شناسهٔ خبر: 66709002 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

همشهری بررسی کرد

وعده های رئیسی در سفر استانی مازندران چقدر عملی شدند؟

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران به همشهری آنلاین گفت: برخی مصوبات و تصمیمات سفرهای استانی آقای رئیسی به مازندران نتیجه صددرصدی داشته و برخی موارد نیز ۷۰ تا ۸۰ درصد به نتیجه رسیده است.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: دور دوم سفر استانی سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به مقصد استان مازندران ۲ سال و ۲ ماه پس از سفر اول او در ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰ انجام شد. با کمال علیپور نماینده قائم‌شهر درباره میزان تحقق وعده‌های دور اول سفر استانی مازندران تا سفر دوم در ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت‌وگو کردیم.

کدام مصوبات و دستورهای دور اول سفر آقای رئیسی تا سفر دور دوم محقق شدند؟

آقای رئیسی زمانی که رئیس قوه قضاییه هم بودند یک سفر به مازندران داشتند و در آن سفر بود که گفتند نساجی باید احیا شود. ایشان زمانی که عهده‌دار مسئولیت اجرایی کشور شد، بحث احیای کارخانجات و زیرساخت‌های افزایش سرانه استان را مطالبه کرد. نمایندگان استان این درخواست را در زمینه‌های درمان، ورزش، راه‌ها و کارخانجات پیگیری کردند. من معتقدم کارهای خیلی خوبی انجام شد و بسیاری از مصوبات بسته به پیگیری منطقه انجام شد. برخی موارد هم کمتر پیگیری شد و کم نتیجه گرفتند.

چه مواردی نتیجه داد؟

برخی جاها نتیجه صددرصدی داشته‌ایم و برخی موارد نیز ۷۰ تا ۸۰ درصد به نتیجه رسیده است. سرانه درمانی منطقه ما کم بود که برای جبران آن بزرگترین بیمارستان منطقه ساخته شد. کار ساخت بیمارستان رازی قائم‌شهر سال‌های سال بر زمین مانده بود. قبل از پیگیری‌های مشترک دولت و مجلس ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان رازی هزینه شده بود ولی رها شده بود. بعد از سفر ۲ سال پیش تقریبا ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر به بیمارستان اختصاص پیدا کرد. در نهایت بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی رازی قائم‌شهر روز پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ افتتاح شد. بیمارستان‌های تنکابن و امیرکلا هم در جریان همان سفر اول به پایان رسیدند. الآن بزرگترین مرکز رادیولوژی و دیالیزی کشور در بابل ایجاد شده است که از سفر قبلی تاکنون به پایان رسیده است. بزرگترین بیمارستان بهشهر که سال‌ها بر زمین مانده بود، در سفر اول آقای رئیسی مورد توجه قرار گرفت و الآن افتتاح شده است.

مصوبات کلان ورزشی محقق شدند؟

موضوع افزایش سرانه ورزشی هم مطرح بود. قائم‌شهر یکی از قطب‌های ورزشی منطقه است. زمین ورزشگاه شهید وطنی قائم‌شهر که مسابقات لیگ برتر فوتبال و نساجی قائم‌شهر در آنجا برگزار می‌شود، مناسب نبود؛ بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد و هم دارای چمن مصنوعی آبرومند شد و هم سکوی شرقی و غربی ساخته شد تا مسابقات لیگ برتر فوتبال در این ورزشگاه برگزار شود. جویبار به‌عنوان پایتخت کشتی ایران، آسیا و جهان نیز نیازمند امکانات بود. بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از مصوبات سفر قبلی تخصیص داده شد و سقف و سکوهای سالن کشتی هم ساخته شد؛ نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان هم در سفر دوم تصویب شد تا در چند ماه آینده جویبار هم صاحب خانه کشتی ۵ هزار نفری شود. این هم جزو اقدامات خوبی بود که در سفر آقای رئیسی انجام شد.

احیای کارخانه نساجی به کجا رسید؟

برای احیای کارخانه نساجی هم دستورات داده شود بود و هم اعتبار منظور شده بود. الآن نساجی قائم‌شهر را تقریبا از حالت سکون و ایستایی درآورده‌ایم. این کارخانه سال‌ها تعطیل بود، الآن تقریبا به حالت تولید رسیده ولی همچنان کارهای زیادی دارد، از جمله اینکه بخش رنگرزی باید تمام شود.

یکی از ایده‌های کلان دولت سیزدهم برای تولید کاغذ مورد نیاز کشور مربوط به استان شماست. چه اقدامی انجام شده است؟

کشور نیاز جدی به کاغذ دارد. سال‌ها ارز خارج می‌شد و کارخانه چوب و کاغذ تعطیل بود. از زمان آقای رئیسی فعالیت این کارخانه به مدیریت آقای نیک‌نژاد مدیرعامل چوب و کاغذ استان کلید خورد. کارخانه‌ای که ۴ هزار تن تولید داشت، الآن بیش از ۵۰ هزار تن تولید دارد. امسال کل کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش برای چاپ کتاب‌های درسی را این کارخانه تامین کرد. این جزو کارهای بزرگی بود که در سفرهای استانی آقای رئیسی انجام شد. الآن حدود ۸۰۰ نفر به‌صورت شبانه‌روزی در این کارخانه مشغول به کار هستند که با ایجاد یک شهرک صنعتی چوب و کاغذ در کنارش، می‌تواند ۸۰۰ نفر دیگر را هم مشغول به کار کند.

در موضوع مصوبات گردشگری چه کارهایی صورت گرفت؟

استان مازندران به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری بسیار مهم کشور نیازمند راه‌سازی است. اعتبارات خوبی برای منطقه سوادکوه، قائم‌شهر تا جویبار تخصیص داده شد و روکش آسفالت‌ها، زیرگذرها و روگذرها اصلاح شد. تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان برای ساخت پل در منطقه پل سفید اختصاص داده شده که تکمیل آن نیازمند هزار میلیارد تومان دیگر است تا ورودی استان مازندران در شهر پل سفید از این امکان برخوردار شود.

پروژه محیط زیستی بزرگ مازندران برای ساخت زباله‌سوز مازندران، مصوب سفر اسفندماه ۱۴۰۰ آقای رئیسی بود و دستور ۶ ماهه برای پایان کار داده شده بود. چرا انجام نشد؟

زباله‌سوز مازندران تقریبا رو به اتمام است. در ساری اعتبارات خوبی برای آن تعیین نشده است. من حدود ۶ ماه پیش از پروژه بازدید داشتم. مسائل و اختلافاتی در منطقه از جمله علت‌های تاخیر در کار بوده است. همچنین ما در کشور نیاز به دایجستر در بحث تولید انرژی برق از این زباله‌سوزها داریم. در عین یک سری اشکالات نیز در خرید تضمینی برق هم وجود دارد. قبلا در قائم‌شهر شیرابه به رودخانه و تالاب می‌ریخت و تلنباری از زباله در این منطقه وجود داشت. در سفر پیش اعتبارات خوبی تخصیص داده شد. با اختصاص حدود ۳۰۰ میلیارد تومان لند فیلد انجام شد. با اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد تومان نیز پردازش نیز تا حدود زیادی جلو رفته است. اگر مدیریت استان مسئله پردازش را کمی جدی‌تر پیگیری کند، قائم‌شهر می‌تواند کل زباله‌های منطقه را پذیرش کنند و آلودگی‌های محیط زیستی را از منطقه پاک کنند.

نظر شما