شناسهٔ خبر: 52914527 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سفر محرمانه نخست وزیر اسرائیل به مسکو

یک رسانه عبری زبان خبر داد، در دهمین روز از جنگ روسیه و اوکراین، نخست وزیر اسرائیل با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کرملین دیدار کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه معاریو خبر داد: بنت و پوتین روز یک شنبه گذشته هم در رابطه با شرایط جنگ روسیه و اوکراین با یکدیگر به تبادل نظر پرداخته بودند و بنت آمادگی میانجیگری را در این رابطه به پوتین داده بود، اما رئیس جمهور روسیه آن را رد کرد.

به نوشته این رسانه عبری زبان بعد از آن پوتین آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرد و در همین رابطه نخست وزیر (رژیم) اسرائیل هم آمادگی خود را برای کمک برای حل این بحران در زمانی که از وی خواسته شود اعلام کرد، تا دو طرف در رابطه با باز نگه داشتن کانال ارتباط بین مسکو و تل‌آویو به توافق برسند.

از سوی دیگر روزنامه یدیعوت آحارانوت در تارنمای خود در گزارشی از پرواز بنت به سوی مسکو برای انجام این دیدار سخن گفت اما به موعد انجام این دیدار اشاره ای نکرد.

در این بین واللا نیوز هم از سفر محرمانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو نوشت در این سفر وی با پوتین در مورد راهکارهای رسیدن به آتش بس به گفتگو پرداخته است.

از سوی دیگر رادیو ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد، بنت در این دیدار مجددا آمادگی تل‌آویو را برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین به اطلاع پوتین رساند.

این در حالی است که به نوشته رسانه‌های عبری زبان بنت پیش از سفر مسئولین اوکراینی را د جریان این سفر قرار داده بود.

معاریو در گزارش دیگری از این سفر محرمانه نوشت: ملاقات نفتالی بنت و ولادیمر پوتین دو ساعت و نیم به طول انجامید.

روایت معاریو از این سفر حکایت از آن دارد که بنت در ساعت اولیه صبح امروز شنبه عازم مسکو شده و در این ملاقات وزیر مسکن (رژیم) اسرائیل که به زبان روسی مسلط است به عنوان مترجم او را همراهی کرد.

برخی دیگر از رسانه‌های عبری زبان هم خبر دادند، علاوه بر وزیر مسکن، "آیال هولتا" مشاور امنیت رژیم صهیونیستی، شامریت مائیر مشاور سیاسی بنت و ماتان سیدی سخنگوی نخست وزیر هم او را در این سفر همراهی کردند.

به گفته رسانه‌های صهیونیست، دیدار بنت با پوتین اولین ملاقات یک رهبر متحد غرب با رئیس جمهور روسیه بعد از آغاز جنگ اوکراین است.

در ادامه انتشار قطره چکانی اطلاعات مربوط به این سفر محرمانه و نشست طولانی در رسانه‌های عبری زبان، منابع آگاه صهیونیست به رسانه‌های عبری زبان خبر دادند، نخست وزیر اسرائیل در رابطه با تلاش هایش در زمینه بحران اوکراین با ایالات متحده، آلمان و فرانسه در هماهنگی کامل به سر می‌برد.

این منابع فاش کردند، نشست مذکور بعد از سلسله تماس‌های مکرری انجام شد که هفته گذشته بنت با شماری از رهبران انجام داد.

به نوشته این رسانه‌ها بخشی از این نشست به پیشرفت محسوس به وجود آمده در مذاکرات هسته‌ای در حال انجام در وین اختصاص یافت و بنت به پوتین خبر داد موضع اسرائیل در قبال بازگشت توافق هسته‌ای منفی است.

پایگاه عبری زبان روتر نت هم نوشت: نفتالی بنت بعد از نشست خود با ولادمیر پوتین با ولادیمیر زلانسکی رئیس جمهور اوکراین تلفنی گفتگو کرد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که برخی از خبرنگاران اسرائیلی در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی از عصبانیت زلانسکی نسبت به انجام این سفر سخن گفته و تاکید کردند پیش از انجام سفر رئیس جمهور اوکراین به تماس‌های بنت پاسخ نداده بود.
 
در این بین موفقیت اقدام نفتالی بنت در سفر به مسکو برای میانجیگری حتی برای صهیونیست‌ها نیز زیر سئوال قرار دارد.
 
اسرائیل کاتس وزیر سابق کابینه رژیم صهیونیستی در این رابطه به شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی (نیوز 12) گفت: اصل اول میانجیگری آن است که یک شخصیت از جایگاه قابل توجه بین المللی بهره مند باشد، امری که بنت از آن بهره مند نیست.
 
به اعتقاد این وزیر کابینه نتانیاهو، بنت ازتوانمندی تاثیرگذاری بر پوتین یا رئیس ایالات متحده بهره مند نیست، حال در چنین شرایطی چرا باید اسرائیل بهای مضاعفی را به خاطر چنین کاری بپردازد؟
 
او افزود، آمریکایی‌ها نیازی به بنت برای میانجیگری ندارند، رئیس جمهور آمریکا شخصا با پوتین گفتگو کرده است مسئولین عالی رتبه دولت آمریکا و رهبران ناتو و اتحادیه اروپا هم چنین کرده‌اند.
 
وی ادامه داد حتی تصور اینکه پوتین به سخنان بنت توجه کند هم وجود ندارد.
به گفته کاتس، وقتی پوتین چند ماه به تماس‌های بنت در رابطه با مسئله ایران پاسخ نداده چه انتظاری می‌رود که او در رابطه با مسئله اوکراین تحت تاثیر او قرار بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما