شناسهٔ خبر: 53020722 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سی ان ان گزارش داد؛

ناتو: بلاروس پایگاه روسیه برای عملیات هوایی در اوکراین است

محمدرضا الكائی

ائتلاف نظامی پیمان آتلانیتک شمالی موسوم به ناتو مدعی شد که روسیه از بلاروس به عنوان پایگاهی برای بسیاری از عملیات های هوایی در اوکراین استفاده می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط هواپیماهای ناتو که بر فراز مرز لهستان و اوکراین پرواز می‌کنند، روسیه از بلاروس به عنوان محلی برای بسیاری از عملیات‌های هوایی خود در اوکراین استفاده می‌کند.

سی ان ان در ادامه نوشت که خبرنگارش در روز پنجشنبه اسکادران ۲ ناتو را در یکی از این مأموریت‌های نظارتی همراهی کرد. رادار هواپیمای آواکس ناتو (مخفف سیستم هشدار و کنترل هوابرد) ظرف دو ساعت پس از برخاستن در ساعت ۸ صبح به وقت اروپای مرکزی، حدود ۱۲ هواپیمای ساخت روسیه را که در بلاروس در شمال نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در حال گشت بودند، رصد کرد.

ساعاتی بعد رادار نشان داد که حداقل ۹ فروند هواپیمای ساخت روسیه در حال ورود به حریم هوایی اوکراین از بلاروس مشاهده شدند که به نظر می‌رسید به سمت کی یف حرکت می‌کردند.

مدیر فنی مأموریت ناتو در پرواز روز پنجشنبه به خبرنگار سی‌ان‌ان گفت که اکثریت قریب به اتفاق جت‌های جنگنده ساخت روسیه که از زمان آغاز درگیری‌ها وارد حریم هوایی اوکراین شده و توسط نیروهای ناتو رصد شده اند، از بلاروس برخاسته اند.

وی ادامه داد که در یک روز خاص در هفته گذشته، نیروهای ناتو حدود ۲۰ جت روسی را دیدند که از بلاروس عازم کی یف بودند. هواپیماهای نظامی که از بلاروس برخاسته و وارد حریم هوایی اوکراین شده اند برای حمایت از عملیات نظامی روسیه در اوکراین بوده است.

گفتنی است، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه حدود دو هفته پیش دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد. این اتفاق پس از آن رخ داد که آمریکا و کشورهای غربی حاضر به ارائه تضمین‌های امنیتی به مسکو نشدند.

نظر شما