شناسهٔ خبر: 52092730 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

مصائب بارش برف وسیلاب در کشور/ازگرفتاری درکولاک تا مسدودشدن راهها

سامانه بارشی فعال از ابتدای هفته وارد کشور شده و باعث بارش برف و باران در بسیاری از استان‌ها و مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی و گرفتاری خودروها و مسافران در برف و سیلاب شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- محمدرضا علی اشرفی: از ابتدای هفته جاری شاهد نفوذ سامانه بارشی فعال به کشور هستیم که موج دامنه بارش برف به بسیاری از استان‌ها رسید و مناطق مختلفی از کشور سفیدپوش شد. همچنین بارش باران و بروز سیلاب در جنوب کرمان موجب خسارت جدی و آسیب به ۳۵۰ روستا و آبگرفتگی ۶ هزار خانه شد.

افت شدید دما و بارش برف امروز نیز در استان‌های غرب کشور ادامه دارد و موجب افزایش میزان تصادفات، مسدود بودن راه‌های ارتباطی روستایی، گرفتاری خودروها و مسافران در برف و کولاک و نیز اختلال در دید افقی پروازهای ورودی فرودگاه‌ها شد. در زیر بخش‌هایی از مشکلات تحولات آب و هوایی طی ۲۴ ساعت گذشته را مشاهده می‌کنید.

آذربایجان شرقی؛ راه ارتباطی ۳۰ روستای هشترود در محاصره برف و کولاک

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هشترود گفت: با تلاش عوامل راه داری راه ۱۲۰ روستای این شهرستان بازگشایی شد اما همچنان ۳۰ روستا در محاصره برف و کولاک قرار دارد.

علی ابوالحسنی افزود: بیشتر راه‌های بسته شده در محور «سهندآباد» این شهرستان قرار دارد و در صورت فروکش کردن کولاک، راه ۳۰ روستای دیگر هم بازگشایی می‌شود.

وی ادامه داد: ۶ گروه از راهداری با ۱۶ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین همچنان در حال بازگشایی راه‌های بسته شده هستند.

وی اضافه کرد: محورهای مواصلاتی هشترود با مراغه، میانه، قره‌چمن، آزادراه پیامبر اعظم (ص)، تبریز و بستان‌آباد باز است و تردد در آنها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه مسافران باید از سفرهای غیرضروری در محورهای هشترود مخصوصاً محورهای برفگیر خودداری کنند، اظهار داشت: در صورت ضرورت سفر، تمام موارد ایمنی باید رعایت شود و رانندگان باید زنجیرچرخ و جیره خشک و لباس گرم همراه داشته باشند.

مصائب بارش برف وسیلاب در کشور/ازگرفتاری درکولاک تا مسدودشدن راهها

کرمان؛ سیل در کرمان / راه ۷۵ روستا در ریگان برای چهارمین روز مسدود است

فرماندار ریگان با اشاره به سیلاب در این شهرستان گفت: جاده‌های روستایی اکثراً تخریب شده و راه ۷۵ روستا برای چهارمین روز مسدود است.

امین باقری در گفتگو با مهر اظهارداشت: با وجود پیگیری‌های مکرر راه دسترسی به ۷۵ روستا در ریگان همچنان مسدود است و چهار روز به ساکنان این مناطق دسترسی نداریم.

وی تصریح کرد: برآورد ما از تخریب حداقل ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی در ریگان حکایت دارد همچنان خسارتهای شدیدی به دامداری و مزارع وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز آب وارد روستاها نشده است گفت: سیلاب همچنان جریان دارد و با توجه به احتمال بارشها در بالا دست از مردم می‌خواهیم جدا از مناطق سیل خیز فاصله بگیرند.

وی از آغاز امداد هوایی در این شهرستان خبر داد و گفت: راه ایرانشهر به ریگان نیز همچنان مسدود است و امکان رفت و آمد در این محور وجود ندارد.

آذربایجان غربی؛ برف و کولاک محور مهاباد – بوکان و مهاباد- پسوه را مسدود کرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر به دلیل بارش سنگین برف محور مهاباد – بوکان و مهاباد- پسوه مسدود است.

ارسلان شکری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت راه‌های استان اظهار کرد: در حال حاضر راه‌های اصلی استان باز هستند، افزود: در شهرهای جنوب استان به خصوص مهاباد و پیرانشهر به دلیل آغاز کولاک شدید از عصر امروز چهارشنبه شاهد مسدود بودن محورهای ارتباطی هستیم.

وی ادامه داد: در بخش راه‌های روستایی نیز هم اکنون راه ارتباطی ۱۵۰ روستا مسدود است، عنوان کرد: همچنین تمامی گردنه‌های استان به دلیل بارش برف با کولاک شدید مواجه هستند.

شکری از از رانندگان خواست تا فردا از تردد در محورهای ارتباطی و گردنه‌های استان خودداری کنند، گفت: راهداران در ۶۸ راهدارخانه استان مستقر بوده و مشغول برف روبی و بازگشایی راه‌ها هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در خصوص مشکل تردد کامیون‌های ترانزیتی در محور تمرچین – پیرانشهر، گفت: به دلیل کولاک این محور مسدود شده بود که از سمت ایران دو روز پیش و از سمت اقلیم کردستان روز گذشته بازگشایی شده و هم اکنون مشکلی وجود ندارد.

اصفهان؛ باد شدید و طوفان مهمان آخرهفته مردم اصفهان

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: باد شدید و طوفان لحظه‌ای نیمه شرقی استان اصفهان را روزهای پنجشنبه و جمعه درمی‌نوردد.

ابراهیم هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سرعت وزش باد لحظه‌ای بین ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود، اظهار داشت: وزش باد شدید به صورت نقطه‌ای و محلی به ویژه در شمال شرق و شرق استان و با خیزش گرد و خاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا همراه است.

او ضمن هشدار نسبت احتمال بروز خسارت به تأسیسات شهری و روستایی و توفان گردوخاک، افزود: اقدامات لازم برای کاهش آسیب‌های احتمالی در محورهای مواصلاتی و استحکام سازه‌های ساختمانی ضروری است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با فعالیت این موج ناپایدار از عصر فردا پنجشنبه تا روز جمعه در نیمه غربی استان بارش‌های پراکنده برف و باران پیش‌بینی می‌شود.

هنرمند با بیان اینکه دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده تغییر محسوسی ندارد، گفت: بیشینه دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۱۱ درجه سانتیگراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۶ درجه سانتیگراد زیر صفر می‌رسد.

او اضافه کرد: بوئین و میاندشت با دمای ۲۵ درجه سانتیگراد زیر صفر و چوپانان با دمای ۱۳ درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرم‌ترین نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.

مصائب بارش برف وسیلاب در کشور/ازگرفتاری درکولاک تا مسدودشدن راهها

اردبیل؛ تداوم برف و کولاک در محورهای مواصلاتی اردبیل

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از تداوم برف و کولاک در محورهای مواصلاتی خبر داد و گفت: راهداران بی‌وقفه در حال بازگشایی راه‌ها هستند.

امید نسیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به آخرین وضعیت جاده‌های استان اشاره و اظهار کرد: با ورود سامانه بارشی جدید به استان از شب گذشته در حال‌حاضر در بیشتر محورهای مواصلاتی شاهد بارش برف و کولاک مقطعی هستیم که عملیات برف‌روبی و بازگشایی مسیرها بدون وقفه و با جدیت از سوی راهداران در حال انجام است.

وی با اشاره به جاده‌های مسدودی در اردبیل افزود: در حال‌حاضر محور خلخال-اسالم به دلیل بارش شدید برف، کولاک و عدم دید کافی مسدود بوده اما عملیات در چند نوبت و به صورت منطقه‌ای و گسترده با هدف بازگشایی مسیر در حال انجام است که محور خلخال-پونل در حوزه استحفاظی گیلان نیز به دلیل نبود ایمنی کافی تا اطلاع بعدی مسدود خواهد بود.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تصریح کرد: پدیده غالب جوی در بیشتر محورهای مواصلاتی استان آسمانی تمام ابری، مه و بارش برف و کولاک گزارش شده است که همین موضوع جدیت در عملیات گسترده راهداران را با مشکل مواجه می‌کند.

نسیمی همچنین از تردد در محورهای مواصلاتی استان خبر داد و این مهم را در بسیاری از جاده‌ها بلامانع عنوان و بیان کرد: در حال‌حاضر تردد در تمامی محورهای مواصلاتی استان جریان داشته اما رانندگانی که قصد تردد از محورهای اردبیل-سرچم، اردبیل-آستارا، نیر-سراب، مشگین‌شهر-اهر و گردنه صائین را دارند به دلیل کولاک شدید و مقطعی باید با احتیاط کامل رانندگی کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: روز گذشته به دلیل کولاک شدید برف محور اردبیل-آستارا و اردبیل-نمین به صورت موقتی مسدود بوده و حتی منجر به تصادف زنجیره‌ای در این محور شد که خوشبختانه در حال‌حاضر عملیات همکاران راهداری در این محور با جدیت ادامه دارد.

البرز؛ البرز در وضعیت هشدار هواشناسی سطح نارنجی

مدیرکل هواشناسی البرز با اشاره به قرار گرفتن استان در وضعیت هشدار هواشناسی سطح نارنجی گفت: رخداد بهمن در مناطق مستعد تا یکشنبه هفته آینده مورد انتظار است.

آرش بهارونداحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به قرار گرفتن استان البرز در وضعیت هشدار هواشناسی سطح نارنجی اظهار کرد: تحلیل آخرین الگوهای پیش‌یابی حاکی از گذر سریع موج بارشی و سرد از عصر و شب فردا تا صبح جمعه از منطقه البرز مرکزی است که به موجب آن در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی بارش و کولاک برف، وزش باد گاهی شدید، سقوط بهمن و ریزش سنگ است.

وی بیان کرد: همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها مبنی بر رخداد مجدد کولاک برف و وزش باد در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی استان البرز و نیز میزان برف انباشته به دلیل فعالیت سامانه‌های بارشی طی هفته جاری، رخداد بهمن در مناطق مستعد تا یکشنبه هفته آینده مورد انتظار است.

مدیرکل هواشناسی البرز با اشاره به احتمال اختلال تردد به دلیل کولاک برف، یخبندان و لغزندگی سطح جاده، سقوط بهمن و ریزش سنگ، کاهش میدان دید تصریح کرد: منطقه اثر این شرایط ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی استان البرز به ویژه منطقه طالقان، آسارا و دیزین است.

ایلام؛ تردد در جاده‌های ایلام فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است

رئیس پلیس راه ایلام گفت: به علت بارش برف، تردد در جاده‌های ایلام فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

سرهنگ ابوالفضل کهزادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بارش برف از ساعاتی پیش در محورهای مواصلاتی استان شروع شده و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: رعایت فاصله طولی، استفاده از زنجیرچرخ و تجهیزات ایمنی، اطمینان از سالم بودن برف پاک کن‌ها، سالم بودن سیستم روشنایی خودرو و همراه داشتن وسایل گرمایشی و سایر تجهیزات زمستانی و مقادیری مواد خوراکی از ملزومات سفر در هوای سرد زمستانی است که رانندگان باید همواره این نکات را رعایت کنند.

رئیس پلیس راه ایلام بیان کرد: از رانندگان انتظار می‌رود همواره با سرعت مطمئنه حرکت کرده و نهایت همکاری را با تمامی نهادهای خدمات رسان در سطح محورهای مواصلاتی داشته باشند.

مصائب بارش برف وسیلاب در کشور/ازگرفتاری درکولاک تا مسدودشدن راهها

بوشهر؛ ارسال بسته‌های غذایی با بالگرد برای عشایر بوشهر

مواد غذایی ۷۲ ساعته و آرد به وسیله بالگرد برای عشایر گرفتار در مناطق سخت‌گذر شمال غرب شبانکاره شهرستان دشتستان و دشت پلنگ شهرستان دشتی ارسال شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر از ارسال مواد غذایی با بالگرد برای عشایر مناطق سخت‌گذر دشتی و دشتستان خبر داد.

غلامرضا حاجیانی افزود: بر اثر بارندگی‌های اخیر در استان و همچنین سرریز روان‌آب‌های کوه‌های مشرف به استان بوشهر، عشایر مستقر در این دو نقطه دچار مشکل شده‌اند و راه دسترسی به آن‌ها قطع شده است.

چهارمحال و بختیاری؛ ورود سامانه بارشی به چهارمحال و بختیاری

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از ورود سامانه بارشی به استان خبر داد و گفت: از روز جمعه تا اوایل هفته آینده استقرار توده هوایی سرد وجوی نسبتاً پایدار دراستان انتظار می‌رود.

مهران چراغ‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس بررسی آخرین مدل‌های عددی و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، برای روز چهارشنبه آسمانی صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد پیش بینی می‌شود.

وی عنوان کرد: از اواسط روز پنج شنبه تا اوایل روز جمعه با فعالیت یک سامانه بارشی زودگذر در غالب نقاط استان به ویژه نیمه غربی همچون «کوهرنگ»، «اردل» و بخش‌هایی از «لردگان»، «خانمیرزا»، «فارسان»، «کیار» و «بروجن» و ارتفاعات و گردنه‌های برف‌گیر استان شاهد بارش برف، وزش باد به نسبت شدید تا شدید و کولاک برف خواهیم بود.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بارش‌های چند روز آینده در نیمه شرقی ضعیف و پراکنده خواهد بود.

چراغ‌پور ادامه داد: از روز جمعه تا اوایل هفته آینده استقرار توده هوایی سرد و جوی نسبتاً پایدار در استان انتظار می‌رود.

وی با بیان اینکه میزان وزنی بارندگی سال زراعی امسال ۲۶۵ میلی متر بوده است، گفت: کنترل و تنظیم دمای سردخانه‌ها و انبارهای نگهداری سیب زمینی با توجه به کاهش محسوس دما و احتمال یخ زدگی محصولات باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

خراسان رضوی؛ بارش شدید باران در تایباد

در ادامه بارندگی‌های شدید ابتدای هفته و پس از وقفه یک روزه، شاهد بارش شدید باران همراه با رعد و برق در تایباد بودیم.

این بارندگی توسط سامانه بارشی انجام می‌شود که از شنبه ۲۵ دی ماه در استان مستقر شده است.

بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی از شنبه ۲۵ دی‌ماه تا چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه، خراسان رضوی به‌ویژه مناطق شرقی و جنوبی استان تحت تأثیر سامانه بارشی قدرتمند قرار گرفت که سبب بارش‌های سیل‌آسا و طوفان شدید در این مناطق شد.

بر اساس اعلام ایستگاه هواشناسی تایباد طی ۲۷ ساعت ابتدای هفته حدود ۴۴.۸ میلی متر باران در شهر تایباد بارید، این در حالی است که در همین بازه زمانی در مناطق کوهستانی جنوب غرب شهرستان تایباد به ویژه روستای پشته ۱۰۱ میلی متر باران بر زمین ریخت که سبب ایجاد سیلاب‌های بسیاری در رودخانه‌های فصلی این شهرستان شد.

مصائب بارش برف وسیلاب در کشور/ازگرفتاری درکولاک تا مسدودشدن راهها

خراسان شمالی؛ سامانه بارشی همراه با کاهش دما به خراسان شمالی می‌رسد

سرپرست اداره تحقیقات هواشناسی خراسان شمالی از ورود سامانه بارشی از عصر پنج شنبه به استان خبر داد و گفت: بارش برف و کاهش ۱۰ درجه‌ای دما پیش بینی شده است.

علیرضا گلرخ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خراسان شمالی از عصر پنج شنبه در وضعیت هشدار نارنجی هواشناسی قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره تحقیقات کاربردی هواشناسی خراسان شمالی ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده وزش باد شدید، بارش برف و مه، بروز کولاک در ارتفاعات و افت دما از ویژگی‌های سامانه ورودی به استان است.

وی افزود: این سامانه بارشی تا یک شنبه در خراسان شمالی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

گلرخ بیان داشت: اغلب نقاط استان و به ویژه شهرستان‌های بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان و شمال شیروان، گرمه و جاجرم تحت تأثیر سامانه خواهند بود.

سرپرست اداره تحقیقات کاربردی هواشناسی خراسان شمالی لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید و کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما از جمعه تا صبح شنبه را از مخاطرات سامانه عنوان کرد.

وی در انتها گفت: حفاظت از نهالستان‌ها، تنظیم دما محل نگهداری دام و طیور، اطمینان از صحت عملکرد خودرو برای سفر و عدم اعزام به مناطق کوهستانی توصیه می‌شود.

زنجان؛ کولاک شدید جاده‌های زنجان را فرا گرفته است

رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان زنجان گفت: بارش برف و کولاک شدید جاده‌های استان زنجان را فرا گرفته است.

محمد محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر به وضعیت جاده‌های استان زنجان اشاره کرد و گفت: با توجه به بارش برف کولاک شدید جاده‌های استان را فرا گرفته است.

وی اظهار کرد: تردد در جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی استان با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

رئیس مرکز مدیریت راههای استان زنجان با بیان اینکه جاده‌های زنجان به تهم و چورزق، ابهر به نیک پی و ماهنشان به دندی و تخت سلیمان به علت کولاک شدید و نبود ایمنی و دید کافی همچنان مسدود است، گفت: از رانندگان درخواست می‌شود خودروهای خود را به تجهیزات ایمنی و فنی و چراغ‌های مه شکن مجهز کنند.

محمدی به ریزش بهمن در گردنه‌های کوهستانی استان هشدار داد و تاکید کرد: از مردم درخواست می‌شود در این فصل سرد سال از سفرهای غیرضروری خود داری کنند.

وی افزود: در حال حاضر اکیپ راهداری در ۳۲ گردنه کوهستانی به طور شبانه روزی برای مسافران و رانندگان عبوری از مسیرهای ارتباطی استان خدمات ارائه می‌دهند و در این میان رانندگان قبل از حرکت از وضعیت جاده‌های این استان و کشور با سامانه ۱۴۱، سایت www.۱۴۱.ir و نرم افزار موبایلی ۱۴۱ ارتباط برقرار کنند.

سمنان؛ هشدار نارنجی هواشناسی در استان سمنان / سرما و بارش برف از امشب

استقرار سامانه بار شیء و برودتی در استان سمنان سبب شده تا سازمان هواشناسی و مدیریت بحران، هشدار وضعیت نارنجی را در این استان اعلام کنند.

نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که سامانه جدید بارشی از پنجشنبه شب در استان سمنان فعال می‌شود و سبب بارش برف و کولاک، یخبندان، کاهش دید و مه گرفتگی بخصوص در ارتفاعات و نواحی شمالی این استان خواهد شد.

طبق اعلام سازمان هواشناسی فعالیت این سامانه تا جمعه ادامه دارد و بیشتر در مهدی شهر، رضوان، شاهرود، دامغان، سمنان، آرادان، ایوانکی، سرخه، بی ارجمند، میامی و گرمسار فعال خواهد بود در نتیجه بارش برف شدید و کاهش دمای هوا در این مناطق رقم خواهد خورد.

سرپرست مدیریت بحران استانداری سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به استقرار سامانه کم فشار بارشی، گفت: شهروندان در پایان هفته از مسافرت‌های غیر ضروری بپرهیزند.

کمال طاهریان با بیان اینکه ضرورت دارد که دستگاه‌های اجرایی آمادگی لازم را برای مقابله با هرگونه حادثه‌ای داشته باشند، بیان کرد: اگر ضرورتی برای سفر توسط مردم وجود دارد، حتماً خودروهایشان را به تجهیزات ایمنی زمستانی مجهز کنند.

وی افزود: از ورزشکاران و طبیعت گردان، کویر نوردان، کوهنوردان و… می‌خواهیم تا در روزهای پنجشنبه و جمعه از حضور در طبیعت خود داری کنند.

بیشینه و کمینه دمای هوای سمنان در پی استقرار سامانه کم فشار بارشی چهار درجه بالای صفر و شش درجه زیر صفر عنوان شده که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته هفت درجه برودت را نشان می‌دهد از سوی دیگر بیشینه و کینه دمای هوا برای امروز و فردا در شاهرود چهار درجه بالای صفر و پنج درجه زیر صفر خواهد بود اما برای روز جمعه به دو درجه بالای صفر و هفت درجه زیر صفر کاهش خواهد یافت.

سیستان و بلوچستان؛ وزش باد شدید / ارتفاع امواج دریای عمان به ۴ متر می‌رسد

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش بادهای شدید از اوایل وقت جمعه اول بهمن ماه موجب طوفانی شدن و افزایش ارتفاع امواج دریای عمان می‌شود.

محسن حیدری در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به صدور هشدار سطح زرد اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: وزش بادهای شدید از اوایل وقت جمعه اول بهمن ماه دریای عمان و مناطق ساحلی استان سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: این سامانه که موجب افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی تا حدود ۳ مترو در مناطق دور از ساحل تا ۴ متر پیش‌بینی می‌شود، تا صبح شنبه ۲ بهمن ادامه خواهد داشت و شاهد اختلال در فعالیت‌های دریایی خواهیم بود.

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: طی این مدت صیادان در رفتن به دریا احتیاط کنند، همچنین شناورهای سبک و تفریحی به ویژه در مناطق شرقی دریای عمان تمهیدات لازم را به عمل آورند.

وی همچنین از نفوذ توده هوای سرد به سایر نقاط استان سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: این سامانه پیش از ظهر روز جمعه اول بهمن ماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

حیدری وزش باد شدید و خیلی شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش دمای ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما را از جمله پدیده‌های غالب این سامانه عنوان کرد و گفت: فعالیت این سامانه تا بعدازظهر شنبه ۲ بهمن ادامه خواهد داشت.

مصائب بارش برف وسیلاب در کشور/ازگرفتاری درکولاک تا مسدودشدن راهها

فارس؛ گردشگران روزهای پنجشنبه و جمعه به سپیدان سفر نکنند

فرماندار سپیدان گفت: تردد برای تورهای گردشگری در مسیر پیست‌های اسکی و کسانی که می‌خواهند به این منطقه سفر کنند در روز پنج شنبه و جمعه هفته پیش رو میسر نیست.

حسن همتی با اشاره به اینکه جاده سپیدان به کمهر و مسیر منتهی به پیست اسکی این شهرستان باز است گفت: به دلیل حجم بالای برف، حاشیه خاکی جاده قابل استفاده برای توقف خودرو گردشگران نیست.

وی افزود: مسیر منتهی به پیست پولادکف مسدود نیست، اما به گونه است که گردشگران نمی‌توانند در قسمت خاکی و حاشیه آن توقف و تفریح کنند.

همتی گفت: راهنمایی و رانندگی جاده را در روزهای پنجشنبه و جمعه مسدود می‌کند و تنها وسایل نقلیه امدادی و خودروهای محلی می‌توانند از این جاده تردد کنند.

فرماندار سپیدان همچنین گفت: مسیر منتهی به منطقه گردشگری ساران و کهکران در این شهرستان هم پیچ‌های خطرناکی دارد و به دلیل لغزنده بودن سطح جاده توصیه می‌شود گردشگران فعلاً از تردد و حضور در آن منطقه هم خودداری کنند.

کردستان؛ تمامی جاده‌های اصلی و فرعی کردستان مسدود شد

رئیس پلیس راه کردستان گفت: تمامی راه‌های اصلی و فرعی استان کردستان به علت بارش برف و کولاک مسدود است و تردد امکان‌پذیر نیست.

سرهنگ عیسی گوهری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: موج جدید بارشی از دیشب وارد استان شده و اکنون بسیاری از مناطق استان درگیر این موج هستند.

وی افزود: با توجه به وجود برف قبلی در جاده‌ها هم اکنون سطح جاده‌ها لغزنده بودن و با وجود کولاک فعلی دید بسیار محدود است.

رئیس پلیس راه کردستان اعلام کرد: به دلیل عدم امکان تردد و احتمال گرفتاری در برف و کولاک خواهشمندیم هیچ راننده‌ای وارد جاده‌های استان نشود.

کرمانشاه؛ آمادگی ۴۶ راهدارخانه کرمانشاه باتوجه به ورود سامانه بارشی جدید

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از آمادگی ۴۶ راهدارخانه کرمانشاه باتوجه به ورود سامانه بارشی جدید خبر داد.

فریبرز کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بارش سنگین برف طی روزهای گذشته سبب مسدود شدن محورهای اصلی و راه‌های روستایی استان کرمانشاه شد که از ساعات ابتدایی بارش‌ها با تلاش نیروهای راهداری بازگشایی مجدد محورهای مواصلاتی آغاز شد.

وی با اشاره به باز بودن محورهای اصلی استان کرمانشاه، افزود: با توجه به حجم بارش‌ها پاکسازی محورهای اصلی در اولویت نیروهای راهداری قرار گرفت و پس از بازگشایی تمام محورهای اصلی، پاکسازی راه‌های روستایی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: در برخی محورها بارش ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متری بارش برف گزارش شده که این بارش سنگین و کولاک سبب کندی بازگشایی محورهای روستایی شده است.

کرمی با اشاره به مسدود بودن راه‌های شهرستان ثلاث باباجانی و کلاش در جوانرود، گفت: بارش سنگین برف و کولاک علت اصلی عدم بازگشایی این راه‌ها بوده زیرا ماشین آلات راهداری نیز در این محورها دچار آسیب می‌شوند.

وی با اشاره به پیش بینی‌های هواشناسی برای آغاز مجدد بارش‌ها از فردا در استان کرمانشاه، بیان کرد: راهداری کرمانشاه با ۶۰۰ نیرو راهداری و ۴۰۰ دستگاه ماشین آلات در ۴۶ راهدارخانه در آماده‌باش قرار دارند تا در صورت لزوم به مردم خدمت رسانی کنند.

مصائب بارش برف وسیلاب در کشور/ازگرفتاری درکولاک تا مسدودشدن راهها

گیلان؛ آغاز بارش برف و باران از امروز در گیلان / هشدار نارنجی صادر شد

مدیر کل هواشناسی گیلان با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی در این استان با ورود سامانه سرد و بارشی، گفت: بارش برف و باران از اواخر وقت امروز در گیلان آغاز می‌شود.

محمد دادرس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ورود تدریجی سامانه سرد و بارشی از عصر امروز (پنجشنبه) به منطقه، اظهار کرد: شرایط برای افزایش ابر و روند کاهش دما، بارندگی و وزش شدید باد فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه بارش برف در ارتفاعات و دامنه‌ها از بامداد روز جمعه پیش بینی شده است، افزود: بارش‌ها در مناطق جلگه‌ای به صورت باران، مخلوط برف و باران و یا برف در مناطق مستعد پیش بینی شده است.

مدیر کل هواشناسی گیلان با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی و ابلاغ آن به همه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران، گفت: دمای هوا نیز بین ۸ تا ۱۰ درجه کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این سامانه بارشی اوایل صبح جمعه از مرزهای شرقی استان خارج می‌شود، ادامه داد: در این مدت آبگرفتگی معابر، رانش و لغزش، کولاک برف در ارتفاعات و مناطق کوهستانی، لغزندگی و اختلال در تردد جاده‌ای به ویژه مناطق کوهستانی، احتمال وقوع بهمن در مناطق مستعد و احتمال آسیب به سازه‌های سست دور از انتظار نیست.

دادرس با تأکید بر پرهیز از تردد در محورهای کوهستانی با توجه به شرایط جوی، گفت: در صورت ضرورت برای تردد شهروندان زنجیر چرخ، وسایل زمستانه و گرمایشی و آذوقه به اندازه کافی همراه داشته باشند.

مردم و مسافران باید قبل از سفر از طریق تلفن گویای ۱۴۱ که ۲۴ ساعته پاسخگو است، در خصوص وضعیت راه‌ها و شرایط آب و هوایی اطلاعات کسب کنند.

با توجه به لغزنده بودن جاده‌ها، رعایت سرعت مطمئنه و فاصله طولی در رانندگی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی به ویژه زنجیرچرخ از دیگر موارد مهم برای ایمنی سفر در زمستان است.

نظر شما