شناسهٔ خبر: 67360300 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

دین اسلام با غدیر کامل شد

یک کارشناس علوم قرآنی تفکر، تامل و اجریی کردن پیام عید قربان در زندگی را ضروری دانست و توجه به آموزه مهم وحدت در فلسفه غدیر را نکته‌ای مهم و اساسی خواند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی‌بر در گفت‌وگو با میزان درباره جایگاه عید غدیر گفت: عید غدیر یکی از بزرگترین اعیاد محسوب می‌شود، اهمیت غدیر را باید در پیام آن برای جامعه دانست. طبق آیه تبلیغ، پیامبراسلام (ص) از جانب خداوند مامور بود آنچه را که خدا دستور داده به مردم ابلاغ کند و اگر این کار را انجام نمی‌داد رسالتشان کامل نمی‌شد.

وی به آیات الهی اشاره و بیان کرد: در بخشی از آیه سه سوره مائده بیان شده است «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا، امروز دین شما را کامل ساخته و نعمتم را بر شما تمام کردم و به این که دین شما دین اسلام باشد، راضی شدم.» این آیه در حجه الوداع در محل غدیر بر پیامبر اسلام (ص) نازل، که مصادف است که مصادف است با روز هجده ذی‌الحجه سال دهم هجری که حضرت علی (ع) به فرمان خدا به جانشینی خاتم النبیین (ص) منصوب شد.

شریعتی‌بر تصریح کرد: در آیه اکمل صراحتا تاکید شده است، امروز دین‌تان را برای شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را به عنوان «دین» برایتان برگزیدم. امام باقر (ع) نیز درباره آیه اکمل فرمودند: «ولایت، آخرین فریضه الهی است». بدین ترتیب با نزول آیه اکمل، چهار ویژگی مهم برای مومنان بیان شده است که عبارتند از روز یاس کافران، روز اکمال دین، روز اتمام‌نعمت الهی بر مردم، روزی که اسلام به عنوان «دین» و یک مذهب کامل، مورد پسند خدا قرار گرفته است.

وی به ایات متعدد در مورد غدیر اشاره و تاکید کرد: خداوند متعال در آیه ۶۷ سوره مائده بیان شده است «أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ،‌ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت، (و دل قوی دار که) خدا کافران را (به هیچ راه موفقیتی) راهنمایی نخواهد کرد.»


این کارشناس علوم قرآنی اظهار کرد: آیه ۶۷ مائده جانشینی حضرت علی (ع) بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) و ولایت ایشان در غدیر خم مورد تاکید قرار گرفته است. نکته قابا تامل اینکه این آیه در میان دو آیه‌ای قرار گرفته که مربوط اجرای فرمان توسط مومنان بوده که توجه به ایات الهی را تذکر داده است. بدین ترتیب مشخص شده که میان رهبرمعصوم و پیاده کردن قرآن کریم ارتباط و پیوند محکمی برقرار است.

شریعتی‌بر اهمیت غدیر را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: رخداد غدیر تنها یک حادثه تاریخی نیست، غدیر یک تفکر است. از این رو باید در آن تدبیر کرد و این پیام بزرگ را به گوش همگان رساند؛ بنابراین باید سبک زندگی و تاکیدات ائمه معصومین (ع) وحضرت علی (ع) بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار بگیرد.

وی وظیفه مردم را در قبال غدیر مهم خواند و بیان کرد: برای نشان دادن اهمیت غدیر باید نکاتی را مورد مورد توجه قرار داد به عنوان مثال درعید غدیر لباس پاکیزه بپوسید، مصاحفه کنید، اطعان دهید، به دید و بازدید صلحه ارحام بروید. در عین حال جشن‌های غدیر را پرشکوه برگزار کنید و ذکر خداوند متعال را از یاد نبرید و از همه مهمتر پیام غدیر را در گوش، جان حفظ کرده آن را در زندگی خود عملیاتی کنید..

انتهای پیام/

نظر شما