شناسهٔ خبر: 53005516 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

پانزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

معاون شهردار ماریوپل: ۱۲۰۷ جسد از خیابان‌ها جمع آوری شد / پوتین: آمریکا از ایران و ونزوئلا خواسته در ازای رفع تحریم‌ها، روسیه را از بازار انرژی خارج کنند / بورل: ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین منجر به جنگ جهانی سوم می‌شود / وزیر خارجه اوکراین پس از دیدار با روس ها: درباره آتش‌بس به توافق نرسیدیم

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد. بر اساس آمارهای سازمان ملل تاکنون بیش از دو میلیون نفر از اوکراین خارج شده اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

بر اساس آمارهای سازمان ملل تاکنون بیش از دو میلیون نفر از اوکراین خارج شده اند.

همزمان با سیزدهمین روز از جمله نظامی روسیه به اوکراین، آمریکا اعلام کرد که واردات نفت و گاز از روسیه را ممنوع کرده است. انگلیس هم گفته واردات نفت از روسیه را تا پایان سال به تدریج به صفر خواهد رساند.

لهستان هم گفته آماده استقرار جنگنده های میگ-۲۹ خود در آلمان است تا آمریکا در مورد استفاده از آنها تصمیم بگیرد.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

رئیس سیا: پوتین جنگ اطلاعاتی اوکراین را می‌بازد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۲۳:۴۲

ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، «سیا» روز پنج‌شنبه گفت که روسیه و ولادیمیر پوتین در حال «باختن» جنگ اطلاعاتی در اوکراین هستند.

برنز روز پنج‌شنبه دهم مارس در جلسه استماع در سنای آمریکا که با محوریت تهدیدات امنیت ملی برگزار شد، گفت که واشنگتن تلاش‌های مسکو را در استفاده از عملیات‌های فریب برای دفاع از حملات خود به اوکراین به شکست کشانده است.

سران اروپا در ورسای الحاق سریع اوکراین به اتحادیه را رد کردند
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۲۳:۴۱

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در نشستی در ورسای هرگونه الحاق سریع اوکراین به اتحادیه اروپا را رد کردند.

رهبران ۲۷ کشور اروپایی که برای بحث و تبادل نظر درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین گرد هم جمع شده بودند بر روابط نزدیک‌تر با کی‌یف تاکید کردند، اما گفتند که الحاق سریع در حال حاضر نمی‌تواند انجام شود.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، با بیان اینکه برای عضویت اوکراین «هیچ رویه سریعی وجود ندارد»، گفت: «با این حال ما مجددا تاکید داریم که می‌خواهیم با اوکراین کار کنیم».

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد، گفت: «آیا اکنون می‌توانیم روند الحاق را برای کشوری که در حال جنگ است باز کنیم؟ فکر نمی‌کنم. آیا باید در را ببندیم و بگوییم هرگز؟ این هم ناعادلانه خواهد بود.»

پیشتر ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با ارسال نامه‌ای رسمی خواسته بود اتحادیه اروپا با الحاق سریع این کشور موافقت کند.

رئیس سازمان سیا: حمله روسیه به اوکراین رئیس‌جمهور چین را «مضطرب و ناآرام» کرده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۲۳:۲۶

ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، روز پنجشنبه گفت شی جین پینگ رئیس جمهور چین از حمله روسیه به اوکراین تا حدی «احساس اضطراب و ناآرامی» می‌کند چرا که تصویر دقیقی از آن‌چه پیش‌ آمده در ذهن نداشته است.

رئیس سازمان سیا اضافه کرد: «رئیس‌جمهور شی احتمالاً تا حدی احساس اضطراب و ناآرامی می‌کند چرا که حرکت ولادیمیر پوتین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و اتحاد فراآتلانتیکی را به شیوه‌هایی تقویت می‌کند که تصورش قبل از آن کمی سخت بود.»

برنز که در نشست کمیته اطلاعات سنای آمریکا حضور یافته بود گفت رهبر چین هم به دلیل «آسیب به اعتبار چین به خاطر ارتباط با روسیه در موقع تجاوز به اوکراین» و همچنین «پیامدهای اقتصادی جنگ در زمانی که نرخ‌های رشد چین به پایین‌ترین حد خود در ۳۰ سال گذشته رسیده‌اند»، نگران است.

ویلیام برنز افزوده است که روسیه قصد داشت ظرف ۴۸ ساعت اوکراین را تصرف کند اما نقشه او با شکست مواجه شد.

رئیس سازمان سیا: حمله روسیه به اوکراین رئیس‌جمهور چین را «مضطرب و ناآرام» کرده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۲۳:۱۴

ویلیام برنز گفت رئیس جمهور چین از حمله روسیه به اوکراین تا حدی «احساس اضطراب و ناآرامی» می‌کند چرا که تصویر دقیقی از آن‌چه پیش‌ آمده در ذهن نداشته است. رئیس سازمان سیا اضافه کرد: «رئیس‌جمهور شی احتمالاً تا حدی احساس اضطراب و ناآرامی می‌کند چرا که حرکت ولادیمیر پوتین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و اتحاد فراآتلانتیکی را به شیوه‌هایی تقویت می‌کند که تصورش قبل از آن کمی سخت بود.»

وزیر خارجه چین: هر بار که روسیه و اوکراین مذاکره می‌کنند، اختلافات آنها کم می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۲۳:۱۳

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در تماسی تلفنی با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی‌اش گفت: ما می‌خواهیم هر چه سریع‌تر شاهد آتش‌بسی در اوکراین باشیم. این آرزوی کل جامعه بین‌الملل است.

وی افزود: علی‌رغم این حقیقت که همچنان اختلافات فاحشی میان روسیه و اوکراین وجود دارد؛ اما هر بار که مذاکره می‌کنند، این اختلافات تا حدی کم می‌شوند و امید صلح تا حدودی افزایش می‌یابد.

وانگ یی تصریح کرد: چین امیدوار است جامعه بین‌الملل به حمایت از مذاکرات میان روسیه و اوکراین ادامه دهد و شرایط لازم را برای این امر ایجاد کند.

وی افزود: تحریم‌های اعمال شده به خاطر بحران اوکراین به بحران منابع انرژی و مواد غذایی دامن خواهد زد و ما خواستار جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها هستیم.

به گزارش اسپوتنیک، وانگ یی در گفت‌وگویی ویدیویی با همتای ایتالیایی خود نیز درباره اوضاع در اطراف اوکراین صحبت کرد.

در این گفت‌وگو یی افزود، حقایق ثابت کرده است که تحریم‌ها به حل مشکلات کمک نمی‌کند، بلکه فقط مشکلات جدیدی ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه چین خاطرنشان کرد که تشدید مداوم تحریم‌ها می‌تواند ضربه‌ای جدی به حوزه‌هایی مانند مالی، انرژی، غذا، حمل‌ونقل و زنجیره‌های تامین در سراسر جهان باشد.

این سیاستمدار چینی گفت: تحریم‌ها به بهبود اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری و همچنین زندگی مردم در سراسر جهان آسیب می‌زند.

معاون شهردار ماریوپل: ۱۲۰۷ جسد از خیابان‌ها جمع آوری شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۲۱:۱۲

معاون شهردار بندر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین گفته است که دقیقا نمی داند در مجموع چند نفر در این شهر کشته شده اند، اما آخرین رقم ۱۲۰۷ نفر است. 

جاستین ترودو: پوتین اشتباه بزرگی مرتکب شد و در این جنگ شکست خواهد خورد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۲۱:۰۰

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز پنجشنبه در ورشو گفت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با حمله به اوکراین «اشتباهی بزرگ» مرتکب شده است و جنگی را که آغاز کرده با «شکست» به پایان خواهد رساند.

پوتین: فشارهای اقتصادی بر روسیه باعث بالا رفتن بیشتر قیمت جهانی مواد غذایی خواهد شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۲۰:۵۹

رئیس‌جمهور روسیه، گفته است در صورت ادامه فشارهای اقتصادی بین‌المللی بر این کشور قیمت جهانی مواد غذایی افزایش بیشتری خواهد یافت. روسیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد اولیه کود شیمیایی در جهان به شمار می‌رود. / یورونیوز

حسین شریعتمداری: اگر آمریکا را تحقیر نکرده بودیم، روسیه جرأت حمله به اوکراین را نداشت
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۲۰:۵۹

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان با تأکید بر اینکه اگر ایران، آمریکا را تحقیر نکرده بود، روسیه جرأت حمله به اوکراین را نداشت، گفت: تمام خاک اروپا زیر بُرد موشک‌های نقطه زن جمهوری اسلامی است و بر فراز فلسطین اشغالی، هیچ کبوتری پرواز نمی‌کند مگر آنکه با رادارهای ما گرفته می‌شود

پوتین: آمریکا از ایران و ونزوئلا خواسته در ازای رفع تحریم‌ها، روسیه را از بازار انرژی خارج کنند
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۲۰:۵۸

رئیس‌جمهور روسیه گفت: آمریکا به دروغ به مردم خود می‌گوید روسیه عامل افزایش بهای حامل‌های انرژی در این کشور است. ولادیمیر پوتین ادامه داد: آمریکا از ایران و ونزوئلا می‌خواهد که در ازای رفع تحریم‌ها، روسیه را از بازار انرژی خارج کنند.

چین باز هم حمله روسیه را محکوم نکرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۲۰:۵۸

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت پکن امیدوار است که جنگ در اوکراین در اسرع وقت متوقف شود.

رویترز تاکید کرد که چین از نامیدن حمله روسیه به اوکراین به عنوان تهاجم یا محکوم کردن آن خودداری کرده است.

بورل: ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین منجر به جنگ جهانی سوم می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۷:۴۴

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی گفت، اتحادیه اروپا نمی‌تواند با درخواست اعمال پرواز ممنوع بر فراز اوکراین موافقت کند، زیرا این امر منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه اختصاصی با" CNBC-TV۱۸ " با تاکید بر اینکه ناتو در اوکراین مداخله نخواهد کرد زیرا عضو آن نیست، گفت، اتحادیه اروپا نفت و گاز روسیه را به دلیل وابستگی شدید تحریم نخواهد کرد.

بورل تصریح کرد، آمریکا واردات نفت و انرژی از روسیه را ممنوع کرده و انگلیس نیز گفته است که تا پایان سال واردات خود را به تدریج متوقف خواهد کرد؛ اما اتحادیه اروپا به دلیل وابستگی شدید به نفت و گاز روسیه به این جریان نخواهد پیوست.

وی تاکید کرد، واردات نفت روسیه برای ایالات متحده بخش کوچکی به شمار می‌رود و تقریبا نیازی به آن ندارد؛ اما این موضوع برای اتحادیه اروپا صدق نمی‌کند، زیرا روسیه تامین کننده بزرگ انرژی آن است.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا در تلاش است تا از واردات گاز روسیه به میزان قابل توجهی بکاهد و مصرف انرژی این کشور را تا پایان سال به میزان دو سوم کاهش خواهد داد.

بورل بار دیگر تاکید کرد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" تا زمانی که به یک کشور عضو حمله نشود مداخله نخواهد کرد.

وی گفت: ناتو از هر وجب از خاک خود دفاع خواهد کرد و به همین دلیل در اوکراین مداخله نخواهد کرد، زیرا عضوی از آن نیست.

جوزپ بورل بمباران بیمارستان کودکان در شهر محاصره‌شده ماریوپل را یک «جنایت جنگی نفرت‌انگیز» خواند و آن را محکوم کرد.

چاووش‌اوغلو: دیدار احتمالی پوتین با زلنسکی در گفتگوهای آنتالیا مطرح شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۶:۲۸

وزیر امور خارجه ترکیه در پایان نشست سه جانبه آنکارا که روز پنجشنبه با حضور وی و وزاری خارجه روسیه و اوکراین برگزار شد احتمال دیدار میان ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی را مطرح کرد. 

رهبران آلمان و فرانسه خطاب به پوتین: راه حل بحران از مذاکره میان روسیه و اوکراین بیرون می‌آید
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۶:۲۸

شولتس و مکرون روز پنجشنبه در گفتگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خطاب به وی تاکید کردند که راه حل جنگ و بحران کنونی از «مذاکرات میان مسکو و کی‌یف» بیرون می‌آید. 

یوتیوب و گوگل‌پلی خدمات خود را در روسیه به تعلیق در آوردند
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۶:۲۸

شرکت ویدئویی یوتیوب، که مانند شرکت گوگل از زیرمجموعه‌های شرکت فناوری آلفابت است و همچنین اپلیکیشن گوگل‌پلی، تمامی سرویس‌های غیررایگان خود را در روسیه به حالت تعلیق در می‌آورند. 

کاخ سفید: تعامل با روسیه در مذاکرات وین را به مسئله تحریم‌های مسکو ربط نخواهیم داد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۶:۲۷

سخنگوی کاخ سفید بار دیگر احتمال عمل به درخواست روسیه مبنی بر ارائه ضمانت کتبی جهت مصون ماندن از تحریم‌های آمریکا در زمینه روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران را رد کرده و گفت آمریکا به تعامل با روسیه در مذاکرات وین ادامه می‌دهد.

لاوروف: پوتین دیدار با زلنسکی را رد نمی‌کند اما هرگونه ارتباط این‌چنینی باید دستور کار مشخصی داشته باشد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۴:۱۲

لاوروف:

پوتین دیدار با زلنسکی را رد نمی‌کند اما هرگونه ارتباط این‌چنینی باید دستور کار مشخصی داشته باشد

بیمارستان «ماریوپول» (که هدف قرار گرفت) به‌عنوان پایگاه نظامی توسط ملی‌گرایان اوکراینی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به‌نظر می‌رسد اوکراینی‌ها سیاست مذاکره برای مذاکره را در پیش گرفته‌اند.

روسیه بر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها فائق خواهد آمد.

ما می‌خواهیم اوکراین کشوری بی‌طرف باشد. مخالفت ما با گسترش ناتو به‌معنای مخالفت با امنیت اوکراین نیست.

اوکراین نه تنها منافع روسیه بلکه منافع کشورهای غربی را نیز تضعیف کرد

وزیر خارجه اوکراین پس از دیدار با روس ها: درباره آتش‌بس به توافق نرسیدیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۴:۰۹

«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین پس از نشست 90 دقیقه‌ای با وزیر خارجه روسیه، گفت درباره آتش‌بس در اوکراین پیشرفتی حاصل نشد.

