شناسهٔ خبر: 53003367 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

درحال بروزرسانی

اخبار لحظه به لحظه "روز پانزدهم" جنگ روسیه و اوکراین

جنگ روسیه و اوکراین به پانزدهمین روز کشیده شد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین/

* سازمان ملل اعلام کرد که از تاریخ ۲۴ فوریه، که روسیه حمله خود به اوکراین را آغاز کرد، ۵۱۶ غیرنظامی در اوکراین کشته شده‌اند.

* لیز تراس وزیر امورخارجه انگلیس اعلام کرد که این کشور سامانه دفاع هوایی به اوکراین تحویل خواهد داد.

* سازمان جهانی بهداشت ۱۸ حمله به مراکز درمانی، کارکنان بهداشتی و آمبولانس ها در اوکراین را تأیید کرد که منجر به کشته شدن ۱۰ و مجروح شدن ۱۶ نفر شده است.  
 
* وزارت دفاع روسیه سندی را که نشان می دهد کی یف در ماه مارس برنامه داشت به دونباس حمله کند، به نمایش گذاشت
 
*بیریچفسکی به اسپوتنیک: مسکو از اینکه اتحادیه اروپا "جنگ اقتصادی کامل" علیه روسیه به راه انداخته است ابراز تاسف می کند
 
*وزارت خارجه چین: آمریکا در حل مسئله اوکراین نباید حقوق و منافع چین را پایمال کند
 
 *پسکوف: آمریکا عملا جنگ اقتصادی علیه روسیه به پیش می‌رود.
 
*لیز تراس وزیر امورخارجه انگلیس اعلام کرد که این کشور سامانه دفاع هوایی به اوکراین تحویل خواهد داد.
 
*سازمان جهانی بهداشت ۱۸ حمله به مراکز درمانی، کارکنان بهداشتی و آمبولانس ها در اوکراین را تأیید کرد که منجر به کشته شدن ۱۰ و مجروح شدن ۱۶ نفر شده است.  
 
*جن ساکی سخنگوی کاخ سفید: آمریکا و متحدانش در ناتو در حال بررسی راه‌های ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین هستند./ در ارتباط با ارسال جنگنده، برخی مسائل لجستیکی وجود دارد و ما در خصوص این مسائل با اوکراین و ناتو در تماس هستیم.
 
*سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت، ملی‌گرایان در اوکراین ممکن است در حال آماده شدن برای استفاده از مواد شیمیایی باشند.
 
*آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که وی کاملا قانع شده است ولادیمیر پوتین شکست خواهد خورد و روسیه در اوکراین متحمل شکستی راهبردی خواهد شد.
 
*دو مقام در شهر ماریوپل در اوکراین ادعا کردند که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، حدود یک هزار و ۳۰۰ غیر نظامی در این شهر کشته شده‌اند.
 
* مسکو: اوکراینی‌های افراطی به تأسیسات اتمی حمله می‌کنند

وزارت دفاع روسیه می‌گوید ملی گرایان اوکراینی با حمله به تاسیساتی که انرژی نیروگاه اتمی «چرنوبیل» را تامین می‌کنند، اقدام بسیار تحریک‌آمیزی انجام دادند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «طرف اوکراینی به هر طریقی از سازماندهی هرگونه کار تعمیر و بازسازی برای تامین انرژی نیروگاه اتمی چرنوبیل طفره می‌رود».

این وزارتخانه توضیح داد: «کارشناسان روسی اقدامات فوری برای تغییر به منابع انرژی آماده به کار برای ژنراتورهای دیزلی در نیروگاه اتمی چرنوبیل انجام داده‌اند».

* پنتاگون: از ارائه جنگنده‌های بیشتر به اوکراین حمایت نمی‌کنیم

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون نیز گفت آمریکا از ارائه جنگنده های «میگ-۲۹» به اوکراین حمایت نمی‌کند زیرا خطرات زیادی را به همراه دارد و می‌تواند منجر به تشدید تنش بین روسیه و ناتو شود. (جزئیات بیشتر)

کربی ضمن اشاره به اینکه وزیر دفاع آمریکا با همتای اوکراینی خود تماس گرفته، اظهار داشت: «ما معتقد نیستیم که [ارائه] هواپیمای بیشتر [به اوکراین] موثرترین پاسخ باشد. ما ارزیابی جامعه اطلاعاتی را جدی می‌گیریم و به دنبال گزینه‌های جایگزین هستیم».

* مذاکرات آمریکا و جمهوری چک برای حمایت از اوکراین

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت «من امروز با ژان لیپاوسکی وزیر خارجه چک درباره تلاش‌های ما برای حمایت از اوکراین در مقاومت در برابر تجاوزات غیرقابل توجیه روسیه صحبت کردم. از متحد خود در ناتو برای حمایت قوی شما از حاکمیت اوکراین سپاسگزاریم».

* آماده‌شدن ملی‌گرایان اوکراینی برای جعل حمله شیمیایی روسیه

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اضطراری هشدار داد: «در شب ۹ مارس، ملی‌گرایان اوکراینی حدود ۸۰ تن آمونیاک را وارد روستایی در شمال غربی خارکیف کردند».

این وزارتخانه توضیح داد: «ملی‌گرایان اوکراینی اقدامی تحریک‌آمیز با مواد سمی برای متهم کردن روسیه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی را آماده می‌کنند».

* ادعای زلنسکی: در کی‌یف می‌مانم

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین طی نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: «آمریکایی‌ها وقتی پیشنهاد خروج از کشور را دادند در مورد من قضاوت اشتباهی کردند، اما من اینجا با مردم و خانواده‌ام خواهم ماند».

زلنسکی با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه روسیه اظهار داشت: «آنها مانع خروج غیرنظامیان شده و گذرگاه‌های امن مورد توافق را هدف قرار می‌دهند».

وی همچنین مدعی شد: «کاری که اشغالگران روس در ماریوپل انجام می‌دهند فراتر از همه جنایات است».

* اوکراین: ۱۲ هزار سرباز روس کشته شدند

* ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین: حدود ۱۲ هزار نظامی روس از آغاز حمله روسیه کشته شدند

*  آغاز نشست سه‌جانبه وزرای خارجه روسیه-ترکیه و اوکراین

* الجزیره: نشست سه‌جانبه بین وزرای خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین در آنتالیا آغاز شد.

* منابع آگاه به خبرگزاری تاس گفته‌اند که نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین احتمالا ۹۰ دقیقه به طول انجامد.

* روایت مسکو از عملیات نظامی ویژه در اوکراین

 * وزارت دفاع روسیه: ما ۲۹۱۱ تأسیسات زیرساخت نظامی اوکراین را از زمان آغاز عملیات نظامی منهدم کردیم.

* لهستان:۱.۵ میلیون نفر از اوکراین به لهستان وارد شدند

* گارد مرزی لهستان: حدود ۱.۵ میلیون نفر از ۲۴ فوریه تاکنون از اوکراین به سمت مرز لهستان وارد شده‌اند.

* دیدار چاووش اوغلو با لاوروف در ترکیه
«مولود چاووش اوغلو» پس از دیدار با «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین، به طور جداگانه با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در ترکیه دیدار کرد.

* وزرای خارجه روسیه، ترکیه و اوکراین قصد دارند دیدار سه‌جانبه‌ای را در آنتالیا برگزار کنند.

* کناره‌گیری روسیه از ادامه همکاری در شورای اروپا
وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو دیگر در شورای اروپا مشارکت نخواهد کرد.

* انگلیس: حملات هوایی روسیه به اوکراین کاهش یافته است

* لهستان از ارائه جنگنده به اوکراین عقب‌نشینی کرد.

* سفیر لهستان در واشنگتن گفت: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم یک سوم زرادخانه جنگنده‌های خود را بدون دریافت مبلغ آن، به کسی نمی‌دهیم.

* او در واکنش به مخالفت پنتاگون با ارائه جنگنده‌های «میگ-۲۹» به اوکراین گفت: ما چندین بار گفته‌ایم جنگنده‌ها را مستقیماً به اوکراین منتقل نمی‌کنیم.

* ما به یک راه‌حل منطقی و معقول رسیدیم اما آمریکایی‌ها آن را رد کردند زیرا به این نتیجه رسیدند این راهکار، تشدیدکننده تنش است.

* ما موضع آمریکا را درک می‌کنیم و می‌توانیم به هماهنگ کردن تلاش‌های مشترک برای کمک به اوکراین ادامه دهیم.

* اوکراین: چهار جنگنده و ۲ بالگرد روسیه را سرنگون کردیم
وزارت دفاع اوکراین: طی دو روز گذشته، چهار فروند جنگنده «سوخو-۲۵» و ۲ بالگرد روسیه را سرنگون کردیم.

* وزارت دفاع انگلیس: شاهد کاهش تعداد حملات هوایی روسیه به اوکراین بوده‌ایم. کاروان نظامی روسیه در شمال غربی کی‌یف به‌رغم پیشرفت‌های اندک در بیش از یک هفته، متحمل خساراتی شده است.

* دیدار «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین در آستانه دیدار سه‌جانبه وزرای خارجه روسیه، ترکیه و اوکراین در آنتالیا

* گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر و رئیس جمهور اوکراین
رئیس جمهور اوکراین برای سومین بار از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در این کشور، با امیر قطر تلفنی گفت‌وگو کرد.

* انگلیس ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرد

* «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس: «با (نانسی) پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان آمریکا) درباره اهمیت مقابله با روسیه و کاهش وابستگی به نفت و گاز این کشور گفت‌گو کردم.

* معاون وزیر دفاع انگلیس در امور نیروهای مسلح : ما به وضوح روشن کرده‌ایم باید از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین بپرهیزیم.

* تلاش ترکیه و رژیم صهیونیستی برای بهره‌برداری از بحران اوکراین

* رسانه‌های عبری می‌گویند «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌ رژیم صهیونیستی که به ترکیه سفر کرده، درباره «آغاز اجرای پروژه خط لوله گاز از چاه‌های دریای مدیترانه از طریق ترکیه برای انتقال گاز به اروپا» با مقامات این کشور گفت‌وگو کرده است.

* شبکه «کان» گزارش داده مقام‌های ترکیه‌ برای موافقت با این موضوع تنها روی تل‌آویو کار نمی‌کنند بلکه با آمریکایی‌ها هم دیدار کرده‌اند تا سعی کنند صهیونیست‌ها را به سوی اتخاذ این گام بکشانند، به این معنی که آمریکا نیز فشار خواهد آورد تا خط لوله گاز از چاه‌های اسرائیل از طریق ترکیه به اروپا کشیده شود.

* ترکیه‌ قبلاً نیز چندین بار این ایده را مطرح کرده‌ اما این بار به اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها می‌گویند: شما می‌خواهید ارتباط اروپا با گاز روسیه را متوقف کنید و این بهترین راه برای انجام این کار است که گاز روسیه را از دور خارج کنید و به جای آن گاز اسرائیل را از طریق ترکیه به اروپا منتقل کنید.

* آغاز نشست سه جانبه وزیران خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه در آنتالیا

* وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که مسکو از این پس در جلسات شورای اروپا شرکت نمی کند.

* همزمان با ادامه جنگ میان روسیه و اوکراین و حمایت های آمریکا و غرب از کی یف در برابر مسکو، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک ۱۳ میلیارد دلاری این کشوربه اوکراین را با هدف تقویت توان نظامی آن در برابر روسیه تصویب کرد.

* تاکید سران روسیه و آلمان بر تدابیر سیاسی و دیپلماتیک در مورد بحران اوکراین

* همزمان با جنگ روسیه و اوکراین، خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد نرخ تورم در روسیه در یک سال ۹.۱۵ درصد افزایش یافت؛ عددی که رکورد تورم را از سال ۲۰۱۶ تاکنون شکست.

* بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین متعهد به تشدید تحریم‌ها به منظور تحمیل حداکثر هزینه اقتصادی بر روسیه شد.

* دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز پنجشنبه هشدار داد هر کس که در اوکراین علیه نیروهای روس سلاح به دست گیرد، هدف قرار خواهد گرفت.

* روسیه: سازمان ملل اخبار نادرست درمورد بیمارستان ماریوپل منتشر کرده است.

* وزیر امور خارجه سوریه گفت که کشورهای غربی مسئول هرگونه طولانی شدن جنگ اوکراین خواهند بود.

*  "پیتر هولتکویست" وزیر دفاع سوئد هشدار داد در صورتی که نیروهای ناتو در اوکراین مداخله کنند، این به منزله ورود اروپا به جنگ جهانی سوم است.

* ژست بشردوستانه شهردار پاریس/ افتتاح مدرسه برای کودکان اوکراینی

* وزیر خارجه روسیه: مذاکرات میان پوتین و زلنسکی نباید دیداری برای صرفا دیدار باشد.

* لاوروف درباره امکان دیدار پوتین و زلنسکی: رئیس جمهور روسیه هرگز از تماس ها امتناع نمی کند

* وزیر امور خارجه اوکراین امروز(پنجشنبه) بعد از مذاکرات سه جانبه با همتایان روس و ترکیه خود در شهر آنتالیا، گفت: این مذاکرات پیشرفتی نداشت.

* سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه ورسیه روز پنجشنبه و بعد از مذاکرات سه‌جانبه با همتایان اوکراینی و ترکیه‌ای خود در شهر آنتالیا، تصریح کرد: روسیه قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد.

* لاوروف: کسانی که تسلیحات به اوکراین می فرستند و مزدوران را به این کشور اعزام می کنند، باید مسئولیت اقدامات
خود را درک کنند

* وزیر خارجه روسیه: عملیات روسیه در اوکراین طبق برنامه پیش می رود

* لاوروف پس از مذاکره با همتای اوکراینی: مسکو از هرگونه تماس در مورد مسائل مربوط به بحران اوکراین و ایجاد راه‌های برون رفت از آن حمایت می کند.

* وزیر خارجه اوکراین:
لیست خواسته های روسیه به معنای تسلیم است و اوکراین تسلیم نمی شود، بلکه خواهان یک راه حل متعادل است./به نظر نمی رسد ناتو برای توقف جنگ آمادگی داشته باشد.

* رسانه‌های بریتانیایی خبر دادند که در ادامه موج تحریم‌های گسترده علیه روسیه پس از آغاز تهاجم نظامی این کشور به اوکراین، امروز دولت بریتانیا اعلام کرد که «رومن آبراموویچ» هم به فهرست تحریم‌ها اضافه شده است.

* وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه و بعد از مذاکرات سه‌جانبه با همتایان اوکراینی و ترکیه‌ای خود در شهر آنتالیا، گفت: غرب با تامین سلاح برای اوکراین، سال های آینده را نیز با خطر مواجه می سازد.

* لاوروف: ملزم ساختن چین و سایر کشورها به اجرای تحریم های یکجانبه علیه روسیه بی احترامی است./
ملزم ساختن چین و سایر کشورها به اجرای تحریم های یکجانبه علیه روسیه بی احترامی است.

* سازمان ملل امروز اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم روسیه در دو هفته پیش تاکنون بیش از ۲٫۳ میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند.

* در پی اظهار نظر مقامات امارات متحده عربی بهای نفت برنت روز پنجشنبه نزدیک به پنج درصد افزایش یافت.

* مشاور دولت فرانسه در امور اروپا با تاکید بر اولویت ارسال سلاح و کمک های بشردوستانه به اوکراین گفت: الحاق این کشور به اتحادیه اروپا یک روزه عملی نمی شود.

* مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد که اتحادیه درباره تحریم روسیه محدودیت دارد

* رسانه‌های قطر از سفر فرستاده ویژه رئیس جمهور اوکراین به دوحه و دیدارش با امیر قطر خبر دادند.

* ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین: نیروهای روسیه از غرب و جنوب غربی کی‌یف را محاصره کرده‌اند.

* وزیر خارجه ترکیه پس از نشست با همتایان روس و اوکراینی: ما نباید انتظار داشته باشیم بعد از یک جلسه معجزه رخ دهد.

* واشنگتن با تشدید بحران اوکراین، تلاش خود را به کار بست تا با استفاده از اهرم نفت، دولت ونزوئلا را با خود همراه کند، اما با دست رد کاراکاس روبه رو شد.

* وزیر خارجه چین درباره تحریم های علیه روسیه: تحریم ها مشکلات را حل نمی کنند بلکه مشکلات جدید ایجاد می کنند.
 
* دستیاران ارشد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین ادعا کردند که وی از بیش از ۱۰ مورد سوقصد در دو هفته نخست جنگ این کشور جان سالم به در برده و همچنان هدف اصلی روسیه است.
 
* معاون رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشورش به دفاع از اعضای ناتو پایبند است و دو سامانه پدافندی پاتریوت به لهستان تحویل داده است.
 
* کامالا هریس: ما هر اقدام لازم برای حمایت از نیازهای انسانی و امنیتی مردم اوکراین انجام می‌دهیم
 
* مقامات آمریکایی اعلام کردند، واشنگتن درحال بررسی تحریم "روس اتم" به عنوان شرکت بزرگ تامین کننده هسته‌ای روسیه است.
 
* سخنگویان کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا همزمان با تداوم جنگ در اوکراین، روسیه را متهم کردند که با انجام یک عملیات دروغین ممکن است از سلاح شیمیایی در این جنگ استفاده کند.
 
* رئیس‌جمهور پیشین افغانستان با بیان اینکه اوکراین نباید به کشورهای خارجی اجازه راه انداختن جنگ نیابتی در این کشور را بدهد، گفت که کی‌یف باید از سرنوشت افغانستان درس عبرت بگیرد.
 
* سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در واکنش به تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت که تحریم‌هایی که به شهروندان عادی آسیب می‌زند، غیرقابل قبول است.
 
* رئیس جمهور لهستان: از سال ۲۰۱۴ مطمئن بودیم که برنامه‌های روسیه در کریمه و دونباس متوقف نخواهد شد.
/نیروهای آمریکایی همیشه در خاک ما حضور دارند و این برای ما یک دستاورد 
است.
 
