل درباره اوکراین دارد. درباره پرونده اوکراین مواضع ما همیشه بر اساس ماهیت پرونده و قضاوت عادلانه بوده است.

ژائو لیجیان تاکید کرد که برخی در ایالات متحده به انتشار اطلاعات نادرست و تهمت و فشار بر چین ادامه می‌دهند که رفتاری بسیار غیرمسئولانه است و به حل بحران کمکی نمی‌کند.

بن سلمان: خواستار حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین هستیم 

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در تماس تلفنی «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن تاکید کرد که موضع ریاض حمایت از همه تلاش‌ها برای حل و فصل اختلافات به شیوه‌های مسالمت آمیز و پایان دادن به درگیری‌ها و عملیات نظامی است.

صدراعظم آلمان: ناتو در بحران اوکراین دخالت نظامی نخواهد کرد

اولاف شولتز صدر اعظم آلمان گفت که پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در اوکراین مداخله نظامی نخواهد کرد اما غرب علاوه بر کمک نظامی، به حمایت مالی و بشردوستانه از این کشور ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور بلاروس: زلنسکی اگر با پوتین توافق نکند، باید سند تسلیم شدن را امضا کند

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس معتقد است که اگر زلنسکی توافق با پوتین را امضا نکند، باید سند تسلیم شدنش را امضا کند.

رئیس جمهور بلاروس همچنین اعلام کرد که ارتش اوکراین تاکنون دو بار خاک کشورش را هدف حمله موشکی قرار داده است. وی سپس تهدید کرد که اگر کی یف به تنش آفرینی علیه بلاروس ادامه دهد، کشورش به آن پاسخ خواهد داد.

رئیس جمهور بلاروس همچنین گفت که مطمئن است عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین به زودی پایان می پذیرد.

اعلام زمان احتمالی دیدار دوجانبه پوتین و زلنسکی

یک مقام بلندپایه اوکراینی از احتمال انجام یک دیدار دو جانبه میان روسای جمهوری این کشور و روسیه طی هفته های آینده خبر داد.

وزیر دفاع آمریکا: قصد جنگ با روسیه را نداریم 

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، مستقیما روسیه را به ارتکاب به جنایت جنگی متهم نکرد، اما گفت: به نظر می‌رسد حملات اخیر در اوکراین مستقیماً بر غیرنظامیان متمرکز شده‌ و اگر به غیرنظامیان حمله شود و آن‌ها عمدا هدف قرار گیرند، این یک جنایت است.

وزیر دفاع آمریکا بار دیگر تاکید کرد که کشورش در اوکراین وضعیت «پرواز ممنوع» اعلام نخواهد کرد، چراکه این کار «به معنای مناقشه با روسیه است.»

وزیر دفاع آمریکا همچنین بیان کرد: ما گفته‌ایم و رئیس‌جمهوری‌مان نیز گفت، که قصد جنگ با روسیه را نداریم؛ با این وجود، هرآنچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا اوکراین بتواند از قلمرو خود دفاع کند.

تماس تلفنی اردوغان و پوتین

ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اردوغان در تماس تلفنی به پوتین تاکید کرد که آماده میزبانی از وی با رئیس جمهور اوکراین در ترکیه به منظور انجام مذاکرات در آنکارا یا استانبول است.

در این بیانیه آمده است که اردوغان به پوتین تصریح کرد: آتش بس دائمی در اوکراین می‌تواند شرایط را به راه حلی طولانی مدت سوق دهد.

اردوغان همچنین بر لزوم در نظر گرفتن اوضاع انسانی در اوکراین و فعال کردن کریدورهای انسانی در هر دو جهت تاکید کرد.

اسد: جنگ اوکراین نقاب از چهره غرب برداشت

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تأکید کرد: جنگ اوکراین موجب افتادن نقاب غرب و رسوایی کامل آنها شد. کشورهای غربی اجازه ابراز خشونت علیه روسیه در شبکه‌های اجتماعی را دادند و یا همه املاک روسیه در خارج از این کشور که متعلق به دولت یا تاجران روسی بود را مصادره کردند، این اقدام آنها مغایر با آزادی در داشتن مِلک و مستغلات است و در واقع، این حقیقت را روشن کرد که تنها مالکیت غرب بر املاک دیگران از نظر آنها درست است.

ابراز نگرانی نخست‌وزیر عراق نسبت به تحولات روسیه و اوکراین

الکاظمی نخست وزیر عراق، ضمن ابراز نگرانی عراق از تحولات روسیه و اوکراین و وخامت اوضاع انسانی در آنجا بر اهمیت اهتمام به گفت و گو برای پایان دادن به بحران در راستای حفظ امنیت و سلامت مردم اوکراین و دیگر کشورهای منطقه تاکید کرد.

همچنین در اخباری کوتاه منتشر شده است:

ارتش روسیه بین غیرنظامیان در شهر خارکیف اوکراین کمک های بشردوستانه توزیع کرد.

اوکراین برای ایجاد مکانیزمی با روسیه به منظور تبادل اطلاعات درباره اسرا و کشته شدگان تلاش می کند.

بایدن امروز(جمعه) با همتای چینی درباره بحران اوکراین تلفنی گفتگو می کند.

ورزشکاران روس از شرکت در لیگ الماس دومیدانی محروم شدند.

سیاستمدار آمریکایی: ایالات متحده زلنسکی را برای ادامه کشتار تحت فشار قرار می دهد.

روسیه از آمریکا خواست که داده های مربوط به فعالیت بیولوژیکی نظامی خود در اوکراین را منتشر کند.

سنای آمریکا از یک شرکت آمریکایی به دلیل تداوم فعالیتش در روسیه انتقاد کرد.

سازمان ملل از گفتگوهای بین روسیه و اوکراین استقبال کرد.

 

نظر شما