شناسهٔ خبر: 52767013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اقدامات تحریک‌آمیز ناتو شرایط را در منطقه پیچیده کرده است

امام جمعه موقت تهران گفت: اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را در منطقه پیچیده و چه بسا پیچیده‌تر خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران گفت: مسئولان و رئیس جمهور موضع نظام را درباره شرایط اوکراین بیان کردند؛ سیاست کلان ما در مسائل مشابه آن است که همه کشور‌های درگیر را به گفت‌وگو و خویشتنداری دعوت می‌کنیم.

به گفته امام جمعه تهران، آنچه رنج آور است نگرانی از کشته شدن بی‌گناهان فارغ از دین و مذهب آن‌هاست و از کشته شدن بی گناهان رنج می‌بریم؛ در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌کنند.

آیت الله خاتمی گفت: در این حادثه مداخلات و اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را در منطقه پیچیده کرده و شاید وضعیت پیچیده‌تر شود. فضولی‌های آمریکا در کل دنیا ادامه دارد و خود را به ناحق ابرقدرت می‌داند در صورتی که اینگونه نیست. در این قصه، کشور‌های اروپایی مدام بر طبل جنگ می‌کوبند و پیوسته مواد آتش‌زا در این آتش می‌ریزند، اما موضع نظام جمهوری اسلامی در این باره معقول بوده که عرض کردم. 

باید روال قانونی بررسی طرح صیانت طی شود

امام جمعه موقت تهران با اشاره به طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» گفت: درباره محتوای این طرح صحبتی ندارم، ولی فعلاً در این جایگاه و نه له و نه علیه این طرح سخنی نمی‌گویم، ولی حرفم را برای رعایت مصلحت کشور بیان می‌کنم.

به گفته آیت‌الله خاتمی، «صد‌ها طرح به مجلس می‌آید که گاه در صحن و یا در کمیسیون مطرح می‌شود؛ مجلس جای طرح و نظر است و مصوبات بعد از گذشت مدتی به شورای نگهبان می‌رود؛ شورای نگهبان فقط قانون‌مدارانه همه مسائل را بررسی می‌کند و فعلا در این باره مطلقاً نظری نداشته و نداریم، ولی صبر می‌کنیم تا مصوبه را ببینیم و آن موقع طبق مرّ قانون بررسی خواهیم کرد.»

امام جمعه موقت تهران گفت: باید موافقین و مخالفین این طرح نظرات خود را بیان کنند؛ کسب و کار مردم برای ما بسیار مهم است و هنگام بررسی باید به این موضوع دقت کرد؛ طرحی که هنوز نه به بار است و نه به دار نباید درباره آن با عصبانیت سخن بگوییم و یکی دیگری را متهم به خیانت و دیگری را به خیانت متهم کنند و فرد دیگری هم درخواست تجمع بدهد. باید روال قانونی درباره این طرح بررسی شود وقتی هم قانون شد همگان باید آن را تبعیت کنند.

اگر تحریم‌های بانکی و تجاری لغو نشود، گویا مذاکره‌ای صورت نگرفته است

آیت‌الله خاتمی با اشاره به مذاکرات وین گفت: مقام معظم رهبری فرمودند برای آنکه کلیه تحریم‌ها لغو شود اجازه مذاکره می‌دهند؛ مذاکره‌کنندگان ما فرزندان این ملت و دلسوز آن‌ها هستند و بودجه و تامین مصالح و منافع ملت ایران مدنظر است.

به گفته امام جمعه موقت تهران، نقطه نهایی مذاکرات باید لغو همه تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های بانکی و تجاری باشد؛ اگر این تحریم‌ها لغو نشود گویا مذاکره‌ای صورت نگرفته است؛ امیدوارم که خبر‌های خوشی برای ملت ایران در راه باشد؛ در هر صورت مردم ایران پیروز میدان هستند؛ این ملت خستگی را خسته کرد و همچنان هم در صحنه خواهند بود.

نمایندگان مجلس در بررسی بودجه ۱۴۰۱ درآمد‌ها را واقع‌بینانه ببینند

خطیب موقت نماز جمعه تهران می‌گوید: مجلس هم اکنون در حال بررسی لایحه بودجه است، اما نمایندگان باید به چند نکته توجه کنند؛ نمایندگان مجلس نباید بخشی نگر باشند و فقط حوزه انتخابیه خود را بنگرند چرا که آن‌ها نمایندگان کل ملت ایران هستند و باید مصلحت کل کشور را ببینند. نمایندگان مجلس باید درآمد‌ها را واقع‌بینانه ببینند؛ خوش خیالی دیدن ارقام باعث کسری بودجه می‌شود.

به گفته وی، «مسئله زیرساخت‌ها و تولید و اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است که آن‌ها عناصر کلیدی و ستون فقرات رفع مشکلات اقتصادی کشور محسوب می‌شود ضمن اینکه باید اولویت زیادی برای به سامان رساندن طرح‌های نیمه تمام داشت و هر چه زودتر این طرح‌ها پایان پذیرفته و مردم سود اصلی را ببرند.»

آیت‌الله خاتمی گفت: باید مجلس مراقب باشد که چه چیزی را تصویب می‌کند؛ نباید بر غم جانکاه گرانی‌ها افزوده شود؛ ولله ما به شدت به شدت از گرانی‌های سرسام آور در رنج هستیم؛ هرچند که ریل‌گذاری‌های صورت گرفته درباره گرانی‌ها از مدت‌های پیش بوده و به ما تحمیل شده است؛ باید مجلس به محرومان و پابرهنگان که، ولی نعمت ما هستند توجه بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما