شناسهٔ خبر: 52408136 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر خبر داد

افزایش ۱۲۰ درصدی فروش بلیت فیلم‌های جشنواره فجر

اشاره: اولین نشست رسانه‌ای مسعود نقاش‌زاده، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر که به دلیل ابتلا به کرونا از خانه جشنواره غایب بود، روز گذشته (شنبه ۱۶ بهمن) در برج میلاد برگزار شد. او قرار بود زودتر به جشنواره بیاید، ولی به دلیل اینکه جواب تست او دو بار مثبت شد، این حضور به تأخیر افتاد. نقاش‌زاده در این رویداد گفت: «فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.» جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

نقاش‌زاده گفت: مسئولیت دبیری جشنواره فیلم فجر پنجم آبان ماه به من واگذار شد، یعنی کمتر از سه ماه مانده به برگزاری جشنواره. شرایط به‌طوری بود که ناچار شدیم ظرف کمتر از 10 روز دفتر جشنواره را آماده و ستاد جشنواره را سازمان‌دهی کنیم. پیشنهاد کردم یک مرکز تخصصی برای جشنواره‌های سینمایی کشور داشته باشیم. در این مدت فقط توانستیم برخی از موارد را بهسازی کنیم. باورم این است که انشالله از پایان جشنواره چهلم تدبیر لازم برای کارهایی که برای جشنواره ۱۴۰۱ باید صورت بگیرد، انجام خواهد شد.

تدوین آیین‌نامه ثابت جشنواره فجر
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر افزود: آنچه در این دوره تمایل داشتم انجام شود، استانداردسازی رویه‌های مختلف بود. استانداردسازی را از آیین‌نامه شروع کردیم تا مبنای اولیه‌ای باشد که در سال‌های مختلف فقط جزئیات اجرایی آن تغییر کند. در آیین‌نامه اهداف جشنواره و زمان‌بندی‌ها را معین کردیم. امسال به‌طور مشخص روی برنامه‌های فرهنگی تأکید داشتیم. برنامه‌های فرهنگی هدف اصلی‌شان عمق بخشیدن به اندیشه سینمایی و جشنواره به معنای کلان آن است. تجربه امسال شاید گام آغازینی باشد تا تعدادی از برنامه‌های فرهنگی به‌صورت مجازی و حضوری در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرند.
وی در پاسخ به این‌که آیا با تغییر دولت‌ها آیین‌نامه تعیین شده برای جشنواره نیز تغییر خواهد کرد، گفت: پیشنهاد ما به شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم فجر تدوین یک آیین‌نامه پایدار است، بنابراین با تغییر مسئولان یا دولت‌ها تغییر نخواهد کرد. معتقدم تغییرات باید به جزئیات اجرایی محدود باشد.

افزایش 120 درصدی بلیت‌فروشی
او گزارش داد: فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در جشنواره سی و نهم ۹۴ هزار قطعه بلیت به فروش رفت درحالی‌که امسال تاکنون ۲۱۴ هزار قطعه فروخته شده است.

توجه به تنوع ژانر در انتخاب فیلم‌ها
نقاش‌زاده در پاسخ به این‌که چرا برخی از فیلم‌های قوی بنابر ملاحظاتی حذف شدند، تصریح کرد: در هر جشنواره‌ای وقتی یک هیئت انتخاب داریم که ترکیبی از افراد باتجربه و صاحب ناب در سینما است، فرض ما این است که آن‌ها گزینه خوبی برای انتخاب فیلم‌ها هستند. طبیعی است که ما سلایق مختلف داریم و همه تماشاگران ممکن است همه فیلم‌ها را دوست نداشته باشند. ترکیب هیئت انتخاب جشنواره فجر این‌طور است که همه از جهات مختلف صاحب‌تجربه و جایگاه هستند، رویکردی که برای انتخاب فیلم‌ها وجود داشته فقط این نبوده که فیلم‌های سینمایی و باارزش‌های سینمایی در نظر گرفته بشود. در گفت‌وگوها دوستان به تنوع ژانرها اشاره می‌کردند و برایشان اهمیت داشت. هرچند ممکن بود برخی از این فیلم‌ها انتظارها را برآورده نکنند. باید به انتخاب هیئت انتخاب احترام بگذاریم حتی اگر آن‌ها را دوست نداشته باشیم. این‌که برخی فیلم‌ها به بخش رقابتی راه نیافتند بسته به انتخاب و سلیقه هیئت انتخاب است. قوانین نمایش در ایران می‌گوید نمایش هر فیلمی در هر محفلی نیازمند پروانه نمایش است و در جشنواره فجر هم همه فیلم‌هایی که می‌خواهند نمایش داده شوند باید مجوز نمایش داشته باشند. بعضی فیلم‌ها بودند که موردتوجه هیئت انتخاب هم قرار گرفتند اما تا موعد مقرر نتوانستند از اداره نظارت پروانه نمایش بگیرند.
پاسخ دبیر به گلایه‌های اهالی رسانه
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره این‌که چرا از اول نشست‌های رسانه‌ای در سالن اصلی برج میلاد برگزار نشد نیز گفت: در این سالن پرده نمایشی وجود دارد که بسیار حساس است و اگر آسیب ببیند نمایش باید به‌طور کامل تعطیل شود. برای همین از روز اول نشست‌های رسانه‌ای را در سالن اصلی برگزار نکردیم. نشست رسانه‌ای هیچ‌کدام از رویدادهای سینمایی جهان در سالن اصلی برگزار نمی‌شود. وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: سالن برج میلاد ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد، بخشی از کارت‌هایی که صادر شده، دسترسی به سالن ندارند که تعدادشان کم نیست.

چرا بهترین سانس‌ فیلم‌ها در اختیار اصحاب رسانه نیست؟
او در پاسخ به این پرسش که چرا بهترین سانس‌ فیلم‌ها در اختیار اصحاب رسانه نیست، افزود: ما همواره دنبال این بودیم که بهترین سانس‌ها را به اهالی رسانه دهیم. اهالی رسانه به ما مشورت دادند که نشست رسانه‌ای آخر به دیروقت شب نرسد چون تردد برای افراد به‌ویژه خانم‌ها دشوار می‌شود‌‌. به همین دلیل به‌زعم ما، این بهترین برنامه است تا اهالی رسانه زودتر مطالب را در رسانه‌ها منتشر کنند و یا اگر قرار است پخش تصویری داشته باشند، دچار مشکل نشوند.

نظر شما