شناسهٔ خبر: 52984378 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

چهاردهمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

روسیه: اوکراین برای استفاده از مواد شیمیایی آماده می‌شود / کی‌یف: روسیه بیمارستان کودکان ماریوپل را ویران کرد / اوکراین صادرات انواع غلات را ممنوع کرد / الجزیره: ارتش روسیه در ۲۰ کیلومتری شرق کی‌یف است / کی‌یف به جنگجویان خارجی تابعیت اوکراینی اعطا می‌کند / بورل: اتحادیه اروپا ۱۰۰ دولتمرد روس را تحریم می کند

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد. بر اساس آمارهای سازمان ملل تاکنون بیش از دو میلیون نفر از اوکراین خارج شده اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سیا: پوتین اول قصد داشت کی‌یف را ظرف دو روز بگیرد / اوکراین: تخلیه شهر «سومی» با موفقیت کامل شد

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

بر اساس آمارهای سازمان ملل تاکنون بیش از دو میلیون نفر از اوکراین خارج شده اند.

روز گذشته و همزمان با سیزدهمین روز از جمله نظامی روسیه به اوکراین، آمریکا اعلام کرد که واردات نفت و گاز از روسیه را ممنوع کرده است. انگلیس هم گفته واردات نفت از روسیه را تا پایان سال به تدریج به صفر خواهد رساند.

لهستان هم گفته آماده استقرار جنگنده های میگ-۲۹ خود در آلمان است تا آمریکا در مورد استفاده از آنها تصمیم بگیرد.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

تخلیه ۴۰ هزار غیرنظامی از شهرهای محل درگیری در اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۳:۵۵

دیوید آراخامیا، عضو تیم مذاکره کننده اوکراینی، اعلام کرد روز چهارشنبه بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی شامل زنان و کودکان از سراسر اوکراین تخلیه شدند. وی اضافه کرد قرار بوده است شمار افراد تخلیه شده به ۱۰۰ هزار تن برسد، اما به دلیل شرایط جنگی و عدم رعایت آتش‌بس این امر میسر نشده است.

اوکراین: در صورت دریافت تضمین‌های امنیتی حاضر به مذاکره درباره بی‌طرفی هستیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۲:۴۳

دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد این کشور در صورت دریافت تضمین‌های امنیتی [از روسیه و ناتو] حاضر به مذاکره درباره اتخاذ وضعیت بی‌طرفی است.

وزارت دفاع روسیه: اوکراین برای استفاده از مواد شیمیایی آماده می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۲:۳۹

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت، ملی‌گرایان در اوکراین ممکن است در حال آماده شدن برای استفاده از مواد شیمیایی باشند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت، ممکن است ملی گرایان اوکراینی در حال آماده سازی یک اقدام تحریک آمیز با بکارگیری مواد سمی برای متهم کردن روسیه به استفاده ادعایی از سلاح‌های کیمیایی باشند.

کوناشنکوف گفت: "در شب ۹ مارس، حدود ۸۰ تن آمونیاک توسط ملی‌گرایان اوکراینی به روستای زولوچیف در شمال غربی خارکیف تحویل داده شد. به گفته ساکنانی که زولوچیف را ترک کرده‌اند، ملی‌گرایان به آنها یاد می‌دهند که چگونه در حمله شیمیایی به درستی عمل کنند".

وی افزود: "همه اینها گواهی بر آماده سازی ملی گرایان اوکراینی برای تحریک با استفاده از مواد سمی جهت متهم کردن روسیه به استفاده ادعایی از جنگ افزارهای کیمیایی است".

کی‌یف: روسیه بیمارستان کودکان ماریوپل را ویران کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۱:۱۶

شورای شهر ماریوپل اعلام کرده است که یک بیمارستان کودکان در این شهر محاصره شده، هدف بمباران نیروهای روسی قرار گرفته است.

بنابر اعلام مقامات اوکراینی، «بخش زایمان و بخش کودکان» در این حمله هوایی ویران شده است.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با انتشار فیلمی از این مکان نوشت: «حمله مستقیم نیروهای روسی به زایشگاه. مردم و کودکان زیر آوار هستند. جنایت! دنیا تا چقدر دیگر می‌خواهد با نادیده گرفتن ترور، شریک جرم باشد؟ همین حالا آسمان را ببندید. کشتار را متوقف کنید. شما قدرت دارید اما به نظر دارید انسانیت‌ را از دست می‌دهید.»

پائولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، گفته است در این حمله دستکم ۱۷ نفر شامل شماری از «زنان در حال زایمان» زخمی شده اند.

آلمان: کمک‌های بشردوستانه و اسلحه به اوکراین می‌دهیم اما هواپیمای نظامی نه
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۰:۴۰

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواست با اعلام آتش‌بس فوری خونریزی را متوقف و نیروهای روسی را از اوکراین خارج کند.

صدراعظم آلمان در جریان دیدارش با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در برلین گفت جنگ برای مردم اوکراین یک فاجعه است، اما مردم روسیه نیز از این جنگ آسیب خواهند دید.

شولتس در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با ارسال هواپیمای جنگی به اوکراین تاکید کرد: «کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌شود، سلاح نیز تحویل داده می‌شود، اما هواپیماهای جنگی قطعا ارسال نخواهد شد.»

دفتر زلنسکی: کی‌یف آماده حل و فصل دیپلماتیک مناقشه با روسیه است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۰:۲۸

معاون دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که کی‌یف آماده حل و فصل دیپلماتیک اوضاع اوکراین و مذاکرات مستقیم بین زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه است.

به گزارش  اسپوتنیک، ایگور ژوکوا معاون دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه با بلومبرگ گفت که ما برای حل و فصل دیپلماتیک آماده هستیم.

وی افزود: البته، ما آماده گفت‌وگو با فدراسیون روسیه در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات هستیم.

معاون دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین خاطرنشان کرد که این واقعیت که ولودیمیر زلنسکی "آماده گفت‌وگوی مستقیم با رئیس‌جمهوری پوتین است" بسیار مهم است.

به عقیده وی، تماس مستقیم بین زلنسکی و پوتین "برای پایان دادن به جنگ وحشتناک" ضروری است.

وی در عین حال تاکید کرد که شرط اصلی کی‌یف برای انجام این مذاکرات، آتش‌بس و خروج نیروهای روسیه از اوکراین است.

اوکراین صادرات انواع غلات را ممنوع کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۰:۱۰

به گزارش رویترز، بر اساس مصوبه کابینه اوکراین که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، دولت اوکراین صادرات بسیاری از محصولات را تا پایان سال جاری ممنوع کرده است.این محصولات شامل چاودار، جو، گندم سیاه، ارزن، شکر، نمک و گوشت است.

آژانس غذای سازمان ملل: بیش از ۳ میلیون اوکراینی به کمک غذایی نیاز دارند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۹:۰۲

دیوید بیزلی، رئیس برنامه جهانی غذا، گفته است که این نهاد باید به بیش از سه میلیون نفر اوکراینی غذارسانی کند.

این مقام بلندپایه آژانس کمک غذایی سازمان ملل که در ورشو حضور یافته همچنین از مقامات لهستان برای پذیرفتن بیش از یک میلیون پناهجوی اوکراینی تشکر کرده است.

اردوغان: امیدوارم در دیدار فردا بین وزرای خارجه اوکراین و روسیه توافقی بر سر آتش‌بس حاصل شود
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۷:۳۶

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه با ابراز تاسف از جنگ در اوکراین گفت امیدوار است وزرای خارجه اوکراین و روسیه در دیدار فردای خود در استانبول به توافقی برای آتش‌بس دست یابند.

آقای اردوغان همچنین با انتقاد از آنچه «نژادپرستی در غرب» علیه روسیه خواند، گفت: «ذهنیتی که انسان‌های بی‌گناه را بر اساس مذهب، نژاد و رنگ پوستشان متمایز می‌کند، از انسانیت و تمدن نصیبی نبرده‌ است. باید حمایت‌ها از اوکراین ادامه داشته باشد اما این روند نباید تبدیل به تبعیض و اقدامات غیرقانونی علیه شهروندان، ادبیات، دانشجویان و هنرمندان روسی شود.»

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین قرار است فردا در حاشیه یک اجلاس اقتصادی در شهر آنتالیا در جنوب ترکیه با یکدیگر ملاقات کنند.

الجزیره: ارتش روسیه در ۲۰ کیلومتری شرق کی‌یف است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۵:۵۴

خبرنگار الجزیره: ارتش روسیه کنترل چندین شهرک را به دست گرفته و در ۲۰ کیلومتری شرق کی‌یف است. 

کرملین: آمریکا وارد یک جنگ واقعی اقتصادی با روسیه شده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۵:۴۹

سخنگوی کاخ کرملین گفت: آمریکا بدون شک به روسیه اعلام جنگ اقتصادی کرده است و در حال ادامه دادن به این جنگ است.

بورل: اتحادیه اروپا ۱۰۰ دولتمرد روس را تحریم می کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۵:۴۴

پس از لشکرکشی روسیه به اوکراین و در ادامه تحریم های غرب علیه مسکو، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز خبر داد که این نهاد مشغول آماده سازی دور جدیدی از ممنوعیت های مسافرتی و توقیف دارایی های حدود ۱۰۰ تبعه روسیه است

زاخارووا: مسکو انتظار دارد که وزرای خارجه روسیه و اوکراین فردا با یکدیگر دیدار کنند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۵:۴۰

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) به ایستگاه رادیویی اسپوتنیک گفت، کی‌یف تایید کرده است که نشستی بین وزیر خارجه اوکراین و همتای روسی او در حاشیه یک نشست دیپلماتیک در آنتالیا در روز پنجشنبه برگزار خواهد شد و بنابراین مسکو انتظار دارد که این نشست واقعا برگزار شود

نوازندگی گروه موسیقی ارتش اوکراین در خیابان‌های اودسا
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۴:۲۲
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1222068" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/666133/1222068?width=400&height=300"></script></div>
 
شرکت شل خرید نفت خام و گاز روسیه را متوقف می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۴:۲۰
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1222060" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/666133/1222060?width=400&height=300"></script></div>
 
کنترل ارتش اوکراین بر مهمات و خودروهای روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۴:۱۴
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1222049" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/666133/1222049?width=400&height=300"></script></div>
 
 
کی‌یف به جنگجویان خارجی تابعیت اوکراینی اعطا می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۳:۴۹

با گذشت ۱۴ روز از جنگ اوکراین، مقامات کی‌یف اعلام کردند به افرادی که داوطلب جنگیدن برای این کشور با روسیه باشند، تابعیت اوکراینی اعطا می‌کند.

واکنش چین به تحریم نفت و گاز روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۲:۰۹

وزارت خارجه چین اعلام کرد پکن قاطعانه با تحریم‌های یکجانبه مخالف است چراکه صلح و امنیت را به ارمغان نمی‌آورد.

زلنسکی از آمریکا برای توقف واردات نفت از روسیه تشکر کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۲:۰۹

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از آمریکا برای ممنوع اعلام کردن واردات نفت از روسیه تشکر کرد. او در پیامی ویدیویی که در طول شب منتشر شد گفت: «من شخصاً از رئیس‌جمهور بایدن به خاطر این تصمیم سپاسگزارم. هر یک سنت که به روسیه پرداخت می‌شود به گلوله و موشک تبدیل می‌شود و کشورهای مستقل را هدف می‌گیرد.

آژانس: دسترسی به سامانه‌های اطلاعات هسته‌ای «چرنوبیل» را از دست داده‌ایم
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۲:۰۴

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده دسترسی به سامانه‌های اطلاعات هسته‌ای چرنوبیل اوکراین را از دست داده و دیگر اطلاعاتی از این نیروگاه به آژانس منتقل نمی‌شود.

کنترل نیروگاه هسته‌ای «زاپوروژیه» به دست روسیه افتاد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۰:۱۶

روسیه اعلام کرد نیروهای گارد ملی اوکراین که از نیروگاه هسته‌ای در زاپوروژیه نگهبانی می‌کردند، سلاح‌های خود را به زمین گذاشتند و گارد ملی روسیه کنترل آن را به دست گرفت.

سفر لاوروف به ترکیه؛ وزیران خارجه روسیه و اوکراین دیدار می‌کنند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۰:۱۶

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد لاوروف برای شرکت در کنفرانس آنتالیا عازم ترکیه شده و قرار است با «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین نیز دیدار کند.

روسیه برای خروج غیرنظامیان از شهرها یک آتش‌بس جدید اعلام کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۰:۱۱

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های دولتی روسیه، مسکو آتش‌بس بشردوستانه دیگری را اعلام کرده است تا غیرنظامیان از شهرهایی که مورد هجوم قرار گرفتند فرار کنند. این گذرگاه‌ها مجددا از ساعت ۱۰:۰۰ صبح به وقت محلی برای کی‌یف، چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپل راه اندازی می‌شود.

اوکراین می گوید تخلیه شهر 'سومی' با موفقیت کامل شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۸:۵۵

کی‌یف می گوید که هر دو مرحله عملیات خارج کردن مردم از شهر سومی (Sumy) در شمال شرقی این کشور اکنون با موفقیت کامل شده است. کیریلو تیموشنکو معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت: "حدود پنج هزار نفر و بیش از هزار وسیله نقلیه خصوصی حالا در جایی امن هستند."

رئیس سیا: پوتین اول قصد داشت کی‌یف را ظرف دو روز بگیرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۸:۵۴

ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، می گوید که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تصرف پایتخت اوکراین در همان دو روز نخست حمله برنامه ریزی کرده بود.

 

لینک کوتاه کپی لینک

دیوید آراخامیا، عضو تیم مذاکره کننده اوکراینی، اعلام کرد روز چهارشنبه بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی شامل زنان و کودکان از سراسر اوکراین تخلیه شدند. وی اضافه کرد قرار بوده است شمار افراد تخلیه شده به ۱۰۰ هزار تن برسد، اما به دلیل شرایط جنگی و عدم رعایت آتش‌بس این امر میسر نشده است.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد این کشور در صورت دریافت تضمین‌های امنیتی [از روسیه و ناتو] حاضر به مذاکره درباره اتخاذ وضعیت بی‌طرفی است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت، ملی‌گرایان در اوکراین ممکن است در حال آماده شدن برای استفاده از مواد شیمیایی باشند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت، ممکن است ملی گرایان اوکراینی در حال آماده سازی یک اقدام تحریک آمیز با بکارگیری مواد سمی برای متهم کردن روسیه به استفاده ادعایی از سلاح‌های کیمیایی باشند.

کوناشنکوف گفت: "در شب ۹ مارس، حدود ۸۰ تن آمونیاک توسط ملی‌گرایان اوکراینی به روستای زولوچیف در شمال غربی خارکیف تحویل داده شد. به گفته ساکنانی که زولوچیف را ترک کرده‌اند، ملی‌گرایان به آنها یاد می‌دهند که چگونه در حمله شیمیایی به درستی عمل کنند".

وی افزود: "همه اینها گواهی بر آماده سازی ملی گرایان اوکراینی برای تحریک با استفاده از مواد سمی جهت متهم کردن روسیه به استفاده ادعایی از جنگ افزارهای کیمیایی است".

شورای شهر ماریوپل اعلام کرده است که یک بیمارستان کودکان در این شهر محاصره شده، هدف بمباران نیروهای روسی قرار گرفته است.

بنابر اعلام مقامات اوکراینی، «بخش زایمان و بخش کودکان» در این حمله هوایی ویران شده است.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با انتشار فیلمی از این مکان نوشت: «حمله مستقیم نیروهای روسی به زایشگاه. مردم و کودکان زیر آوار هستند. جنایت! دنیا تا چقدر دیگر می‌خواهد با نادیده گرفتن ترور، شریک جرم باشد؟ همین حالا آسمان را ببندید. کشتار را متوقف کنید. شما قدرت دارید اما به نظر دارید انسانیت‌ را از دست می‌دهید.»

پائولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، گفته است در این حمله دستکم ۱۷ نفر شامل شماری از «زنان در حال زایمان» زخمی شده اند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواست با اعلام آتش‌بس فوری خونریزی را متوقف و نیروهای روسی را از اوکراین خارج کند.

صدراعظم آلمان در جریان دیدارش با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در برلین گفت جنگ برای مردم اوکراین یک فاجعه است، اما مردم روسیه نیز از این جنگ آسیب خواهند دید.

شولتس در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با ارسال هواپیمای جنگی به اوکراین تاکید کرد: «کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌شود، سلاح نیز تحویل داده می‌شود، اما هواپیماهای جنگی قطعا ارسال نخواهد شد.»

معاون دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که کی‌یف آماده حل و فصل دیپلماتیک اوضاع اوکراین و مذاکرات مستقیم بین زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه است.

به گزارش  اسپوتنیک، ایگور ژوکوا معاون دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه با بلومبرگ گفت که ما برای حل و فصل دیپلماتیک آماده هستیم.

وی افزود: البته، ما آماده گفت‌وگو با فدراسیون روسیه در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات هستیم.

معاون دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین خاطرنشان کرد که این واقعیت که ولودیمیر زلنسکی "آماده گفت‌وگوی مستقیم با رئیس‌جمهوری پوتین است" بسیار مهم است.

به عقیده وی، تماس مستقیم بین زلنسکی و پوتین "برای پایان دادن به جنگ وحشتناک" ضروری است.

وی در عین حال تاکید کرد که شرط اصلی کی‌یف برای انجام این مذاکرات، آتش‌بس و خروج نیروهای روسیه از اوکراین است.

به گزارش رویترز، بر اساس مصوبه کابینه اوکراین که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، دولت اوکراین صادرات بسیاری از محصولات را تا پایان سال جاری ممنوع کرده است.این محصولات شامل چاودار، جو، گندم سیاه، ارزن، شکر، نمک و گوشت است.

دیوید بیزلی، رئیس برنامه جهانی غذا، گفته است که این نهاد باید به بیش از سه میلیون نفر اوکراینی غذارسانی کند.

این مقام بلندپایه آژانس کمک غذایی سازمان ملل که در ورشو حضور یافته همچنین از مقامات لهستان برای پذیرفتن بیش از یک میلیون پناهجوی اوکراینی تشکر کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه با ابراز تاسف از جنگ در اوکراین گفت امیدوار است وزرای خارجه اوکراین و روسیه در دیدار فردای خود در استانبول به توافقی برای آتش‌بس دست یابند.

آقای اردوغان همچنین با انتقاد از آنچه «نژادپرستی در غرب» علیه روسیه خواند، گفت: «ذهنیتی که انسان‌های بی‌گناه را بر اساس مذهب، نژاد و رنگ پوستشان متمایز می‌کند، از انسانیت و تمدن نصیبی نبرده‌ است. باید حمایت‌ها از اوکراین ادامه داشته باشد اما این روند نباید تبدیل به تبعیض و اقدامات غیرقانونی علیه شهروندان، ادبیات، دانشجویان و هنرمندان روسی شود.»

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین قرار است فردا در حاشیه یک اجلاس اقتصادی در شهر آنتالیا در جنوب ترکیه با یکدیگر ملاقات کنند.

خبرنگار الجزیره: ارتش روسیه کنترل چندین شهرک را به دست گرفته و در ۲۰ کیلومتری شرق کی‌یف است. 

سخنگوی کاخ کرملین گفت: آمریکا بدون شک به روسیه اعلام جنگ اقتصادی کرده است و در حال ادامه دادن به این جنگ است.

پس از لشکرکشی روسیه به اوکراین و در ادامه تحریم های غرب علیه مسکو، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز خبر داد که این نهاد مشغول آماده سازی دور جدیدی از ممنوعیت های مسافرتی و توقیف دارایی های حدود ۱۰۰ تبعه روسیه است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) به ایستگاه رادیویی اسپوتنیک گفت، کی‌یف تایید کرده است که نشستی بین وزیر خارجه اوکراین و همتای روسی او در حاشیه یک نشست دیپلماتیک در آنتالیا در روز پنجشنبه برگزار خواهد شد و بنابراین مسکو انتظار دارد که این نشست واقعا برگزار شود

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1222068" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/666133/1222068?width=400&height=300"></script></div>
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1222060" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/666133/1222060?width=400&height=300"></script></div>
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1222049" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/666133/1222049?width=400&height=300"></script></div>
 
 

با گذشت ۱۴ روز از جنگ اوکراین، مقامات کی‌یف اعلام کردند به افرادی که داوطلب جنگیدن برای این کشور با روسیه باشند، تابعیت اوکراینی اعطا می‌کند.

وزارت خارجه چین اعلام کرد پکن قاطعانه با تحریم‌های یکجانبه مخالف است چراکه صلح و امنیت را به ارمغان نمی‌آورد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از آمریکا برای ممنوع اعلام کردن واردات نفت از روسیه تشکر کرد. او در پیامی ویدیویی که در طول شب منتشر شد گفت: «من شخصاً از رئیس‌جمهور بایدن به خاطر این تصمیم سپاسگزارم. هر یک سنت که به روسیه پرداخت می‌شود به گلوله و موشک تبدیل می‌شود و کشورهای مستقل را هدف می‌گیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده دسترسی به سامانه‌های اطلاعات هسته‌ای چرنوبیل اوکراین را از دست داده و دیگر اطلاعاتی از این نیروگاه به آژانس منتقل نمی‌شود.

روسیه اعلام کرد نیروهای گارد ملی اوکراین که از نیروگاه هسته‌ای در زاپوروژیه نگهبانی می‌کردند، سلاح‌های خود را به زمین گذاشتند و گارد ملی روسیه کنترل آن را به دست گرفت.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد لاوروف برای شرکت در کنفرانس آنتالیا عازم ترکیه شده و قرار است با «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین نیز دیدار کند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های دولتی روسیه، مسکو آتش‌بس بشردوستانه دیگری را اعلام کرده است تا غیرنظامیان از شهرهایی که مورد هجوم قرار گرفتند فرار کنند. این گذرگاه‌ها مجددا از ساعت ۱۰:۰۰ صبح به وقت محلی برای کی‌یف، چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپل راه اندازی می‌شود.

کی‌یف می گوید که هر دو مرحله عملیات خارج کردن مردم از شهر سومی (Sumy) در شمال شرقی این کشور اکنون با موفقیت کامل شده است. کیریلو تیموشنکو معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت: "حدود پنج هزار نفر و بیش از هزار وسیله نقلیه خصوصی حالا در جایی امن هستند."

ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، می گوید که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تصرف پایتخت اوکراین در همان دو روز نخست حمله برنامه ریزی کرده بود.

نظر شما