شناسهٔ خبر: 52661826 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

با ۱۵ فیلم حادثه‌ای برتر تاریخ آشنا شوید

نمایش قتل عام سینمایی در بهترین حالت خود

صاحب‌خبر -

کدام یک از ما یک فیلم فاجعه‌بار خوب را دوست ندارد؟ این ژانر برای بیش از پنج دهه به دلایل خوبی بسیار محبوب بوده است، زیرا هیجان دیدن گروهی از بازیگران که ناامیدانه در تلاش برای فرار از یک فاجعه در مقیاس بزرگ (چه طبیعی و چه ساخته دست انسان) هستند، خود گویای این موضوع است. با نمایش فیلم فاجعه‌بار جدید رولاند امریش به نام «Moonfall» که اکنون در سینماهای سراسر جهان اکران شده است، چه زمانی بهتر است که به بهترین تلاش‌های این ژانر تا به امروز بپردازیم؟ فیلم‌‌های فاجعه‌ای مانند داستان‌های علمی تخیلی، دریچه‌ای جذاب به روی شدیدترین نگرانی‌های جمعی یک جامعه هستند. فیلم‌های این فهرست به ما فرصتی می‌دهند که این ترس‌ها را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و عمدتاً اکشن بررسی کنیم.

۱۵ فیلم فاجعه‌ای که نمایی از آخرالزمان را به تصویر کشیدند ۱۵ فیلم فاجعه‌ای که نمایی از آخرالزمان را به تصویر کشیدند

فیلم‌های فاجعه‌آمیز، چه به‌دلیل دکورهای فوق‌العاده واقعی‌شان، چه به‌دلیل تأثیرگذاری واقعی بر درام انسانی و چه به دلیل پوچ بودن بی‌امان حوادث درونشان به شدت متفاوت هستند. به همین منظور ما در ویجیاتو سعی کرده‌ایم تا جایی که ممکن است از نظر برداشت‌های مختلف از این ژانر، محدوده وسیعی را در نظر بگیریم. با این حال، این فهرست همه چیز را از رانش زمین گرفته تا تغییرات آب و هوایی و پیامدهای هسته‌ای و البته همه‌گیری یک ویروس را پوشش می‌دهد. لحن فیلم‌ها نیز از شدیداً دراماتیک تا کمدی بدبینانه متفاوت است. با این حال، همه فیلم‌هایی که در اینجا پوشش داده می‌شوند به طور جهانی حول محور تلاش‌های مردم برای جلوگیری، فرار یا کنار آمدن با یک فاجعه قریب‌الوقوع با ابعاد حماسی هستند.

از فیلم‌های غول‌پیکر گرفته تا فیلم‌های کم‌هزینه‌تر که ممکن است درباره آن‌ها ندانید، اینها تعدادی از بهترین آثار فاجعه‌ای بزرگ تمام دوران هستند؛ ۱۵ فیلم فاجعه‌ای که نمایی از آخرالزمان را به تصویر کشیدند. در ادامه با ما همراه باشید.

2012

2012 2012

فیلم 2012 ساخته رولاند امریش حول این باور پیش‌بینی‌شده اتفاق می‌افتد که قرار بود در سال 2012 همه جهان در چشم به‌هم زدنی نابود شود، بنابراین، فیلم یک معجون 158 دقیقه‌ای از ضرب و شتم است که بین شخصیت‌ها و دکورهای مختلف حرکت می‌کند. زلزله‌ها، فوران‌های آتشفشان‌ها، مگاسونامی‌ها و سیل‌های جهانی تعهد محض و افسارگسیخته‌ این فیلم به آثار فاجعه‌ای را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد. با کمک بازی‌های سرگرم‌کننده افرادی مانند جان کیوساک، وودی هارلسون و چیوتل اجیوفور، همه می‌دانستند که با یک فیلم امریش چه اتفاقی می‌افتد، و او کاملاً انتظارات پر هرج و مرج را برآورده کرد. امریش در این فیلم از فاجعه و آخرالزمان استفاده می‌کند تا به طور متفکرانه این ایده را بررسی کند که چگونه طبقه‌گرایی و هراس نخبگان در مواقع بحران ظاهر می‌شود.

Daylight

Daylight Daylight

سیلوستر استالونه در این فیلم مهیج فاجعه آمیز به کارگردانی راب کوهن، در مرکز صحنه قرار می‌گیرد. فیلم Daylight داستان یک رئیس سابق خدمات فوریت‌های پزشکی را دنبال می‌کند که پس از گیر افتادن در داخل یک تونل به بازماندگان کمک می‌کند. فیلم روشنی روز پس از اکران در سال 1996 چه در میان منتقدان و چه در گیشه موفق نبود، اما حماقت بدون مرزی در اکشن مهیج کارآمد راب کوهن وجود دارد که واقعاً بسیار جذاب است.

گروهی از سارقان مسلح که از پلیس فرار می‌کنند به سمت تونل نیوجرسی می‌روند و مستقیماً به کامیون‌هایی برخورد می‌کنند که زباله‌های سمی را حمل می‌کنند. انفجار تماشایی که در پی آن رخ می‌دهد منجر به فروریختن هر دو انتهای تونل می‌شود و تعداد انگشت شماری از افرادی که از انفجار جان سالم به در برده‌اند اکنون در خطر هستند. کیت لاتورا (سلوستر استالونه) تنها مردی است که مهارت و دانش دارد تا گروه بازماندگان را قبل از فروریختن سازه به بیرون از تونل هدایت کند.

روشنی روز یک فیلم فاجعه‌بار مربوط به دهه 90 میلادی است که گاهی مضحک به نظر می‌رسد، اما با کمی صبر و حوصله برای درک منطق آن، می‌شود به راحتی با دیدن فیلم سرگرم شد. فراموش نکنید سکانس‌های حادثه محور فیلم کماکان فوق‌العاده به نظر می‌رسند، و شما قهرمان اوج اکشن استالونه را دارید که تمام تلاشش را می‌کند. این اثر دارای هنر بالایی نیست، اما در تمام 109 دقیقه خود، ضرب و شتم جذاب و سریعی را ارائه می‌دهد.

The Perfect Storm

The Perfect Storm The Perfect Storm

طوفان کامل که در مقیاس قابل توجهی کوچکتر از بسیاری از فیلم‌های لیست است، به درستی موقعیت خود را می‌شناسد. طوفان کامل اثر ولفگانگ پترسن، با الهام از رویدادهای واقعی، داستان کشتی ماهیگیری تجاری آندریا گیل با شش خدمه در دریا را در جریان یک طوفان وحشتناک در سال 1991 به نمایش می‌گذارد. اگرچه پرده اول فیلم کمی طول می‌کشد، اما فیلمساز این کار را انجام می‌دهد تا شخصیت‌ها و انگیزه‌های آنها را به خوبی تنظیم کند. کارگردان ولفگانگ پترسن مطمئناً می‌داند که چگونه وحشت گروه کوچکی از ماهیگیران را که برای زندگی خود در برابر مادر طبیعت مبارزه می‌کنند را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد. به یاد داشته باشید این اثر یکی از پر ستاره ترین آثار این لیست است.

The Day After Tomorrow

The Day After Tomorrow The Day After Tomorrow

یک فیلم فاجعه بار دیگر از کارگردان رولاند امریش؛ در این فیلم که بر اساس کتاب ابرطوفان جهانی آینده ساخته شده است، جهان خود را در حال ورود به یک رویداد در سطح انقراض می‌بیند که توسط یک سری شرایط آب و هوایی شدید به وجود آمده است. فیلم The Day After Tomorrow ممکن است به اندازه دیگر فیلم رولند امریش در لیست یعنی 2012، یک اثر فاجعه‌آمیز همه‌جانبه نباشد، اما بسیار فراتر از یک اثر معمولی است که در دو ساعت فشرده و مرتب بسته‌بندی شده است. این فیلم امریش اساساً یک اثر ترسناک با بودجه کلان در مورد تغییرات آب و هوایی است؛ یک ویترین مسحورکننده از جلوه‌های بصری با درام انسانی احساسی که مخاطب را با خود همراه می‌کند.

پیام جدی این فیلم در مورد پتانسیل وحشتناک دست‌کاری آب و هوای جهانی است که می‌تواند با بی‌تفاوتی مردم جهان به یک فاجعه وحشتناک بدل شود. جدای از این داستان فرعی که در آن فاجعه باعث می‌شود شهروندان آواره آمریکایی به طور غیرقانونی وارد مکزیک شوند، شاید هوشمندانه ترین تفسیر اجتماعی در هر فیلم فاجعه‌ای باشد. اگرچه وقوع طوفان‌های انجماد ناگهانی کمی دور از ذهن است، اما منتقدان و جامعه علمی به طور یکسان تلاش این فیلم و رولاند امریش را به دلیل اینکه یکی از اولین کسانی است که به موضوع تغییرات آب و هوایی پرداخته است و ناتوانی دولت‌ها در انجام اقدامات معنادار برای مبارزه با آن را به نمایش گذاشته، تحسین می‌کنند.

Armageddon

Armageddon Armageddon

بدنبال موفقیت فیلم «روز استقلال»، آثار دیگری در عرصه فاجعه فضایی از راه رسیدند اما هیچکدام از آن‌ها با فیلم «آرماگدون» ساخته مایکل بی در سال ۱۹۹۸ قابل مقایسه نبود. بروس ویلیس، بن افلک و لی تایلر ستارگان دوست داشتنی این فیلم در مورد فجایع طبیعی با بن‌مایه‌های رمانتیک هستند که به دلایل مختلف احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یک ستاره ی دنباله‌دار عظیم به طرف کره زمین در حرکت است. قرار بر این می‌شود که «هری استامپر» (ویلیس) و گروهش روی تکه‌ اصلی ستاره دنباله دار فرود بیایند، تا عمق ۲۰۰ متر آن را سوراخ کنند و یک بمب اتمی در آن کار بگذارند. انفجار این بمب ستاره دنباله دار را دو نیم خواهد کرد، اما همه چیز به این راحتی نخواهد بود.

همه چیز در مورد فیلم «آرماگدون» خوب پیش می‌رود، از جلوه‌های ویژه خارق‌العاده تا داستانی احساسی و تاثیرگذار از یک رابطه عاشقانه، «آرماگدون» هر آنچه که از یک فیلم خوب در ژانر فجایع و بلایای ویرانگر بخواهید در خود دارد.

San Andreas

San Andreas San Andreas

فیلم San Andreas ساخته براد پیتون یکی از کلاسیک‌ترین آثر «فاجعه‌آمیز» است، به گونه‌ای که دیگر به ندرت شبیه به آن ساخته می‌شود. یک زلزله نه ریشتری کالیفرنیا را در معرض نابودی قرار می‌دهد. در این میان یک خلبان ماهر و همسرش برای نجات جان تنها دخترشان راهی سانفرانسیسکو می‌شوند. سن آندریاس با محوریت گسل سن آندریاس که بزرگترین زلزله تاریخ را به وجود آورده است، کاملاً مملو از قتل عام در سطح شهر و تلفات غیرقابل جبران است و این اطمینان را می‌دهد که مخاطبان در میان انبوهی از حوادث وحشتناک محو تصلویر خیره‌کننده و جلوه‌های بصری فراوان شوند.

هیچ چیز پیشگامانه‌ای در فیلم اتفاق نمی‌افتد (به غیر از خود خط گسل سن آندریاس)، اما این یک سواری به اندازه کافی سرگرم‌کننده است که توسط دواین جانسون قوی و متعهد رهبری و هدایت می‌شود و همچنین این فیلم شامل پل جیاماتی به عنوان یک زلزله شناس متزلزل و حامل مهم اخبار بد است.

Volcano

Volcano Volcano

هنگامی که یک زمین لرزه عظیم شهر لس آنجلس را می‌لرزاند، مایک روارک (تامی لی جونز) رئیس بخش مدیریت اضطراری از تعطیلات خود برمی گردد تا در پاسخ به این حادثه به شهر کمک کند. در این بین یک زمین شناس هشدار می‌دهد که ممکن است یک آتشفشان در تونل‌های فاضلاب در حال شکل گیری باشد، بنابراین زمین لرزه شدید دیگری گدازه‌هایی را که در زیر زمین جاری است رها می‌کند و کل شهر را تهدید می‌کند. همانطور که مواد مذاب آتشین در خیابان‌ها می‌گذرند، روارک و تیمش باید بفهمند که چگونه آن را منحرف کنند.

فیلم آتشفشان توسط فرضیه اساسا مضحک، یعنی تشکیل آتشفشانی در زیر لس آنجلس هدایت می‌شود؛ در نتیجه هیچ کلیشه‌ای از فیلم فاجعه در این بازی شیک و زیبا، پر از سکانس‌های خلاقانه بصری که لس آنجلس را هم در گدازه و هم در خاکستر می پوشاند، رها نمی‌شود. بنابراین این اثر فی نفسه یک فیلم عالی در این شاخه است، عمدتاً به این دلیل که ماگمای داغ مایع با حرکت آهسته قانع‌کننده‌ترین شرور این ژانر است. با این حال، آتشفشان یک توقف مهم در هر تور گشت و گذار در فیلم فاجعه‌ای است تا ببینید که این ژانر چقدر تکامل یافته است.

Twister

Twister Twister

فیلم Twister بزرگ‌ترین یا جاه‌طلبانه‌ترین فیلم فاجعه‌آمیز نیست، اما هدفی ساده را در نظر می‌گیرد و بر همین اساس، هیجان‌های بلندپروازانه‌ای را ارائه می‌کند. در سال ۱۹۹۶، یان دِ بونت یک واقعیت بسیار ترسناک از تورنادوها را در برابر چشمان ما ظاهر کرد. اگر چه فیلم‌های زیادی در مورد فجایع طبیعی و بخصوص انواع طوفان‌ها ساخته شده اما کمتر فیلمی توانسته به مانند «گردباد» ویرانی گسترده و ترس را در مخاطبان ایجاد کند. بزرگی گردبادهایی که راه خود را به سمت روی زمین باز می‌کنند به خودی خود بسیار ترسناک بود در حالی که ویرانی ناشی از آن‌ها که در فیلم به تصویر کشیده می‌شود ترسناکی آن‌ها را دو چندان می‌سازد.

اواخر دهه ۹۰، زمانی بود که تکنولوژی در حال پیشرفت بوده و مرزهای استفاده از تکنولوژی در عرصه سینما جابجا شده بود. از این رو، «گردباد» مثال خوبی از فیلم‌هایی است که می‌خواست چیزی فراتر از فیلم‌های قبلی خود در ژانر فجایع طبیعی انجام دهد. فیلم Twister ماجراهای یک زوج جداشده‌ی طوفان‌جو را دنبال می‌کند که برای ردیابی بزرگ‌ترین طوفانِ قرن دوباره با یکدیگر متحد می‌شوند.

Don’t Look Up

Don't Look Up Don't Look Up

جدیدترین اثر در این فهرست، کمدی سیاه آدام مک کی یعنی «به بالا نگاه نکن» است. اگرچه این فیلم از نظر فنی کمتر بر روی شهاب‌سنگی که در حال نابودی سیاره است تمرکز می‌کند، اما فیلم شکل و شمایل فاجعه را از زاویه‌ای دیگر نشانه می‌رود تا واکنش بشر به این خبر (نابودی نزدیک سیاره) را واکاوی کند. فیلم مک‌کی با موفقیت استدلال می‌کند که فاجعه واقعی بی تفاوتی جمعی ما نسبت به بروز فاجعه قریب‌الوقوع است.

این فیلمساز در روند تولید سناریو خودش به هیچکس چراغ سبز نشان نمی‌دهد و همه را به باد تمسخر و نقد کشنده می‌گیرد. هرچند فیلم طولانی است و طنز پراکنده‌اش همیشه تاثیرگذار نیست، اما زمانی که این کار را به درستی انجام می‌دهد، کاملاً باعث سرنگونی وحشیانه دولت‌های خانه نشین، رسانه‌های غارتگر و مردم روزمره‌ای که قادر به تأثیرگذاری و تغییر نیستند، می‌شود.

The Wave

The Wave The Wave

یک بهمن و یک سونامی تمرکز اصلی این فیلم فاجعه‌بار نروژی را به کارگردانی Roar Uthaug تشکیل می‌دهد. فیلم موج ویرانی ناشی از سونامی را به تصویر می‌کشد که هر چیزی را که در مسیر خود باشد خراب می‌کند. فیلم «موج» کار فوق‌العاده مؤثری را در ایجاد فاجعه انجام می‌دهد و با کلیپ‌های برگرفته از تیتر خبری درباره سونامی‌های مرگبار ناشی از رانش زمین که قدمتی در چندین دهه قبل دارد، شروع می‌شود.

فیلم‌های فاجعه محور همیشه نباید بر رویدادهای آخرالزمانی تکیه کنند. گاهی اوقات یک ساختمان در حال سوختن یا یک کشتی در حال غرق شدن می‌تواند وحشت کافی برای 90 دقیقه سرگرمی باشد. با این رویکرد فیلم The Wave بازگشتی است به دوران اوج این آثار و ژانر در دهه ۷۰ میلادی. این اثر سینمایی یک روستای کوچک نروژی را در برابر موج جزر و مدی فعال از امواج قرار می‌دهد. به طور کلی موج یک فیلم فاجعه آمیز است که به طور غیر معمول هوشمندانه از کلیشه‌های فیلم فاجعه استفاده می‌کند.

The Towering Inferno

The Towering Inferno The Towering Inferno

فیلم The Towering Inferno تمام عناصری که فیلم‌های فاجعه‌بار را در دهه ۷۰ میلادی تعریف می‌کرد داشت: دو بازیگر بزرگ و ستاره به رهبری دو رقیب به نام‌های پل نیومن و استیو مک کوئین، جلوه‌های ویژه خیره‌کننده، و شبکه پیچیده‌ای از داستان‌های در هم تنیده. این فیلم قدیمی‌ترین فیلمی است که در این فهرست قرار می‌گیرد اما حتی وقتی که پای مقایسه با ده‌ها فیلم مشابه در سینمای مدرن و شاهکارهایی که با کمک کامپیوتر ساخته شده‌اند به میان می‌آید، «آسمانخراش جهنمی» هنوز از جایگاه والایی برخوردار بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

The Impossible

The Impossible The Impossible

فیلم «غیرممکن» به بهترین شکل ممکن توانسته یکی از ترس‌های واقعی که ما انسان‌ها در روی کره زمین با آن روبرو شده و می‌شویم را به به تصویر بکشد. در سال ۲۰۰۴، یک سونامی هولناک و مرگبار در اقیانوس هند رخ داد که مناطق ساحلی اطراف را در هرج و مرجی بی‌سابقه فرو برد. این فاجعه یکی از مرگبارترین و ترسناک‌ترین فجایع طبیعی عصر معاصر بوده که مرگ بیش از ۲۰۰.۰۰۰ نفر را در پی داشت. ای جی بایونا، کارگردان اسپانیایی، با استادی تمام و به شکلی بسیار اندوهناک، داستان وحشت یک خانواده در مقابله با این سونامی هولناک و ویرانگر را به تصویر می‌کشد که روز خوب آن‌ها را به کابوسی غیرقابل تصور تبدیل می‌سازد.

«غیرممکن» داستان اراده و عزم دردناک خانواده‌ای برای یافتن یکدیگر بعد از یک فاجعه هولناک است که مخاطب را در متن داستان درگیر می‌سازد. برخلاف برخی از فیلم‌های این فهرست، «غیرممکن» در باکس آفیس با موفقیت زیادی مواجه نشد. در واقع این فیلم یکی از معدود فیلم‌های این فهرست است که بسیاری از مخاطبان سینما آن را ندیده‌اند اما ما تماشای آن را به شدت به شما توصیه می‌کنیم.

Contagion

Contagion Contagion

کارگردان استیون سودربرگ و فیلم‌نامه‌نویس استیون زد. برنز، فیلمی واقع‌گرایانه در مورد شیوع و اپیدمی شدن بیماری خطرناک، ساختند. «شیوع» به دلیل صداقت و واقع‌گرایی‌ در توصیف این وضعیت فاجعه بار، مورد تمجید منتقدین و مخاطبان قرار گرفت. استیون سودربرگ با این اثر خود کار بسیار دقیقی را در به تصویر کشیدن عواقب یک بیماری همه گیر جهانی انجام می‌دهد، در حالی که همچنان فیلمی خوش آهنگ و سرگرم‌کننده می‌سازد. داستان فیلم شامل بسیاری از مفاهیمی است که اکنون برای بسیاری از ما به شدت آشناست. از ردیابی تماس یک بیمار تا قرنطینه و ارقام جهش بیماری و حتی تئوری‌های توطئه تاسف بار که در چند سال گذشته شاهد آشکار شدن آنها در واقعیت نیز بودیم.

توجه به اینکه فیلمنامه اسکات زی برنز و اپیدمیولوژیست‌هایی که در مورد آن مشورت داده‌اند به درستی و به خوبی بسیاری از نکات مهم بحران کووید-19 را پیش بینی کرده‌اند، شگفت آور است، و این گواهی بر توانایی سینمای متفکر و خوش ساخت است.

Cloverfield

Cloverfield Cloverfield

فکر می‌کردید این فیلم در این ژانر قرار نمی‌گیرد؟ اما مجسمه آزادی ویران شده نظر دیگری دارد. «کلاورفیلد» ماجرای پنج جوان است که با دوربین دستی خود حمله یک هیولا به نیویورک را ضبط می‌کنند. «کلاورفیلد» بیشتر از این‌که برای فیلمش معروف شود به خاطر کمپین مارکتینگش سر زبان‌ها افتاد. بازیگران کوچک و نماهای فشرده و لرزان کلاورفیلد تجربه‌ای دست اول از ویرانی و وحشت گیر افتادن در منهتن در حالی که یک هیولا به اندازه آسمان‌خراش شهر را ویران می‌کند را تداعی می‌کند. کلاورفیلد با ترکیب تهاجم بیگانگان با کایجو، افزوده مهمی به سینمای علمی تخیلی است. نکته جالب پیرامون طرح این فیلم آن است که موجود هیولایی داخل فیلم نسخه نوزادی ترسیده از گونه خود است که از وحشت بیداد می‌کند.

Titanic

Titanic Titanic

بدون شک محبوب‌ترین و موفق‌ترین فیلم فاجعه آمیز تمام دوران تایتانیک است و دلیل خوبی هم برای کسب این عنوان دارد. تایتانیک عاشقانه‌های ملودراماتیک سنتی را با هرج و مرج غرق‌ شدن بزرگ‌ترین کشتی جهان درهم می‌آمیزد. مطمئناً این بزرگترین دستاورد کامرون به عنوان یک فیلمساز نیست، اما بیش از هر مدخل دیگری در فیلم‌شناسی او ثابت می‌کند که او چقدر از آنچه تماشاگران می‌خواهند و اینکه چگونه آن را به آنها بدهد آگاه است. بر اساس یک فاجعه واقعی، تایتانیک روایتی تخیلی از سفر ویرانگر و متعاقب آن غرق شدن کشتی RMS تایتانیک ارائه می‌کند که در سال 1912 با یک کوه یخ برخورد کرد و در این فرآیند بیش از 1500 مسافر را کشت. این فیلم تا حد زیادی بر روی رابطه عاشقانه بین دو مسافر تمرکز دارد که وقتی کشتی به پایان غم انگیز خود می‌رسد، رابطه کوتاه این دو نیز به پایان می‌رسد.

همه ما چیزهای زیادی در مورد فاجعه‌ای که در سال ۱۹۱۲ در مورد کشتی تایتانیک رخ داد شنیده‌ایم اما کمتر کسی از ما توانسته وحشت و ترسی که مسافران آن تجربه کردند را درک کند. اما این موضوع در سال ۱۹۹۷ تغییر کرد، زمانی که جیمز کامرون با فیلم «تایتانیک» خود داستانی مسحور کننده از عشق، وحشت و هرج و مرج را در اقتباس خود از ماجرای واقعی غرق شدن کشتی تایتانیک ارائه داد. لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت ستاره‌های این نمایش بودند اما در این فیلم چیزهایی فراتر از بازی‌های دیدنی دو تن از ستارگان دوست داشتنی سینما وجود داشت.

Shin Godzilla | انتخاب ویژه نویسنده

Shin Godzilla Shin Godzilla

بازه زمانی پس از سال 2010 با تعدادی فیلم قابل توجه هیولایی و کایجو پر شده است؛ گودزیلا، گودزیلا: پادشاه هیولاها، گودزیلا در مقابل کنگ، حاشیه اقیانوس آرام، و اثری چون کلاورفیلد در این دسته قرار می‌گیرند. با این حال، شین گودزیلا که در سال 2016 در ژاپن نمایش داده شد، اثر برجسته کشوری است که همه چیز از آنجا شروع شد. گودزیلا که در اصل به عنوان تمثیلی برای بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی عمل می‌کرد، همیشه عمیقاً ریشه در ترس‌های شدید و تاریخی ویرانگر وجودی ملت ژاپن داشته است. این بار، فیلم هیداکی آنو و شینجی هیگوچی در کشوری شکل گرفت که هنوز هم با پیامد‌های فاجعه هسته‌ای فوکوشیما دایچی و هم زلزله و سونامی توهوکو درگیر است.

شین گودزیلا به اندازه همتایان هالیوودی خود پرهزینه یا مملو از CGI نیست و بیشتر از نمایش انفجارهای عظیم بر روی بحث‌های درون اتاق جنگ وقت صرف می‌شود. اگرچه ممکن است برای طرفداران فرنچایز آمریکایی کسل‌کننده به نظر برسد، اما رویکرد دیالوگ محور به طور شگفت انگیزی جذاب است و امکان کاوش جالب فرهنگ پاپ فعلی ژاپن و همچنین نقد هدفمند مداخله ناخواسته بین المللی و فرآیندهای بوروکراتیک را در بروز یک فاجعه فراهم می‌کند. نتیجه چیزی است که بیشتر شبیه دکتر استرنج لاو است تا یک فیلم هیولایی سنتی.

نکاهی کوتاه به دیگر آثار شاخص فاجعه‌ای که باید تماشا کنید

Into the Storm Into the Storm

فیلم Into the Storm : این اثر سینمایی به کارگردانی استیون کوال، یک فیلم فاجعه‌آمیز در مورد مجموعه‌ای از گردبادها است. در این فیلم، گردبادها به شهر سیلورتون، اوکلاهاما برخورد می‌کنند و نتایج ویرانگری را به همراه دارند.

 War of the Worlds  War of the Worlds

فیلم War of the Worlds : جنگ دنیاها به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و بر اساس رمان کلاسیک H. G. Wells به همین نام، داستان تهاجم بیگانگان و مبارزه بشریت برای بقا را روایت می‌کند. این فیلم به طور خاص بر روی یک کارگر بارانداز آمریکایی و خانواده‌اش تمرکز دارد و تام کروز نقش اصلی را بر عهده دارد.

Unstoppable Unstoppable

فیلم Unstoppable : فیلم توقف‌ناپذیر به کارگردانی تونی اسکات یک اکشن هیجان انگیز درباره قطار باری از کنترل خارج شده و مردانی است که وظیفه توقف آن را دارند. این قطار حاوی یک ترکیب بسیار فرار شیمیایی است که در صورت انفجار در یک منطقه پرجمعیت می‌تواند فاجعه جبران ناپذیری ایجاد کند.

Jurassic Park Jurassic Park

فیلم Jurassic Park : فاجعه اشکال مختلفی دارد و در اینجا شامل مجموعه‌ای از دایناسورها، یک کارمند ناراضی و یک طوفان استوایی می‌شود! در فیلم پرفروش و ماندگار کارگردان استیون اسپیلبرگ، چند انسان پس از اینکه سیستم‌های امنیتی در طول یک طوفان در داخل یک پارک موضوعی که به زودی افتتاح می‌شود دچاز مشکل می‌شوند، در چنگال چندین دایناسور گوشت‌خوار به دام می‌افتند.

Knowing Knowing

فیلم Knowing : هنگامی که یک استاد اخترفیزیک (نیکلاس کیج) با یک نقاشی 50 ساله روبرو می‌شود که قبلاً در یک کپسول زمان ذخیره شده بود، متوجه یک الگوی نگران کننده می‌شود – این نقاشی شامل یک سری اعداد است که فجایع را پیش بینی می‌کند. همه فاجعه‌ها به جز سه فاجعه رخ داده‌اند، و همه نشانه‌ها حاکی از آن است که چیزی واقعاً نگران کننده در افق پیش روی سیاره زمین است.

Geostorm Geostorm

فیلم Geostorm : طوفان جهانی داستان یک طراح ماهواره و تلاش او برای نجات جهان از یک طوفان در سطح انقراض را روایت می‌کند. دین دولین این فیلم را کارگردانی می‌کند و جرارد باتلر در این فیلم نقش اصلی را ایفا می‌کند.

Cloudy with a Chance of Meatballs Cloudy with a Chance of Meatballs

انیمیشن Cloudy with a Chance of Meatballs : در این کمدی انیمیشن کامپیوتری، جهان وارد تاریک ترین ساعت خود می‌شود، چرا که یک طوفان غذایی سیاره زمین را تهدید می‌کند. اما آیا کوفته و اسپاگتی پایانی برای بشریت خواهد بود یا یک مخترع و یک کارآموز آب و هوا می‌توانند سیاره را نجات دهند؟ فیل لرد و کریستوفر میلر این فاجعه بسیار لذت بخش را کارگردانی می‌کنند که بر اساس کتابی به همین نام نوشته جودی و ران بارت ساخته شده است.

Hard Rain Hard Rain

فیلم Hard Rain : بهترین و بدترین زمان برای برنامه ریزی برای سرقت چه زمانی است؟ در جریان یک سیل عظیم؛ این پیش فرض فیلم باران سخت است، یک اکشن مهیج درباره سرقتی که در طول یک فاجعه رخ می‌دهد. کریستین اسلیتر، مورگان فریمن، رندی کواید و مینی درایور بازیگران اصلی این فیلم هستند.

Dante’s Peak Dante’s Peak

فیلم Dante’s Peak : پس از فعال شدن ناگهانی یک آتشفشان که در طولانی مدت خاموش بوده، ساکنان قله دانته به سرعت خود را درگیر مبارزه برای جان خود می‌بینند. یکی از مهمترین آنها هری دالتون است – آتشفشان شناس که برای آژانس زمین شناسی ایالات متحده کار می‌کند. پیرس برازنان و لیندا همیلتون ستارگان این اثر هستند و راجر دونالدسون این فیلم را کارگردانی می‌کند.

Crawl Crawl

فیلم Crawl : وقتی یک طوفان رده 5 فلوریدا را درمی‌نوردد، زن جوانی برای اطمینان از امنیت پدرش به خانه پدری خود می‌رود. اما نه تنها او باید با شرایط آب و هوایی شدید مبارزه کند، بلکه خود را در برابر مجموعه‌ای از تمساح‌ها می‌بیند که به درون شهر رفته‌اند. الکساندر آجا کارگردانی کرال را بر عهده دارد و کایا اسکودلاریو و بری پپر در این فیلم حضور دارند.

نظر شما