شناسهٔ خبر: 52301654 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

علت اصرار حزب بارزانی‌ بر نامزدی هوشیار زیباری؟

در آستانه نشست پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید، کشمکش میان احزاب کُرد برای معرفی نامزد موردنظر خود ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که بیش از سه ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراقی می‌گذرد اما هنوز تکلیف دو پست ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری عراق مشخص نیست. پارلمان عراق، زمان برگزاری جلسه مربوط به انتخاب رئیس جمهور این کشور را ۱۸ بهمن ماه جاری (۷ فوریه) اعلام کرده است اما هنوز از توافق نهایی کُردها بر سر گزینه ریاست‌جمهوری خبری نیست.

 در عرف سیاسی عراق، که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از سقوط صدام تا به امروز ادامه داشته، پست ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کُردها و پست نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد. ریاست جمهوری عراق از آن زمان تاکنون، طبق یک توافق داخلی میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق، در اختیار اتحادیە میهنی کردستان بودە اما در دورە پیشین و سال ۲۰۱۸ حزب دموکرات کردستان عراق نیز برای تصدی آن تلاش کرد و این موضوع به اختلافات میان دو حزب دامن زد.

 

 

اکنون نیز در حالی که حزب اتحادیه میهنی کردستان بر ضرورت نامزدی مجدد «برهم صالح» برای تصدی این پست تاکید دارد، حزب بارزانی‌ در تلاش است تا این‌بار، امتیاز تصدی پست ریاست‌جمهوری را برای خود کسب کند. در همین راستا نیز تحرکاتی را آغاز کرده است.

به اعتقاد تحلیلگران و ناظران سیاسی، «هوشیار زیباری» که دارای پرونده‌های فساد متعدد است و به همین دلیل نیز در سال ۲۰۱۶ در حالی که پست وزارت دارایی را در دولت «حیدرالعبادی» بر عهده داشت، استیضاح و از پست وزارت برکنار شد، شانس مناسبی برای دستیابی به پست ریاست‌جمهوری ندارد اما به هر حال هیچ چیز در صحنه سیاسی غیرممکن نیست به ویژه که حزب بارزانی این بار در مقایسه با سال ۲۰۱۸، بر شدت تلاش‌ها و تحرکات سیاسی‌اش برای تصاحب پست ریاست‌جمهوری افزوده است.

هوشیار زیباری که به دلیل پرونده فساد در سال ۲۰۱۶، از پست وزارت برکنار شده دارای شانس کمی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری است.

 

به نوشته «صوت العراق»، «غیاث السورجی» عضو حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در خصوص چرایی اصرار حزب دموکراتیک کردستان عراق بر انتخاب زیباری برای این نامزدی گفت که این پافشاری به سه دلیل صورت می‌گیرد.

وی افزود: «اولین دلیل در این واقعیت نهفته است که حزب دموکرات می‌خواهد از بغداد انتقام بگیرد، برای این‌که قبلا [یعنی در دوره نخست‌وزیری حیدر العبادی]، زیباری توسط اعضای پارلمان که اکثر آن‌ها از جریان صدر و ائتلاف سنی بودند، برکنار شده بود».

به اعتقاد السورجی، دلیل دوم به تلاش حزب دموکرات کردستان عراق برای انتقام‌گیری از حزب اتحادیه میهنی پس از پیروزی برهم صالح در سال ۲۰۱۸ به هزینه نامزدی «فؤاد حسین» برای پست ریاست‌جمهوری باز می‌گردد و دلیل سوم، با توجه به این‌که هوشیار زیباری، دایی «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان است، شخصی است.

السورجی؛ حزب دموکرات کردستان عراق به سه دلیل انتقام از بغداد و اتحادیه میهنی و خویشاوندی زیباری با بارزانی‌ها بر نامزدی او اصرار می‌ورزد.

 

گفته می‌شود، خواهر هوشیار زیباری به نام «حمایل زیباری»، سومین همسر «مصطفی بارزانی» بوده‌ و وی دایی مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق است.

به نظر می‌رسد که علاوه بر حزب اتحادیه میهنی سایر احزاب کُرد منطقه کردستان عراق نیز چندان با گزینه زیباری برای ریاست‌جمهوری موافق نیستند. «عثمان عدنان» عضو ارشد حزب «گوران» (جنبش التغییر) چند روز پیش تأکید کرد همه جریانات کرد با این نامزدی مخالفند و دلیل این مخالفت، پرونده های فساد متعدد موجود علیه او است.

به موجب قانون اساسی عراق نامزد ریاست جمهوری باید «فردی خوشنام و دارای تجربه سیاسی باشد که همگان به پاکدستی و عدالت و صداقت او در راه میهن شهادت دهند».

پس از پایان انتخابات پارلمانی اخیر عراق،  مقامات حزب بارزانی می‌گویند کە منصب ریاست جمهوری متعلق بە هیچ حزب خاصی نیست و باید نامزدی از میان کُردها و با توافق احزاب سیاسی برای ریاست جمهوری عراق انتخاب شود و بر اساس نتایج انتخابات، حزب دموکرات کردستان عراق که کرسی‌های بیشتری کسب کرده، شایستگی بیشتری برای تصدی این پست دارد و یا دست کم باید نامزد اتحادیە میهنی با موافقت این حزب انتخاب شود و نباید برهم صالح مجدد نامزد شود.

با سقوط صدام، پست ریاست‌جمهوری که بیشتر نماد حاکمیت و وحدت عراق محسوب می‌شود، به کردها رسید. در بین کردها نیز طبق توافق نانوشته‌ای حزب اتحاد میهنی کردستان نماینده خود را برای به دست گرفتن این پست معرفی می‌کرد و حزب بارزانی‌ نیز مدیریت منطقه کردستان را به دست گرفت. این شرایط البته در داخل منطقه کردستان به نفع حزب دموکرات تمام شد و این حزب توانست خود را حامی منافع کردها و اتحادیه میهنی را نماینده حاکمیت عراق جا بزند و جایگاه بارزانی‌ها در میان قوم‌گرایان منطقه کردستان بیش از پیش تثبیت شد.

وبگاه شارپرس چند روز پیش با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت که دلیل مخالفت حزب دموکرات کردستان عراق با ریاست‌جمهوری مجدد برهم صالح، علاوه بر اختلافات قدیمی، از دست دادن دو کرسی خود در استانهای نینوی و اربیل است. زیرا با تصمیم کمیساریای عالی انتخابات عراق پس از اعتراض حزب اتحادیه میهنی به نتایج انتخابات، دو کرسی حزب دموکرات در این استان‌ها به اتحادیه میهنی داده شد و حزب بارزانی، برهم صالح را در این امر مقصر می‌داند.

در چنین شرایطی، حزب دموکرات کردستان عراق تمام تلاش خود را وقف گرفتن پست ریاست‌جمهوری از برهم صالح و متقاعد کردن حزب اتحادیه میهنی برای انتخاب نامزدی غیر از او کرده است.

 

 

از سوی دیگر، در حالی‌که «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی به صراحت از روز رأی ‌گیری تاکنون اعلام می‌کند کە برهم صالح تنها نامزد این حزب برای ریاست جمهوری است، برخی منابع در داخل حزب اتحادیه میهنی بعید نمی‌دانند که این حزب در صورت اضطرار مجبور شود، از این خواسته خود کنار بکشد و «عدنان المفتی» عضو ارشد شورای عالی سیاسی و منافع اتحادیە میهنی که زمانی ریاست پارلمان منطقه کردستان را نیز برعهده داشت را برای تصدی ریاست‌جمهوری نامزد کند.(جزئیات بیشتر)

حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» در انتخابات اخیر پارلمانی این کشور، بر اساس آخرین نتایج اعلامی از شمارش آراء انتخاباتی موفق به کسب ۳۳ کرسی شده است. در مقابل ائتلاف کُردی موسوم به «تحالف کردستان» (حاصل همپیمانی حزب اتحادیه میهنی کردستان و حرکة التغییر (گوران))،  ۱۶ کرسی و حزب کُردی «حرکة الجیل الجدید» به ریاست «شاسوار عبدالواحد» ۹ کرسی پارلمانی را کسب کرده است.

انتهای پیام/م

نظر شما