آغاز نشست ورای خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۳۱

الجزیره خبر داده نشست سه‌جانبه بین وزرای خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین در آنتالیا آغاز شد.

روسیه: در جلسات شورای اروپا شرکت نمی‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۳۰

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که مسکو از این پس در جلسات شورای اروپا شرکت نمی کند.

زلنسکی: بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی روز چهارشنبه از شهرهای بزرگ تخلیه شدند
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۳۰

رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی روز چهارشنبه از شهرهای بزرگ کشورش تخلیه شدند و این عملیات روز پنجشنبه نیز ادامه خواهد یافت. مسکو و کی‌یف روز چهارشنبه بر سر ایجاد دالان‌های انسانی برای تخلیه غیرنظامین از پنج شهر بزرگ اوکراین از جمله کی‌یف، پایتخت به توافق رسیده بودند.

ورود ۱.۵ میلیون اوکراینی به لهستان
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۳۰

گارد مرزی لهستان اعلام کرد حدود ۱.۵ میلیون نفر از ۲۴ فوریه تاکنون از اوکراین به این کشور وارد شده‌اند.

شهرداری ماریوپل: سه نفر از جمله یک دختربچه در بمباران بیمارستان اطفال جان باختند
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۳۰

در حالیکه سفیر روسیه در سازمان ملل متحد حمله به بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل را «خبر جعلی» خوانده، مقامات مسئول در این شهر بندری روز پنجشنبه اعلام کردند که در جریان این حمله دست کم سه نفر از جمله یک دختربچه اوکراینی جان خود را از دست داده‌اند. 

انگلیس: حملات هوایی روسیه به اوکراین کاهش یافته است
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۲۹

وزارت دفاع انگلیس: شاهد کاهش تعداد حملات هوایی روسیه به اوکراین بوده‌ایم. کاروان نظامی روسیه در شمال غربی کی‌یف به‌رغم پیشرفت‌های اندک در بیش از یک هفته، متحمل خساراتی شده است./

تورم در روسیه به بالاترین میزان در شش سال اخیر رسید
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۲۹

همزمان با حمله روسیه به اوکراین، خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد نرخ تورم در روسیه در یک سال ۹.۱۵ درصد افزایش یافت؛ عددی که رکورد تورم را از سال ۲۰۱۶ تاکنون شکست.

وزیر خارجه اوکراین وارد ترکیه شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۲۹

وزیر خارجه اوکراین به منظور دیدار و گفت‌وگو با وزرای خارجه ترکیه و روسیه وارد آنتالیا شد./

اروپا به تدریج اتکا به انرژی روسیه را قطع خواهد کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۲:۲۸

رهبران اتحادیه اروپا خرید نفت، گاز و زغال سنگ روسیه را به تدریج متوقف خواهند کرد اما بعید است به اوکراین اجازه عضویت سریع را بدهند.

شمار سربازان روسی کشته شده چند تن است؟ اوکراین: 12 هزار، آمریکا: 5 تا 6 هزار، روسیه 500 نفر
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۰:۰۴

مقام های آمریکایی تخمین می زنند که شما سربازان کشته شده روسیه در دو هفته نخست جنگ در اوکراین بین پنج هزار تا شش هزار نفر باشد.

این مقام ها به شبکه سی بی اس آمریکا گفته اند که شمار سربازان مجروح روسیه بین پانزده هزار تا هجده هزار نفر رقم زده می شود. اساس این فرض این است که شمار زخمی ها معمولا سه برابر شما کشته ها در جنگ است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود این را "تلفاتی خیلی خیلی قابل توجه" توصیف کرد و آن را با نرخ مرگ در نبردهای جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

اوکراین ادعا می کند که دوازده هزار سرباز روسیه کشته شده اند. روسیه هفته پیش شمار سربازن کشته شده در اوکراین را کمتر از پانصد نفر اعلام کرد.

اما گرد و غبار جنگ و پروپاگاندا تایید همه این ادعاها را دشوار می کند.

رئیس‌جمهور اوکراین: به تنهایی حریف روسیه نمی‌شویم
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۰۹:۳۲

رئیس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای، بار دیگر از غرب خواست در این کشور وضعیت پرواز ممنوع اعلام کند.

ولودیمیر زلنسکی کشورهای غربی را به نامصمم‌بودن در مسئله «بستن آسمان اوکراین به روی نازی‌ها متهم کرده» و خطاب به آنان گفت: نمی‌توانید تصمیم بگیرید که ببندید یا نه. نمی‌توانید تصمیم بگیرید.

وی افزود: اگر در مقابل نازی‌ها و این ترس و وحشت متحد هستید، باید (آسمان اوکراین را به روی جنگنده‌های روسی) ببندید. آسمان را ببندید و بمباران را متوقف کنید.

رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه گفت: یا آسمان‌مان را ببندید، یا جنگنده در اختیارمان بگذارید تا خودمان این کار را بکنیم. این وقفه و عدم‌ قاطعیت مرگبار شده است.

این در حالی است که آمریکا - که پیش‌تر با اعزام جنگنده‌های میگ‌-۲۹ لهستان به اوکراین مخالفت کرده بود - به کلی با اعزام هر جنگنده‌ای از کشورهای ناتو به لهستان اعلام مخالفت کرد.

مدیرکل آژانس اتمی برای حضور در مذاکرات اوکراین، به ترکیه می‌رود
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۰۸:۴۰

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر خود به ترکیه برای حضور در گفتگوهای سه‌جانبه برای حل بحران اوکراین خبر داد.

آمریکا: ناتو نباید هیچ‌ جنگنده‌ای را به اوکراین بفرستد
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۰۸:۳۹

پنتاگون با هرگونه طرحی برای اعزام جنگنده از کشورهای ناتو به اوکراین مخالفت و آن را «پرخطر» توصیف کرد.

به گزارش شبکه خبری اسکای، لهستان روز گذشته اعلام کرده بود، آماده است فورا تمامی جنگنده‌های میگ-۲۹ خود را در اختیار آمریکا قرار دهد تا واشنگتن آنها را به اوکراین بفرستد. بیشتر بخوانید

واشنگتن در واکنش به این اعلام آمادگی، اظهار نگرانی کرده بود و اکنون مخالفت خود با این موضوع را رسما اعلام کرده است. پنتاگون اعلام کرد که این کار تأثیر چندانی بر قدرت نیروی هوایی اوکراین نخواهد داشت.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت، اطلاعات آمریکا حاکی از آن است که این اقدام، تنش‌آفرین بوده و ممکن است واکنش شدید روسیه را در پی داشته باشد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز در گفت‌وگو با همتای لهستانی خود این ارزیابی آمریکا را به وزیر خارجه لهستان منتقل کرد.

کربی افزود که غرب در حال بررسی دیگر گزینه‌ها - از جمله فراهم‌کردن سامانه‌های تسلیحاتی دفاع هوایی و ضد زره - است و این که هر یک از کشورهای عضو پیمان ناتو چه کمکی به اوکراین بکنند، به عهده خود آن کشورهاست.

او با این‌ حال تصریح کرد، مشخص نیست که آیا هیچ یک از این کشورها بدون حمایت آمریکا جنگنده‌های خود را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد یا خیر.

 

لینک کوتاه کپی لینک

ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، «سیا» روز پنج‌شنبه گفت که روسیه و ولادیمیر پوتین در حال «باختن» جنگ اطلاعاتی در اوکراین هستند.

برنز روز پنج‌شنبه دهم مارس در جلسه استماع در سنای آمریکا که با محوریت تهدیدات امنیت ملی برگزار شد، گفت که واشنگتن تلاش‌های مسکو را در استفاده از عملیات‌های فریب برای دفاع از حملات خود به اوکراین به شکست کشانده است.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در نشستی در ورسای هرگونه الحاق سریع اوکراین به اتحادیه اروپا را رد کردند.

رهبران ۲۷ کشور اروپایی که برای بحث و تبادل نظر درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین گرد هم جمع شده بودند بر روابط نزدیک‌تر با کی‌یف تاکید کردند، اما گفتند که الحاق سریع در حال حاضر نمی‌تواند انجام شود.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، با بیان اینکه برای عضویت اوکراین «هیچ رویه سریعی وجود ندارد»، گفت: «با این حال ما مجددا تاکید داریم که می‌خواهیم با اوکراین کار کنیم».

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد، گفت: «آیا اکنون می‌توانیم روند الحاق را برای کشوری که در حال جنگ است باز کنیم؟ فکر نمی‌کنم. آیا باید در را ببندیم و بگوییم هرگز؟ این هم ناعادلانه خواهد بود.»

پیشتر ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با ارسال نامه‌ای رسمی خواسته بود اتحادیه اروپا با الحاق سریع این کشور موافقت کند.

ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، روز پنجشنبه گفت شی جین پینگ رئیس جمهور چین از حمله روسیه به اوکراین تا حدی «احساس اضطراب و ناآرامی» می‌کند چرا که تصویر دقیقی از آن‌چه پیش‌ آمده در ذهن نداشته است.

رئیس سازمان سیا اضافه کرد: «رئیس‌جمهور شی احتمالاً تا حدی احساس اضطراب و ناآرامی می‌کند چرا که حرکت ولادیمیر پوتین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و اتحاد فراآتلانتیکی را به شیوه‌هایی تقویت می‌کند که تصورش قبل از آن کمی سخت بود.»

