شناسهٔ خبر: 52399685 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

روز ششم چهلمین جشنواره فجر / ابراهیم حاتمی‌کیا: جهان فیلم پسرم با جهان من فاصله دارد

روز ششم چهلمین جشنواره فیلم فجر با نشست خبری دبیر جشنواره آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، روز ششم چهلمین جشنواره فیلم فجر با نشست خبری دبیر جشنواره آغاز شد.

در روز ششم چهلمین جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم سینمایی «هناس» در برج میلاد آغاز شد.

گفتنی است؛ در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر دو فیلم "هناس" و "شب طلایی" بر روی پرده سینماها می‌روند.

نشست خبری دبیر جشنواره

نشست رسانه‌ای مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور اهالی رسانه در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، یزدان عشیری ضمن تسلیت برای شهادت امام هادی (ع) از زحمات اهالی رسانه در چند روز برگزاری جشنواره تشکر کرد و گفت: قرار بود که در تاریخ 5 یا 6 بهمن ماه نشست خبری داشته باشیم که به دلیل ابتلای دکتر مسعود نقاش‌زاده به تعویق افتاد و به امروز موکول شد تا پاسخگوی پرسش خبرنگاران باشیم.

او ادامه داد: جشنواره فیلم فجر که بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی ایرانی است کمک‌ می‌کند تا عصاره و چکیده فعالیت‌های سینماگران و مدیران را در اتاقی شیشه‌ای قرار داده و آن را مشاهده کنیم.جشنواره بهترین بستر برای ظرفیت‌شناسی و نیازسنجی سینمای ایران است.

مدیر روابط عمومی جشنواره فجر بیان کرد: فقدان مرکزیت جامع جغرافیایی تحت عنوان خانه جشنواره و دبیرخانه دائمی برای این رویداد سینمایی باعث می‌شود هر سال برگزاری جشنواره با شرایط ویژه‌ای رو به رو باشد اما باید کمک کرد که ضمن آسیب‌شناسی، جشنواره در ادوار متفاوت ترسیم‌گر افقی برای دوران پیش‌رو به عنوان مرجعی جریان‌شناس شناخته شود.
عشیری گفت: سکان‌داری مسئولیت برگزاری جشنواره فیلم فجر حتی به‌صورت برخط به دلیل ابتلای مسعود نقاش‌زاده به کرونا برعهده او بود.

مسعود نقاش‌زاده در شروع سخنانش ضمن عرض تسلیت شهادت امام هادی (ع) و گرامیداشت یاد شهدای انقلاب و قدردانی از زحمات اهالی‌رسانه بابت پوشش گسترده این رویداد سینمایی گفت: در ابتدا بابت این ناهماهنگی که در طبیعت، به دلیل ابتلای من به کرونا رخ داد و نشست خبری با تعویق همراه شد عذرخواهی می‌کنم. لازم می‌دانم از تمامی همکاران و عوامل برگزاری جشنواره تشکر کنم. بی‌گمان به‌واسطه مسئولیت‌پذیری این عزیزان بود که جشنواره برگزار شد. کمیته‌های تخصصی در بخش‌های مختلف برای پیشبرد بهتر مسیر در نظر گرفته شده بود که تسهیل‌گر امور بود. از حمایت‌های وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی هم ممنون هستم.

مسعود نقاش‌زاده در ادامه گفت: 5 آبان امسال حکم این مسئولیت به من اعطا شد که کمتر از 3 ماه تا آغاز جشنواره مهلت باقی مانده بود. در این مدت دفتر جشنواره نیز آماده نبود و ظرف مدت کوتاهی ساختمان بازسازی و ستاد برپا شد. این جشنواره بزرگ‌تر از چیزی است که شبیه به یک پروژه با آن برخورد کرد و نیاز به برپایی یک دبیرخانه دائمی دارد. البته من پیشنهاد می‌کنم که مرکزی برای برگزاری جشنواره‌های داخلی داشته باشیم تا با زیرساخت‌ و ریل‌گذاری در جهت بهبود اوضاع برگزاری و بهینه‌سازی پیش برویم. ما تلاشمان را کردیم که برای چهلمین دوره جشنواره با امکاناتی که در اختیار داریم بهترین کار را انجام دهیم. برای جشنواره چهل و یکم قصد دارم که با ایجاد رویه دبیرخانه دائمی بهتر پیش برویم.

او در ادامه گفت: آیین‌نامه جشنواره به اعتقاد ما باید آیین‌تامه‌ای باشد که در ادوار مختلف فقط در موارد اجرایی تفاوت پیدا کند. ما نیازمند چارچوب اولیه پایدار برای جشنواره هستیم که در آیین‌نامه باید مکتوب شود. رعایت این قانون‌مداری بعضا برای خود عوامل جشنواره هم سخت‌ است، چون تحت فشار بسیاری قرار می‌گیرند اما همه تلاش ما این بود که بر مبنای آیین‌نامه پیش برویم. گاه‌شمار جشنواره تا به امروز نیز رعایت شده و به آیین‌نامه عمل شده است.

