شناسهٔ خبر: 52399943 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نقاش‌زاده: جشنواره فیلم فجر آیین‌نامه دائمی می خواهد

نشست خبری مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر بعد از ظهر امروز (شنبه 16 بهمن‌ماه) در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. دبیر جشنواره فیلم فجر معتقد است که این جشنواره به آیین‌نامه دائمی نیارمند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست خبری مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر بعد از ظهر امروز (شنبه 16 بهمن‌ماه) در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. 

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در ابتدای این نشست بیان کرد: قرار بود این نشست قبل از جشنواره برگزار شود که به علت ابتلای آقای نقاش زاده به کرونا این مهم میسر نشد. جشنواره فیلم فجر به باور همه ما بزرگترین رویداد سینمایی کشورمان است. این جشنواره کمک می‌کند که ما عملکرد یمسال مدیران و سینماگران کشورمان را در یک اتاق شیشه‌ای قرار دهیم و آن را ارزیابی کنیم. 

وی ادامه داد: متأسفانه به خاطر اینکه جشنواره فیلم فجر فضای ثابتی ندارد، همواره در طول سالیان برگزاری آن، در مکان‌های مختلف برگزار شود. 

مسعود نقاش‌زاده در این نشست گفت: من باید روز چهارشنبه ششم بهمن خدمت اهالی رسانه می‌رسیدم؛ اما بخاطر ابتلا به کرونا نتوانستم در آن نشست حضوریابم. پنجم آبان ماه این مسئولیت به بنده واگذار شد و ما فرصت کمی داشتیم که هم دفتر و هم ستاد جشنواره را سازمان دهی کنیم. جشنواره فجر باید یک دبیرخانه دائمی داشته باشد چرا که این رویداد بزرگتر از آن است که بتوان با آن به عنوان یک پروژه برخورد کرد. 

وی ادامه داد: امیدوارم که در پایان جشنواره امسال تدابیر اندیشیده شود و جشنواره فیلم فجر به یک دبیرخانه دائمی برسد. به نظرم باید جشنواره فیلم فجر یک آیین‌نامه داشته باشد و تنها جزئیات اجرایی آن هر سال تغییر کند، نه اینکه هر دوره همه نظام‌ها و آیین‌نامه‌ها تغییر کند. عمل به آیین‌نامه برای ما از گاه شمار شروع شد و ما تاکید داشتیم همه کارها طبق گاه‌شمار جلو برود که خوشبختانه این مهم نیز محقق شد. 

دبیر جشنواره فیلم فجر بیان کرد: به نظرم چارچوب ‌های دقیق می‌تواند کمک کند تا جشنواره فیلم فجر به یک انسجام برسد و جشنواره به این انسجام نیازمند است. ما درحال حاضر با نقطه مطلوب جشنواره فجر فاصله داریم و باید به سمت آن گام برداریم. در حال حاضر 204 هزار بلیت جشنواره فیلم فجر به فروش رسیده است و در بسیاری از استان های کشور این جشنواره در حال برگزاری است. 

سپس یزدان عشیری خاطر نشان کرد: ما امسال برای اولین بار فیلم‌های جشنواره را به وسیله دستگاه‌های سینما سیار در شهرستان‌ها و روستاهای مختلف نمایش داده شد. 

نقاش‌زاده اظهار کرد: درباره فیلم‌ها ما در هر جشنواره داورانی داریم و آنها با تجربه‌ای که دارند فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند. رویکردی که برای انتخاب آثار در نظر گرفته می‌شود تنها جذابیت مردمی نبوده است. به نظرم باید به هیأت انتخاب آثار احترام بگذاریم حتی اگر انتخاب‌ها خوشایند بسیاری از ما نباشد. ما وقتی می‌گوییم قانون مداری باید خودمان ابتدا عمل کننده آن باشیم. به همین خاطر باید همه فیلم‌هایی که در جشنواره حضور می‌یابند، پروانه ساخت و نمایش داشته باشند. 

وی افزود: شاید سینمای ایران از نظر صنعت و تجارت پیشرو نباشد، اما سینمای ایران در دنیا شناخته شده است. درباره بخش فرهنگی جشنواره، آمارهای ما نشان می‌دهد این بخش مخاطب خودش را دارد. جشنواره‌ها خودشان فیلمساز نیستند، وقتی امید آفرینی، اخلاق مداری و آگاهی بخشی مدنظر قرار گرفته است، یعنی ما نگاه ویژه‌ای داشته و داریم، البته سینما آینه تمام نمای جامعه ما است و اگر تلخی وجود دارد از جامعه گرفته می‌شود. 

نقاش‌زاده گفت: ما در زمانه کاهش تولیدات سینمایی کشور هستیم، چرا که شیوه کرونا و شرایط خاص جامعه کار کردن را سخت کرده و من همه فیلمسازانی که در این وضعیت فیلم سینمایی تولید کردند، تشکر می‌کنم. ما در آیین‌نامه‌هایمان بخش انیمیشن داریم؛ اما وقتی ما کمتر از سه انیمیشن بلند سینمایی داریم نمی‌توانیم این بخش را برگزار کنیم. 

وی ادامه داد: بهترین مرجع برای پرسش درباره آثار انتخابی، خود اعضای هیأت انتخاب هستند و در حال حاضر در دسترس قرار داشته و می‌توانید از آنها پرسش کنید. درباره فیلم «لایه‌های دروغ» این فیلم در زمان مسئولیتم در فارابی تولید نشده است و تا جایی که در جریانش بودم در دستور کار ساخت هم قرار نداشت. جشنواره محل آزمون و خطا نیست، بلکه مکانی برای ارزیابی آثار است.

دلیر چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: پیش از اینکه جشنواره را آغاز کنیم سه سناریو در نظر رفتیم، سناریوی اول برگزاری جشنواره برای اهالی رسانه و مردم بود، سناریوی دوم برگزاری جشنواره برای اهالی رسانه و بدون نمایش مردمی بود و سناریو سوم نیز برگزاری محدود جشنواره بود. ما در جشنواره امسال روز به روز وضعیتمان تغییر کرد، چرا که شرایط کرونا در حال گسترش بود. ما نمی‌توانستیم قبل از جشنواره به صورت کلی درباره کرونا و مدیریت آن در جشنواره برنامه ریزی کنیم، مثل اینکه شما برای بارش باران برنامه ریزی می‌کنید و بارش باران از پیش بینی شما بیشتر باشد.

وی ادامه داد: ما از ابتدا سالن اصلی برج میلاد را برای نشست‌های رسانه‌ای در نظر نگرفتیم، چرا که پرده نمایش فیلم این سالن بسیار بزرگ است و اگر آسیبی به این پرده وارد می‌شد، جایگزین کردن آن ممکن نیست و عملاً جشنواره را به تعطیلی می‌کشاند. اما با توجه به نیاز اهالی رسانه ما تدابیری اندیشیدیم و نشست‌ها را به سالن اصلی آوردیم.

عشیری خاطر نشان کرد: 2 هزار و 300 کارت برای تمامی حاضران در جشنواره چاپ شده است که از این بین بسیاری از کارت‌ها اجازه تماشای فیلم نداشته‌ و ندارند، از جمله تیم اجرایی و خودم نمی‌توانم در سالن اصلی فیلم ببینیم. 

نقاش‌زاده اظهار کرد: به نظرم برای اینکه بدانیم که بهترین سانس و بدترین سانس کدام است باید رای گیری کنیم. ما همواره سعی کردیم بهترین زمان و فضا را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم. ما سعی کردیم که نوعی برنامه‌ریزی کنیم که اهالی رسانه به خصوص خانم‌ها تا دیر وقت مجبور نباشند در خانه جشنواره بمانند و نشست‌ها را پوشش دهند. 

انتهای پیام/

نظر شما