برنز که در نشست کمیته اطلاعات سنای آمریکا حضور یافته بود گفت رهبر چین هم به دلیل «آسیب به اعتبار چین به خاطر ارتباط با روسیه در موقع تجاوز به اوکراین» و همچنین «پیامدهای اقتصادی جنگ در زمانی که نرخ‌های رشد چین به پایین‌ترین حد خود در ۳۰ سال گذشته رسیده‌اند»، نگران است.

ویلیام برنز افزوده است که روسیه قصد داشت ظرف ۴۸ ساعت اوکراین را تصرف کند اما نقشه او با شکست مواجه شد.

ویلیام برنز گفت رئیس جمهور چین از حمله روسیه به اوکراین تا حدی «احساس اضطراب و ناآرامی» می‌کند چرا که تصویر دقیقی از آن‌چه پیش‌ آمده در ذهن نداشته است. رئیس سازمان سیا اضافه کرد: «رئیس‌جمهور شی احتمالاً تا حدی احساس اضطراب و ناآرامی می‌کند چرا که حرکت ولادیمیر پوتین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و اتحاد فراآتلانتیکی را به شیوه‌هایی تقویت می‌کند که تصورش قبل از آن کمی سخت بود.»

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در تماسی تلفنی با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی‌اش گفت: ما می‌خواهیم هر چه سریع‌تر شاهد آتش‌بسی در اوکراین باشیم. این آرزوی کل جامعه بین‌الملل است.

وی افزود: علی‌رغم این حقیقت که همچنان اختلافات فاحشی میان روسیه و اوکراین وجود دارد؛ اما هر بار که مذاکره می‌کنند، این اختلافات تا حدی کم می‌شوند و امید صلح تا حدودی افزایش می‌یابد.

وانگ یی تصریح کرد: چین امیدوار است جامعه بین‌الملل به حمایت از مذاکرات میان روسیه و اوکراین ادامه دهد و شرایط لازم را برای این امر ایجاد کند.

وی افزود: تحریم‌های اعمال شده به خاطر بحران اوکراین به بحران منابع انرژی و مواد غذایی دامن خواهد زد و ما خواستار جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها هستیم.

به گزارش اسپوتنیک، وانگ یی در گفت‌وگویی ویدیویی با همتای ایتالیایی خود نیز درباره اوضاع در اطراف اوکراین صحبت کرد.

در این گفت‌وگو یی افزود، حقایق ثابت کرده است که تحریم‌ها به حل مشکلات کمک نمی‌کند، بلکه فقط مشکلات جدیدی ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه چین خاطرنشان کرد که تشدید مداوم تحریم‌ها می‌تواند ضربه‌ای جدی به حوزه‌هایی مانند مالی، انرژی، غذا، حمل‌ونقل و زنجیره‌های تامین در سراسر جهان باشد.

این سیاستمدار چینی گفت: تحریم‌ها به بهبود اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری و همچنین زندگی مردم در سراسر جهان آسیب می‌زند.

معاون شهردار بندر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین گفته است که دقیقا نمی داند در مجموع چند نفر در این شهر کشته شده اند، اما آخرین رقم ۱۲۰۷ نفر است. 

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز پنجشنبه در ورشو گفت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با حمله به اوکراین «اشتباهی بزرگ» مرتکب شده است و جنگی را که آغاز کرده با «شکست» به پایان خواهد رساند.

رئیس‌جمهور روسیه، گفته است در صورت ادامه فشارهای اقتصادی بین‌المللی بر این کشور قیمت جهانی مواد غذایی افزایش بیشتری خواهد یافت. روسیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد اولیه کود شیمیایی در جهان به شمار می‌رود. / یورونیوز

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان با تأکید بر اینکه اگر ایران، آمریکا را تحقیر نکرده بود، روسیه جرأت حمله به اوکراین را نداشت، گفت: تمام خاک اروپا زیر بُرد موشک‌های نقطه زن جمهوری اسلامی است و بر فراز فلسطین اشغالی، هیچ کبوتری پرواز نمی‌کند مگر آنکه با رادارهای ما گرفته می‌شود

رئیس‌جمهور روسیه گفت: آمریکا به دروغ به مردم خود می‌گوید روسیه عامل افزایش بهای حامل‌های انرژی در این کشور است. ولادیمیر پوتین ادامه داد: آمریکا از ایران و ونزوئلا می‌خواهد که در ازای رفع تحریم‌ها، روسیه را از بازار انرژی خارج کنند.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت پکن امیدوار است که جنگ در اوکراین در اسرع وقت متوقف شود.

رویترز تاکید کرد که چین از نامیدن حمله روسیه به اوکراین به عنوان تهاجم یا محکوم کردن آن خودداری کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی گفت، اتحادیه اروپا نمی‌تواند با درخواست اعمال پرواز ممنوع بر فراز اوکراین موافقت کند، زیرا این امر منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه اختصاصی با" CNBC-TV۱۸ " با تاکید بر اینکه ناتو در اوکراین مداخله نخواهد کرد زیرا عضو آن نیست، گفت، اتحادیه اروپا نفت و گاز روسیه را به دلیل وابستگی شدید تحریم نخواهد کرد.

بورل تصریح کرد، آمریکا واردات نفت و انرژی از روسیه را ممنوع کرده و انگلیس نیز گفته است که تا پایان سال واردات خود را به تدریج متوقف خواهد کرد؛ اما اتحادیه اروپا به دلیل وابستگی شدید به نفت و گاز روسیه به این جریان نخواهد پیوست.

وی تاکید کرد، واردات نفت روسیه برای ایالات متحده بخش کوچکی به شمار می‌رود و تقریبا نیازی به آن ندارد؛ اما این موضوع برای اتحادیه اروپا صدق نمی‌کند، زیرا روسیه تامین کننده بزرگ انرژی آن است.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا در تلاش است تا از واردات گاز روسیه به میزان قابل توجهی بکاهد و مصرف انرژی این کشور را تا پایان سال به میزان دو سوم کاهش خواهد داد.

بورل بار دیگر تاکید کرد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" تا زمانی که به یک کشور عضو حمله نشود مداخله نخواهد کرد.

وی گفت: ناتو از هر وجب از خاک خود دفاع خواهد کرد و به همین دلیل در اوکراین مداخله نخواهد کرد، زیرا عضوی از آن نیست.

جوزپ بورل بمباران بیمارستان کودکان در شهر محاصره‌شده ماریوپل را یک «جنایت جنگی نفرت‌انگیز» خواند و آن را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در پایان نشست سه جانبه آنکارا که روز پنجشنبه با حضور وی و وزاری خارجه روسیه و اوکراین برگزار شد احتمال دیدار میان ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی را مطرح کرد. 

شولتس و مکرون روز پنجشنبه در گفتگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خطاب به وی تاکید کردند که راه حل جنگ و بحران کنونی از «مذاکرات میان مسکو و کی‌یف» بیرون می‌آید. 

شرکت ویدئویی یوتیوب، که مانند شرکت گوگل از زیرمجموعه‌های شرکت فناوری آلفابت است و همچنین اپلیکیشن گوگل‌پلی، تمامی سرویس‌های غیررایگان خود را در روسیه به حالت تعلیق در می‌آورند. 

سخنگوی کاخ سفید بار دیگر احتمال عمل به درخواست روسیه مبنی بر ارائه ضمانت کتبی جهت مصون ماندن از تحریم‌های آمریکا در زمینه روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران را رد کرده و گفت آمریکا به تعامل با روسیه در مذاکرات وین ادامه می‌دهد.

لاوروف:

پوتین دیدار با زلنسکی را رد نمی‌کند اما هرگونه ارتباط این‌چنینی باید دستور کار مشخصی داشته باشد

بیمارستان «ماریوپول» (که هدف قرار گرفت) به‌عنوان پایگاه نظامی توسط ملی‌گرایان اوکراینی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به‌نظر می‌رسد اوکراینی‌ها سیاست مذاکره برای مذاکره را در پیش گرفته‌اند.

روسیه بر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها فائق خواهد آمد.

ما می‌خواهیم اوکراین کشوری بی‌طرف باشد. مخالفت ما با گسترش ناتو به‌معنای مخالفت با امنیت اوکراین نیست.

اوکراین نه تنها منافع روسیه بلکه منافع کشورهای غربی را نیز تضعیف کرد

«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین پس از نشست 90 دقیقه‌ای با وزیر خارجه روسیه، گفت درباره آتش‌بس در اوکراین پیشرفتی حاصل نشد.

الجزیره خبر داده نشست سه‌جانبه بین وزرای خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین در آنتالیا آغاز شد.

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که مسکو از این پس در جلسات شورای اروپا شرکت نمی کند.

رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی روز چهارشنبه از شهرهای بزرگ کشورش تخلیه شدند و این عملیات روز پنجشنبه نیز ادامه خواهد یافت. مسکو و کی‌یف روز چهارشنبه بر سر ایجاد دالان‌های انسانی برای تخلیه غیرنظامین از پنج شهر بزرگ اوکراین از جمله کی‌یف، پایتخت به توافق رسیده بودند.

گارد مرزی لهستان اعلام کرد حدود ۱.۵ میلیون نفر از ۲۴ فوریه تاکنون از اوکراین به این کشور وارد شده‌اند.

در حالیکه سفیر روسیه در سازمان ملل متحد حمله به بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل را «خبر جعلی» خوانده، مقامات مسئول در این شهر بندری روز پنجشنبه اعلام کردند که در جریان این حمله دست کم سه نفر از جمله یک دختربچه اوکراینی جان خود را از دست داده‌اند. 

وزارت دفاع انگلیس: شاهد کاهش تعداد حملات هوایی روسیه به اوکراین بوده‌ایم. کاروان نظامی روسیه در شمال غربی کی‌یف به‌رغم پیشرفت‌های اندک در بیش از یک هفته، متحمل خساراتی شده است./

همزمان با حمله روسیه به اوکراین، خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد نرخ تورم در روسیه در یک سال ۹.۱۵ درصد افزایش یافت؛ عددی که رکورد تورم را از سال ۲۰۱۶ تاکنون شکست.

وزیر خارجه اوکراین به منظور دیدار و گفت‌وگو با وزرای خارجه ترکیه و روسیه وارد آنتالیا شد./

رهبران اتحادیه اروپا خرید نفت، گاز و زغال سنگ روسیه را به تدریج متوقف خواهند کرد اما بعید است به اوکراین اجازه عضویت سریع را بدهند.

مقام های آمریکایی تخمین می زنند که شما سربازان کشته شده روسیه در دو هفته نخست جنگ در اوکراین بین پنج هزار تا شش هزار نفر باشد.

این مقام ها به شبکه سی بی اس آمریکا گفته اند که شمار سربازان مجروح روسیه بین پانزده هزار تا هجده هزار نفر رقم زده می شود. اساس این فرض این است که شمار زخمی ها معمولا سه برابر شما کشته ها در جنگ است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود این را "تلفاتی خیلی خیلی قابل توجه" توصیف کرد و آن را با نرخ مرگ در نبردهای جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

اوکراین ادعا می کند که دوازده هزار سرباز روسیه کشته شده اند. روسیه هفته پیش شمار سربازن کشته شده در اوکراین را کمتر از پانصد نفر اعلام کرد.

اما گرد و غبار جنگ و پروپاگاندا تایید همه این ادعاها را دشوار می کند.

رئیس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای، بار دیگر از غرب خواست در این کشور وضعیت پرواز ممنوع اعلام کند.

ولودیمیر زلنسکی کشورهای غربی را به نامصمم‌بودن در مسئله «بستن آسمان اوکراین به روی نازی‌ها متهم کرده» و خطاب به آنان گفت: نمی‌توانید تصمیم بگیرید که ببندید یا نه. نمی‌توانید تصمیم بگیرید.

وی افزود: اگر در مقابل نازی‌ها و این ترس و وحشت متحد هستید، باید (آسمان اوکراین را به روی جنگنده‌های روسی) ببندید. آسمان را ببندید و بمباران را متوقف کنید.

رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه گفت: یا آسمان‌مان را ببندید، یا جنگنده در اختیارمان بگذارید تا خودمان این کار را بکنیم. این وقفه و عدم‌ قاطعیت مرگبار شده است.

این در حالی است که آمریکا - که پیش‌تر با اعزام جنگنده‌های میگ‌-۲۹ لهستان به اوکراین مخالفت کرده بود - به کلی با اعزام هر جنگنده‌ای از کشورهای ناتو به لهستان اعلام مخالفت کرد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر خود به ترکیه برای حضور در گفتگوهای سه‌جانبه برای حل بحران اوکراین خبر داد.

پنتاگون با هرگونه طرحی برای اعزام جنگنده از کشورهای ناتو به اوکراین مخالفت و آن را «پرخطر» توصیف کرد.

به گزارش شبکه خبری اسکای، لهستان روز گذشته اعلام کرده بود، آماده است فورا تمامی جنگنده‌های میگ-۲۹ خود را در اختیار آمریکا قرار دهد تا واشنگتن آنها را به اوکراین بفرستد. بیشتر بخوانید

واشنگتن در واکنش به این اعلام آمادگی، اظهار نگرانی کرده بود و اکنون مخالفت خود با این موضوع را رسما اعلام کرده است. پنتاگون اعلام کرد که این کار تأثیر چندانی بر قدرت نیروی هوایی اوکراین نخواهد داشت.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت، اطلاعات آمریکا حاکی از آن است که این اقدام، تنش‌آفرین بوده و ممکن است واکنش شدید روسیه را در پی داشته باشد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز در گفت‌وگو با همتای لهستانی خود این ارزیابی آمریکا را به وزیر خارجه لهستان منتقل کرد.

کربی افزود که غرب در حال بررسی دیگر گزینه‌ها - از جمله فراهم‌کردن سامانه‌های تسلیحاتی دفاع هوایی و ضد زره - است و این که هر یک از کشورهای عضو پیمان ناتو چه کمکی به اوکراین بکنند، به عهده خود آن کشورهاست.

او با این‌ حال تصریح کرد، مشخص نیست که آیا هیچ یک از این کشورها بدون حمایت آمریکا جنگنده‌های خود را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد یا خیر.

نظر شما