* وزارت دفاع روسیه: مواد یافت شده نقش پنتاگون در تامین مالی و انجام تحقیقات بیولوژیکی-نظامی در اوکراین را تایید می کند
 
* دمیترو کولِبا(وزیر خارجه اوکراین) اوکراین تسلیم نخواهد شد
 
* وزیر خارجه انگلیس گفته: برای اعمال فشار به دولت پوتین، دارایی‌های ۷ فرد بانفوذ و ثروتمند روسیه را مسدود کردیم و محدودیت‌های مسافرتی برای آن‌ها به وجود آوردیم.
 
* گروسی از دیدار خود با لاوروف درباره اوکراین خبر داد و این دیدار را سازنده توصیف کرد.
 
* به‌رغم تلاش‌‌های ریاض و ابوظبی برای پنهان نگاه داشتن اختلافات با آمریکا، تحولات اوکراین به‌گونه‌ای پیش رفته که اختلافات آنها را نمایان کرده است.
 
* وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه طی تماس تلفنی با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی در خصوص ادامه فعالیت تأسیسات نیروگاه هسته‌ای اوکراین در جریان عملیات نظامی اطمینان داده است.
 
* کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی: وظیفه اخلاقی ما است که به اوکراین شانس پیوستن به اتحادیه اروپا بدهیم.
 
* لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه «سی ان ان»: نباید هیچ‌ مخفیگاهی برای افراد نزدیک به رژیم پوتین وجود داشته باشد./ نباید به روسیه که قبلاً گفته بود برنامه‌ای برای 
حمله به اوکراین ندارد، اعتماد کرد.
 
* دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین: متأسفانه لاوروف برای گفت‌وگو و نه تصمیم‌گیری آمد و امیدواریم که درخواست‌های ما را به مسکو ابلاغ کند.
 
* پروژه آمریکا-اوکراین و گرجستان برای نشر بیماری‌های خطرناک.

وزارت دفاع روسیه: آزمایشگاههای آمریکایی، اوکراینی و گرجستانی در حال انجام پروژه ای در نزدیکی مرزهای روسیه هستند که در این پروژه، خفاش‌ها بعنوان حاملان سلاح‌های بیولوژیکی در نظر گرفته می‌شوند.
پنتاگون همچنین به حشرات ناقلی علاقه مند است که می تواند بیماری های عفونی خطرناک را منتشر کند.
 ۳۵۰ ظرف انجماد حاوی نمونه سرم خون به بهانه تعیین سطح آنتی بادی از اوکراین به یک موسسه استرالیایی منتقل شد.
 
* کولبا: لاوروف برای گفت‌وگو آمد نه تصمیم‌گیری
«دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین: متأسفانه لاوروف برای گفت‌وگو و نه تصمیم‌گیری آمد و امیدواریم که درخواست‌های ما را به مسکو ابلاغ کند.
در نشست با لاوروف، بر لزوم کمک‌رسانی به ماریوپول و توقف درگیری‌ها برای ۲۴ ساعت تأکید کردم.

* لیز تراس: پوتین به اهدافش در اوکراین نرسید
«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه «سی ان ان»: نباید هیچ‌ مخفیگاهی برای افراد نزدیک به رژیم پوتین وجود داشته باشد.
نباید به روسیه که قبلاً گفته بود برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد، اعتماد کرد.
بهترین راه کمک به مردم اوکراین، ارائه تجهیزات نظامی به آن‌ها است.
پوتین به پیشرفت‌هایی که انتظار داشت و همچنین هدفش برای تصرف سریع شهرها نرسید.
ما برای واردات گاز و نفت روسیه به رژیم های مستبد متکی بوده ایم و رویکرد ما باید تغییر کند.
ما معتقدیم که جنایات جنگی در اوکراین رخ داده است و پرونده‌ها را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع داده‌ایم.
صحبت‌هایی از استفاده از تسلیحات شیمیایی در اوکراین وجود دارد و روسیه نیز در گذشته خیلی چنین کارهایی کرده است.

* استونی: اوکراین باید شانس پیوستن به اتحادیه اروپا را داشته باشد
«کایا کالاس» نخست‌وزیر استونی: وظیفه اخلاقی ما است که به اوکراین شانس پیوستن به اتحادیه اروپا بدهیم.
رایزنی لاوروف و گروسی درباره تأسیسات هسته‌ای اوکراین
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه طی تماس تلفنی با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی در خصوص ادامه فعالیت تأسیسات نیروگاه هسته‌ای اوکراین در جریان عملیات نظامی اطمینان داده است.

* بحران اوکراین، اختلافات ریاض و ابوظبی با واشنگتن را برجسته کرد
به‌رغم تلاش‌‌های ریاض و ابوظبی برای پنهان نگاه داشتن اختلافات با آمریکا، تحولات اوکراین به‌گونه‌ای پیش رفته که اختلافات آنها را نمایان کرده است.

* امیدواری چین به اتمام هرچه سریع‌تر درگیری در اوکراین

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در تماسی ویدئویی با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی گفت: «امیدواریم درگیری و جنگ در سریع‌ترین زمان ممکن متوقف شود».

* وزیر امور خارجه چین در ادامه از طرف‌های درگیر خواست که خویشتن‌داری به خرج داده و اقدامات بیشتری در راستای ممانعت از افزایش تنش در اوکراین انجام دهند.

* بلاروس: نباید بگذاریم از پشت سر به روس‌ها حمله شود

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس به وزیر دفاع دولتش گفت، ارتش بلاروس باید مانع از تلاش اوکراینی‌ها برای قطع خطوط پشتیبانی و حمله به نیروهای روسی از پشت سر شود.

لوکاشنکو تأکید کرد به متخصصان دستور داده تأمین برق لازم برای نیروگاه هسته‌ای «چرنوبیل» واقع در اوکراین و در نزدیکی مرزهای بلاروس را تضمین کنند.

* ترکیه: نباید از نشست‌های روسیه و اوکراین انتظار معجزه داشت

«مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه پس از شرکت در نشست سه‌جانبه با همتایان روس و اوکراینی گفت: «موضوعات زیادی برای گفت‌وگو میان اوکراین و روسیه وجود دارد، از جمله بی‌طرفی [اوکراین] و امضای معاهده جامع صلح نیز در میان گزینه‌های روی میز است».

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، این نشست سه‌جانبه «در محیط راحتی» انجام نشد و «نباید از چنین نشست‌هایی انتظار معجزه داشت». او همچنین گفت، در این نشست آنکارا بر لزوم شکل‌گیری گذرگاه بشردوستانه در اوکراین و باز ماندن آن بدون هیچ مانعی تأکید کرد.

او با تأکید بر اهمیت این نشست به‌عنوان اولین دیدار وزرای امور خارجه اوکراین و روسیه از زمان شروع درگیری‌ها گفت که این دیپلمات‌های ارشد احتمال دیداری میان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی او را نیز به بحث گذاشتند.

* شهردار کی‌یف: نیمی از مردم، شهر را ترک کرده‌اند

شهردار پایتخت اوکراین اعلام کرد: «تا جایی که اطلاع داریم، نیمی از شهروندان کی‌یف، شهر را ترک کرده‌اند. اندکی کمتر از دو میلیون نفر در حال حاضر شهر را ترک کرده‌اند. کی‌یف به یک دژ نظامی تبدیل شده است. هر خیابان، هر ساختمان و هر ایست‌و بازرسی سنگربندی شده است».

* پوتین: آمریکا به مردم خود دروغ می‌گوید

پوتین در یک نشست اقتصادی گفت، دولت آمریکا به دروغ به مردم خود می‌گوید که روسیه عامل افزایش بهای حامل‌های انرژی در این کشور است. این در حالی است که روسیه فقط سه درصد از نفت آمریکا را (تا پیش از اعمال تحریم‌ها) تأمین می‌کرده است.

پوتین همچنین اعلام کرد روسیه به صادرات حامل‌های انرژی ادامه خواهد داد که بخشی از آن از طریق خاک اوکراین انجام می‌گیرد.

او همچنین بیان داشت آمریکا از ایران و ونزوئلا می‌خواهد که در ازای رفع تحریم‌ها، روسیه را از بازار انرژی خارج کنند.

* توئیت گروسی درباره حضور در نشست آنتالیا

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی توئیتری از میزبانی ترکیه بابت بحث درباره وضعیت نیروگاه‌های اتمی اوکراین قدردانی کرده و از دیدار با معاون وزیر امور خارجه ترکیه خبر داد.

* مسکو: وقوع جنگ اتمی غیرممکن است

«ایگور وشنوتسکی» معاون مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه تسلیحات اتمی در وزارت امور خارجه روسیه گفت: «جنگ اتمی نمی‌تواند رخ دهد زیرا به پایان تمدن بشری و بشریت منجر خواهد شد. به هیچ‌وجه نباید اجازه وقوع آن را بدهیم».

* احتمال آتش‌بس اوکراین و روسیه «در آینده نزدیک»

«میخاییل پودولیاک» عضو هیأت مذاکره‌کننده اوکراینی گفت، گفت‌وگوها با روسیه می‌تواند به توافق ختم شده و «رسیدن به یک معاهده و آتش‌بس در آینده  نزدیک» محتمل است.

او در ادامه گفت زمانی که روسیه تلفات خود در جنگ را ارزیابی کند و ببیند که اوکراینی‌ها همچنان مقاومت می‌کنند، دو طرف می‌توانند «رویکرد عمل‌گرایانه‌تری» در مذاکرات داشته باشند.

* ادعای انگلیس درباره احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس ضمن تکرار اتهام‌زنی‌ها علیه روسیه گفت:‌ «نسبت به استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین بسیار نگرانیم».

* زلنسکی: ۶۵ هزار نفر از گذرگاه‌های بشردوستانه عبور کرده‌اند

زلنسکی در پیامی ویدوئی مدعی شد ادعای روسیه درباره هدف قرار گرفتن بیمارستانی در ماریوپل که از قبل تخلیه شده بوده و ارتش اوکراین در آن مستقر بوده صحت ندارد.

رئیس جمهور اوکراین گفت ۶۵ هزار غیرنظامی او کراینی توانسته‌اند از طریق گذرگاه‌های بشردوستانه، مناطق درگیری را ترک کنند.

* بایدن همتای روس خود را مقصر تورم آمریکا دانست

جو بایدن در بیانیه‌ای مدعی شد: «گزارش امروز درباره تورم، یادآور این است که هزینه‌های آمریکایی‌ها به‌خاطر افزایش قیمت‌ها بیشتر شده و خانواده‌ها در حال احساس کردن اثرات افرایش قیمت‌ها توسط پوتین هستند».

او بدون اشاره به ماه‌ها تورم و افزایش قیمت حامل های انرژی در آمریکا مدعی شد: «بخش بزرگی از تورم این ماه بابت افزایش در قیمت گاز و انرژی به‌خاطر واکنش بازارها به اقدامات خشونت‌آمیز پوتین است».

رئیس جمهور آمریکا با اذعان به تأثیر منفی تحریم‌های روسیه بر اوضاع اقتصادی کشورش گفت، با این حال اثر این تحریم‌ها بر روسیه «بسیار ویران‌کننده‌تر» از تأثیری است که بر خود آمریکایی‌ها دارد.

* روسیه صادرات بیش از ۲۰۰ کالا به غرب را متوقف کرد

دولت روسیه صادرات بیش از دویست نوع کالای مختلف از جمله محصولات کشاورزی، پزشکی، ارتباطی، الکتریکی و محصولات حوزه فناوری به کشورهای غربی را تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف کرد.

*واکنش وزارت دفاع روسیه به حمله هوایی ادعایی در ماریوپل

وزارت دفاع روسیه در واکنش به انتشار اخباری درباره حمله هوایی این کشور به بیمارستانی در شهر ماریوپل اوکراین گفت: «تحلیل بیانیه‌های صادر شده از سوی رژیم ملی‌گرای کی‌یف و عکس‌های منتشر شده از بیمارستان شکی باقی نمی‌گذارد که این حمله هوایی ادعایی، تحریکات هماهنگ از پیش طراحی شده برای حفظ هیجانات ضد روسی در میان مخاطبین غربی است».

* خزانه‌داری آمریکا: تحریم‌های بیشتری علیه روسیه در نظر داریم

«جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد واشنگتن و متحدانش تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در نظر دارند.

* تماس اردوغان و بایدن درباره تحولات اوکراین

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در تماس با همتای آمریکایی، مسائل مختلف دوجانبه و همچنین بحران اوکراین را به بحث گذاشت.

* اتحادیه اروپا: مسیر سریعی برای عضویت اوکراین وجود ندارد

«مارک روته» نخست‌وزیر هلند در آستانه نشست اتحادیه اروپا در فرانسه گفت: «امشب و فردا قصد دارم بر روی این تمرکز داشته باشم که چه کاری می‌توانیم برای ولودیمیر زلنسکی انجام دهیم. عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا اگر قرار باشد رخ دهد، در طولانی مدت محقق خواهد شد چیزی به اسم مسیر سریع برای آن وجود ندارد».

* ماکرون عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در وضعیت فعلی را رد کرد

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه درخواست اوکراین برای استفاده از مسیری سریع برای عضویت در اتحادیه اروپا را رد کرد.

او که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد گفت، غیر واقع‌بینانه است با کشوری که در میانه درگیری نظامی قرار دارد برای عضویت وارد مذاکره شد.

* مقام نظامی آمریکا: ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین تأثیر چندانی نخواهد داشت

«اسکات بریر» مدیر اطلاعات دفاعی آمریکا در جلسه سنای این کشور گفت، منطقه پرواز ممنوع در اوکراین کمکی به محافظت از نیروهای این کشور در برابر حملات روسیه نخواهد داشت.

این مقام اطلاعاتی آمریکا گفت، روسیه اغلب از موشک، توپخانه و راکت‌انداز استفاده می‌کند و البته که از تسلیحات با دقت بالایی که از هواپیماهای روسی شلیک می‌شوند نیز استفاده می‌شود اما تعداد آن محدود است.

* طفره رفتن مقام اطلاعاتی آمریکا از پاسخ به سوال درباره ارسال جنگنده‌های لهستان به اوکراین

«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در جلسه ویژه با جامعه اطلاعاتی آمریکا از «آوریل هاینِس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا پرسید آیا اطلاعاتی وجود دارد که نشان دهد پوتین ارسال جنگنده‌های لهستان به اوکراین را اقدامی در راستای افزایش تنش خواهد دید؟

هاینس بدون پاسخ مستقیم به این سوال گفت: «ارزیابی جدیدی از سوی جامعه اطلاعاتی صورت گرفته و خوشحال می‌شوم آن را در اختیار شما قرار دهم».

* رئیس سیا: چین روابط با روسیه را تغییر نخواهد داد

«ویلیام برنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در جلسه سنای این کشور گفت، رهبری چین بر روی «شراکت با روسیه سرمایه‌گذاری زیاده کرده است» و انتظار ندارد این روند تغییری داشته باشد.

او با این حال مدعی شد، اقدامات روسیه در اوکراین موجب «برآشفتگی» رئیس جمهور چین شده است و پکن از عواقب اقتصادی بحران اوکراین نگران است.

* کاخ سفید: به اوکراین نیرو نمی‌فرستیم

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید مدعی شد، حتی در صورتی که روسیه از تسلیحات نامتعارف در اوکراین استفاده کند، آمریکا به این کشور نیرو اعزام نمی‌کند.

این مقام دولت آمریکا درباره علت مخالفت واشنگتن با ارسال جنگنده‌های لهستانی به اوکراین ادعا کرد: «ارزیابی ایالات متحده بر اساس چگونگی جلوگیری از وقوع جنگی جهانی صورت گرفت».

* گروسی: گفت‌وگو با روسیه سازنده بود

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه شب گفت‌وگو با طرف روسی برای تضمین امنیت تأسیسات اتمی اوکراین را سازنده توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «ریانووستی» گروسی در جمع خبرنگاران گفت:‌ «ما درباره تأسیسات اتمی و دیگر تأسیسات در اوکراین صحبت کردیم. ما به‌دنبال راهی برای تضمین امنیت هستیم. در این زمینه مشکلی وجود ندارد و ملاقات‌ها سازنده بودند». (جزئیات بیشتر)

* تیم فنی اوکراینی وارد نیروگاه چرنوبیل می‌شود

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تیم فنی اوکراین اجازه خواهند داشت وارد تأسیسات نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل شوند. این وزارتخانه همچنین گفت، گذرگاه‌های بشردوستانه برای خارج کردن شهروندان اوکراینی هر روز صبح از ساعت ده بازگشایی می‌شوند.

وزیر انرژی اوکراین نیز اعلام کرد کشورش «هر اقدام ممکنی» را برای تأمین مجدد برق این نیروگاه «در سریع‌ترین زمان ممکن» انجام می‌دهد.

پایان روز پانزدهم جنگ روسیه و اوکراین 
 

اخبار لحظه به لحظه از روز اول جنگ روسیه و اوکراین

اخبار لحظه به لحظه از "روز دوم" جنگ روسیه و اوکراین

اخبار لحظه به لحظه "روز سوم" جنگ روسیه و اوکراین

اخبار لحظه به لحظه "روز چهارم" جنگ روسیه و اوکراین

اخبار لحظه به لحظه "روز پنجم" جنگ روسیه و اوکراین

اخبار لحظه به لحظه "روز ششم" جنگ روسیه و اوکراین

اخبار لحظه به لحظه "روز هفتم" جنگ روسیه و اوکراین

اخبار لحظه به لحظه "روز هشتم" جنگ روسیه و اوکراین

اخبار لحظه به لحظه "روز نهم" جنگ روسیه و اوکراین

اخبار لحظه به لحظه "روز دهم" جنگ روسیه و اوکراین

اخبار لحظه به لحظه "روز یازدهم" جنگ روسیه و اوکراین

اخبار لحظه به لحظه "روز دوازدهم" جنگ روسیه و اوکراین

اخبار لحظه به لحظه "روز سیزدهم" جنگ روسیه و اوکراین

اخبار لحظه به لحظه "روز چهاردهم" جنگ روسیه و اوکراین

انتهای پیام/

 

 

 

 

نظر شما