شناسهٔ خبر: 52308919 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اعلام اسامی 25 نامزد تایید صلاحیت شده برای ریاست‌جمهوری عراق/ ابتکار عمل سیاسی جدید برای تشکیل دولت ملی

صاحب‌خبر -
اعلام اسامی 25 نامزد تایید صلاحیت شده برای ریاست‌جمهوری عراق/ ابتکار عمل سیاسی جدید برای تشکیل دولت ملی
خبرگزاری آریا- دبیرخانه پارلمان عراق با انتشار بیانیه‌ای اسامی 25 نامزد تایید صلاحیت شده برای ریاست‌جمهوری عراق را رسما اعلام کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه خبری الجزیره؛ دبیرخانه پارلمان عراق، امروز دوشنبه اسامی نامزد‌های تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق را با استناد به مفاد ماده 4 قانون شماره (8) مصوب 2012، در مورد احکام نامزدی ریاست جمهوری اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، 25 تن از جمله «برهم صالح» از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و «هوشیار زیباری» از حزب دموکرات کردستان عراق نامزد‌های تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق هستند. بقیه نامزد‌ها شامل موارد زیر هستند:
1- برهم احمد الحاج صالح احمد
2- هوشیار محمود محمد مصطفی زیباری
3- شهاب احمد عبدالله النعیمی
4- حسین احمد هاشم الصافی
5- احمد موح عمران الربیعی
6- احمد یحیی جاسم جوید الساعدی
7- صباح صالح سعید
8- کاظم خضیر عباس داوغنه
9- رزکار محمد امین حمه سعید
10- کلاویز علی امین بیره
11-لؤی عبد الصاحب عبد الوهاب المحسن
12- ریبوار اورحمن وستاصالح عارف
13- حمزة بریسم ثجیل المعموری
14- فیصل محسن عبود الکلابی
15- حسین محسن علوان الحسنی
16- عبد اللطیف محمد جمال رشید الشیخ محمد
17-عمر صادق مصطفی مجید العبدلی
18-خالد صدیق عزیز محمد
19- ثائر غانم محمد علی بکتش العثمان
20- اقبال عبد الله امین الفتلاوی
21- خدیجة خدا یخش اسد قلاوس
22- جبار حسن جاسم
23- هادی عبد الحسین صدام الفریجی
24- رعد خضیر دفاک صایل
25- امید عبد السلام قادر طه بالانی
در انتخابات ریاست جمهوری عراق، 26 کاندیدا از جمله 11 شخصیت سیاسی کرد وجود دارد. هر کاندیدا برای کسب این مقام باید رای 220 نماینده مجلس را به دست آورد.
بر اساس بیانیه‌ای که مجلس نمایندگان عراق منتشر کرده است، نامزد ریاست جمهوری باید متولد عراق و از والدینی عراقی باشد. همچنین باید از ظرفیت کامل برخوردار باشد و بالای چهل سال باشد. همچنین باید شهرت و تجربه سیاسی خوبی داشته باشد و به درستکاری، عدالت و وفاداری به کشور معروف باشد.

جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور جدید 18 بهمن برگزار می شود
مجلس عراق پیشتر اعلام کرده بود که نشست انتخاب رئیس جمهوری جدید عراق 7 فوریه (18 بهمن جاری) برگزار می شود.
رقابت اصلی برای کسب پست رئیس جمهوری عراق بین «برهم صالح» از حزب اتحادیه میهنی (یکیتی) و «هوشیار زیباری» از حزب دمکرات کردستان این کشور است.
بر اساس تقسیمات عرفی در نظام سیاسی عراق، نخست وزیر سهم جریان های شیعی، رئیس جمهوری سهم کردها و ریاست مجلس نمایندگان سهم اهل سنت است.
از زمان سقوط صدام دیکتاتور پیشین عراق رئیس جمهوری از میان گزینه های معرفی شده اتحادیه میهنی کردستان این کشور انتخاب شده است.
جریان های کردی نیز در میان خود توافق کرده اند که سمت ریاست اقلیم کردستان عراق متعلق به حزب دمکرات (به رهبری مسعود بارزانی) و رئیس جمهوری عراق متعلق به اتحادیه میهنی باشد.

ابتکار عمل سیاسی جدید برای تشکیل دولت ملی
مقتدی صدر رئیس جریان صدری عراق به همراه میهمانانش محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و خمیس الخنجر رئیس ائتلاف عزم در استان نجف نشستی برگزار کرد.
رئیس پارلمان عراق گفت: زمان مداخلات خارجی در تشکیل دولت های عراق به سر آمده و امروز کوه ها و صحراهای عراق به نجف اشرف می روند تا درمورد یک دولت ملی در عراق بدون وابستگی به شرق و غرب، مذاکره کنند.
از سوی دیگر، پیش از این نشست دوستانه، مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق بیانیه ای صادر کرد و در آن از ابتکار عمل سیاسی جدیدی برای حل مشکلات موجود پرده برداشت. وی در این بیانیه تاکید کرد: برای حل مشکلات و ایجاد زمینه مناسب برای عملیات سیاسی عراق، ابتکار عملی سیاسی مطرح شده است.
بارزانی در این بیانیه افزود: در چهارچوب این ابتکار، پیشنهاد می شود که آقایان نچیروان بارزانی و محمد الحلبوسی به دیدار سید مقتدی صدر رفته و درخصوص چگونگی ادامه روند سیاسی و از بین بردن موانع و مشکلات، گفتگو کنند".
بارزانی افزود: امیدوارم این ابتکار عمل نتایجی مثبت به دنبال داشته باشد و در راستای منافع عراق و همه طیف های آن عمل کند.

تظاهرات در بغداد؛ اعتراض به نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاست‌جمهوری
بغداد، امروز (دوشنبه) شاهد تظاهرات مردمی در اعتراض به نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاست‌جمهوری این کشور است.
امروز (دوشنبه؛ 31 ژانویه)، میدان «النسور» در مرکز بغداد، شاهد برگزاری تظاهرات مردمی در رد نامزدی «هوشیار زیباری» برای پست ریاست‌جمهوری عراق است.
کانال تلگرامی «صابرین نیوز» تصاویری از این تظاهرات را منتشر کرد که در آن معترضان با در دست داشتن تصاویری از هوشیار زیباری، او را فاسد و جدایی‌طلب توصیف کردند.
دلیل اعتراض شدید در میان مردم و احزاب کُرد به نامزدی هوشیار زیباری برای ریاست‌جمهوری، وجود پرونده‌های فساد متعدد علیه او است. پرونده‌هایی که پیشتر موجب استیضاح و برکناری وی از پست وزارت شده است.

اختلاف میان دو حزب کرد بر سر منصب ریاست جمهوری عراق
حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق برای کسب منصب ریاست جمهوری با یکدیگر دچار اختلاف شدند.
از زمان سقوط رژیم بعث صدام، طبق عرف های سیاسی تعیین شده، منصب ریاست جمهوری از آن کردها و بویژه حزب اتحادیه میهنی بوده است.
حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی اما در تلاش برای کودتا علیه عرف پیشین و کسب منصب ریاست جمهوری و یا برای سوء استفاده از این منصب به منظور چانه زنی برای ملحق کردن استان نفت خیز کرکوک به کردستان عراق، نامزد خود را برای منصب ریاست جمهوری معرفی کرد.
هوشیار زیباری وزیر خارجه سابق عراق نامش به عنوان نامزد حزب دموکرات مطرح شد و در طرف مقابل آن برهم صالح رییس جمهور فعلی از اتحادیه میهنی قرار دارد. اتحادیه میهنی می کوشد تا منصب ریاست جمهوری را برای دور دوم نیز نگه دارد.
خبرها از جلسه نخست پارلمان حاکی از آن است که پس از ائتلاف اعلام نشده فراکسیون صدر و حزب دموکرات کردستان و فراکسیون های اهل سنت، شانس پیروزی هوشیار زیباری بیشتر شده است.
اینک تلاش های دو حزب برای کسب منصب ریاست جمهوری با ورود هیات های آنها به بغداد به منظور دیدار با نیروهای سیاسی و متقاعد کردن آنها برای تایید نامزدشان آغاز شده است.

نظر شما