شناسهٔ خبر: 52088748 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش میدانی از آخرین وضعیت جوی استان‌های کشور/ از برف و کولاک گرفته تا سیل و آلودگی هوا

بارش شدید برف، جاری شدن سیل و حتی آلودگی هوا در هفته جاری موجب شده است تا وضعیت بسیاری از استان‌های کشور بحرانی شود و تمام سازمان‌ها و نهادهای امدادی به حال آماده باش درآیند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس، سردبیری استان‌ها، محمدعلی صفاریان: بارش شدید برف، جاری شدن سیل و حتی آلودگی هوا در هفته جاری موجب شده است تا وضعیت بسیاری از استان‌های کشور بحرانی شود و تمام سازمان‌ها و نهادهای امدادی به حال آماده باش درآیند.

آخرین وضعیت بارش برف و کولاک، آلودگی هوا و وقوع سیل و آبگرفتگی شدید معابر استان‌های کشور در ادامه خواهد آمد:

کردستان: مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کردستان با بیان اینکه میزان بارش‌ها در استان ۱۷۷ میلی‌متر بوده که این میزان هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، گفت: ضخامت پوشش برف در سقز، بانه و‌ مریوان ۱،۵ متر است. همچنین تاکنون ۱۲ میلیون مترمکعب آب سد چراغ ویس تخلیه شده و ۳۰ درصد دریچه‌ها رهاسازی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان نیز گفت: در ۷۲ ساعت گذشته به دلیل سرمای شدید مصرف گاز بخش خانگی نسبت به هفته اول روزانه ۳۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین مدیرعامل آبفای کردستان یکی از مشکلات اصلی این شرکت را یخ‌زدگی کنتورها دانست و گفت: تاکنون پنج هزار دستگاه کنتور در استان دچار یخ‌زدگی شدند.

این برودت و سرمای شدید موجب شد تا تمام ادارات و سازمان‌ها ی دولتی استان کردستان امروز تعطیل شوند. اما در این میان شهردار سنندج ضمن عذرخواهی از مسوولان و مردم این شهر، عنوان کرد: دسترسی به داخل کوچه‌ها و محلات با دشواری صورت گرفته و به دلیل برودت هوا منجر به یخبندان شده است.

کرمانشاه:  این استان نیز از درگیری با برف و کولاک مصون نمانده و سامانه بارشی از اوایل وقت امروز در استان کرمانشاه آغاز شده و هم‌اکنون در برخی از محورها بارش برف و کولاک شدید گزارش شده به‌طوریکه اکثر جاده‌های اورامانات از جمله مسیر پاوه - روانسر را مسدود کرده است.

البته به گفته مسوولان تمامی دستگاه‌های اجرایی در آماده‌باش کامل هستند، تمامی ادارات و بانک‌های سطح شهرستان تعطیل شدند و همچنین تمامی دستگاه‌های اجرایی، مدارس و مجموعه‌های ورزشی مکلف هستند مصرف برق و گاز را به صفر برسانند.

کارشناس اداره کل هواشناسی کرمانشاه هم گفته که موجی برفی، تند و تیز و بسیار سرد هم‌اکنون جو منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.

با آمادگی از قبل ستاد بحران استانداری کرمانشاه، مشکلات آب و  گاز شهرها و روستاهای برف‌زده استان به حداقل کاهش یافته است و علت قطعی برق تعدادی از روستا نیز به شکسته شدن تیر‌های برق و مسدود بودن راه‌ها برمی‌گردد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به آماده‌باش ۴۶ راهدارخانه و ۶۰۰ نیروی راهداری، گفت: ۴۰۰ دستگاه خودرو درحال عملیات برف روبی هستند.

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون راه‌های حوزه اورامانات پاوه به روانسر، جوانرود و ثلاث‌باباجانی با توجه به بارش برف و کولاک شدید و همچنین مه‌گرفتگی مسدودو مابقی راه‌های استان باز و تردد با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است.

اردبیل: این استان نیز مانند روزهای گذشته هنوز درگیر برف و کولاک و امدادرسانی به هموطنان است. فرمانده انتظامی استان اردبیل از امدادرسانی پلیس به ۴۵۰ مسافر و راننده گرفتار در برف و کولاک گردنه صائین و اسکان موقت آنان در مکان‌های مطمئن خبر داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: عوامل هلال احمر به ۷۰۰ نفر از در راه‌ماندگان بر اثر بارش شدید برف و کولاک در محورهای مواصلاتی استان اردبیل اسکان اضطراری داده‌اند.

 

 

ایلام: رئیس پلیس راه استان ایلام هم از بارش برف در محورهای مواصلاتی استان خبر داد و گفت: رانندگان زنجیرچرخ همراه داشته باشند و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام گفت: با‌توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته درخصوص خطر سیل در استان، این شرکت همه امکانات خود را برای مقابله با هرگونه حوادث طبیعی احتمالی آماده کرده و در آماده باش کامل است.

کارشناس هواشناسی استان ایلام گفت: دما در اکثر مناطق استان زیر صفر است و امشب در شهر ایلام بین ۱۱ تا ۱۳ درجه به زیر صفر می‌رسد.

امتحانات داخلی مدارس برخی شهرستان‌های استان ایلام در روز پنجشنبه 30 دی لغو شد.

قزوین: کارشناس اداره کل هواشناسی قزوین گفت: سامانه بارشی به تدریج از امروز وارد استان شده و تا صبح فردا جمعه نیز در سطح منطقه فعالیت خواهد داشت.

لرستان: سرپرست فرمانداری دلفان گفت: به دلیل بارش سنگین برف و کولاک تمام راه‌های ارتباطی بین شهری و روستایی تا اطلاع ثانوی در این شهرستان قطع است و مردم از هرگونه تردد در تمام محورهای مواصلاتی حتی با زنجیر چرخ خودداری نمایند.

همدان: کارشناس مرکز مدیریت اطلاعات راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همدان گفت: در گردنه‌های اسدآباد، همه‌کسی و نورآباد کولاک و بارش شدید برف گزارش می‌شود و رانندگان باید تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند.

آذربایجان غربی: بر اساس اطلاع رسانی راهداری آذربایجان‌غربی مسیر مهاباد به پیرانشهر و مهاباد به بوکان به علت بارش سنگین برف و کولاک مسدود است.

کرمان: احمد وحیدی وزیرکشور در دومین روز سفر به کرمان و در ادامه بررسی میدانی خسارت سیل اخیر در جنوب کرمان از محله‌های شهر قلعه‌گنج و روستاهای سورگ‌آباد و میانشهر، چراغ آباد، روستاهای اطراف شهر و آبنمای رودخانه سورگاه بازدید کرد و دستور داد تجهیزلت لازم به منظور تکمیل سیل‌بند در اختیار شهرداری قرار گیرد.

زنجان: رئیس اداره مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان به مسدود بودن چهار محور زنجان - طارم، تهم- چورزق، تکاب به دندی و همچنین نیک‌پی به ماهنشان اشاره کرد و گفت: تردد در همه محورهای استان زنجان نیاز به زنجیر چرخ دارد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: تیم‌های هلال احمر از شهرستان‌های طارم و زنجان  در عملیاتی سخت و نفس گیر برای 250 خودروی گرفتار در برف و کولاک شدید امدادرسانی کردند.

بوشهر: اما بوشهر استان درگیر با سیل است که از بوشهر خبر رسیده، تعداد 78 خانوار عشایر در شهرستان دشتستان که بر اثر بارندگی اخیر مسیر دسترسی به آنها غیرقابل تردد شده بود و از هرگونه مواد غذایی محروم بودند با کمک هلال احمر استان بوشهر و پیگیری و حضور میدانی سرپرست جوان فرماندار دشتستان امدادرسانی شدند.

هرمزگان: معاون برنامه‌ریزی وتوسعه فرمانداری بندرعباس هم درخصوص امدادرسانی به سیل‌زده‌ها گفت: با توجه به مشکلات روستاهای سیل‌زده در شهرستان بندرعباس، 200 تن آرد و برنج در این مناطق در حال توزیع است.

همچنین شهردار بندرعباس بیان کرده که برای همدلی و همراهی با مردم سیل زده میناب گروه‌های جهادی سازمان‌ها و مناطق شهرداری به نقاط سیل زده اعزام  می‌شوند.

یزد: مدیرعامل جمعیت هلال احمر یزد از ارسال پنجمین محموله کمک های هلال احمر استان یزد شامل 200 دستگاه چادر امدادی و 10 تن برنج  به مناطق سیل زده شهرستان کهنوج استان کرمان خبرداد.

 

 

اصفهان: اما استان اصفهان امروز صبح شاهد یک زلزله نسبتا شدید بود. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: نخستین زمین لرزه به قدرت ۴.۹ ریشتر در ساعت ساعت ۵:۰۷ دقیقه صبح امروز و در عمق ۸ کیلومتری زمین در آران و بیدگل رخ داد. بر اساس گزارش تیم‌های عملیات این زمین لرزه خسارت و مجروحی نداشته است.

قم: به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم، زلزله سحرگاه امروز آران و بیدگل در قم هم احساس شد اما خسارتی به دنبال نداشته است.

خراسان رضوی: در این رهگذار اما مشهد آلودگی شدید هوا را تجربه می‌کند. مرکز پالایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد، افزایش بسیار قابل توجه میزان آلاینده‌های هوای مشهد را نشان می‌دهد که موجب شده شاخص کیفیت هوای ۲۴ ساعته مشهد با ۵۶ واحد افزایش نسبت به روز گذشته به عدد ۱۳۱ برسد و بار دیگر زنگ خطر را برای ریه های ساکنان این کلانشهر به صدا در آورد.

سیستان و بلوچستان: اما مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از وزش شدید باد خبر داده و گفته که فردا سرعت باد در مناطق ساحلی به 60 تا 70 کیلومتر بر ساعت و در مناطق دور از ساحل به 70 تا 90 کیلومتر بر ساعت نیز خواهد رسید.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما