شناسهٔ خبر: 53037896 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نفس کشیدن در هوای پاک آرزوی مرزنشینان کرمانشاهی

قصرشیرین- ایرنا- شهرستان مرزی قصرشیرین در غربی‌ترین نقطه ایران اسلامی این روزها که همه جای طبیعت کشورمان رخت و لباس نو برتن می کند، درگیر گرد و غباری است که آسمان این منطقه را به ۲ رنگ خاکستری و قرمز تبدیل کرده تا مرزنشینان ساکن منطقه نفس کشیدن در هوای پاک را آرزویی بزرگ بدانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساکنان مرزنشین قصرشیرین در خط مقدم ورود ریزگردها به کشورمان هستند که چند روز یکبار زندگی را به کام مردم این منطقه تلخ می کند و در آستانه سال نو درست زمانی که همه گرد از رخ همه چیز می شویند بر سر و روی مردمان این منطقه، طبیعت و کوچه خیابان های این شهرستان خاک ببارد.

وجود ریزگردها و گرد و غبار به طوری است که حتی در داخل خانه نیز استشمام می شود و برای خلاصی از آزردگی بوی خاک و حس کردن آن در حلق و بینی باید ماسک استفاده کرد که البته بی فایده بوده و یک راهکار موقت است.

هجوم زیرگردها، باعث شده که در قصرشیرین طبیعت و کوه و آسمان به ۲ رنگ دیده شود آن هم قرمز و خاکستری و این به واسطه گرد و غباری است که باعث شده لایه ای از غبار و گرد و خاک بر طبیعت و وسایل و کوچه و معابر و حتی وسایل داخل جا خوش کند و هرقدر هم تمیزی کنی بی فایده است.

غیر از قصرشیرین و سرپل ذهاب به عنوان 2 شهرستان مرزی استان کرمانشاه از امروز صبح ( ۲۱ اسفند ) وضعیت هوای اسلام آباد غرب نیز از نظر کیفیت در حالت بحران و هوای ۲ شهرستان کرمانشاه و پاوه نیز در حالت هشدار قرار دارد. براساس داده های دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا، شاخص لحظه ای ساعت ۶ صبح ایستگاه کرمانشاه عدد ۲۲۹ وضعیت بنفش و حالت هشدار یعنی هوای بسیار ناسالم برای گروه های حساس را نشان می‌دهد.

بحران کرونا در شرایطی که افراد را ناگزیر به استفاده از ماسک در بیرون از منزل کرده کم بود که بحران گرد و غبار نیز با شدت و غلظت بسیار نیز اضافه شده و اینگونه پیداست که مردم این منطقه باید همیشه در بحران به سر ببرند و اکنون سرفه های ناشی از غبار با سرفه های یک فرد مبتلا به کرونا نیز اشتباه گرفته شود.

با توجه به اینکه درب و پنجره بیشتر منازل و ادارات و مدارس همگی از نوع معمولی است و به راحتی غبار را به داخل منزل می کشاند وضعیت نفس کشیدن برای ساکنان این مکان ها سخت و دشوار است.

نفس کشیدن در هوای پاک آرزوی مرزنشینان کرمانشاهی

پدیده گرد و غبار شدید تهدیدی جدی برای سلامت همه افراد بخصوص کسانی با سابقه بیماری های قلبی، عروقی و تنفسی است و مردم واقعا عاجز و درمانده شده اند و نمی دانند بحران گرد و غبار و پدیده ریزگردها که چند سالی است یک پای ثابت هوای این منطقه شده و بیش از چند ماه از سال را مردم این منطقه با آن دست و پنجه نرم می کنند کی به پایان می رسد.

امروز شنبه ۲۱ اسفندماه سال ۱۴۰۰ که از اولین ساعات بامداد پدیده گرد و غبار با شدت در این منطقه سایه گسترانید و دید افقی کنونی این منطقه را به کم تر از ۵۰ متر رسانده حتی از کاهش ساعات فعالیت ادارات و دستگاه های اجرایی خبری نیست و همین مساله باعث تردد افراد در چنین هوایی در سطح خیابان ها شده و خدا می داند که چه بر سر ریه مردمان این دیار و سلامت آن ها می آید.

تراژدی غمناک تمام ناشدنی گرد و غبار این روزها در شهرستان قصرشیرین بیشتر زنانه خانه دار را کلافه کرده است چون در شرایطی که مردم برای سال نو آماده می شوند و به شست و شوی فرش و در و دیوارها و پنجره های خانه می پردازند زحمات این قشر چند برابر و به بیان دیگر بر باد می رود و چند روز یکبار باید خانه تکانی گرد و غبار از روی در و دیوار و پنجره و وسایل داخل خانه پاک کرد و شست و دوباره همین داستان ادامه دارد.

نتیجه تلاش مضاعف زنان و بانوان و حتی صاحبان مغازه و صنوف مختلف این منطقه برای تمیزی و پاکی وسایل با یک روز بارش گرد و غبار بر باد می رود و مردم واقعا دیگر از قصه و حکایت ریزگردهایی که تا چند سال پیش به آن مهمان ناخوانده می گفتند و اکنون عضو اجباری این منطقه شده، خسته شده اند.

مردمان قصرشیرین این روزها آرزویشان هوایی است که عاری از گرد و خاک باشد چون بعد از فروردین ماه که گرمای قصرشیرین شروع می شود مردم به استفاده از کولرها برای خنک کردن هوا  می روند که در چنین شرایطی کولرها گرد و غبار را بیشتر به فضای داخل منازل می کشاند.

 البته مردمان شهرستان های گیلانغرب و سرپل ذهاب نیز دست کمی از مرزنشینان قصرشیرین ندارند و گویی مرزنشینان این مناطق باید بحران تمام ناشدنی گرد و غبار را  یک بحران همیشگی و بی پایان بدانند.

دید افقی ناشی از غبار در قصرشیرین به ۵۰ متر رسید 

رییس اداره هواشناسی قصرشیرین با اشاره به ورود سامانه ناپایدار از بامداد امروز به آسمان این شهرستان مرزی، گفت: میزان دید افقی صبح امروز ۱۰۰ متر بود که هم اکنون به ۵۰متر رسیده و هر لحظه نیز بر شدت گرد و غبار موجود در منطقه افزوده می شود.

«امیرپرویز نجفی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون میزان دید افقی در این شهرستان ۹ هزار و ۹۵۰ متر از حد استاندارد یک هوای سالم (۱۰ هزار متر) کمتر است.

وی اظهار داشت: دمای فعلی هوای قصرشیرین ۱۱درجه سانتیگراد بالای صفر و رطوبت نسبی موجود در هوا ۵۶ درصد است.

نفس کشیدن در هوای پاک آرزوی مرزنشینان کرمانشاهی

رییس اداره هواشناسی قصرشیرین گفت: از ابتدای امسال در مجموع این شهرستان  ۷۳ روز غبارآلود بود که روزهای غبارآلود در فروردین هشت روز، اردیبهشت هشت روز، خرداد سه روز، تیر یک روز، مرداد چهار روز، شهریور هفت روز، مهر چهار، آبان چهار، آذر ۱۰ و دی چهار روز، بهمن ماه ۱۱ روز و اسفند ماه ۹ روز بوده است.

پایداری گرد و غبار به دلیل عدم وزش باد

وی اظهار داشت:به دلیل نبود وزش باد در منطقه شاهد پایداری گرد و غبار در شهرستان هستیم و تا زمانی که باد نداشته باشیم گرد و غبار از منطقه خارج نمی شود.

نجفی گفت:  از ابتدای سال زراعی جاری در شهرستان مرزی قصرشیرین تا بهمن پایان بهمن ماه در مجموع ۱۲۳.۹ میلی متر بارن باریده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دارد.

گرد و غبار موجود در هوای منطقه بویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه در چند سال گذشته با معضل ریزگردها و آلودگی هوا درگیر بوده و این وضعیت به ویژه مردم شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب را کلافه کرده است.

این پدیده نه تنها عوارض جسمی زیادی به مردم استان تحمیل کرده که حتی با بستن منافذ برگ های درختان بلوط، ‌به شدت به جنگل‌های زاگرس هم آسیب زده است.

گرد و غبار موجود در هوای منطقه به ویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان‌های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق در چند سال اخیر برخی از روزها، درگیر گرد و غبار و آلودگی هوا ناشی گرد و غبار بوده است.

نفس کشیدن در هوای پاک آرزوی مرزنشینان کرمانشاهی

نظر شما