شناسهٔ خبر: 52612941 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

عاشوری مطرح کرد؛

کمک دانشگاه آزاد اسلامی به حل مشکل پسماند و زباله با ارائه ایده‌های نو

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان گفت: با توجه به مشکلات مربوط به پسماند و زباله، این دانشگاه می‌تواند با ارائه ایده‌های نو و راهکارهای عملی به حل مشکل پسماند و زباله کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از لاهیجان، مراسم اختتامیه چالش ملی ایده «سبز ماند» در حوزه مدیریت پسماند که به همت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد لاهیجان و اداره‌کل محیط زیست و پارک علم و فناوری استان گیلان و با مشارکت دانشگاه آزاد رشت و دانشگاه آزاد لشت نشا و مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد رشت و به‌میزبانی پارک علم و فناوری استان گیلان برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد لاهیجان در این آیین عنوان کرد: این دانشگاه با ۸ هزار دانشجو و ۳۶۰ عضو هیئت علمی و کارمند، بزرگ‌ترین واحد دانشگاهی در شرق گیلان است.

مجید عاشوری با بر شمردن تعداد رشته‌های موجود در مقاطع مختلف تحصیلی و وجود فضای آموزشی ایده‌آل و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی قابل توجه عنوان کرد: واحد لاهیجان با ظرفیت بالایی که دارد نسل‌های مختلف دانشگاهی را از آموزش‌محور، پژوهش‌محور و کارآفرین و مهارت‌آفرینی پشت سر گذاشته و در گام‌های استوار خود در نسل‌های چهارم و پنجم به سمت کمک به بخش‌های مختلف دولتی، صنعتی، دانشگاهی، جامعه مدنی، محیط زیست و ... حرکت می‌کند.

این مقام مسئول یادآور شد: با توجه به مشکلات مربوط به پسماند و زباله، این دانشگاه می‌تواند با ارائه ایده‌های نو و راهکارهای عملی به حل مشکل پسماند و زباله کمک کند.

وی اضافه کرد: این دانشگاه به‌عنوان دانشگاهی حل‌مسئله‌محور به‌طور ویژه در حوزه محیط زیست و بحران‌های زیست‌محیطی ازجمله در استان گیلان دغدغه‌مند است و تیم کارشناسی این واحد دانشگاهی بیش از ۱۳۰ مشکل موجود را در موضوعات مختلف ارزیابی کرده‌ و تلاش دارد تا پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا را به سمت و سوی حل مشکلات هدایت کند.

رئیس دانشگاه آزاد لاهیجان بیان کرد: بحران آلودگی محیط زیست در گیلان بسیار نگران‌کننده است. در شهرستان لاهیجان روزانه ۱۷۰ تن زباله و در کل استان گیلان حدود ۲ هزار تن زباله تولید می‌شود که ۷۰ درصد آن را زباله‌های تر تشکیل می‌دهد و ۳۰ درصد آن را زباله‌های خشک و به‌دلیل عدم تفکیک زباله‌ها از مبدأ و دپوی نامناسب این حجم زباله در فضای نامناسب، موجب شده است که شاهد آلودگی گسترده در آب‌های زیرزمینی و سواحل دریا و رودخانه‌های استان ازجمله رودخانه‌های زرجوب و گوهررود در شهرستان رشت باشیم که به تالاب انزلی می‌ریزند و شدیداً آن را آلوده کرده‌اند.

عاشوری توضیح داد: جلساتی را با شهردار و شورای شهر لاهیجان داشتیم و پیشنهادهای کارشناسان دانشگاهی را برای تفکیک زباله از مبدأ و مکان‌یابی دفن بهداشتی زباله و تصفیه شیرابه ارائه کردیم. شهرداری متولی جمع‌آوری زباله است و طبعاً رفتن به سمت دستگاه‌های زباله‌سوز چندان راهکار عملی خوبی نیست؛ زیرا هم هزینه‌بر است و هم آلودگی هوا را به همراه دارد و مشکل ضایعات بیمارستانی نیز باید به شکل کارشناسی حل شود.

وی متذکر شد: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد لاهیجان که متولی این چالش است به همراه مرکز رشد و بخش‌های دیگر می‌توانند نشست علمی و کارشناسی برگزار کنند و ایده‌های نوین را مورد ارزیابی قرار دهند و تا مرحله اجرایی‌شدن پیگیر آن باشند. یقیناً استفاده از ایده‌های نو می‌تواند بر حل مشکل پسماند و زباله اثرگذار باشد.

رئیس دانشگاه آزاد لاهیجان خاطرنشان کرد: ضرورت ایجاب می‌کند که با دعوت از مسئولان دلسوز استانی، همایش‌های مشترکی برگزار شود تا به امید خداوند و با همت جمعی، مشکل آلودگی زیست‌محیطی در سطح استان و بلکه کشور برطرف شود.

انتهای پیام/۴۱۰۳/

نظر شما