شناسهٔ خبر: 53150289 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

آخرین تحولات اوکراین | درخواست سازمان ملل برای تحقیقات کامل درباره مسائل اوکراین

پس از آنکه بایدن ، پوتین را جنایت کار جنگی خواند، کشورهای اروپایی هم به تبعیت از آمریکا روسیه را متهم به جنایت جنگی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ بیست و سومین روز جنگ اوکراین در حالی آغاز شد ک ه آمریکا به چین درباره حمایت نظامی از جنگ روسیه هشدار داد.

سازمان ملل خواستار تحقیقات کامل درباره اوکراین شد

 مسئول سیاسی سازمان ملل با اعلام تلفات گسترده غیرنظامیان در اوکراین و تخریب صدها ساختمان مسکونی، مدرسه، بیمارستان و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی، خواستار تحقیقات کامل در این ارتباط شد. 

«رزماری دی کارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک گفت که «قوانین بین‌المللی بشردوستانه در منع حملات مستقیم به غیرنظامیان در عملیات‌های نظامی و تضمین حفاظت از آنها کاملاً واضح است»

این مقام سازمان ملل گفت که بسیاری از حملات روزانه که شهرهای اوکراین را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند «بنابر گزارش‌ها منجر به تلفات غیرنظامی و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی می‌شود.»

همنچنین سازمان بهداشت جهانی گفته است که «جنگ در اوکراین عواقب مخربی برای سلامت مردم اوکراین دارد. پیامدهایی که برای سال‌ها یا دهه‌های آینده طنین‌انداز خواهد بود.»

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در نشست شورای امنیت اعلام کردند که آنها تا کنون ۴۳ حمله به تأسیسات مراقبت‌های بهداشتی اوکراین را تأیید کرده‌اند که این حملات ۱۲ کشته و ۳۴ زخمی از جمله از میان کارکنان بهداشت داشته‌اند.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: «اختلال در خدمات و تدارکات در اوکراین برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، اچ آی وی و سل که یکی از علل اصلی مرگ و میر در اوکراین هستند، خطرات شدیدی ایجاد می‌کند و خدمات برای سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی نیز برای کمک به افرادی که در اوکراین هستند برای مقابله با اثرات جنگ ضروری است.»

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: «بیش از ۳۵۰۰۰ بیمار سلامت روان در بیمارستان‌های روان‌پزشکی و مراکز مراقبت طولانی‌مدت اوکراین وجود دارد که با کمبود شدید دارو، غذا، گرمایش، پتو و موارد دیگر مواجه هستند.»

غرب وضعیت اوکراین را بر اساس اطلاعات نادرست ارزیابی می‌کند

«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه گفت کشورهای غربی ارزیابی‌های خود از وضعیت انسانی در اوکراین را بر اساس اطلاعات نادرست اعلام می‌کنند.

نماینده روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ما با نگرانی‌های سازمان ملل در مورد بحران انسانی که در برخی مناطق اوکراین در حال رخ دادن است، شریک هستیم.»

هشدار آمریکا به چین درباره حمایت نظامی از جنگ روسیه

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا قرار است روز جمعه برای اولین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین، با «شیء جینپینگ»، رئیس جمهور چین گفتگو کند. کاخ سفید در این ارتباط اعلام کرده که بایدن به شیء جینپینگ نسبت به حمایت از متحد خود ولادیمیر پوتین در مأموریت جنگی هشدار خواهد داد. پیشتر جو بایدن در نوامبر گذشته از کاخ سفید در واشنگتن به طور مجازی با رئیس جمهور چین شیء جینپینگ ملاقات کرده بود.دولت بایدن تا کنون در چند نوبت هشدار داده است که پکن در صورت حمایت مادی از جنگ روسیه در اوکراین با عواقب بدی روبرو خواهد شد.

تحریم‌ها روسیه را ۳۰ سال به عقب راند

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری درباره تحولات اوکراین ضمن تأیید کشته شدن یک تبعه آمریکایی در اوکراین گفت: روسیه برای استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین و اتهام زنی به کی یف آماده می‌شود. حمله به غیرنظامیان جنایت جنگی محسوب می‌شود و عاملان ارتکاب جنایت‌های جنگی در اوکراین بازخواست خواهند شد. کارشناسان ما در حال تلاش برای ثبت مستندات مربوط به جنایت‌های جنگی صورت گرفته در اوکراین هستند.

بلینکن مدعی شد: تحریم‌های آمریکا ۳۰ سال روسیه را به عقب بازگردانده است. جنگ روسیه بر قیمت سوخت و اقتصاد جهانی تأثیر خواهد گذاشت. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم روسیه را برای توقف جنگ علیه اوکراین تحت فشار قرار دهند.

وی با بیان اینکه اهداف روسیه از حمله به اوکراین محقق نشده است، افزود: ایالات متحده به افزایش فشار بر روسیه تا پایان عملیات نظامی خود در اوکراین ادامه خواهد داد. جنگ ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد، اما پوتین به هدف خود نخواهد رسید و اوکراین یک کشور مستقل باقی خواهد ماند. مردم اوکراین هرگز تسلیم روسیه نخواهند شد بلکه با تمام قدرت علیه آن خواهند جنگید. ما کمک‌های انسانی بیشتری برای اوکراین خواهیم فرستاد. دولت بایدن دو میلیارد دلار کمک به اوکراین اختصاص داده که یک میلیارد دلار آن فقط در هفته گذشته اختصاص یافته است.

بلینکن با اشاره به اینکه بحران پناهجویان اوکراین در اروپا به سرعت در حال افزایش است، گفت: رئیس جمهور بایدن در تماس تلفنی روز جمعه با همتای چینی خود، تأکید خواهد کرد که پکن عواقب هرگونه حمایت احتمالی از عملیات روسیه در اوکراین را متحمل خواهد شد. چین با محکومیت جنگ اوکراین مخالفت کرده است و ما از احتمال کمک این کشور به روسیه در جنگ اوکراین نگرانیم. اگر چین به روسیه در این جنگ کمک کند، در تحریم پکن تردید نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که پوتین در رأس قدرت باشد، هیچ رابطه‌ای بین مسکو و واشنگتن وجود نخواهد داشت. هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل پوتین برای توقف تجاوگری مشاهده نمی‌کنم. ما به حمایت از اوکراین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه ادامه می‌دهیم.

دبیرکل ناتو دخالت در جنگ اوکراین را رد کرد

ینز استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، دخالت فعالانه این ائتلاف نظامی در جنگ اوکراین را رد کرد. استولتنبرگ در گفت‌وگو با  بیلد آلمان گفت که ناامیدی رئیس‌جمهور اوکراین را درک می‌کند، اما ناتو به یک طرف جنگ تبدیل نخواهد شد.

استولتنبرگ  همچنین تاکید کرد که تهاجم بزرگترین اشتباه پوتین بود. وی گفت: او شجاعت اوکراینی ها و اتحاد و قدرت ناتو را کاملا دست کم گرفت. ناتو از اوکراین در بسیاری از جنبه های مهم حمایت می کند.

وی همچنین گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا مجاز به ارائه تسلیحات به اوکراین هستند، آنها به شدت طرفدار تحریم هاهستند. استولتنبرگ همچنین تاکید کرد که با صدراعظم آلمان در این باره اتفاق نظر دارد که جنگ نباید بیش از این تشدید شود. وی گفت: همچنین یک خط ارتباط مستقیم بین فرماندهان ناتو و ارتش روسیه وجود دارد. به گفته وی این خط برای جلوگیری از یک جنگ هسته‌ای تصادفی مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت لزوم بلافاصله از آن استفاده می شود.‎

اعلام آمادگی جی 7 برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه

گروه 7 متشکل از کشورهای صنعتی پیشرو غربی که ریاست دوره‌ای آن بر عهده آلمان است روسیه را به تحریم های بیشتر تهدید کرده است. طبق بیانیه مشترک این کشورها که توسط وزارت خارجه فدرال آلمان در برلین منتشر شد، اقدامات بی سابقه ای علیه روسیه در حال حاضر وجود دارد. این اقدامات هزینه های قابل توجهی را برای اقتصاد روسیه به همراه داشته است و اثرات آن در آینده هم افزایش خواهد یافت. جی 7 آماده است این فشار ها را افزایش دهد.‎

 حمله موشکی روسیه به مناطقی در اطراف فرودگاه لویو

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد روسیه از یک زیردریایی در دریای سیاه 6 فروند موشک کروز به مناطقی در اطراف فرودگاه بین‌المللی لویو در غرب اوکراین شلیک کرده است.

هم‌زمان شهردار لویو اعلام کرد یک ایستگاه تعمیر و نگهداری هواپیما در جریان حمله موشکی روسیه تخریب شده است، اما این حمله تلفات جانی نداشته است.

تشدید تحریم‌های مالی استرالیا علیه روسیه

استرالیا هم تحریم‌های بیشتری را علیه وزارت دارایی روسیه و یازده بانک و سازمان دولتی دیگر این کشور اعمال می کند. "ماریس پین"، وزیر امور خارجه استرالیا این خبر را اعلام کرد.‎

تلاش آلمان برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه با تقویت همکاری‌ها با قطر

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان این هفته به قطر و امارات متحده عربی سفر می کند. این سفر بخشی از تلاش ها برای کاهش وابستگی به واردات انرژی روسیه پس از جنگ روسیه در اوکراین است. قطر یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان است.

هابک گفت که جنگ روسیه علیه اوکراین همچنین موضوع امنیت انرژی را در مرکز بحث های بین‌المللی قرار داده است. 

وی افزود: ما بیش از هر زمان دیگری، نیاز به ترویج تحول جهانی انرژی و تنوع منابع گاز طبیعی داریم. از یک طرف، ما در کوتاه مدت و به طور موقت به گاز طبیعی مایع بیشتری نیاز داریم و می‌خواهیم آن را در پایانه‌های آلمانی خودمان وارد کنیم. از سوی دیگر، تغییر آینده از گاز طبیعی معمولی به هیدروژن سبز باید با سرعت بیشتری آغاز شود.

هابک در قطر با امیر این کشور و برخی وزرا گفتگو خواهد کرد.

پیشنهاد تازه اوکراین برای آتش بس از زبان چاووش اوغلو

وزیر خارجه ترکیه درباره آتش‌بس احتمالی بین روسیه و اوکراین و خبرهایی مربوط به معرفی ترکیه، انگلیس و آمریکا به‌ عنوان کشورهای ضامن گفت: اوکراین در مورد پیمان امنیت جمعی پیشنهادی ارائه کرد که مشارکت ترکیه و آلمان علاوه بر 5 عضو شورای امنیت نیز باشد. (+لینک)

زلنسکی برای نامزدی جایزه صلح نوبل معرفی شد

اعضای کنونی و سابق پارلمان اروپا طی نامه‌ای به کمیته نوبل نروژ، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین را برای دریافت جایزه صلح نوبل در سال 2022 نامزد کردند. با توجه به اینکه مهلت معرفی نامزدهای جایزه صلح نوبل در سال 2022 به پایان رسیده است، نویسندگان این نامه از کمیته نوبل نروژ خواستند که در مهلت معرفی نامزدها تجدید نظر کند.

ژاپن تحریم‌های مالی علیه روسیه را تشدید کرد

ژاپن دارایی های تعداد دیگری از افراد و سازمان های مهم روسی را به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین مسدود می کند. همانطور که خبرگزاری ژاپنی کیودو روز جمعه به نقل از محافل دولتی گزارش داد، این موضوع از جمله بر رئیس سرویس اطلاعات نظامی روسیه GRU و تامین کننده تسلیحات Rosoboronexport تأثیر می گذارد. 

به این ترتیب ژاپن اکنون 95 فرد و گروه روسی را تحریم کرده است. دارایی‌های "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه، بانک مرکزی و الکساندر لوکاشنکو، حاکم بلاروس نیز مسدود شد.‎

افزایش خطر رکود اقتصادی در آلمان به دلیل جنگ اوکراین

خطر رکود اقتصادی در آلمان به دلیل حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است. این نتیجه توسط شاخص اقتصادی مؤسسه تحقیقات اقتصاد کلان و چرخه تجاری (IMK) نشان داده شده است.  این سیستم هشدار زودهنگام که بر اساس داده‌های اقتصادی فعلی است، در حال حاضر احتمال رکود اقتصادی را برای سه ماه آینده پس از 16.1 درصد در فوریه 23.9 درصد می‌داند.سباستین دالین، مدیر علمی IMK برای ماه‌های آینده هشدار می‌دهد: در واقع، نشانه‌های زیادی وجود دارد که حاکی از آن است تورم به دلیل شوک‌های قیمت انرژی ناشی از تهاجم روسیه، همچنان به سطوح بالاتر شتاب خواهد گرفت. علاوه بر این، خطر تنگناهای عرضه جدید وجود دارد که شدت و مدت آن به  چگونگی روند درگیری ها بستگی دارد.‎

کی‌یف زمان احتمالی انعقاد پیمان صلح با مسکو را اعلام کرد

میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که مذاکره بر سر توافقنامه صلح بین مسکو و کی‌یف ممکن است تا یک هفته و نیم طول بکشد. این مقام اوکراینی گفت: «در حال حاضر، هر دو هیئت روسیه و اوکراین بر مواضع قبلی خود ایستاده‌اند. هماهنگ شدن نقاط مورد اختلاف طرفین می تواند از چند روز تا یک هفته و نیم طول بکشد. در این مدت باید به تنظیم پیمان صلح بین دو طرف نزدیک شویم.»

وی با بیان اینکه شرط اصلی پیمان صلح از سوی اوکراین خروج نیروهای روسی از خاک این کشور است، تأکید کرد که اوکراین می‌خواهد طرحی خاص برای خروج نیروهای روسی تهیه کند و در توافقنامه صلح گنجانده شود تا این موضوع از لحاظ حقوقی تضمین شده باشد.

پادولیاک همچنین یادآور شد که گروه‌های فرعی متعددی نیز در جریان مذاکرات دوجانبه روی حل مشکلات خاص متمرکز هستند. مشاور رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد که مذاکرات همچنان ادامه دارد و در حال حاضر امکان افشای جزئیات آنها وجود ندارد.

قدیروف از اعزام هزار چچنی به اوکراین خبر داد

رمضان قدیروف، رئیس "جمهوری چچن" در کانال تلگرام خود اعلام کرد که هزار نظامی چچنی داوطلب دیگر برای شرکت در جنگ با نیروهای تندروی ملی‌گرای اوکراینی به این کشور فرستاده شدند.

قدیروف یادآور شد که دستیارش در امورنظامی که خود یک نظامی باتجربه است با این داوطلبان اعزام شده است تا در عملیات غیرنظامی کردن و فاشیسم زدایی اوکراین مشارکت داشته باشد.

رئیس چچن همچنین تاکید کرد که هر روز بر تعداد کسانی که مایل به رفتن به منطقه عملیاتی اوکراین هستند، افزوده می‌شود.‎

درخواست یکی از اعضای کنگره آمریکا از بایدن برای توقف ارسال سلاح به اوکراین

مارجری تیلور گرین، عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده از سیاست کشورش در ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین انتقاد کرد. به گفته وی، رئیس جمهور جو بایدن باید عرضه سلاح به کی‌یف را ممنوع کند. این سیاستمدار شب گذشته در یک پیام ویدیویی اعلام کرد: «ایالات متحده به رئیس‌جمهور زلنسکی و مردم اوکراین امیدی واهی برای پیروزی در مقابله با روسیه داده که احتمالاً نمی‌تواند به واقعیت منجر شود. اگر ما واقعاً به اوکراینی‌های رنج‌کشیده‌ای که هر روز در تلویزیون می‌بینیم اهمیت می‌دهیم، باید از ارسال پول و سلاح برای آنها دست برداریم.»

آخرین هشدار بایدن به چین درباره عواقب ادامه حمایت از روسیه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، شب گذشته اعلام کرد که جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا در طی یک گفتگوی تلفنی با شی جین پینگ، رئیس ‌جمهوری چین، به وی در خصوص اقداماتی که واشنگتن در صورت ادامه حمایت پکن از حمله نظامی روسیه به اوکراین هشدار خواهد داد.

وی گفت: «پرزیدنت بایدن روز جمعه (18 مارس/27 اسفند ماه) با رئیس جمهور شی گفتگو خواهد کرد و بطور واضح خواهد گفت که چین مسئول هر گونه اقدامی در جهت حمایت از تجاوز روسیه به اوکراین خواهد بود.»

بلینکن تأکید کرد که جمهوری خلق چین از محکوم کردن «تجاوز» روسیه خودداری می‌کند و به نظر می‌رسد در جهت مخالف با این مسئله خود را به عنوان یک کشور بی‌طرف معرفی می‌کند. به گفته وی، ضمن اینکه چین در حال بررسی امکان "کمک مستقیم به روسیه در زمینه ارائه اطلاعات مربوط به تجهیزات نظامی در اوکراین" است.

سفارت روسیه خواستار افشای اطلاعات آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین شد

سفارت روسیه در واشنگتن صبح امروز، جمعه، 18 مارس با انتشار یک بیانیه تاکید کرد که ایالات متحده باید داده‌های مربوط به فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی این کشور در آزمایشگاه‌های موجود در خاک اوکراین را در اسرع وقت فاش کند.

سفارت روسیه یادآور شد که اتهامات آمریکا علیه روسیه در مورد نقض کنوانسیون تسلیحات شیمیایی قابل بررسی نیست، برای اینکه خود ایالات متحده به تعهدات خویش در این زمینه عمل نمی کنند و این در حالی است که تامین مالی پروژه‌های بیولوژیکی نظامی در اوکراین توسط طرف آمریکایی کاملاً مستند شده است. طبق گفته سفارت روسیه،  کل سرمایه گذاری آمریکا در این زمینه 32 میلیون دلار تخمین زده شده است.

درخواست روسیه برای تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که این کشور روز جمعه، 18 مارس، خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره موضوع آزمایشگاه‌های بیولوژیکی-نظامی ایالات متحده در خاک اوکراین، با در نظر گرفتن اسناد جدید بدست آمده خواهد شد. وی گفت: «امروز نامه مربوطه را به نماینده امارات [ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل] ارسال خواهیم کرد».

وزیر خارجه اوکراین: روسیه باید در فهرست سیاه FATF قرار گیرد

دمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین پیشنهاد کرده که فدراسیون روسیه از گروه ویژه اقدام مالی FATF(Financial Action Task Force) حذف شود.

وزیر خارجه اوکراین امروز جمعه 18 مارس در پیامی توئیتری در این باره نوشت: از آنجایی که روسیه به ارتکاب جنایات وحشیانه خود در خاک کشور ما ادامه می دهد، باید از همه سازمان‌ها و عرصه های بین المللی کنار گذاشته شود. ما از همه کشورهای عضو FATF می‌خواهیم تا روابط خود با روسیه را متوقف کرده و فوراً این کشور را در فهرست سیاه FATFقرار دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما