شناسهٔ خبر: 52096583 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

شناسایی سویه جدید کرونا در بین موش ها

تیمی از محققان زیست ‌شناسی در دانشگاه ایالتی جورجیا دریافته ‌اند که برخی از گونه ‌های جدید تر ویروسی که باعث کرونا می‌ شود، برخلاف سویه اصلی که از چین پدیدار شد، می ‌تواند مجاری تنفسی موش‌های وحشی را آلوده کند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید نشان داد که نوع آلفا که برای اولین بار در بریتانیا شناسایی شد و نوع بتا که برای اولین بار در آفریقای جنوبی یافت شد، قادر به تکثیر در ریه ‌های موش‌ های وحشی بودند در صورتیکه که نسخه اصلی ویروس کرونا بدون تغییر ژنتیکی موش توسط دانشمندان قادر به انجام این کار نبود.

موکش کومار (Mukesh Kumar) ویروس شناس و ایمونولوژیست که رهبری این پژوهش ها را بر عهده دارد، گفت: این تکامل ویروس به این معنی است که موش های آزمایشگاهی معمولی اکنون یک مدل مفید برای محققانی هستند که روی درک ویروس از جمله اثرات طولانی مدتی آن کار می کنند.
کومار گفت که نتایج همچنین پتانسیل تکثیر و جهش ویروس را در جوندگانی که اغلب در مجاورت ساکنان شهرها زندگی می کنند، نشان می دهد. او افزود: ویروس اکنون می تواند گونه های حیوانی را بسیار راحت تر از گذشته آلوده کند. بنابراین این نگرانی‌ ها را در مورد خفاش‌ ها، جوندگان و سایر حیوانات وحشی افزایش می ‌دهد چراکه ممکن است جهش خطرناک دیگری در حیوانات اتفاق بیفتد و در نهایت به انسان‌ ها سرایت کند.
محققان و دامپزشکان گونه هایی از این ویروس را در گوزن دم سفید در چندین ایالت آمریکا نیز پیدا کرده اند. تا به حال، گوریل ها، گربه های بزرگ، اسب آبی و سایر حیوانات در باغ وحش ها، راسوهای پرورش یافته در مزارع در اروپا و تعداد کمی گربه و سگ خانگی نیز به این ویروس دچار شده اند.

کومار خاطرنشان کرد که بسیاری از حیوانات علائم عفونت را نشان نمی ‌دهند یا اصلاً علائم ندارند، اگرچه حداقل سه پلنگ برفی در معرض خطر انقراض در ایالات متحده به دلیل این ویروس مرده‌اند. در هنگ کنگ، مقامات قصد دارند بیش از ۲ هزار همستر را پس از یافتن نزدیک به ۱۲ راس در یک فروشگاه حیوانات خانگی آلوده به نوع دلتا، معدوم کنند، اگرچه آنها اشاره کردند که هیچ مدرکی مبنی بر ابتلای حیوانات به مردم وجود ندارد.

کارشناسان و محققان بهداشت عمومی به طور کلی موافق هستند که حیوانات خانگی آلوده و حیوانات باغ وحش احتمالا ویروس را از افراد یا حیوانات دیگر دریافت کرده اند و می گویند خطر انتقال از این حیوانات به انسان کم است.

به گزارش سیناپرس، تیم کومار دریافتند که نوع بتا نسبت به نوع آلفا قادر به آلوده کردن موش‌ها است و بار ویروسی بالاتری در ریه‌ها ایجاد می‌ کند. به گزارشsinapress، محققان همچنین در حال بررسی این هستند که آیا موش‌های وحشی می‌ توانند به انواع دلتا و اومیکرون نیز آلوده شوند یا خیر.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Viruses منتشر شده است.

مترجم: جاوید خیرخواه

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.