شناسهٔ خبر: 52399429 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مسعود نقاش‌زاده:

بعضی از آثار مورد توجه هیئت انتخاب، موفق به اخذ پروانه نمایش نشدند/ سینما آیینه‌ تمام‌نمایی است که همه چیز را عیان می‌کند

نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره چهلم با حضور جمعی از اهالی رسانه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره چهلم با پخش سرود ملی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، با حضور جمعی از اهالی رسانه در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد.

در ابتدای این مراسم، یزدان عشیری ضمن تسلیت برای شهادت امام هادی (ع) از زحمات اهالی رسانه در چند روز برگزاری جشنواره تشکر کرد و گفت: قرار بود که در تاریخ ۵ یا ۶ بهمن‌ماه نشست خبری داشته باشیم که به دلیل ابتلای دکتر مسعود نقاش‌زاده به تعویق افتاد و به امروز موکول شد تا پاسخگوی پرسش خبرنگاران باشیم.

تاسیس مرکزی برای برگزاری جشنواره‌های داخلی

مسعود نقاش‌زاده، دبیر جشنواره چهلم در ادامه گفت: ۵ آبان‌ماه امسال حکم این مسئولیت به من اعطا شد که کمتر از ۳ ماه تا آغاز جشنواره مهلت باقی مانده بود. در این مدت دفتر جشنواره نیز آماده نبود و ظرف مدت کوتاهی ساختمان بازسازی و ستاد برپا شد. این جشنواره بزرگ‌تر از یک پروژهاست. نیاز به برپایی یک دبیرخانه دائمی دارد. البته من پیشنهاد می‌کنم که مرکزی برای برگزاری جشنواره‌های داخلی داشته باشیم تا با زیرساخت‌ و ریل‌گذاری در جهت بهبود اوضاع و بهینه‌سازی پیش برویم. ما تلاشمان را کردیم که برای چهلمین دوره جشنواره با امکاناتی که در اختیار داریم بهترین کار را انجام دهیم. برای جشنواره چهل‌ویکم قصد دارم که با ایجاد رویه دبیرخانه دائمی بهتر پیش برویم.

وی افزود: آیین‌نامه جشنواره به اعتقاد ما باید به گونه‌ای باشد که در ادوار مختلف فقط در موارد اجرایی تفاوت پیدا کند. ما نیازمند چارچوب اولیه پایدار برای جشنواره هستیم که در آیین‌نامه باید مکتوب شود. رعایت این قانون‌مداری بعضا برای خود عوامل جشنواره هم سخت‌ است، چون تحت فشار بسیاری قرار می‌گیرند اما همه تلاش ما این بود که بر این مبنا پیش برویم. گاه‌شمار جشنواره تا به امروز نیز رعایت شده و به آیین‌نامه عمل شده است.

امسال بر برنامه‌های فرهنگی تاکید داشتیم

نقاش‌زاده اظهار کرد: امسال به‌طور مشخص بر برنامه‌های فرهنگی غیر از برنامه‌های رقابتی تاکید داشتیم که با هدف عمق‌بخشی به جشنواره و اندیشه‌های سینمایی به معنای کلان به کار می‌رود. نشست‌هایی که امسال برگزار می‌شود گام اولیه‌ای برای این ماجرا است. اعتقاد دارم رعایت چیزی که به‌عنوان چارچوب مبنا قرار می‌گیرد به ارتقا، سالم‌سازی و پیش‌پینی‌پذیری جشنواره کمک می‌کند. بر این باورم که در رویدادهای فرهنگی که هنرمندان در آن شرکت می‌کنند همه چیز باید به‌صورت پیش‌بینی‌پذیر پیش برود و تاریخ‌ها زودتر مشخص شود. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

وی در ادامه بیان کرد: در جشنواره چهلم، فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته افزایش یافت. البته این جنبه را که اکران آثار در مراکز استان‌های سراسر کشور انجام می‌شود، نباید از نظر دور نگاه داشت که آمار آن هم متعاقبا اعلام خواهد شد.

سینماسیار برای مناطق محروم و روستاهای کپرنشین

یزدان عشیری در ادامه گفت: امسال با حمایت سازمان سینمایی ۳۱ استان کشور میزبان جشنواره هستند. با کمک همکاران در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در بیش از صد نقطه، تعدادی از آثار توسط سینماسیار برای مناطق محروم و روستاهای کپرنشین اکران خواهد شد. از پیمان جبلی و همکارانم در صداوسیما و رسانه‌های رسمی تشکر می‌کنم.

در ادامه نشست نوبت به پاسخ دبیر به پرسش‌های خبرنگاران رسید.

بر اساس مجوزهای اداره ارزشیابی و نظارت کار کنیم

نقاش‌زاده در پاسخ به این پرسش که با گذشت پنج روز از جشنواره و تماشای ده فیلم، باید بگویم که سطح آثار حاضر در جشنواره قابل قبول نیست. علت این قضیه را در هیئت‌ انتخاب آثار نباید جستجو کرد؟ راجع به بودجه جشنواره و الحاق بخش فرهنگی به آن نیز توضیح دهید، گفت: در این جشنواره آثار توسط هیئت انتخاب که ترکیبی از نامداران سینما هستند، انتخاب می‌شود. طبیعی است که سلیقه‌های مختلفی وجود دارد که همه مخاطبان، همه آثار را دوست ندارند. ترکیب بخش هیئت انتخاب مسابقه سینمای ایران، شامل افرادی باسابقه و باتجربه بود. رویکردی که برای انتخاب آثار وجود داشت صرفا حضور فیلم‌ها با ارزش‌های سینمایی نبود. برای مثال برای هیئت انتخاب حضور آثار مختلف با تنوع ژانرهای متفاوت مطرح بود. لذا ما موظف بودیم که به سلیقه آن‌ها احترام بگذاریم. وقتی ۶۰ فیلم به هیئات انتخاب ارائه می‌شود، لاجرم ۳۸ فیلم از جشنواره بیرون می‌مانند. ما از ابتدا گفتیم که قانون‌مداری اصل اول است. قانون می‌گوید هر فیلمی برای اکران در مجامع عمومی نیازمند پروانه نمایش عمومی است. ما تابع این قانون هستیم. بعضی از آثار مورد توجه هیئت انتخاب نیز قرار گرفتند اما موفق به اخذ پروانه نمایش نشدند. برای ما هم مهم بود که بر اساس مجوزهای اداره ارزشیابی و نظارت کار کنیم.

برنامه‌های فرهنگی؛ فرصت تعمق بیشتر برای اهل فرهنگ

دبیر جشنواره فیلم فجر در ادامه درباره بخش فرهنگی جشنواره، اظهار کرد: اگر امروز سینما ما در سراسر جهان قابل اعتنا هست، به‌دلیل پشتوانه فرهنگی آن است. برنامه‌های فرهنگی قرار است فرصت تعمق بیشتر برای اهل فرهنگ ایجاد کند. در جشنواره‌های معتبر دنیا نیز همزمان با اکران آثار رویدادهای مختلفی‌ برگزار می‌شود. هرکس با توجه به نیاز خود در برنامه‌ای که دوست دارد، شرکت می‌کند. چون دو نوبت نمایش وجود دارد، این فرصت هم هست که عزیزان هم به تماشای برنامه‌های فرهنگی بنشینند و هم فیلم ببینند. مخاطبان آنلاین این بخش جشنواره با آمار ۴۰۰ نفر دنبال‌کننده به‌صورت برخط آمار خوبی است.

وی در ادامه درباره بودجه جشنواره گفت: ما در حال برگزاری جشنواره هستیم و آمار عملکرد جشنواره به لحاظ اجرایی و اقتصادی اعلام خواهد شد.

سینما؛ آیینه‌ تمام‌نمایی که همه چیز را عیان می‌کند

نقاش‌زاده در پاسخ به پرسش رسانه‌ای با محوریت نزدیک بودن محتوای آثار به شعار جشنواره با محوریت اخلاق، امید و آگاهی‌آفرینی، عنوان کرد: اگر رویکرد چهلمین جشنواره فیلم فجر از امیدآفرینی و آگاهی‌بخشی یاد شده است. این بدان معناست که جشنواره به ارزش‌های کلان توجه دارد و آن‌ها را برجسته می‌کند. در فیلم‌های جشنواره امسال، امید، رشادت و گاهی تلخی نیز هست. سینما آیینه‌ تمام‌نمایی است که همه چیز را عیان می‌کند. برگزارکنندگان جشنواره تمام اهتمام‌شان این است که شور بپراکنند

امیرحسین اشرفی از خبرگزاری پانا درباره تغییر دولت‌ها و تغییر آیین‌نامه‌ها در جشنواره و حضور گونه‌های مختلف فیلم پرسید.
 نقاش‌زاده پاسخ داد: پیشنهاد ما به شورای سیاست‌گذاری ایجاد آیین‌نامه دائمی بود. آئین‌نامه‌ای که با تغییرات دولت و مدیران نهاد جشنواره دچار تغییر نشود و تغییرات باید جز جزئیات اجرایی، تغییرناپذیر باشد. فراموش نکنیم که ما در زمانه کاهش تولیدات در کشور هستیم. البته من از سینماگران تشکر می‌کنم که علی‌رغم شیوع ویروس کرونا و علیرغم همه آسیب‌ها کار کردند. آن‌چه برای جشنواره فیلم فجر باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که به قدری تولید وجود داشته باشد که از هر گروه و گونه‌ای بتوان فیلم‌های خوبی را برای حضور در جشنواره انتخاب کرد.
 بابک جوادی از سینما ایده‌آل درباره شائبه حضور یک هیٲت‌ سه نفره برای انتخاب آثار و نمایش یک فیلم ضعیف که محصول حضور دبیر جشنواره به عنوان معاون فرهنگی بنیاد فارابی بوده، سوال کرد.
نقاش‌زاده گفت: بهترین مرجع برای پاسخ به چنین شائبه‌هایی خود هیات انتخاب هستند که می‌توانند به شما پاسخ دهند که نتیجه نهایی فهرست آثار چیزی جز انتخاب آن‌ها بوده یا خیر. درباره پرسش بعدی، باید بگویم ما در سینما وقتی برای تولید فیلمی وارد مذاکره و گفت‌وگو می‌شویم، نمی‌توانیم نتایج را از پیش حدس بزنیم. بسیاری از فیلم‌ها هستند که علیرغم بیگ‌پروداکشن بودن، فیلم‌های خوبی نیستند و برعکس. شاید بتوان نتیجه را حدس زد اما نمی‌توان اطمینان حاصل کرد. برخی از فیلم‌ها هستند که نتیجه‌شان در پایان ساخت روشن می‌شود، ضمن آن که من این را کسر شٲن می‌دانم که فیلم‌هایی که در زمان مدیریت من ساخته شده را با مذاکره و گفت‌وگو وارد جشنواره کنم!
دبیر جشنواره در پاسخ به خبرنگار دیگری گفت: جشنواره محل آزمون و خطا نیست، بلکه محل قضاوت است و این‌گونه نیست که چون موسسه‌ای در فیلمی سرمایه‌گذاری کرده فیلم حتما باید در جشنواره حضور پیدا کند.

پرستو فرهادی از خبرگزاری ایسنا درباره ریسک برگزاری جشنواره و حضور مهمانان انبوه در شرایط اوج سویه جدید بیماری کرونا و برخی آشفتگی‌ها در اجرای این رویداد، تعداد کارت‌ها و پوستر جشنواره و نیز مذاکره برای دبیری جشنواره در دوره آینده پرسید که نقاش‌زاده گفت: ما سه سناریو برای برگزاری جشنواره داشتیم که یکی از آن‌ها برگزاری کامل جشنواره با اهالی رسانه، منتقدان و مهمانان و نیز مخاطبان در سینماهای مردمی بود. سناریوی دو حذف نمایش‌های مردمی بود و آخرین سناریو این بود که اگر شرایط وخیم شود تنها داوران به تماشای آثار بنشینند و نتایج اعلام شود. 

وی ادامه داد: تا پنج روز قبل از برگزاری جشنواره، هشدارهای عمومی به ما داده می‌شد اما هیچ توصیه‌ای مبنی بر برگزاری جشنواره با اعمال محدودیت نبود و شرایط ما به صورت روز به روز تغییر کرد و ما روزانه برنامه را برای برگزاری هرچه بهتر، روزآمد می‌کردیم. با شرایط کلی ناگریز بودیم که تغییراتی را در برگزاری جشنواره ایجاد کنیم. برای مثال درباره برگزاری نشست در سالن اصلی برج میلاد، باید بگویم این پرده نمایش موجود در سالن بسیار حساس است و نباید آسیب ببیند. از روز اول به ما گفتند رفت و آمد روی صحنه می‌تواند موجب آسیب به پرده شود. ضمن این که در هیچ‌جای دنیا نشست در سالن اصلی برگزار نمی‌شود اما باتوجه به تقاضای بسیار اهالی‌رسانه، ما به این تقاضا پاسخ دادیم. 

نقاش‌زاده تصریح کرد: نتیجه این شد که اقلام مورد نیاز برای برگزاری نشست روی صحنه ثابت بماند و نشست در سالن اصلی برگزار شود. خیزش دوباره کرونا شرایطی را به وجود آورد که ما مجبور به تطبیق با این شرایط شدیم.

انتهای پیام/۴۱۰۴/

نظر شما