شناسهٔ خبر: 52984380 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر از چهاردهمین روز جنگ اوکراین؛

تحریم‌های جدید اروپا/ادعای مسکودرباره سناریوسازی باحمله شیمیایی 

مریم خرمایی

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: هیئت اوکراینی خود را برای دور بعدی مذاکرات برای صلح آماده می‌کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: دو هفته از آغاز اقدام نظامی روسیه در اوکراین می‌گذرد و چند روزی است که شاهد ایجاد گذرگاه‌های امن برای خروج شهروندان اوکراینی از مناطق درگیری هستیم. در این میان، ولودیمیر زلنسکی به رغم قدردانی‌های گاه و بی گاه از شرکای غربی، به طور کلی آنها را به انفعال متهم می‌کند به ویژه آنکه از بیم درگیری با روسیه، حاضر به ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین نیستند. در همین حال، مهمترین تحولی که از شب گذشته تا کنون اتفاق افتاده، تصمیم آمریکا و انگلیس برای ممنوعیت واردات نفت از روسیه بوده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا خود را از همراهی با این تصمیم معاف و به نیاز خود به تولیدات انرژی روسیه اذعان کرده است. در نهایت آنکه شاهد تقلای کاخ سفید برای مجاب کردن برخی کشورها به افزایش سقف تولید نفت برای تنظیم بازار هستیم.

تحولات لحظه به لحظه اوکراین را می‌توانید در ادامه این گزارش دنبال کنید:

۰۵:۵۷ سفر گروسی به ترکیه جهت گفتگو درباره امنیت تأسیسات هسته‌ای اوکراین

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفرش به ترکیه به منظور گفتگو با وزرای خارجه روسیه و اوکراین درباره تأمین امنیت تأسیسات هسته‌ای در اوکراین خبر داد.

۰۳:۵۷ آمریکا از انتقال جنگنده‌های بیشتر به اوکراین حمایت نمی‌کند

پنتاگون از عدم حمایت از انتقال جنگنده‌های بیشتر به اوکراین خبر داد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن از انتقال جنگنده‌های بیشتر به اوکراین حمایت نمی‌کند.

«جان کربی» افزود که انتقال جنگنده‌های میگ به اوکراین می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد و وزیر دفاع آمریکا به همتای لهستانی خود گفته است که واشنگتن از انتقال جنگنده‌ها به اوکراین حمایت نمی‌کند.

این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید هم با تأکید بر اینکه برخاستن جنگنده از پایگاه‌های آمریکا برای پرواز در حریم هوایی اوکراین به نفع آمریکا و ناتو نیست، گفت دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه با عواقب مواجه می‌شود.

۰۰:۰۵ پرواز جنگنده آمریکایی برای کمک به اوکراین به نفع ناتو نیست

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری در واشنگتن درباره تحولات اوکراین گفت: فرماندهان دفاعی آمریکا در حال تماس و رایزنی با اوکراین و ناتو برای نحوه تجهیز کی یف به جنگنده هستند به طوری که ایجاد تنش نکند اما بعید به نظر می‌رسد این جنگنده‌ها از پایگاه‌های آمریکا به پرواز درآیند.

«جن ساکی» افزود: همچنان درباره مسائل لجستیک مربوط به انتقال جنگنده از لهستان به اوکراین سؤالاتی وجود دارد. واشنگتن به هیچ عنوان مخالف برنامه لهستان برای تجهیز اوکراین به جنگنده نیست. برخاستن جنگنده از پایگاه‌های آمریکا برای پرواز در حریم هوایی اوکراین به نفع ما و ناتو نیست.

وی در ادامه مدعی شد: ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که چین به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه پایبند است. ارزش روبل روسیه به کمترین حد خود رسیده است و اقتصاد روسیه در پی تحریم‌های بین المللی علیه این کشور وارد حالت انفعال شده است.

۲۲:۴۷ تأکید بر خلع سلاح کی یف

سفیر روسیه در مصر با اشاره به تازه‌ترین تحولات جنگ اوکراین گفت: هدف اقدام ویژه نظامی روسیه در اوکراین جلوگیری از عملیات نظامی نیروهای اوکراینی علیه ساکنان دو منطقه «دونتسک» و «لوهانسک» است.

«گئورگی بوریسنکو» ادامه داد: اقدام نظامی ویژه روسیه در اوکراین فقط زمانی پایان می‌یابد که هدف ما برای خلع سلاح کی یف که از آن برای کشتار ساکنان دونباس استفاده می‌کند، محقق شود.


۲۲:۲۰ لاوروف عازم ترکیه شد

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برای دیدار با همتای اوکراینی خود به ترکیه سفر کرد.


۲۱:۴۸ آمازون خرده فروشی به روسیه را متوقف کرد

الجزیره اعلام کرد: شرکت آمازون ارسال خرده فروشی به روسیه را متوقف کرده و سرویس Prime Video را قطع می‌کند.

۲۱:۳۱ حمله ملی‌گرایان اوکراین به تاسیاست تأمین برق نیروگاه اتمی چرنوبیل

ژنرال نیکلای پانکوف معاون سخنگوی وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: ملی گرایان اوکراین عملیات تحریک آمیز بسیار خطرناکی انجام دادند. آنها به تاسیاست برق تأمین کننده انرژی برق نیروگاه اتمی چرنوبیل حمله کردند.


۲۱:۳۰ ادعای مسکو درباره سناریوسازی با حمله شیمیایی

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ملی گرایان افراطی اوکراین در حال سناریوسازی برای حمله شیمیایی در خارکیف با ۸۰ تن آمونیاک و متهم کردن روسیه به انجام آن هستند.


۲۱:۲۷ روسیه: ۲۸۱۴ زیرساخت نظامی اوکراین نابود شد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: تاکنون در جریان عملیات غیرنظامی سازی اوکراین، ۲۸۱۴ زیرساخت نظامی این کشور منهدم شده است.


۲۱:۱۹ انتقاد تند سفیر اوکراین از آلمان

سفیر اوکراین در برلین اعلام کرد: امتناع آلمان از تحریم نفت و گاز روسیه خنجری از پشت به اوکراین محسوب می‌شود.

۲۰:۰۰ حمله ملی‌گرایان اوکراین به تأسیسات تأمین برق نیروگاه اتمی چرنوبیل

ژنرال نیکلای پانکوف معاون سخنگوی وزیر دفاع روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد: ملی گرایان اوکراین عملیات تحریک آمیز بسیار خطرناکی انجام دادند. آنها به تاسیاست برق تأمین کننده انرژی برق نیروگاه اتمی چرنوبیل حمله کردند.

۱۹:۳۹ گزارش پنتاگون از شلیک‌های مسکو

یک مقام ارشد پنتاگون گفت: روسیه از آغاز جنگ به اوکراین بیش از ۷۱۰ موشک شلیک کرده است.


۱۸:۵۳ طرح جدید مسکو در برابر تحریم‌ها

مسکو از موافقت خود با پیش‌نویس طرحی خبر داد که به موجب آن شرکت‌های خارجی که خاک روسیه را ترک کرده‌اند، «ملی» اعلام می‌شوند.


۱۸:۳۳ روایت مسکو از کنترل نیروگاه اتمی زاپروژیا

یک نماینده گارد روسیه به خبرنگاران گفت: پس از در کنترل گرفتن نیروگاه اتمی زاپروژیا، سربازان گارد ملی تعداد زیادی سلاح از جمله در واحدهای نیرو کشف کردند، بیش از ۵۰۰ سلاح گارد ملی اوکراین مصادره شد. اوضاع در نیروگاه اتمی زاپروژیا تحت کنترل کامل سربازان گارد ملی روسیه است.
کارکنان ایستگاه به طور عادی کار می‌کنند، سربازان گارد ملی اوکراین که از تأسیسات محافظت می‌کردند، سلاح‌های خود را تحویل دادند و اجازه یافتند به خانه بروند.

۱۸:۱۵ لایحه برای مسدود کردن ذخایر طلای روسیه

وبگاه هیل وابسته به کنگره آمریکا امروز اعلام کرد: اعضای مجلس سنا دیروز سه شنبه لایحه‌ای را برای مسدود کردن ذخایر طلای روسیه ارائه کردند

۱۷:۳۰ آلمان جنگنده به اوکراین نمی‌فرستد

صدراعظم آلمان گفت: هواپیماهای جنگی به اوکراین نمی‌فرستیم

۱۷:۰۰ رکوردشکنی بنزین در تاریخ آمریکا

قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین حد در تاریخ خود رسیده و هزینه متوسط هر گالن بنزین از ۴ دلار و ۱۷ سنت گذشته است.

۱۶:۵۷ انگلیس موشک‌های ضد تانک بیشتر به اوکراین می‌دهد

بن والاس وزیر دفاع انگلیس گفت: موشک‌های ضد تانک بیشتری در اختیار اوکراین قرار خواهیم داد، عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین وحشیانه تر خواهد شد، تدارکات نظامی به اوکراین را افزایش خواهیم داد و به زودی محموله موشک‌های ضد زره جاولین را به آن تحویل خواهیم داد.

۱۶:۵۳ شهردار کی یف: برای یک یا دو هفته در پایتخت منابع کافی داریم

شهردار کی یف گفت: پایتخت اوکراین همچنان هدف نیروهای روسی است که سعی در محاصره آن دارند هزاران نیروی روسی در شمال پایتخت حضور دارند، جایی که درگیری‌ها ادامه دارد. از تعداد کشته‌ها و مجروحان به دلیل نبود کانال‌های ارتباطی اطلاعی نداریم، اما انتظار داریم که قربانیان به هزاران برسد.

وی افزود: ما برای یک یا دو هفته در پایتخت منابع کافی داریم.

۱۶:۴۵ هشدار مسکو درباره استفاده اوکراین از فرودگاه‌های نظامی خارجی

دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در بیانیه‌ای اعلام کرد: امکان استفاده اوکراین از فرودگاه‌های نظامی خارجی سناریوی خطرناکی است.

۱۶:۳۵ آمادگی هیئت اوکراینی برای دور بعدی مذاکرات

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: هیئت اوکراینی خود را برای دور بعدی مذاکرات برای صلح آماده می‌کنند.

۱۶:۳۰ ترکیه شبه نظامیان سوری را از قره باغ به اوکراین فرستاد

اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه خبر داد ترکیه شبه نظامیان سوری را از قره باغ به اوکراین فرستاده است.

۱۵:۵۶ تماس تلفنی رئیس جمهور مصر با پوتین

دفتر ریاست جمهوری مصر امروز چهارشنبه اعلام کرد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور طی تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای روس، بر حمایت کشورش از تمامی تلاش‌های دیپلماتیک در راستای حل و فصل بحران اوکراین تاکید کرد. این اولین تماس تلفنی میان رؤسای جمهور مصر و روسیه از زمان شعله ور شدن بحران میان روسیه و اوکراین به شمار می‌رود، بحرانی که بر قیمت حامل‌های انرژی و مواد غذایی در جهان تأثیرگذار بوده است.

۱۴:۲۰ پسکوف: آمریکا عملاً جنگ اقتصادی علیه روسیه به راه انداخته است

سخنگوی کرملین گفت: آمریکا عملاً جنگ اقتصادی علیه روسیه به راه انداخته است. دیدار پیش روی لاوروف و کولبا بسیار مهم و در ادامه روند مذاکرات است کرملین معتقد است که فهرست کشورهای غیردوست با روسیه جای تغییر دارد. برای همه جهان جالب خواهد بود که بفهمند در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین که توسط آمریکایی‌ها بهره برداری می‌شود، چه می‌گذشت.

۱۳:۵۱ به صدا درآمدن آژیر خطر در کی یف

منابع خبری از شنیده شدن صدای آژیر ممتد در کی یف پایتخت اوکراین خبر می‌دهند.

۱۳:۴۰ هشدار دمشق درباره ارسال سلاح و مزدوران از سوریه به اوکراین

میلاد عطیه، نماینده سوریه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفت: سیاسی کردن کار سازمان منع تسلیحات شیمیایی توسط آمریکا و برخی کشورهای غربی وترکیه، آینده آن را تهدید می‌کند.گسترش تهدیدات تروریستی شیمیایی به تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی تبدیل شده است و هیچ کشوری از این تهدید خطرناک در امان نیست. سوریه تاکید می‌کند که رفتار برخی طرف‌ها به رهبری آمریکا، برخی کشورهای غربی و ترکیه در سرپوش گذاشتن بر جنایات و اقدامات گروه‌های تروریستی در سوریه، این تروریست‌ها را به ارتکاب جنایات فجیع‌تری علیه شهروندان سوری تشویق کرده است.

۱۲:۵۵ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه: عدم توقف فعالیت‌های بیولوژیک در اوکراین اوضاع را وخیم می‌کند

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که اگر اکنون فعالیت‌های بیولوژیک در اوکراین متوقف نشود، همه چیز از کنترل خارج می‌شود و اوضاع منحصراً تحت کنترل طرف افراطی قرار می‌گیرد، طرفی که به نظر می‌رسد دیگر خودشان هم تحت کنترل نیستند.

وی با اشاره به اینکه داده‌های مربوط به وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین، تصویر مشارکت واشنگتن را کاملاً تغییر داده است، افزود: این آزمایشگاه‌ها ابزاری برای تهدید مستقیم فدراسیون روسیه است.

۱۲:۰۰ انگلیس یک هواپیمای روسیه را توقیف کرد

پیشتر، «گرانت شاپس» وزیر حمل و نقل انگلیس در حساب کاربری خود در توئیتر گفته بود که لندن می‌تواند هر هواپیمای روسی را که وارد حریم هوایی بریتانیا شود، بدلیل اعلام ممنوعیت قبلی ورود هواپیماهای روسی به حریم هوایی بریتانیا، توقیف کند.

۱۱:۳۰ انفجار در لوهانسک

اسپوتنیک گزارش داد از مرکز جمهوری لوهانسک صدای انفجار بزرگی شنیده شد.

۱۰:۵۰ مخالفت چین با تحریم روسیه

وزارت امور خارجه چین درباره ممنوعیت واردات نفت روسیه اظهار کرد: چین با تحریم‌های یکجانبه به شدت مخالف است، این تحریم‌ها صلح و امنیت را به همراه ندارند.

۱۰:۳۰ اوکراین: باید ۷ الی ۱۰ روز دیگر در برابر روسیه دوام بیاوریم

«وادیم دنیسنکو» مشاور وزارت کشور اوکراین می‌گوید دولت کی یف باید طی یک هفته الی ۱۰ روز آینده در برابر حملات روسیه تاب بیاورد تا به این ترتیب، مانع از هرگونه پیروزی دشمن شود. آنها برای ورود به فاز نهایی مذاکره، نیازمند دست کم نوعی دستاورد هستند. بنابراین، وظیفه ما طی ۷ الی ۱۰ روز آینده، مقاومت کردن است.

انفجار در لوهانسک/ به صدا درآمدن آژیر خطر در کی‌یف

۱۰:۲۰ ترکیه واردات نفت و گاز از روسیه را متوقف نخواهد کرد

معاون وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که کشورش واردات نفت از روسیه را متوقف نخواهد کرد، چراکه مسکو منبع قدیمی و موثقی برای تأمین انرژی آنکارا است. آلب ارسلان بیرقدار معاون وزیر انرژی ترکیه در حاشیه کنفرانس انرژی CERAWeek در شهر هیوستون آمریکا گفت: محدودیت‌ها علیه اقتصاد روسیه تأثیر وحشتناکی بر بازار انرژی خواهد داشت. جایگزینی نفت روسیه در بازار بسیار دشوار خواهد بود و بهبودی پس از همه گیری نیازمند افزایش عرضه طلای سیاه است. ما به رشد اقتصادی نیاز داریم، چنین اقدامی به هیچ وجه به این امر کمک نمی‌کند. ممنوعیت عرضه نفت روسیه به آمریکا پیامدهای منفی در دیگر کشورها و مناطق خواهد داشت‌. ترکیه سه دهه است که روسیه را به عنوان یک تأمین کننده قابل اعتماد گاز می بیند و امیدوار است که به این روند ادامه دهد.

۱۰:۰۰ توقف نیروهای روسیه در پیشروی به سمت کی یف

وزارت دفاع انگلیس: نیروهای روسیه در پیشروی‌های خود از سمت شمال کی یف، توفیق اندکی داشته‌اند.

۰۹:۴۰ آمادگی اوکراین برای عملیات تهاجمی در دونباس

وزارت دفاع روسیه اسنادی را منتشر کرد که آمادگی کی یف برای انجام عملیات تهاجمی در دونباس را تأیید می‌کند. اسناد گارد ملی اوکراین مبنی بر آمادگی کی یف برای عملیات تهاجمی در دونباس در ماه مارس در اختیار ارتش روسیه قرار گرفته است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تشکیلات نیروهای اوکراینی که قرار بود در دونباس استفاده شوند، توسط مربیان آمریکایی و انگلیسی در لویو آموزش دیده‌اند.

۰۹:۳۴ آمریکا برای لهستان پاتریوت می‌فرستد

ستاد فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا، از اعزام دو فروند سامانه پدافندی پاتریوت به لهستان خبر داد. ادعا می‌شود که این اقدام در راستای مقابله با هرگونه تهدید روسیه علیه واشگتن و متحدان ناتو انجام می‌شود. پاتریوت توان مقابله با موشک‌های کوتاه‌برد، هواپیماهای پیشرفته و موشک‌های کروز را دارد. ارسال پاتریوت به لهستان در حالی است که پنتاگون پیشنهاد ورشو برای ارسال جنگنده به اوکراین را رد کرده است.

وزیر امور خارجه لهستان پیش‌تر گفته بود که آماده است همه جنگنده‌های میگ ۲۹ این کشور را به‌طور رایگان در این طرح مشارکت دهد. اما پنتاگون این طرح را توجیه‌ناپذیر توصیف کرد و گفت پرواز جنگنده‌ها در حریم هوایی اوکراین نگرانی‌های جدی برای ناتو در پی خواهد داشت.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز بارها خواستار اعلام منطقه پرواز ممنوع برفراز کشورش شده است. اما آمریکا و ناتو تا کنون با این درخواست مخالفت کرده‌اند.

۰۹:۰۰ ناتو به روسیه هشدار داد

دبیرکل ناتو هشدار داد که مطابق بند ۵ پیمان آتلانتیک شمالی، هرگونه حمله روسیه به محموله‌های تسلیحاتی در حال ارسال به اوکراین، به منزله حمله به ناتو تلقی شده و به تشدید درگیری‌ها منجر می‌شود. البته، انتظار می‌رود که این هشدار فقط درباره محموله‌هایی صدق کند که در مرز کشورهای ناتو، منتظر ورود به اوکراین هستند، اما محموله‌هایی که تحویل کی یف شده‌اند از حملات روسیه در امان نخواهند بود.

۰۸:۵۷ برنامه ریزی برای دیدار وزرای خارجه روسیه و اوکراین

مسکو اعلام کرد دیدار وزرای خارجه روسیه و اوکراین به میزبانی آنتالیا در حال برنامه ریزی است. امروز لاوروف برای شرکت در همایش دیپلماسی آنتالیا عازم ترکیه می‌شود.

انفجار در لوهانسک/ به صدا درآمدن آژیر خطر در کی‌یف

۰۸:۳۰ سفیر روسیه در واشنگتن علت نگرانی آمریکا را بر ملأ کرد

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد که اظهارات وزارت خارجه ایالات متحده در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین نشان می‌دهد که واشنگتن نگران است که عوامل بیماری زا (پاتوژن) ذخیره شده در این تأسیسات به دست متخصصان روسیه بیفتد.

۸:۲۲ وال استریت ژورنال: تلاش‌های کاخ سفید برای هماهنگ کردن تماس تلفنی بین بایدن و مقامات ارشد عربستان سعودی و امارات موفق نبوده است

ادعا می‌شود که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و مقامات امارات متحده عربی در هفته‌های اخیر تماس‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را که در پی تحریم‌های روسیه، با بحران افزایش قیمت سوخت دست و پنجه نرم می‌کند، بدون پاسخ گذاشتند.

۸:۰۰ دولت کی یف به اتباع خارجی که در دفاع از اوکراین مشارکت می‌کنند، حق شهروندی اعطا می‌کند

۷:۵۵ وزارت خارجه آمریکا: در درگیری روسیه-اوکراین، گزینه‌ای به اسم «بی طرفی چین» نداریم

۷:۵۰ سفر معاون ریاست جمهوری آمریکا به رومانی و لهستان

کاملاً هریس معاون ریاست جمهوری آمریکا، امروز چهارشنبه عازم رومانی و لهستان است. این سفر که تا ۱۱ مارس طول خواهد کشید با ادعای حمایت واشنگتن از اوکراین و کشورهای بال شرقی ناتو انجام می‌شود.

۷:۴۷ آمریکا برای لهستان پاتریوت می‌فرستد

مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا از ارسال دو سامانه پاتریوت به لهستان با هدف دفع هرگونه تهدید احتمالی روسیه علیه متحدان ناتو خبر داد.

۷:۴۵ تخلیه ۵ هزار نفر از شهر «سومی» اوکراین

دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که حدود ۵ هزار نفر شهر «سومی» در شمال شرق کشور را تخلیه کرده‌اند.

این در حالی است که روسیه در روز چهارشنبه از ساعت ۱۰:۰۰ به وقت مسکو، درگیری‌ها را متوقف می‌کند و آماده است تا گذرگاه‌های بشردوستانه را از کی یف، چرنیهف، سومی، خارکیف و ماریوپل ایجاد کند.

۷:۴۰ ژاپن به اوکراین جلیقه ضدگلوله اهدا کرد

ارسال تجهیزات دفاعی به خارج از کشور، اقدامی نادر از سوی دولت توکیو محسوب می‌شود.

۷:۳۸ آمریکا طرح لهستان برای اعزام جنگنده به اوکراین را رد کرد

پنتاگون طرح لهستان برای اعزام جنگنده‌های میگ ۲۹ به اوکراین را توجیه‌ناپذیر توصیف کرد. وزارت دفاع آمریکا ضمن مخالفت با این طرح گفت که پرواز جنگنده‌ها در حریم هوایی اوکراین نگرانی‌های جدی برای ناتو ایجاد می‌کند.

۶:۵۲ سیا نسبت به اقدامات چین در تایوان همزمان با جنگ اوکراین هشدار داد

رئیس سیا می‌گوید که همزمان با جنگ اوکراین، محاسبات دولت پکن در مورد تایوان تغییر کرده است حال آنکه نمی‌توان رئیس جمهور چین را دست کم گرفت.

۶:۴۵ آمریکا به وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین اعتراف کرد

«ویکتوریا نولند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعتراف کرد که اوکراین «تأسیسات تحقیقاتی بیولوژیکی» دارد و واشنگتن نگران است روسیه آنها را تصرف کند.

پیش از این نیز، وزارت دفاع روسیه گفته بود که از نزدیک برنامه‌های تسلیحات بیولوژیک را که توسط پنتاگون در کشورهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توسعه داده شده، زیر نظر دارد.

۵:۲۶ روسیه آماده افتتاح مسیرهای بشردوستانه از پنج شهر اوکراین است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در روز چهارشنبه از ساعت ۱۰:۰۰ به وقت مسکو، درگیری‌ها را متوقف می‌کند و آماده است تا گذرگاه‌های بشردوستانه را از کی یف، چرنیهف، سومی، خارکیف و ماریوپل ایجاد کند.

۵:۱۵ واکنش مسکو به تصمیم آمریکا درباره ممنوعیت واردات نفت روسیه

سفارت روسیه در آمریکا در واکنش به تحریم نفتی اعلام شده از سوی دولت واشنگتن گفت که محصولات انرژی روسیه با کیفیت و رقابتی هستند و مسکو پس از ممنوعیت واردات از سوی ایالات متحده می‌داند، محصولات خود را به کجا هدایت کند.

۰۵:۰۰ کاخ سفید: از اروپایی‌ها نخواسته‌ایم نفت و گاز روسیه را کنار بگذارند

پس از تحریم واردات نفت روسیه از سوی آمریکا، کاخ سفید اعلام کرد که از متحدان اروپایی واشنگتن انتظار اتخاذ تصمیم مشابه را ندارد.

۳:۲۷ تعداد ۴۵۰ شبه نظامی عرب و خارجی از ادلب به سوی اوکراین حرکت کردند

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که حدود ۴۵۰ شبه نظامی از ملیت‌های عرب و خارجی از استان ادلب برای شرکت در نبرد با نیروهای روسی تنها کمتر از ۳ روز پس از خروج از خاک سوریه با عبور از خاک ترکیه وارد اوکراین شدند.

نظر شما