شناسهٔ خبر: 53151729 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات جنگ اوکراین؛

حمله روسیه به فرودگاه لویو در غرب اوکراین/تاکید مجدد آمریکا: با روسیه وارد جنگ نمی‌شویم

صاحب‌خبر -
حمله روسیه به فرودگاه لویو در غرب اوکراین/تاکید مجدد آمریکا: با روسیه وارد جنگ نمی‌شویم

خبرگزاری آریا-آخرین تحولات میدانی در اوکراین حاکی از آن است که فرودگاه لویو در غرب اوکراین هدف حملات موشکی نیروهای روسیه قرار گرفت.
 به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،همزمان روسیه بر فراز مناطق دونتسک و لوهانسک که خواهان جدایی از اوکراین و حامی حمله روسیه هستند، منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد.
 شبکه الجزیره امروز جمعه از حمله موشکی روسیه به فرودگاه بین المللی شهر لویو خبر داد.
نیروی هوایی اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه با شش موشک کروز از یک زیردریایی در دریای سیاه، فرودگاه لویو را هدف قرار دادند.
شهردار لویو گفت که موشک‌های روسیه بامداد امروز به منطقه‌ای در نزدیکی فرودگاه این شهر در غرب اوکراین اصابت کرد.
«آندری سادووی» افزود: این حمله موشکی موجب انهدام یک مرکز ساخت قطعات و تعمیر و نگهداری هواپیما شده است اما تلفات جانی در پی نداشته است. 
ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نیز نشان می دهد که چندین انفجار بزرگ صبح امروز نزدیکی فرودگاه لویو را لرزاند و در پی آن دودهای قارچ‌ گونه ای از این منطقه به هوا برخاست. 
در همین حال جدایی طلبان منطقه دونباس در شرق اوکراین خبر دادند که روسیه منطقه پرواز ممنوع را بر فراز دو جمهوری لوهانسک و دونتسک واقع در دونباس که خواهان جدایی از این کشور هستند، اعمال کرده است.

تاکید مجدد آمریکا: با روسیه وارد جنگ نمی‌شویم 
وزیر دفاع آمریکا بار دیگر تاکید کرد که کشورش در اوکراین وضعیت «پرواز ممنوع» اعلام نخواهد کرد، چراکه این کار «به معنای مناقشه با روسیه است.»
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در اسلواکی و پس از دیدار با وزیر دفاع این کشور، گفت: از منظر آمریکا، جو بایدن (رئیس‌جمهوری این کشور) در مورد این مسئله که آمریکا در اوکراین نخواهد جنگید، شفاف بوده است. با این وجود، هرآنچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا اوکراین بتواند از قلمرو خود دفاع کند.
آستین گفت: ما همچنین گفته‌ایم که اعلام وضعیت پرواز ممنوع، در واقع به این معناست که در نبرد هستیم، به این معناست که با روسیه در جنگ قرار داریم و این چیزی است که ما گفته‌ایم و رئیس‌جمهوری‌مان نیز گفت، که قصد جنگ با روسیه را نداریم.
وی افزود: این بدین معناست که برای کنترل آسمان اوکراین، باید سامانه‌های دفاعی روی زمین را غیرفعال کنیم و برخی از این سامانه‌ها در خاک روسیه قرار دارند و راه آسانی برای این کار وجود ندارد. چیزی تحت عنوان «چراغ پرواز ممنوع» وجود ندارد، پرواز ممنوع به معنی جنگ با روسیه است و موضع ما همچنان این است که قصد چنین کاری نداریم.
آستین اظهار داشت که نیروهای اوکراینی عملکرد موفقیت‌آمیزی در کار با سامانه‌های دفاع هوایی برای بازداشتن حملات روسیه داشته‌اند و گفت: هدف ما این است که همچنان چیزهایی که برای نیروهای اوکراینی جواب داده است را تقویت کنیم.

بلینکن: در صورت اثبات حمایت چین از روسیه در اوکراین اقدام جدی می‌کنیم 
سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تهدیدهای آمریکا گفت که کشورش موضعی مستقل و بی طرفانه در قبال درگیری در اوکراین اتخاذ می کند.
به گزارش روسیا الیوم، این اظهارات ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز جمعه در یک نشست خبری و در واکنش به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مطرح شد که گفت بود اگر ثابت شود چین از اقدامات روسیه در اوکراین حمایت می کند، ایالات متحده «اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد».
وی پاسخ داد: چین موضعی مستقل درباره اوکراین دارد. درباره پرونده اوکراین مواضع ما همیشه بر اساس ماهیت پرونده و قضاوت عادلانه بوده است.
ژائو لیجیان تاکید کرد که برخی در ایالات متحده به انتشار اطلاعات نادرست و تهمت و فشار بر چین ادامه می‌دهند که رفتاری بسیار غیرمسئولانه است و به حل بحران کمکی نمی‌کند.
روز پنجشنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که اگر پکن از حمله روسیه به اوکراین به ویژه با ارسال کمک های نظامی به مسکو حمایت کند، جو بایدن همتای چینی خود را به اقدامات متقابل تهدید خواهد کرد.
وی افزود: ما نگران این واقعیت هستیم که آنها در حال بررسی کمک مستقیم به روسیه با تجهیزات نظامی هستند که در اوکراین استفاده خواهد شد.
بلینکن گفت: بایدن جمعه با رئیس جمهور شی صحبت خواهد کرد و به صراحت به او خواهد گفت که چین مسئول هر اقدامی است که با هدف حمایت از حمله روسیه باشد و ما در اعمال تحریم های سخت علیه چین تردید نخواهیم کرد.

یشنهاد مجدد اردوغان برای میزبانی مذاکرات پوتین -زلنسکی
منابع خبری از گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه درباره آخرین تحولات جنگ اوکراین خبر دادند.
به گزارش روسیا الیوم، ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود درباره آخرین تحولات جنگ اوکراین و وضعیت انسانی در این کشور رایزنی کرد.
اردوغان در این تماس تلفنی تصریح کرد که موضع صادقانه آنکارا برای تضمین صلح میان روسیه و اوکراین همچنان پابرجاست.
وی با بیان اینکه اعلام آتش بس دائمی مسیر را برای راه حل بلندمدت هموار خواهد کرد، نسبت به کسب نتایج مثبت از مذاکرات روسیه و اوکراین ابراز امیدواری کرد.
اردوغان ضمن تکرار پیشنهاد خود برای میزبانی از پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در استانبول یا آنکارا تصریح کرد که ممکن است اجماع بر سر برخی مسائل به مذاکره در سطح سران نیاز داشته باشد.
رئیس جمهوری ترکیه در ادامه با اشاره به اینکه جنگ به نفع هیچ طرفی نخواهد بود و باید به دیپلماسی فرصت داده شود، بر لزوم نظارت بر وضعیت انسانی و بهره برداری موثر از گذرگاه‌های بشردوستانه تاکید کرد.
پوتین نیز در این تماس تلفنی تاکید کرد که کشورش تسلیم فشارهای غرب نخواهد شد و تا زمان خلع سلاح کی‌یف عملیات نظامی خود برای حفاظت از دونباس را متوقف نخواهد کرد.
کرملین نیز در بیانیه‌ای دراره گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه همتای ترکیه‌ای خود را در جریان روند گفت وگوها میان مذاکره کنندگان مسکو و کی‌یف قرار داد.
در این بیانیه آمده است: در این گفت‌وگو بر بعد انسانی جنگ اوکراین تاکید شد و اردوغان از پوتین به دلیل کمک به روند خارج کردن شهروندان ترکیه‌ای از اوکراین تشکر و قدردانی کرد.
در این بیانیه همچنین آمده است: در این تماس روسای جمهور دو کشور مسائل مربوط به دستور کار دوجانبه را بررسی و از نتایج مذاکرات اخیر سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو، وزرای امور خارجه روسیه و ترکیه در آنتالیا و مسکو را ستودند.
طبق این بیانیه، پوتین و اردوغان در ادامه تلاش برای ادامه توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری سودمند متقابل از جمله اجرای پروژه‌های راهبردی در حوزه انرژی را مورد بررسی قرار دادند.

اسلواکی برای تحویل اس-300 به اوکراین شرط گذاشت
وزیر دفاع اسلواکی گفت کشورش مایل است در صورت ارائه یک جایگزین از سوی متحدان ناتو، سامانه دفاع هوایی اس- 300 خود را در اختیار اوکراین قرار دهد؛ این درحالی است که همتای آمریکایی وی به خبرنگاران گفت که هیچ چیزی در خصوص این موضوع برای اعلام ندارد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، اوکراین از کشورهای غربی درخواست کرده تجهیزات دفاع هوایی به این کشور جهت کمک به دفع حمله نظامی روسیه که اکنون در چهارمین هفته خود قرار دارد ارائه کنند.
یاروسلاو ناد، وزیر دفاع اسلواکی در یک کنفرانس خبری گفت: ما با آمریکا، اوکراین و سایر متحدان خود در مورد امکان استقرار، ارسال یا دادن اس-300 به اوکراینی ها گفتگو کرده‌ایم و مایل به انجام این کار هستیم. اما ما می‌خواهیم این کار را بلافاصله بعد از آن که  یک جایگزین مناسب داشته باشیم انجام دهیم.
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، که در کنار ناد سخنرانی می‌کرد، از بیان اینکه آیا کشورش ممکن است مایل به پر کردن این شکاف باشد، خودداری کرد.
آستین بدون اشاره به جزئیات گفت: در حال حاضر هیچ اطلاعیه‌ای برای شما ندارم. اینها مسائلی هستند که ما به همراه همه متحدان خود روی آنها کار خواهیم کرد. مطمئناً این فقط یک موضوع مربوط به آمریکا نیست، یک موضوع مربوط به ناتو است.

زلنسکی: جنگ نمی‌خواستیم
همزمان با بیست وسومین روزجنگ اوکراین، رئیس جمهور این کشور در پیامی ویدیویی اعلام کرد: ما این جنگ را نمی‌خواستیم، ما فقط صلح می‌خواهیم.
به گزارش آناتولی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در پیامی ویدیویی که امروز جمعه در حساب کاربری وی در تلگرام منتشر شد، مدعی شد که کشورش اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه ارتش روسیه در تلاش است تا مزدورانی را از برخی کشورها وارد جنگ کند.
وی خطاب به افرادی که به ادعای او قصد دارند برای جنگ با کشورش به ارتش روسیه بپیوندند، هشدار داد که این "بدترین تصمیم زندگی آنها" خواهد بود.
زلنسکی گفت که "بیش از 13000 سرباز روس در جریان جنگ کشته و هزاران نفر اسیر شدند".
وی از خانواده‌های روسی خواست تا به دنبال پسران خود (شرکت کننده در جنگ)باشند و در مورد سرنوشت آنها تحقیق کنند.
رئیس جمهور اوکراین افزود: ما این جنگ را نمی‌خواستیم، ما فقط صلح می‌خواهیم.

موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با تعلیق روابط تجاری با روسیه
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را به تصویب رساند که به موجب آن، روابط تجاری عادی این کشور با روسیه به حالت تعلیق در می‌آید.
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، این لایحه مورد حمایت دو حزب (جمهوری‌خواه و دموکرات) که با 424 رای موافق در مقابل تنها هشت رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید، به مجلس سنا می‌رود تا این مجلس نیز آن را به رای بگذارد.
این لایحه علاوه‌ بر روسیه، روابط تجاری عادی آمریکا با بلاروس را نیز به حالت تعلیق در می‌آورد.
این لایحه توسط «ریچارد نیل»، نماینده دموکرات و رئیس کمیته «امکانات مالی» مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین «کوین برادی»، عضو جمهوی‌خواه این کمیته ارائه شده بود.
در مقابل، هشت تن از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا به این لایحه رای منفی دادند.
تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان یک روز پس از آن اتفاق افتاد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در خطابی ویدیویی در این مجلس، از نمایندگان خواستار کمک بیشتر واشنگتن به کی‌یف شد. اوکراین از بیش از سه هفته پیش، درگیر جنگ با روسیه است.

گفت‌وگوی تلفنی زلنسکی با ماکرون درباره مذاکرات اوکراین-روسیه
منابع خبری از گفت‌وگوی تلفنی میان رؤسای جمهور اوکراین و فرانسه درباره مذاکرات صلح میان کی‌یف و مسکو خبر دادند.
به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره جنگ کشورش تلفنی گفت‌وگو کرده است.
زلنسکی در توییتی در این باره نوشت: با امانوئل ماکرون گفت‌وگو کردم. در این گفت‌وگو توجه ویژه‌ای به ادامه مذاکرات صلح شد.
در همین حال، لوییجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در توییتی اعلام کرد که با دمیترو کولبا، همتای اوکراینی خود تلفنی گفت‌وگو کرده است.
وی نوشت: در جریان گفت‌وگو با کولبا بار دیگر تاکید کردم که ایتالیا از ملت اوکراین حمایت می‌کند.
دی مایو تاکید کرد: مقاومت اوکراین یک مقاومت اروپایی و مانعی در برابر پیشروی خطرناک ارتش روسیه است.
وزیر خارجه ایتالیا در ادامه بر به کار گرفتن نهایت تلاش خود برای برقراری صلح و توقف جنگ میان روسیه و اوکراین تاکید کرد.
 
 روسیه یک کارخانه را در محوطه فرودگاه لویو ویران کرد  
همزمان با آغاز چهارمین هفتۀ جنگ اوکراین، سازمان ملل هشدار داد که تداوم درگیری‌های خونین باعث خواهد شد که بخش قابل توجهی از این کشور دچار فقری گسترده شود.
درپی حمله روسیه به اوکراین که در 24 فوریه آغاز شد، تا کنون بیش از 3 میلیون اوکراینی مجبور به ترک خانه‌های خود و تن دادن به آوارگی شده‌اند و بمباران‌های گسترده مناطق مسکونی نیز هزاران کشته یا زخمی برجای گذاشته است.
روز پنج‌شنبه فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده خواستار تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بحث دربارۀ اوکراین شدند.
بسیاری از کشورها حملات گسترده روسیه به مناطق مسکونی اوکراین را «جنایت جنگی» توصیف کرده‌اند و بر همین اساس نیز بریتانیا اعلام کرد که با هدف کمک به این کشور، تسلیحات ضد هوایی و پرسنل نظامی بیشتری به لهستان می‌فرستد.
در آنسوی جبهه نبرد نیز ولادیمیر پویتن، رئیس جمهوری روسیه طی سخنرانی جدیدی که از تلویزیون این کشور پخش شد، روس‌هایی را که از این جنگ حمایت نمی‌کنند «خائن» خطاب کرد و گفت: «ما همیشه قادر خواهیم بود که وطن‌پرستان واقعی را تفاله‌ها و خائنان تشخیص دهیم.»
کرملین همچنین از ایالات متحده به دلیل سخنان اخیر جو بایدن که پوتین را «جنایتکار جنگی» خوانده بود، بشدت انتقاد کرد.

ارتش روسیه: نبرد در مرکز شهر ماریوپل در جریان است
وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که ارتش روسیه و دیگر نیروهای متحد مسکو اکنون در مرکز شهر ماریوپل در حال نبرد هستند.
بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه، سخنگو ارتش روسیه همچنین ادعا کرد که نیروهای روسیه اکنون 90 درصد از این منطقه را در کنترل دارند.  

اصرار دوبارۀ روسیه بر وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در خاک اوکراین
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل می‌گوید با وجود عدم پیگیری موضوع رای گیری درباره قطعنامه وضعیت انسانی در اوکراین، نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل تشکیل خواهد شد و او قصد دارد در این نشست اسناد جدیدی را دربارۀ ادعای مسکو مبنی بر وجود «آزمایشگاه‌های بیولوژیکی» آمریکا در خاک اوکراین ارائه کند.

روسیه به دلیل «عدم حمایت متحدان» از پیگیری قطعنامه وضعیت انسانی در اوکراین منصرف شد
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که روسیه از برگزاری جلسه رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه برای قطعنامه وضعیت انسانی در اوکراین منصرف شده است که دلیل آن نیز عدم حمایت حتی نزدیک‌ترین متحدان روسیه از این قطعنامه بوده است.
بنا به گفته یک دیپلمات که نخواسته است نامش فاش شود، گفت: «آنها برای متن خود، که به گفته آنها بر موضوعات انسانی متمرکز بود، از متحدانشان درخواست حمایت مشترک کردند؛ اما پاسخی نگرفتند. به این معنی که نه چین و نه هند از ابتکار بحث برانگیز روسیه حمایت نکردند.»

سازمان جهانی بهداشت: از ابتدای جنگ اوکراین به دست‌کم 43 مرکز درمانی حمله شده است
تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در اوکراین به 43 بیمارستان و مرکز بهداشتی در این کشور حمله شده است.
این سازمان که تا کنون اقدام به ارسال تجهیزات پزشکی به اوکراین و راه اندازی یک مرکز درمانی صحرایی در لهستان برای کمک به پناهندگان اوکراینی کرده، همچنین اعلام کرد که به زودی 20 تیم فوریت‌های پزشکی نیز به اوکراین می‌فرستد.
تدروس آدهانوم درباره درگیری در دیگر نقاط جهان نیز گفت: «از ابتدای سال 2022 میلادی 89 حمله به مراکز درمانی در سراسر جهان، از جمله در افغانستان، بورکینافاسو، کنگو، لیبی، نیجریه، فلسطین، سودان و سوریه انجام شده است.»

شدت بمباران‌ها در ماریوپل دو برابر شده است
بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، که آخرین رسانه بین‌المللی است که هنوز در ماریوپل خبرنگار دارد، شدت بمباران ها در این شهر در مقایسه با ده روز گذشته «دو برابر» شده است.
خبرنگار این آژانس آمریکایی همچنین اعلام کرد که در حال حاصر بسیاری از ساختمان‌های غیرنظامی نیز هدف گرفته می‌شوند.

ادعای روسیه: بمباران تئاتر ماریوپل کار «گروه آزوف» بوده است
در حالی که دو روز پس از بمباران ساختمان تئاتر ماریوپل، کار آوار برداری و جستجوی بازماندگان همچنان ادامه دارد، روسیه ادعا کرد که این مکان توسط گردان ملی‌گرای اوکراینی «آزوف» ویران شده است.
به گفته مقامات شهر ماریوپل، در زمان بمباران «بیش از هزار» نفر در پناهگاهی در زیر ساختمان تئاتر ماریوپل پناه گرفته بودند.
هنوز هیچ گزارشی از تلفات این حمله اعلام نشده است.

ایتالیا برای بازسازی تئاتر شهر ماریوپل اعلام آمادگی کرد
وزیر فرهنگ ایتالیا اعلام کرد که رم آماده است به اوکراین در بازسازی ساختمان تئاتر شهر ماریوپل که روز چهارشنبه هدف بمباران سنگین نیروهای روسیه قرار گرفت، کمک کند.
در واکنش ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پیامی توییتری ضمن سپاسگزاری از ایتالیا اعلام کرد: «با هم همۀ کشور را تا آخرین آجر بازسازی خواهیم کرد.»

جدایی طلبان تحت حمایت روسیه کنترل ساختمان‌های دولتی در شهر روبیژن را به دست گرفتند
شورشیان تحت حمایت روسیه در جمهوری خودخواندۀ لوهانسک، توانستند کنترل ساختمان‌های دولتی در شهر روبیژن واقع در شرق اوکراین را به دست بگیرند.
بنا بر اعلام مقامات شهر، بمباران‌ها همچنان ادامه دارد و «دشمن» در حال ویران کردن تمام شهر است.
بیش از دو هفته است که مردم این شهر در پناهگاه‌ها به سر می‌برند و به گفتۀ مقامات، کمک‌رسانی به غیرنظامیان بسیار مشکل شده است.

نظر شما