شناسهٔ خبر: 52981747 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چهاردهمین روز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین

تسلط نیروهای گارد ملی روسیه بر نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین

با ادامه درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین که به چهاردهمین روز خود رسیده، منابع خبری اعلام کردند آژیر خطر در کی‌یف به صدا درآمده است.

صاحب‌خبر -

پس از گذشت ۱۳ روز از آغاز حمله روسیه به اوکراین که با فرمان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  از پنجم اسفندماه با هدف دور کردن تهدیدات ناتو و غرب از مرز‌های این کشور آغاز شد، درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین به چهاردهمین روز خود رسیده است.

منابع رسانه‌ای اعلام کردند تروریست‌ها و شبه‌نظامیان مستقر در شرق سوریه برای جنگ با روسیه به اوکراین اعزام شدند. چندی پیش دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که تعداد کل درخواست مزدوران خارجی برای کمک به ارتش اوکراین در مبارزه با روسیه به ۲۰ هزار نفر رسیده است. بخش امنیت وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد آمریکا با استفاده از پایگاه غیرقانونی خود در سوریه در حال جذب و اعزام عناصر تروریستی از سوریه به اوکراین است.

این در حالی است که آمریکا و غرب با وجود ارسال تجهیزات نظامی به کی‌یف و تحریم‌ها علیه روسیه، مدعی شده‌اند که در درگیری‌های اوکراین مداخله نخواهند کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) واردات نفت‌وگاز از روسیه را ممنوع کرد. وزیر انرژی انگلیس نیز اعلام کرد که این کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ واردات نفت و محصولات نفتی روسیه را متوقف خواهد کرد. به نوشته پایگاه «اوپن دموکراسی» مهمترین هدف کشور‌ها از جنگ آفرینی، افزایش فروش سلاح است.

بیشتر بخوانید:

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته در پیامی ویدئویی صراحتاً اعلام کرد: «سیزده روز است که فقط وعده می‌شنویم، سیزده روز، زمانی است که به ما می‌گویند کمک در آسمان است، هواپیما‌هایی وجود خواهد داشت، آن‌ها را به ما تحویل می‌دهند؛ مقصر مرگ مردم در اوکراین کشور‌های غربی هستند.»

پیش از این یکی از نمایندگان پارلمان آلمان در سخنرانی خود گفت: «این ناتو بود که به مرز‌های روسیه نزدیک شد. شما روسیه را واداشتید به آغوش چین پناه ببرد. روسیه ۱۵ سال پیش به شما هشدار داده بود.»

این در حالی است که رئیس‌جمهور روسیه به تازگی با تأکید بر این‌که «روس‌ها و اوکراینی‌ها ملتی واحد هستند» گفته است نازی‌های جدید از غیرنظامیان اوکراینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند؛ نظامیان روسی از وطن خود دفاع می‌کنند و برای از بین بردن نازی‌های جدید در اوکراین تلاش می‌کنند.

روابط مسکو و کی‌یف که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه دچار تنش شده بود با مداخلات آمریکا و هم‌پیمانانش و دادن وعده‌هایی به اوکراین، به درگیری نظامی ختم شد. کشورهای غربی با وعده عضویت اوکراین در پیمان ناتو، اقدام به افزایش نیروهای نظامی در اروپای شرقی و در نزدیکی مرزهای روسیه کردند.

تاکنون سه دور مذاکره بین هیئت‌های روسی و اوکراینی برای کاهش تنش‌ها برگزار شده است. هیئت مذاکره‌کننده اوکراینی اعلام کرده است در دور سوم مذاکرات با روسیه هر دو طرف موافق هستند که به صحبت‌های یکدیگر گوش دهند و تاکنون بحث مؤثری داشته‌اند.

آخرین تحولات مربوط به روز چهاردهم عملیات نظامی ارتش روسیه در اوکراین را می‌توانید در ادامه بخوانید:

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۳:۴۵

به گزارش رویترز، یک مقام ارشد امنیت سایبری گفت که دولت اوکراین برای انتقال احتمالی داده‌ها و سرور‌ها به کشور دیگری آماده می‌شود.

ترکیه: انتقال گاز رژیم صهیونیستی بهترین راه برای قطع نیاز اروپا به گاز روسیه است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۳:۳۶

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند: ترکیه به رژیم صهیونیستی و آمریکا گفته اگر می‌خواهید نیاز اروپا به گاز روسیه را قطع کنید، بهترین راه استفاده از گاز این رژیم از مسیر ترکیه است.

یک منبع عالی‌رتبه در سفارت آمریکا در تل‌آویو نیز گفته است: می‌خواهیم مطمئن شویم که همه شرکا به ویژه اسرائیل روسیه را تحریم می‌کنند.

تماس زلنسکی با امیر قطر
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۲:۵۹

خبرگزاری رسمی قطر (قنا) اعلام کرد ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین امشب با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر تماس گرفت.

در این تماس تلفنی، دو طرف در خصوص آخرین تحولات اوکراین و راه‌های حل آن به شیوه‌های مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک بحث و تبادل نظر کردند.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۲:۵۱

رویترز گزارش داد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تمامی پیشنهادات آمریکا برای کاهش تنش در اوکراین را رد کرده و برعکس، کارزار نظامی خود را افزایش داده است.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۲:۴۴

تی‌آرتی نوشت، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده است تاکنون ۱۳ هزار و ۴۹۱ شهروند ترکیه از اوکراین تخلیه شده‌اند.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۲:۳۴

به گزارش تی‌آرتی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قصد دارد با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین صحبت کند.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۲:۱۶

عرب نیوز گزارش داد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای رایزنی با دیپلمات ارشد اوکراین وارد ترکیه شد.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۲:۰۵

به گزارش تاس، بانک مرکزی روسیه تصمیم گرفت که معاملات را در تاریخ ۱۰ مارس در بورس مسکو (در بخش بازار سهام) از سر نگیرد.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۱:۵۵

عرب نیوز نوشت، مذاکره‌کننده اوکراین گفته است: ۴۰ هزار نفر در یک روز تخلیه شدند.

مناطق مشکل‌ساز ماریوپول، خارکیف و منطقه کی‌یف هستند.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۱:۴۵

هآرتس گزارش داد، رژیم صهیونیستی از زمان حمله روسیه به اوکراین تاکنون ۱۴۰۰ ویزای مهاجرت برای روس‌ها صادر کرده است.

لیز تراس و آنتونی بلینکن: ایجاد منطقه پرواز ممنوع منجر به رویارویی مستقیم بین ناتو و روسیه خواهد شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۱:۱۳

به گزارش بلومبرگ، لیز تراس و آنتونی بلینکن ایده ایجاد مناطق پرواز ممنوع بر فراز کریدور‌های بشردوستانه در اوکراین را رد کردند و گفتند: واقعیت این است که ایجاد منطقه پرواز ممنوع منجر به رویارویی مستقیم بین ناتو و روسیه خواهد شد.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۱:۱۰

اسکای نیوز نوشت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا: شما می‌توانید در یک نبرد پیروز شوید، اما این بدان معنا نیست که در جنگ پیروز هستید.

بلینکن می‌گوید که او «کاملاً متقاعد شده است که پوتین شکست خواهد خورد و روسیه متحمل یک شکست استراتژیک خواهد شد.»

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۱:۰۳

اسکای نیوز گزارش داد، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد: انگلیس و متحدانش «وابستگی استراتژیک به رژیم‌های مستبد» برای منابعی مانند انرژی را پایان خواهند داد.

وزیر خارجه انگلیس حمله ادعایی به بیمارستانی در اوکراین را وحشتناک توصیف کرده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۰:۴۷

اسکای نیوز نوشت، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس حمله هوایی روسیه به یک بیمارستان در ماریوپول را «کاملاً نفرت انگیز، بی پروا و وحشتناک» توصیف می‌کند، اما می‌گوید که «بهترین راه» برای کمک به حفاظت از حریم هوایی اوکراین از طریق «سلاح‌های ضد هوایی» است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام از مجروح شدن ۱۷ «کارمند» در حمله هوایی به بیمارستان کودکان ماریوپل خبر داد.

این در حالی است که منابع غربی مدعی شده بودند که در این حادثه ۱۷ «بیمار» که در آنان «خانم‌های باردار» نیز بوده است کشته شده‌اند.

پیش از این ان‌بی‌سی نیوز مدعی شد، به گفته مقامات اوکراینی، بیمارستان کودکان در «ماریوپل» ویران شد و رئیس‌جمهور اوکراین درباره تلفات مورد ادعا گفته است: در پی حمله هوایی روسیه به بیمارستانی در ماریوپل، «کودکان» زیر آوار هستند.

بی‌اف‌ام تی‌وی گزارش داد، به گفته مقامات محلی اما، ۱۷ «بزرگسال» در گلوله باران یک بیمارستان اطفال در ماریوپل مجروح شدند.

حمله نیرو‌های اوکراینی به خطوط برق و پست‌های نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۰:۳۴

خبرگزاری‌های اینترفکس و اسپوتنیک گزارش دادند، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیرو‌های اوکراینی به خطوط برق و پست‌های نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل حمله کردند.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۰:۳۲

تی‌آرتی گزارش داد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: کریدور‌های بشردوستانه باید در مقیاس بسیار گسترده‌تری باشند. پیشنهاد کرملین برای ایجاد کریدور‌های منتهی به روسیه و بلاروس پوچ است.

عرب نیوز نیز گزارش داد، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: ما می‌خواهیم شاهد ممنوعیت کامل سوئیفت باشیم و G۷ به استفاده از نفت‌وگاز روسیه پایان دهد.

پیش از این رسانه‌ها از جلسه بلینکن و تراس درباره روسیه و اوکراین خبر داده بودند.

استقرار دو سامانه موشکی دیگر آمریکا در لهستان
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۰:۳۰

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد واشنگتن دو سامانه موشکی ضد هوایی در لهستان مستقر می‌کند.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۰:۲۱

عرب نیوز نوشت، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس مدعی شد: لندن در حال بررسی حمایت بیشتر از اوکراین برای دفاع در برابر حملات هوایی است و پوتین را مسئول جنایاتش خواهد دانست.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۹:۵۷

عرب نیوز گزارش داد، دولت اوکراین مدعی شده است که از ابتدای حمله روسیه تاکنون، در ماریوپل، هزار و ۱۷۰ غیرنظامی کشته شدند.

خبرگزاری آناتولی نیز نوشت، دبیر کل ناتو درباره درگیری‌های روسیه در اوکراین مدعی شده است: گزارش‌های موثقی درباره حملات علیه غیرنظامیان دیده‌ایم که جنایت جنگی است.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۹:۵۶

خبرگزاری فرانسه، نقشه اوکراین برای تعیین محل کریدور‌های بشردوستانه توافق شده بین اوکراین و روسیه برای اجازه تخلیه غیرنظامیان

نقشه اوکراین برای تعیین محل کریدور‌های بشردوستانه توافق شده بین اوکراین و روسیه برای اجازه تخلیه غیرنظامیان

سرمایه‌گذاری‌های نستله در روسیه به حالت تعلیق درآورد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۹:۵۶

رویترز گزارش داد، نستله (Nestlé) روز چهارشنبه اعلام کرد که تمام سرمایه‌گذاری‌های خود در روسیه را به دنبال فعالیت روسیه در اوکراین به حالت تعلیق درآورده است.

نستله (Nestlé) شرکت صنایع غذایی سوئیسی چندملیتی است، که به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی جهان شناخته می‌شود.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۹:۲۹

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، همزمان با ادامه روند تخلیه، آمریکا پیشنهاد لهستان درباره جت‌های جنگنده را رد کرد.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۹:۲۹

ان‌بی‌سی نیوز مدعی شد، به گفته مقامات اوکراینی، بیمارستان کودکان در «ماریوپل» ویران شد.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۹:۲۹

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، رهبران گنگره آمریکا به توافقی با دولت رسیدند که برای کمک با بودجه ۱۴ میلیارد دلاری به اوکراین را به همراه دارد.

افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۹:۲۳

هیل گزارش داد، اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) تحریم‌ها علیه روسیه را افزایش داد.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که این تحریم‌ها روسیه و بلاروس را به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین هدف قرار می‌دهند.

بنابراین، بیش از ۱۶۰ فرد روس، از جمله سیاستمداران و نزدیکان پوتین، به همراه بخش بانکی بلاروس تحریم خواهند شد. همچنین صادرات فناوری ناوبری دریایی به روسیه نیز ممنوع شده است.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۹:۱۶

خبرگزاری تاس به نقل از کرملین گزارش داد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تماس تلفنی داشت.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد، پوتین و شولتس روز چهارشنبه درباره راه‌های دیپلماتیک برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین و اجرای کریدور‌های بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان رایزنی کردند.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۹:۱۲

به گزارش رویترز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد که در روز‌های اخیر مجموعه‌ای از حوادث در نیروگاه‌های هسته‌ای در سراسر اوکراین روی داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید این خطری برای ایمنی است، اگرچه هیچ نشانه یا شواهدی دال بر نشت تشعشعات وجود ندارد.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۹:۱۰

به گزارش عرب نیوز، مشاور وزارت کشور اوکراین اعلام کرد قراردادها بر سر کریدور بشردوستانه در روز چهارشنبه به جای خاصی نرسید.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۹:۰۸

عرب نیوز گزارش داد، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد: در پی حمله هوایی روسیه به بیمارستانی در ماریوپل، کودکان زیر آوار هستند.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۹:۰۴

به گزارش سی‌جی‌تی‌ان، بر اساس گزارش سازمان ملل، تلفات غیرنظامیان در درگیری اوکراین به ۵۱۶ نفر رسید و تاکنون ۹۰۸ مجروح نیز گزارش شده است.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۸:۴۹

آر تی: معاون رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین ادعا کرد: کی‌یف آماده است درباره وضعیت بی طرف کشور در صورت ارائه ضمانت های امنیتی با روسیه گفتگو کند.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۸:۴۳

گابریل آتال، سخنگوی دولت فرانسه گفت: «ما در کنار اوکراین ایستاده‌ایم، با تجهیزات بشردوستانه و دفاعی از آن حمایت می‌کنیم، اما با روسیه در جنگ نیستیم و با شرکای خود در این درگیری نمی‌جنگیم».

انتقاد نماینده اسکاتلند از واکنش دولت جانسون به بحران پناهندگان اوکراینی
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۸:۴۱

ایان بلکفورد، رهبر حزب ملی اسکاتلند در پارلمان انگلیس، در جلسه پرسش و پاسخی با حضور بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از واکنش دولت او به بحران پناهندگان اوکراینی انتقاد کرد و گفت: از زمان شروع حمله به اوکراین، انگلیس فقط ۷۶۰ روادید به پناهندگان داده است که در مقابل روادید‌های صادرشده در کشور‌های اروپایی دیگر، مایه آبروریزی است.

تهدید آمریکا علیه شرکت‌های چینی که با روسیه همکاری می‌کنند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۸:۴۰

آمریکا تهدید کرد شرکت‌های چینی را که محصولات فنی در اختیار روسیه قرار دهند، تحریم خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه روسیا الیوم، آمریکا شرکت‌های چینی را که محدودیت‌ها علیه صادرات به روسیه را به چالش می‌کشند، به محرومیت از تجهیزات و برنامه‌های آمریکایی که پکن در صنعت تولیدات به آن‌ها نیاز دارد، تهدید کرد.

«جینا ریموندو» وزیر بازرگانی آمریکا در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: آمریکا می‌تواند شرکت بین المللی صنعت نیمه هادی (نیمه رسانا) و دیگر شرکت‌های چینی را که تحریم‌های آمریکا را با ادامه عرضه تراشه‌ها و سایر فناوری‌های پیشرفته به روسیه نادیده می‌گیرند تعطیل کند.

صدراعظم آلمان: جنگنده به اوکراین نخواهیم فرستاد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۸:۰۷

 اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اعلام کرد این کشور هواپیمای جنگنده به اوکراین ارسال نخواهد کرد.

قطع برق چرنوبیل تاثیر چندانی بر مسائل امنیتی ندارد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۸:۰۲

به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد قطع برق چرنوبیل تاثیر چندانی بر مسائل امنیتی ندارد.

وزارت دفاع روسیه: ۱۴۶ فروند جنگنده اوکراینی منهدم شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۷:۵۷

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: با آغاز عملیات ویژه، اوکراین ۲۵۰ فروند هواپیمای جنگی و هلیکوپتر قابل استفاده داشت که ۱۴۶ فروند از آن‌ها منهدم شده اند. برخی از جنگنده‌های اوکراینی راهی رومانی شدند و در نبرد‌ها شرکت نمی‌کنند. ۹۰ درصد از فرودگاه‌های نظامی اوکراین که بر اساس بخش اصلی هوانوردی نظامی بود، از کار افتاده اند. هواپیما‌های ناتو از لهستان برای ارتش اوکراین عملیات شناسایی انجام می‌دهند. اوکراین داده هایی را از هواپیماهای آواکس ناتو در حال گشت زنی بر فراز لهستان دریافت می‌کند.

وزارت دفاع روسیه افزود: نیروی هوایی روسیه امروز ۴۹ تاسیسات نظامی، ۱۳۷ سامانه موشکی ضد هوایی و ۸۱ رادار پدافند هوایی اوکراین را منهدم کردند.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۷:۵۶

العربیه: سازمان ملل اعلام کرد ۲.۲ میلیون پناهجو از اوکراین فرار کرده اند.

حمایت صربستانی‌ها از روسیه در زمین فوتبال
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۷:۰۳

هواداران باشگاه اف سی بوراچ صربستان با پرچم های روسیه و شعارهای ضد ناتو به مسابقه شهر بانیا لوکا آمدند.

تسلط نیروهای گارد ملی روسیه بر نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین

تسلط نیروهای گارد ملی روسیه بر نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین

سفیر آمریکا در مسکو می‌گوید روسیه را ترک نمی‌کند، اما می‌تواند اخراج شود
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۶:۵۷

جان سالیوان، سفیر آمریکا در مسکو خظاب به شهروندان آمریکایی در روسیه گفت: «همین حالا روسیه را ترک کنید یا برنامه‌ای برای انجام این کار بدون کمک سفارت در نظر بگیرید.»

سفیر آمریکا در مسکو گفت: «ما هنوز اینجا هستیم و کار می‌کنیم و قصد نداریم روسیه را ترک کنیم، ممکن است از این کشور اخراج شویم.»

برخی بانک‌های بلاروس از سوئیفت حذف شدند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۶:۵۶

الجزیره: اتحادیه اروپا استفاده از سیستم مالی سوئیفت را برای تعدادی از بانک های بلاروس ممنوع کرد.

انگلیس: موشک‌های ضد تانک بیشتری در اختیار اوکراین قرار خواهیم داد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۶:۵۵

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس گفت: موشک‌های ضد تانک بیشتری در اختیار اوکراین قرار خواهیم داد. روسیه نتوانست به هدف خود برای خاموش کردن پدافند هوایی اوکراین دست یابد. عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین سخت‌تر خواهد شد.

وزیر خارجه انگلیس: پوتین باید در اوکراین شکست بخورد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۶:۳۲

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «بحران اوکراین هشداری برای دموکراسی‌های آزاد است. در آمریکا هستم تا از اوکراین حمایت کنیم، اقتصادی را که بودجه ماشین جنگی پوتین را تامین می‌کند تضعیف و روسیه را در سطح بین المللی منزوی کنیم. پوتین باید پاسخگو باشد. پوتین باید در اوکراین شکست بخورد.»

تلاش پوتین برای کاهش تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۶:۲۱

کرملین اعلام کرده است: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فردا (پنجشنبه) برای بررسی نحوه کاهش تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد این کشور با اعضای دولتش گفتگو خواهد کرد.

ترودو از گفتگو با زلنسکی خبر داد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۶:۲۱

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفتگو کردم. به او اطلاع دادم کانادا محموله دیگری از تجهیزات نظامی پیشرفته به اوکراین ارسال خواهد کرد. در مورد تحریم‌ها علیه روسیه و کمک‌های بشردوستانه به اوکراین نیز صحبت کردیم.»

او گفت: «از زلنسکی برای سخنرانی در پارلمان کانادا دعوت کردم. کانادایی‌هایی از شجاعت و مقاومت اوکراینی‌ها و رهبری رئیس جمهور این کشور الهام گرفته اند و می‌دانم مشتاقند مستقیم به صحبت‌های او گوش دهند.»

لهستان: ارسال جنگنده برای اوکراین باید در چارچوب ناتو باشد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۶:۱۸

شبکه خبری الرساله، نخست وزیر لهستان گفت: ورشو با مجهز کردن اوکراین به هواپیما‌های جنگنده به صورت یکجانبه موافقت نکرده است.

او گفت: هرگونه ارسال جنگنده برای اوکراین باید در چارچوب ناتو باشد.

جانسون: ماندن تاجران روسی در انگلیس آسان نخواهد بود
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۶:۱۷

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس درخصوص پناهندگان اوکراینی گفت: ما سخاوتمند خواهیم بود، اما همه کسانی که به انگلیس می آیند را بررسی می‌کنیم.

جانسون گفت: روند جرایم اقتصادی را تسریع خواهیم کرد و ماندن تاجران روسی در انگلیس آسان نخواهد بود.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۶:۱۶

هیأت آلمان در ناتو: ما به حمایت از اوکراین و نیروهای تقویتی برای لیتوانی، اسلواکی، دریای بالتیک و شمال ادامه خواهیم داد.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۶:۱۶

سی‌ان‌ان به نقل از شهردار کی‌یف: پایتخت اوکراین همچنان هدف نیروهای روسی است که سعی در محاصره آن دارند.

سفیر آمریکا: شهروندان آمریکایی فورا روسیه را ترک کنند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۶:۱۵

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: سفیر آمریکا در مسکو از اتباع این کشور خواست فورا روسیه را ترک کنند.

ارسال کمک بشردوستانه چین به اوکراین به ارزش پنج میلیون یوان
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۶:۱۴

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت: انجمن صلیب سرخ چین محموله کمک بشردوستانه‌ای به ارزش ۵ میلیون یوان به اوکراین ارسال خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری سی سی تی وی، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری در پکن گفت: «این محموله شامل غذا و مایحتاج روزمره می‌شود. امروز (چهارشنبه) نخستین بسته از مایحتاج از پکن ارسال شد و در اولین فرصت به روشی مناسب در اختیار انجمن صلیب سرخ اوکراین قرار می‌گیرد.»

تنش‌ها میان روسیه و اوکراین در اواخر فوریه بالا گرفت و به گفته کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، این رویداد باعث بی خانمانی بیش از دو میلیون نفر شده است و این رقم در حال افزایش است.

نگرانی اوکراین از نشت تشعشع هسته‌ای چرنوبیل
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۶:۰۰

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین گفت: اگر ژنراتور‌های پشتیبان نیروگاه چرنوبیل متوقف شوند، نشت تشعشع قریب الوقوع خواهد بود. من خواستار فشار بر روسیه برای توقف جنگ در چرنوبیل هستم.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۵:۵۸

نخست وزیر هلند: خونریزی باید پایان یابد و تهاجم روسیه به اوکراین باید متوقف شود و ما باید وابستگی خود را به نفت و گاز روسیه کاهش دهیم و به سمت منابع انرژی پاک برویم.

کمیسیون اروپا: ۱۶۰ شهروند روسی تحریم شدند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۵:۳۴

اورزلا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه ۱۶۰ شهروند روسی وضع شده است.

او گفت: تحریم هایی علیه بانک‌های بلاروس و صادرات حوزه فن آوری دریانوردی به روسیه وضع خواهد شد.

وزیر خارجه اوکراین: انتظار نتیجه مثبت از دیدار با لاوروف ندارم
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۵:۲۹

شبکه خبری الجزیره، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: فردا (پنجشنبه) با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار خواهد کرد و البته پیش بینی نمی‌کند نتیجه مثبتی داشته باشد.

رایزنی تلفنی پوتین و السیسی درباره اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۵:۲۸

دفتر ریاست‌جمهوری مصر از گفت‌وگوی تلفنی «ولادیمیر پوتین» و «عبدالفتاح السیسی» رؤسای جمهور روسیه و مصر درباره بحران اوکراین خبر داد.

السیسی در این تماس تلفنی بر حمایت مصر از تلاش‌های دیپلماتیک با هدف رفع فوری بحران اوکراین از طریق راه‌حل سیاسی به منظور کاهش تشدید اوضاع اوکراین تأکید کرد.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۴:۴۵

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا: من تلفنی با رئیس جمهور اوکراین درباره تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و کمک‌های بشردوستانه به اوکراین صحبت کردم و به او اطلاع دادم که کانادا محموله جدیدی از تجهیزات نظامی پیشرفته را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

کرملین: آمریکا به ما اعلام جنگ اقتصادی کرده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۴:۴۱

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: وضعیت در بازار‌های انرژی بسیار بی ثبات است و نمی‌دانیم تا کجا پیش خواهد رفت.روسیه ضامنی مطمئن برای امنیت انرژی در اروپا و جهان بوده و خواهد ماند. روسیه دربرابر تحریم‌های غرب از منافع خود دفاع خواهد کرد.

او گفت: روسیه علاقه‌مند به انجام دور جدید مذاکرات با اوکراین در اسرع وقت است و این به آمادگی کی‌یف بستگی دارد. تمام دنیا علاقه‌مند خواهند بود بدانند آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین چه می‌کنند. امکان استفاده کی‌یف از فرودگاه‌های نظامی در کشور‌های دیگر سناریویی نامطلوب و بالقوه خطرناک است.

زلنسکی: سطح تهدید در اوکراین به بالاترین حد خود رسیده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۴:۱۶

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: شرکای خارجی اگر منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین وضع نکنند مسئول یک فاجعه انسانی خواهند بود.

رئیس‌جمهور اوکراین از کشور‌های غربی خواست درباره ارسال هواپیمای MIG-۲۹ که از طرف ورشو عرضه می‌شود، سریع تصمیم بگیرند.

او گفت: سطح تهدید به حداکثر خود رسیده است و ما در دو هفته گذشته نشان داده ایم که تسلیم نمی‌شویم.

زلنسکی مدعی شد: شهر‌های ما به مدت ۱۴ روز در معرض تخریب و بمباران مداوم بوده اند. دشمن می‌تواند زیرساخت‌های اوکراین را نابود کند، اما شجاعت و مقاومت مردم ما را از بین نمی‌برد.ما وقت نداریم و مردم ما روزانه کشته می‌شوند و متحدان باید حمایت بیشتری کنند.

او افزود: ما به دفاع از مرز‌های خود ادامه خواهیم داد و درخواست مجدد ارائه هواپیمای نظامی را داریم. 

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۴:۱۵

مقامات اوکراینی: نیرو‌های روسیه اتصال نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را از شبکه برق اوکراین قطع کردند.

روند کاهشی بهای نفت در بازار‌های جهانی
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۴:۱۲

بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و نفت برنت دریای شمال مانند دو ساعت گذشته (۱۰:۰۰ صبح) همچنان روندی کاهشی دارد.
پایگاه اینترنتی اویل پرایس (oilprice.com) بهای نفت در بازار معاملات نفتی جهان را تا ساعت ۱۲:۰۰ ظهر روز چهارشنبه نهم مارس ۲۰۲۲ به وقت تهران به شرح زیر اعلام کرد:

بهای هر بشکه نفت خام سبک و شیرین وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با یک دلار و ۴۷ سنت معادل یک ممیز ۱۹ صدم درصد کاهش نسبت به معاملات روز کاری قبل، به ۱۲۲ دلار و دو سنت رسید که در مقایسه با دو ساعت گذشته کاهش یافته است.

بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز با یک دلار و ۱۵ سنت معادل ۹۰ صدم درصد کاهش نسبت به معاملات روز کاری قبل، به ۱۲۶ دلار و هشت رسید که در مقایسه با دو ساعت گذشته کاهش یافته است.

بهای سبد نفت اوپک (انواع مختلف نفت خامی که توسط کشور‌های عضو اوپک تولید می‌شود) نیز با ۱۳ دلار و ۳۶ سنت معادل ۱۱ ممیز ۸۱ درصد افزایش نسبت به معاملات روز کاری قبل، به ۱۲۶ دلار و پنج سنت رسید که در مقایسه با دو روز گذشته تغییری نداشته است.

بورل: تحریم‌های جدید علیه روسیه در راه است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۴:۰۳

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه بیش از ۱۰۰ فرد روس را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

رئیس دوما: اروپایی‌ها تاوان تحریم‌ها علیه روسیه را خواهند پرداخت
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۳:۳۲

رئیس دومای روسیه روز سه شنبه اعلام کرد اروپایی‌ها تاوان تحریم‌ها علیه روسیه را خواهند پرداخت.

ویچسلاو ولودین در کانال تلگرامی خود نوشت:  اروپایی‌ها تاوان تحریم‌ها علیه روسیه را خواهند پرداخت. واشنگتن چنین سرنوشتی را برای کشور‌های عضو اتحادیه اروپا رقم زد. دولت آمریکا همه روز‌های این هفته تصمیم‌هایی اتخاذ کرد که برای کشور ما غیردوستانه است.

وی تأکید کرد: آمریکا در حال حاضر با تحریم انرژی روسیه به دنبال اشغال بازار اروپا است.

رئیس جمهور برزیل: پوتین قوی‌ترین شخصیت جهان است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۳:۲۲

روزنامه برزیلی استادو دمیناس نوشت ژائیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل گفته است چند هفته پیش با یکی از قوی‌ترین شخصیت‌های جهان دیدار و سه ساعت با او گفتگو کردم. او در حال حاضر مشغول نبرد با یکی از کشور‌های مجاور خود است.

بودجه ۱۳.۶ میلیارد دلاری آمریکا برای اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۳:۱۷

وال استریت ژورنال: مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را برای هزینه ۱.۵ تریلیون دلاری از جمله ۱۳.۶ میلیارد دلار برای اوکراین تصویب کرد.

صندوق بین المللی پول هم روز چهارشنبه کمک مالی ۱.۴ میلیارد دلاری به اوکراین را بررسی می‌کند.

 

خروج ۵ هزار نفر از شهر «سومی»
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۳:۱۵

مقامات اوکراینی می‌گویند تاکنون ۵ هزار نفر از شهر «سومی» خارج شده اند.

روسیه امروز را آتش بس اعلام کرده تا غیرنظامیان بتوانند از محل‌های درگیری خارج شوند.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت بنزین در فنلاند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۳:۱۰

العربیه/ قیمت بنزین در فنلاند طی ۳ روز ۲۰ درصد افزایش یافته است.

زاخارووا: هدف ما اشغال اوکراین نیست/ واشنگتن جزئیات برنامه‌های بیولوژیکی خود را در اوکراین افشا کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۳:۰۸

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: عملیات نظامی در اوکراین پس از حمله هشت ساله به منطقه دونباس ضروری بود. هدف عملیات نظامی نجات جمعیت دونباس، ریشه کن کردن نازیسم و خلع سلاح اوکراین است. هدف ما اشغال اوکراین، نقض حاکمیت و تغییر قدرت در اوکراین نیست. کشورهای ناتو بیشترین مسئولیت را در بحران اوکراین بر عهده دارند. دولت آمریکا مسئول رویدادهای جاری است و باید جزئیاتی در مورد آنچه در اوکراین انجام می داد، ارائه دهد.

او افزود: توسعه سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین با حمایت آمریکا انجام شد. ما از واشنگتن می‌خواهیم تا جزئیات برنامه‌های بیولوژیکی خود را که در اوکراین در حال توسعه است، افشا کند. پنتاگون باید جامعه بین المللی را در مورد برنامه‌های بیولوژیکی که در اوکراین در حال توسعه است، مطلع کند.

 

نیرو‌های دونتسک: کنترل کامل شهر وولنوواخا را در دست گرفتیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۳:۰۲

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد:جدایی طلبان در منطقه دونتسک در شرق اوکراین اعلام کردند کنترل شهر وولنوواخا را به طور کامل در دست گرفتند و نیرو‌های اوکراینی، سلاح‌های خودشان را زمین گذاشتند.

نشست سران اروپایی برای پیوستن سه کشور به اتحادیه اروپا
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۲:۴۵

سران اروپایی فردا برای گفتگو درباره پیوستن اوکراین، گرجستان و مولداوی به اتحادیه اروپا نشست برگزار می‌کنند.

خروج برند‌های غربی از روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۲:۳۸

خروج برند‌های غربی از روسیه در حال افزایش است و استارباکس، کوکاکولا و پپسی به مک‌دونالدز ملحق شده‌اند. این برند‌های غذایی، فعالیت‌های خود را در روسیه موقتا متوقف می‌کنند.

توافق کی‌یف و مسکو برای ایجاد کریدور‌های بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۲:۲۰

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام اوکراینی از توافق روسیه و اوکراین در مورد ایجاد زنجیره‌ای از "کریدورها" برای تخلیه غیرنظامیان در روز چهارشنبه (امروز) خبر داد.

لندن ورود هواپیما‌های روسی به آسمان انگلیس را جرم دانست
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۲:۰۹

وزیر حمل و نقل انگلیس اعلام کرد ورود هر هواپیمای روسی به حریم هوایی انگلیس جرم است.

اروپا: در زمینه ممنوعیت واردات انرژی از روسیه از بایدن پیروی نمی‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۱:۴۳

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه نمی‌تواند از اقدام آمریکا در ممنوعیت ورود انرژی از روسیه تبعیت کند، اما کمیسیون اروپا از برنامه اش برای کاهش اتکای خود به تأمین سوخت روسیه طی امسال خبر داد.

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۱:۲۷

ارتش روسیه حمله به نیروگاه اتمی زاپروژیا را خنثی کرد.

وزارت خارجه چین: مخالفت تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه هستیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۱:۲۴

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: وزارت امور خارجه چین در واکنش به اقدام آمریکا در تحریم واردات نفت از روسیه، تاکید کرد پکن به شدت مخالف تحریم‌های یکجانبه است که باعث برقراری صلح نخواهد شد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که اقدامات ناتو به رهبری آمریکا تنش بین روسیه و اوکراین را به «نقطه شکست» رسانده است.

وی در یک نشست خبری از آمریکا خواست تا نگرانی های چین را جدی بگیرد و از تضعیف حقوق یا منافع این کشور در رسیدگی به موضوع اوکراین و روابط با روسیه خودداری کند.

ادامه حملات توپخانه‌ای ارتش اوکراین به لوهانسک و دونتسک
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۰:۳۷

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: جدایی طلبان در لوهانسک در شرق اوکراین اعلام کردند حملات توپخانه‌ای ارتش اوکراین به سه ساختمان مسکونی در این منطقه آسیب رساند.

جدایی طلبان در دونتسک هم از کشته شدن ۲۶ غیرنظامی و زخمی شدن ۱۴۵ نفر در حملات توپخانه‌ای ارتش اوکراین به مناطق این جمهوری در ۲۰ روز گذشته خبر دادند.

وزارت دفاع روسیه: دستیابی به اسنادی درباره آماده شدن اوکراین برای حمله به دنباس
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۰:۳۴

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد به اسنادی دست پیدا کرد که نشان می‌دهد اوکراین برای حمله به دنباس در ماه مارس آماده می‌شد.
این وزارتخانه افزود: عملیات ارتش روسیه، مانع از حمله گسترده نیرو‌های اوکراینی به دو جمهوری دونتسک و لوهانسک شد.

روسیه: اوکراین برای حمله به دونباس در ماه مارس برنامه ریزی کرده بود
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۰:۲۶

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ما اسنادی داریم که تأیید می‌کند رژیم کی‌یف برای حمله به دونباس در ماه مارس برنامه ریزی کرده بود. عملیات ارتش روسیه از حمله گسترده نیرو‌های اوکراینی به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک جلوگیری کرد.

همکاری ژاپن با شرکای G۷ برای ممنوعیت واردات نفت از روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۰:۰۶

تاس/ هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن در کنفرانسی خبری گفت که دولت ژاپن با جامعه بین المللی و در درجه اول با شرکای خود در گروه هفت (G۷) همکاری خواهد کرد تا واردات نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه را به دلیل اوضاع پیرامون اوکراین ممنوع کند.

لاوروف امروز در ترکیه با وزیر خارجه اوکراین دیدار می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۰:۰۲

المیادین گزارش داد: وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور، امروز به ترکیه سفر می کند تا با همتای اوکراینی اش دیدار کند.

روسیه: آمریکا نگران آشکار شدن آزمایشات بیولوژیک خود در اوکراین است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۹:۵۹
سفیر روسیه در واشنگتن گفت: آمریکا از آن می ترسد که عوامل بیماری زایی که در آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین نگهداری می کند به دست روسیه بیفتد و در این صورت، آمریکا به نقض توافقنامه ممنوعیت تسلیحات بیولوژیک متهم شود.
بهای نفت خام از ۱۳۰ دلار گذشت
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۹:۴۸

رویترز/ بهای نفت در پی اعلام تحریم نفتی آمریکا علیه روسیه افزایش یافت و به ۱۳۰.۱۵ دلار در هر بشکه رسید.

سفیر روسیه: آمریکا نگران آشکار شدن آزمایشات بیولوژیک خود در اوکراین است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۹:۴۳

سفیر روسیه در واشنگتن گفت: آمریکا از آن می‌ترسد که عوامل بیماری زایی که در آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین نگهداری می‌کند به دست روسیه بیفتد و در این صورت، آمریکا به نقض توافقنامه ممنوعیت تسلیحات بیولوژیک متهم شود.

وزارت امور خارجه روسیه نیز تاکید کرد اگر فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین متوقف نشود، توسعه آن از کنترل خارج خواهد شد. گزارش‌های مربوط به وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین، تهدید مستقیم برای روسیه است.

پیش بینی سناتور آمریکایی از بحران جهانی انرژی در پی تحریم روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۹:۴۱

کریس کونز، سناتور دموکرات ایالت دلاور در گفتگو با شبکه سی. ان. ان خاطرنشان کرد پس از آنکه دولت آمریکا خرید نفت از روسیه را ممنوع کند، با بحران جهانی انرژی رو به رو خواهیم شد.
این سیاستمدار آمریکایی پیامد‌های تحریم نفت روسیه را اینگونه پیش بینی کرد: "صادقانه بگویم؛ با بحران جهانی انرژی رو به رو خواهیم شد. ممکن است شاهد افزایش دو برابری قیمت انرژی باشیم".
به گفته کریس کونز، نتیجه تحریم‌ها علیه مسکو، افزایش بیشتر قیمت بنزین در آمریکا خواهد بود. البته قیمت‌ها در اروپا نیز افزایش خواهد یافت.
پس از تحریم‌های بی سابقه‌ای که غرب در رابطه با اوضاع اوکراین علیه روسیه اعمال کرد، بهای گاز افزایش یافته است. به طور کلی قیمت گاز ۲۰ درصد رشد داشته است.

تصاویر ماهواره‌ای حاکی از حرکت کاروان ارتش روسیه به طرف کی‌یف است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۹:۳۶

شرکت مکسار اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کاروان ارتش روسیه به طرف کی‌یف پایتخت اوکراین حرکت کرد.

شرکت ارائه دهنده فناوری فضایی ماکسار تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرده است که به نظر می‌رسد کاروان روسی را در نزدیکی فرودگاه آنتونوف در چند کیلومتری شمال غرب کی‌یف نشان می‌دهد.
تصاویر زیر پل آسیب دیده‌ای را در «ایرپین» در جنوب آنتونوف و در حومه پایتخت نشان می‌دهد که جمعیت در اطراف آن دیده می‌شود.

کی یف

آمریکا دست به دامان نفت ونزوئلا شده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۹:۲۷

رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد مقامات آمریکایی از ونزوئلا خواسته‌اند در ازای کاهش تحریم‌های تجاری ونزوئلا، بخشی از نفت خود را به آمریکا صادر کند.

شب گذشته، رئیس جمهور آمریکا واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد.

مذاکرات آمریکایی‌ها با ونزوئلا پیشرفت چندانی نداشته زیرا واشنگتن تلاش کرده مادورو را برای پایان دادن به اتحاد خود با پوتین متقاعد کند.

سران عربستان و امارات از گفتگو با بایدن درباره اوکراین و بحران انرژی امتناع کرده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۹:۲۵

وال استریت ژورنال اعلام کرد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی از گفتگوی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که قصد داشته درباره وضعیت اوکراین و احتمال افزایش تولید نفت گفتگو کند، خودداری کرده‌اند.

بانک مرکزی روسیه فروش ارز‌های خارجی را تا ۹ سپتامبر به حال تعلیق درآورد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۸:۳۸

خبرگزاری فرانسه گزارش داد بانک مرکزی روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد فروش ارز‌های خارجی در این کشور تا تاریخ ۹ سپتامبر به حال تعلیق در خواهد آمد.
در بیانیه بانک مرکزی روسیه آمده است: "از ۹ مارس تا ۹ سپتامبر ۲۰۲۲، بانک‌ها نمی‌توانند به شهروندان ارز خارجی بفروشند".
بانک مرکزی روسیه تصریح کرد روس‌ها در این مدت می‌توانند ارز‌های خارجی را با روبل مبادله کنند.

بیش از ۲۰۰ خارجی از منطقه خرسون اوکراین خارج شدند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۸:۲۸

میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه روز سه شنبه اعلام کرد مسکو بیش از ۲۰۰ شهروند خارجی را از مناطق خطرناک خرسون اوکراین تخلیه کرده و این در حالی است که اوکراین همچنان تمایلی به مشارکت در روند تخلیه ندارد.

میزینتسف خاطرنشان کرد: در حال حاضر و بدون مشارکت طرف اوکراینی عملیات بشردوستانه برای تخلیه اتباع خارجی از مناطق خطرناک خرسون از طریق کریمه به نووروسیسک در حال انجام است. ۱۸۸ نفر از این اتباع خارجی اهل ترکیه، ۱۵ نفر اهل مصر، هشت نفر اهل ایتالیا، شش نفر اهل پاکستان، پنج نفر اهل هند و یک نفر اهل برزیل است.

رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه افزود: این تعداد افزایش خواهد یافت؛ چرا که عملیات بشردوستانه همچنان ادامه دارد.

گارد ملی روسیه: نیرو‌های گارد ملی اوکراین در نیروگاه زاپروژیا، سلاح‌های خودشان را تحویل دادند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۸:۲۶

گارد ملی روسیه اعلام کرد نیرو‌های گارد ملی اوکراین که حراست نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را برعهده داشتند، سلاح‌های خود را تحویل دادند و نیرو‌های گارد ملی روسیه به طور کامل کنترل این نیروگاه را در دست دارند.

قطع ارتباط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سامانه داده‌های هسته‌ای چرنوبیل
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۸:۲۰

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ارتباطش با سامانه داده‌های هسته‌ای چرنوبیل قطع شده است.

آژانس می‌گوید که نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل دیگر داده‌ها را به ناظر سازمان ملل مخابره نمی‌کند. گفته می‌شود کارکنانی که زیر نظر گارد روسیه در تاسیسات اوکراین کار می‌کنند نگران این موضوع هستند.

رافائل گروسی نیز در بیانیه ای گفت: «آژانس در حال بررسی وضعیت سیستم‌های نظارت پادمانی در سایر نقاط اوکراین است و به زودی اطلاعات بیشتری را ارائه خواهد کرد.»

ساعاتی قبل نیرو‌های گارد ملی روسیه کنترل کامل نیروگاه اتمی "زاپروژیا" در اوکراین را به دست گرفته اند و فعالیت‌های عادی این نیروگاه ادامه دارد و میزان تشعشعات رادیو اکتیو در آن نرمال است.

بایدن: جنگ اوکراین برای پوتین "هرگز پیروزی" به همراه نخواهد داشت
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۷:۵۸

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روز گذشته گفت: پوتین هرگز نمی تواند به یک پیروزی چشمگیر در اوکراین دست یابد. خشم جهانی نسبت به وضعیت غیرنظامیان در مناطق مختلف اوکراین افزایش پیدا کرده و این اصلاً برای پوتین اتفاق خوبی نیست.

بایدن در ادامه تاکید کرد: این حمله بهای سنگینی برای پوتین به همراه خواهد داشت که با ادامه این روند بیش از پیش آشکار می شود.

صندوق بین المللی پول بودجه اضطراری برای کمک به اوکراین را تصویب کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۷:۴۵

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین المللی پول اعلام کرد: بودجه اضطراری 1.4 میلیارد دلاری به منظور ارسال به اوکراین تصویب شده است.

جورجیوا در این باره تاکید کرد: یک بحران غیرقابل تصور با حمله روسیه در اوکراین به وجود آمده است. این اتفاق غم انگیز است و می تواند پیامدهای زیادی به همراه داشته باشد.

رییس سیا: روسیه به اهداف خود در اوکراین نخواهد رسید
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۷:۳۷

ویلیام جی برنز، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت: تمام محاسبات و مفروضات ولادیمیر پوتین در مورد اوکراین، قدرت نظامی ناتو و رسیدن به یک قدرت سیاسی در شرق اوکراین اشتباه است.

برنز در ادامه تاکید کرد: پوتین به هیچ کدام از اهداف خود در اوکراین نخواهد رسید و اثربخشی تحریمها از قدرت نظامی وی در روزهای آینده می کاهد.

موشکهای پاتریوت آمریکا در راه لهستان برای مقابله با هر گونه تهدید علیه متحدان واشنگتن در بحبوحه جنگ اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۷:۰۸

سخنگوی فرماندهی منطقه اروپای آمریکا روز گذشته اعلام کرد: واشنگتن دو فروند موشک پاتریوت به را عنوان "سپر دفاعی آمریکا" در لهستان مستقر خواهد کرد تا از این طریق با هر گونه تهدید احتمالی علیه متحدان آمریکا و ناتو در جریان بحران اوکراین و درگیری های نظامی با روسیه مقابله کند.

گفته می شود موشکهای پاتریوت برای مقابله و نابودی موشکهای بالستیک کوتاه برد، هواپیماهای پیشرفته نظامی و موشکهای کروز طراحی شده اند.

دست رد آمریکا به سینه لهستان برای ارسال جنگنده به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۶:۵۹

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: واشنگتن نمی تواند از پیشنهاد لهستان برای ارسال جنگنده میگ 29 به اوکراین حمایت کند.

پنتاگون در این باره گفت: پرواز هواپیماهای جنگی از خاک ناتو بر فراز منطقه جنگی در اوکراین نگرانی های جدی برای کل ائتلاف ناتو ایجاد خواهد کرد.

روسیه امروز را آتش بس اعلام کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۶:۴۰

میخائیل میزینتسف، رییس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه اعلام کرد: نیروهای روسی از ساعت 10 صبح امروز(چهارشنبه) به وقت محلی مسکو به طور موقت آتش بس اعلام خواهند کرد تا امکان عبور امن غیرنظامیانی که مایل به ترک کی یف هستند فراهم شود.

هنوز مشخص نیست گذرگاه های امن برای عبور پناهجویان از روسیه یا بلاروس عبور می کند یا خیر. پیشتر اوکراین با گذرگاه هایی که از این دو کشور عبور می کرد، مخالفت کرده بود.

اوکراین نیروهای روسیه را به گلوله باران یکی از گذرگاه های امن برای تخلیه پناهجویان از ماریوپل در جنوب این کشور متهم کرده است.

آمریکا: شرکتهای فناوری چینی ملزم به رعایت تحریمهای آمریکا علیه روسیه هستند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۶:۳۳

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در گفتگو با نیویورک تایمز گفت: هر یک از شرکتهای فناوری چینی که بخواهد از تحریمهای آمریکا علیه روسیه سرپیچی کند باید بهای این اقدام خود را بپردازد.

واشنگتن تهدید کرده در صورت مشاهده هر اقدامی از سوی شرکتهای چینی برای دور زدن تحریمهای آمریکا علیه روسیه، تمامی این شرکتها در فهرست سیاه قرار خواهند گرفت.

مدیر عامل آرامکو: وضعیت اوکراین بحران انرژی در جهان را وخیم تر می کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۶:۲۶

امین ناصر، مدیرعامل شرکت نفتی آرامکوی عربستان روز گذشته در یک همایش صنعتی گفت: متاسفانه بحرانی که در اوکراین روی داده است می تواند بحران انرژی در جهان را هر روز وخیم تر کند.

امین ناصر تاکید کرد: با بدتر شدن اوضاع در بازارهای جهانی و دلسرد شدن سرمایه گذاران نفت و گاز، تقاضاهای جهانی برای افزایش تولید از سوی ما مطرح می شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید در آرامکو محدود است و نمی تواند پاسخی کافی برای کاهش عرضه جهانی باشد. ما تنها می توانیم روزانه حداکثر 2 میلیون بشکه یعنی تنها 2 درصد از درخواستهای جهانی برای عرضه را تامین کنیم.

افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی در پی اعلام ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه به آمریکا
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۶:۱۷

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا با حمایت قاطع قانونگذاران و مقامات احزاب سیاسی مختلف رسماً اعلام کرد واردات نفت و گاز روسیه به این کشور ممنوع است.

همین اقدام واشنگتن موجب شد امروز در معاملات بازارهای جهانی قیمت نفت خام بیش از 4 درصد افزایش یابد. انگلیس هم اعلام کرده به تدریج و ضمن بررسی جوانب مختلف این تصمیم، واردات سوخت از روسیه را متوقف خواهد کرد.

از این رو امروز در بازار انرژی، بهای معاملات آتی نفت خام برنت دریای شمال با 3.9 درصد افزایش به قیمت هر بشکه 127 دلار و 98 سنت رسید.

این در حالیست که نفت خام آمریکا با 3.6 درصد افزایش به قیمت هر بشکه 123 دلار و 70 سنت معامله شد.

جنگ اوکراین بدترین بحران پناهجویان در اروپا را رقم زد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۶:۰۷

سازمان های بشردوستانه در اروپا اعلام کردند: تنشهای نظامی میان روسیه و اوکراین موجب شد بدترین بحران انسانی و پناهجویان از جنگ جهانی دوم تا به امروز در اروپا رقم بخورد.

به گفته منابع خبری آگاه از ابتدای جنگ تا به حال بیش از 2 میلیون پناهجوی اوکراینی که نیمی از آنها کودک بوده اند برای نجات جان خود مجبور به ترک اوکراین شده اند.

روسیه رسماً از حضور در بازی های جام جهانی محروم شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۵:۵۷

فیفا اعلام کرد: به دلیل اقدامات روسیه در حمله نظامی به اوکراین هیئت مدیره این سازمان تصمیم گرفته است مجوز حضور روسیه در بازی های جام جهانی را صادر نکند.

در روزهای اخیر یوفا نیز اعلام کرده بود تیم های باشگاهی روسیه از حضور در رقابتها محروم می شوند.

بایدن واردات نفت و گاز روسیه به آمریکا را ممنوع کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۵:۴۹

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در میان حمایت قاطع قانونگذاران و مقامات احزاب مختلف سیاسی در آمریکا اعلام کرد: واردات نفت و گاز از روسیه به آمریکا را ممنوع اعلام می کنیم. ما این تصمیم را با قاطعیت گرفتیم حتی اگر این کار موجب شود تا قیمت شاخصهای انرژی در آمریکا افزایش یابد.

بایدن در جمع خبرنگاران در کاخ سفید تاکید کرد: این اقدام آمریکا ضربه قدرتمند دیگری از سوی ما به ماشین جنگی ولادیمر پوتین وارد خواهد کرد.

ارتش آمریکا قطعات حساس موشک‌های استینگر را قبل از تحویل به اوکراین خارج کرده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۳:۴۱

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از نمایندگان کنگره آمریکا گزارش داد، دلیل تأخیر در ارسال موشک‌های «استینگر» به اوکراین این است که این موشک‌ها حاوی قطعاتی هستند که طبقه‌بندی شده‌اند.

نمایندگان کنگره گفتند، ارتش آمریکا درخواست قانونگذاران برای ارسال موشک‌های استینگر به اوکراین را در پاییز ۲۰۲۱ میلادی رد کرد. دولت بایدن تسلیحات آمریکایی را از کشور‌های بالتیک به اوکراین در اوایل فوریه منتقل کرد.

کنگره آمریکا تأکید کرد: ارتش قطعات حساس موشک‌های استینگر را قبل از تحویل به اوکراین خارج کرده است.

انتظار ترکیه برای افزایش قیمت جهانی نفت پس از تحریم‌های روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۳:۳۷

معاون وزیر انرژی ترکیه به خبرگزاری ریانووستی گفت: ترکیه انتظار دارد قیمت جهانی نفت پس از تحریم‌های غرب علیه روسیه به افزایش خود ادامه دهد.

پنتاگون مخالف فرستادن جنگنده‌های لهستان به اوکراین است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۳:۳۴

نشریه پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد، وزارت دفاع آمریکا مخالف فرستادن هواپیما‌های جنگنده لهستان به اوکراین است.

تجهیزات نظامی ارتش روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۳:۳۰

خبرگزاری آرتی گزارش داد، وزارت دفاع روسیه ویدئویی از اسلحه‌های خودکششی و دانش‌آموختگان نظامی که در جریان عملیات ارتش این کشور در اوکراین در حال حرکت هستند را منتشر کرده است.

<div id="video-display-embed-code_15748113"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8081841/15748113?width=400&height=300"></script></div>

 

پنتاگون: پیشنهاد لهستان برای انتقال جنگنده به اوکراین موجب نگرانی همه اعضای ناتو است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۲:۵۷

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شد: ما معتقد نیستیم که پیشنهاد لهستان برای انتقال جنگنده‌های لهستانی به اوکراین قابل حمایت باشد.

به گزارش ریانووستی، سخنگوی پنتاگون گفت: پیشنهاد لهستان برای انتقال جت‌های جنگنده به اوکراین نگرانی واقعی همه اعضای ناتو را برانگیخته است.

زلنسکی: پس از پایان جنگ، باید پای میز مذاکره بنشینیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۲:۴۵

به گزارش الجزیره، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت:

  • من از انگلیس به خاطر موضعش تشکر و قدردانی می‌کنیم.
  • غرب در حال تهیه پرونده برای حمایت از بازسازی اوکراین است و ما منتظر تصمیمات سخت اتحادیه اروپا علیه روسیه هستیم.
  • پس از پایان جنگ، باید پای میز مذاکره بنشینیم، مشروط بر این‌که مذاکرات عادلانه و آزاد باشد.
  • روز سه‌شنبه با نخست‌وزیران هلند، اسرائیل و رئیس‌جمهور فرانسه تماس داشتم و همه از ما حمایت می‌کنند.
  • روس‌ها به یک خوابگاه در منطقه «ژیتومیر» حمله موشکی کردند.
  • کریدور‌های بشردوستانه در شهر‌های اوکراین با وجود همه مشکلات کار خواهند کرد.
حمله سایبری به وب‌سایت تعدادی از سازمان‌های دولتی روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، وزارت تحول دیجیتال روسیه گزارش داد که وب‌سایت تعدادی از سازمان‌های دولتی این کشور مورد حمله قرار گرفته است.

وزارت تحول دیجیتال روسیه از هک شدن سرویس نظارت دولتی (ویجت) که متعلق به وزارت توسعه اقتصادی است و در وب‌سایت‌های تعدادی از سازمان‌های دولتی ادغام شده است، خبر می‌دهد. این سرویس ظرف یک ساعت بازیابی شد. سازمان‌های دولتی تحت حمایت جدی و نظارت شبانه‌روزی تیم‌های امنیت سایبری هستند.

حمله موشکی روسیه به پایگاه نظامی اوکراین در نزدیکی کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۱:۱۰

شبکه خبری المیادین به نقل از خبرنگار خود در اوکراین از حمله موشکی روسیه به پایگاه نظامی اوکراین در نزدیکی فرودگاه پاریسیون، در شرق کی‌یف خبر داد.

انگلیس: ورود هر هواپیمای روسی به حریم هوایی ما جرم است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۰:۵۱

خبرگزاری ریانووستی گزارش داد، انگلیس ورود هر هواپیمای روسی به حریم هوایی خود را با یک اقدام مجرمانه برابر دانست.

به صدا درآمدن آژیر خطر در کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۰:۲۷

شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد آژیر خطر در کی‌یف، پایتخت اوکراین به صدا درآمده است.

آمریکا: پایان درگیری‌ها برای آمریکا شکست استراتژیک پوتین است
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۰:۱۵

ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد:

  • لهستان درباره تصمیم خود برای قرار دادن جنگنده‌های میگ-۲۹ خود در اختیار آمریکا با ما مشورت نکرده است.
  • ما با شرکای اوکراینی خود کار می‌کنیم تا از افتادن تحقیقات بیولوژیکی آن‌ها به دست نیرو‌های روسی جلوگیری کنیم.
  • ما به مقامات چینی می‌گوییم که فرصتی برای رهبری در این بحران وجود دارد و باید از آن استفاده کنند.
  • پایان این درگیری برای آمریکا شکست استراتژیک پوتین است.
  • این درگیری تنها زمانی پایان خواهد یافت که پوتین متوجه شود که رهبری، ارتش و مردم خود را به خطر می‌اندازد و باید مسیر خود را تغییر دهد.
بررسی استقرار سامانه موشکی پاتریوت آمریکا در لهستان
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰

دستیار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن در حال بررسی استقرار سامانه موشکی پاتریوت در لهستان است.

نظر شما