او ادامه داد: امسال به طور مشخص بر برنامه‌های فرهنگی غیر از برنامه‌های رقابتی تاکید داشتیم که با هدف عمق‌بخشی به جشنواره و اندیشه‌های سینمایی به معنای کلان به کار می‌رود. نشست‌هایی که امسال برگزار می‌شود گام اولیه‌ای برای این ماجرا است. اعتقاد دارم رعایت چیزی که به عنوان چارچوب مبنا قرار می‌گیرد به ارتقا، سالم‌سازی و پیش‌پینی‌پذیری جشنواره کمک می‌کند. بر این باورم که در رویدادهای فرهنگی که هنرمندان در آن شرکت می‌کنند همه چیز باید به‌صورت پیش‌بینی‌پذیر پیش برود و تاریخ‌ها زودتر مشخص شود. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

نقاش‌زاده در ادامه گفت: در جشنواره چهلم، فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته افزایش یافت. البته این جنبه را که اکران آثار در مراکز استان‌های سراسر کشور انجام می‌شود، نباید از نظر دور نگاه داشت که آمار آن هم متعاقبا اعلام خواهد شد.

عشیری در ادامه گفت: امسال با حمایت سازمان سینمایی 31 استان کشور میزبان جشنواره هستند و با کمک همکاران ما در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در بیش از صد نقطه، تعدادی از آثار توسط سینماسیار برای مناطق محروم و روستاهای کپرنشین اکران خواهد شد. از دکتر جبلی و همکارانم در صدا و سیما و رسانه‌های رسمی تشکر می‌کنم.

در ادامه نشست نوبت به پاسخ دبیر به پرسش‌های خبرنگاران رسید.

نقاش زاده در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دلیل حضور برخی فیلم های ضعیف و نبود برخی فیلم های قوی گفت ما یک هیئت انتخاب داریم که دارای سلایق مختلفی هستند و این یک امر طبیعی است ترکیب هیئت انتخاب از جهات مختلف دارای تجربه هستند و رویکردی که راجع به انتخاب فیلم ها وجود داشته این بوده که تنوع ژنریک آثار راشاهد باشیم.

وی در ادامه گفت: جشنواره محل آزمون و خطا نیست و نمیتوانیم بگوییم هیئت انتخاب به دلیل اینکه یک ارگانی در آن فیلم مشارکت شده انتخاب شده است.

پرستو فرهادی از خبرگزاری ایسنا درباره ریسک برگزاری جشنواره و حضور مهمانان انبوه در شرایط اوج سویه جدید بیماری کرونا و برخی آشفتگی‌ها در اجرای این رویداد، تعداد کارت‌ها و پوستر جشنواره و نیز مذاکره برای دبیری جشنواره در دوره آینده پرسید که نقاش‌زاده گفت: ما سه سناریو برای برگزاری جشنواره داشتیم که یکی از آن‌ها برگزاری کامل جشنواره با اهالی رسانه، منتقدان و مهمانان و نیز مخاطبان در سینماهای مردمی بود. سناریوی دو حذف نمایش‌های مردمی بود و آخرین سناریو این بود که اگر شرایط وخیم شود تنها داوران به تماشای آثار بنشینند و نتایج اعلام شود. 

او ادامه داد: تا پنج روز قبل از برگزاری جشنواره، هشدارهای عمومی به ما داده می‌شد اما هیچ توصیه‌ای مبنی بر برگزاری جشنواره با اعمال محدودیت نبود و شرایط ما به صورت روز به روز تغییر کرد و ما روزانه برنامه را برای برگزاری هرچه بهتر، روزآمد می‌کردیم. با شرایط کلی ناگریز بودیم که تغییراتی را در برگزاری جشنواره ایجاد کنیم. برای مثال درباره برگزاری نشست در سالن اصلی برج میلاد، باید بگویم این پرده نمایش موجود در سالن بسیار حساس است و نباید آسیب ببیند. از روز اول به ما گفتند رفت و آمد روی صحنه می‌تواند موجب آسیب به پرده شود. ضمن این که در هیچ‌جای دنیا نشست در سالن اصلی برگزار نمی‌شود اما باتوجه به تقاضای بسیار اهالی‌رسانه، ما به این تقاضا پاسخ دادیم. 

نقاش‌زاده تصریح کرد: نتیجه این شد که اقلام مورد نیاز برای برگزاری نشست روی صحنه ثابت بماند و نشست در سالن اصلی برگزار شود. خیزش دوباره کرونا شرایطی را به وجود آورد که ما مجبور به تطبیق با این شرایط شدیم.

عشیری هم در ادامه در پاسخ به اینکه چند کارت برای حضور در جشنواره صادر شده عنوان کرد: ما ۲۳۰۰ کارت صادر کردیم برای اهالی رسانه و ...

نشست خبری فیلم هناس

از نکات قابل توجه این نشست حضور شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نژاد بود که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

حسین دارابی کارگردان فیلم درباره انتخاب مریلا زارعی گفت: انتخاب کست خوب در کار تاثیرگذار است و دستمان در انتخاب بازیگر باز بود و اجباری برای انتخاب ایشان نداشتیم.

وی ادامه داد: فیلم ما یک فیلم بیوگرافی محور است و ما تمام تلاشما را کریم تا فیلم به کندی پیش نرود و فکر می کنم که موفق عمل کرده ایم.

وی گفت: پایان ماجرای واقعی بسیار تلخ است اما ما تمام سعیمان را کردیم که پایان تلخی نداشته باشیم.

دارابی درباره انتخاب وحید رهبانی گفت: انتخاب او برای هر دوی ما بسیار سخت بود اما با صحبت هایی که با هم داشتیم و با تمرینات نقش را درآوردیم

مریلا زارعی گفت: در تمام لحظاتی که کار می کردم با خود فکر می کردم این نقش یک امانت در دست من است و خود خانم پیرانی بسیار به من کمک کردند. خانم پیرانی در صحنه فیلمبرداری حضور می یافتند من خدا رو شکر می کنم که صاحب این نقش از کار راضی بودند.

محمدرضا شفاه تهیه کننده نیز در ادامه گفت: همسران شهدای ترور همیشه دچار تشویش ذهنی هستند و ما خواستیم این موضوع را در فیلم به نمایش بگذاریم.

بهروز شعیبی بازیگر نیز در پاسخ به اینکه شما در جشنواره فیلمی را به عنوان کارگردان دارید و فیلمی را به عنوان بازیگر دوست در کدامیک کاندید شوید گفت: هر دو.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین افتخارات من در  این فیلم همبازی شدن دوباره با مریلا زارعی است.

سیوش طهمورث از دیگر بازیگران فیلم هناس در ادامه عنوان کرد: ۵۶ سال در عرصه هنر فعالیت دارم اما در ۴۰ سال برگزاری جشنواره هیچ گاه به افتتاحیه و اختتامیه جشنواره دعوت نشده امو همیشه دختر خاله ها و پسر خاله ها در اولویت بودند اما در مرد فیلم باید بگویم که این فیلم یک فیلم عاشقانه و بی ریاست.

نشست فیلم شب طلایی

‌از نکات قابل توجه این نشست تماس تلفنی ابراهیم حاتمی کیا بود که به علت ابتلا به کرونا نمی توانست در نشست حضور داشته باشد.

وی عنوان کرد: من تنها یک اسم بودم در این فیلم وی گفت که جهان این فیلم با جهان من فاصله دارد و خدا را شکر می کنم یوسف جهان خود را به تصویر کشیده است.

وی ادامه داد: من معتقدن که فیلم اولی ها باید خود فیلمنامه را بنویسند یوسف ۴ فیلمنامه را تا مرز اجرا برد ولی نشد و همین باعث شد که پخته ار شود حتما حکمتی بوده که من در این جلسه نباشم حضور در این جلسه مانند جشن عروسی است ته پدر دوست داردحضور داشته باشد اما قسمت نشد.

در این نشست همچنین یادی شد از بهراد مهرجو همسر ریحانه یاسینی خبرنگاری که در اتوبوس کشته شد.

از دیگر نکات این نشست تولد سینا رارانی از بازیگران این فیلم بود.

اویس طوفانی جانشین تهیه کننده گفت که ایک فیلم سرمایه دولتی نداشته ما قرار بود اسپانسرهایی دایته باشیم که یکی از آنها شهرداری بود که تا کنون ریالی پرداخت نکرده است.

یوسف حاتمی کیا درباره اینکه چرا فیلم مانند یک تله فیلم است گفت: متاسفم که چنین فکری می کنید من تمام تلاشم را کردم را یک فیلم سینمایی بسازم.

وی گفت وقتی شب طلایی را می نوشتم فکر می کروم که باید آن را تبدیل به یک رمان کنم چون فکر می کردم آن را نمی توانم بسازم.

در ایتدای کار که تعداد زیاد بازیگران حرفه ای را دور خودم دیدم با خود گفتم که چه کاری کردم ولی از همه آنها تشکر می کنم.

حسن معجونی درباره اینکه تئاتر کمکی به درآمدن این نقش کرده یا نه گفت: کمک اصلی از جانب آقای حاتمی کیا صورت گرفته است.

طوفانی دلیل داشتن لوکیشن ثابت چه بود گفت: مشکل مالی نداشتیم. کرونا کار را دشوار کرده بود.

مریم سعادت از بازیگران فیلم گفت: این نقش که سن و سالش از من بیشتر بود که برایم چالش داشت و پذیرفتم آن را کار کنم نمی گویم که از نتیجه کارمراضی ام تنها می گویم که کار را باور کرده بودم.

یکتا ناصر درباره اینکه کار در کنار بازیگران تئاتری سخت نبود گفت: نه من تنها سعی کردم در خدمت فیلم باشم و اضافه کاری نکنم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما