شناسهٔ خبر: 52089730 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تاکید کرد:

لزوم ایجاد زمینه مناسب برای کنشگری بانوان تراز انقلاب اسلامی

برقعی گفت: انقلاب اسلامی به مثابه انقلابی انسانی اسلامی به دنبال تحقق حکومت و جامعه اسلامی و زمینه‌سازی برای برپایی حکومت جهانی مهدوی وتغییر در مناسبات فردی و اجتماعی در عرصه جهانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «سیده زهره برقعی» مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها امروز (پنجشنبه ۳۰دی)در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی«فصل تحول» که با موضوع «گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و معنویت» در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به تبیین موضوع «جنبش و کنشگری بانوان تراز انقلاب اسلامی به مثابه «جنبشی عقلانی و معنوی»» در راستای تحقق «عدالت»» پرداخت.

 

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به آیات و روایات در سه مقوله «عقلانیت، معنویت و عدالت»، اظهار داشت: به گفته شهید مطهری(ره)، انسان دارای هویت تکوینی است که منشا انسانیت اوست. انسان تحت تاثیر عوامل بیرونی، شخصیت فطری خود را پرورش می‌دهد. لذا «معنویت و فضیلت‌خواهی» و «حقیقت‌جویی و عدالت‌خواهی» از موارد مهمی هستند که در فطرت همه انسان‌ها به ودیعه گذاشته شده و این گرایش‌های فطری منشا اثر در عرصه‌های فردی و جمعی هستند.

 

برقعی تصریح کرد: اتکای معنویت‌خواهی انسان بر عقلانیت و عدالت می‌تواند از سوق یافتن انسان‌ها به سمت عرفان‌های کاذب جلوگیری نماید.

 

وی با اشاره به انسانی (فطری) بودن هویت انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی انقلابی انسانی، اسلامی و مکتبی است. مکتبی بودن این انقلاب را می‌توان ناظر به هویت شیعی و اسلامی بودن آن را ترسیم‌گر هویت آن در عرصه جهان اسلام و سایر موحدان دانست.

 

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: انسانی‌بودن هویت انقلاب ایران، مفهومی است که توسط رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) مطرح شده است. حضرت امام خمینی نه تنها انقلاب ایران بلکه نهضت و بعثت پیامبر(ص) را نیز مقوله‌ای با هویت انسانی می‌دانند که مبتنی بر فطرت انسانی بوده و به دنبال انسان‌سازی است.

 

برقعی افزود: از اهداف انقلاب اسلامی برپایی حکومت و جامعه اسلامی است، جامعه‌ای که در آن، مناسبات فردی و اجتماعی بر پایه عقلانیت و معنویت و برای تحقق عدالت برقرار شده و آزادی انسان‌ها در چارچوب اسلام تامین شده و مسیر برای ترقی جامعه و تعالی و پیشرفت انسان‌ها اعم از زن و مرد فراهم می‌شود.

 

وی عنوان کرد: «عقلانیت» حقیقتی است که با دو عنصر «عدالت و معنویت» کامل می‌‌شود و ترابطی تنگاتنگ بینشان حاکم است. در حقیقت؛ عدالت، عقلانیت و معنویت باهم محقق می‌شوند و از یکدیگر غیرقابل انفکاک هستند. روح و اساس کار معنویت است و عقلانیت به عنوان مهم‌ترین ابزار کار محسوب می‌شود و عدالت نیز هدف و مسیر کار است.

 

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به تطابق اسلام و انقلاب اسلامی با فطرت و مقوله‌های مهم «عقلانیت، معنویت و عدالت»، ابراز داشت: از آنجا که اسلام منطبق با نیازهای فطری بشر است، «انقلاب انسانی» و «انقلاب اسلامی» همسو هستند و دامنه این انقلاب انسانی با تمرکز بر مقوله‌های «عقلانیت»، «معنویت» و «عدالت» می‌تواند کل جهان را در بر بگیرد.

 

وی همچنین به جنبش و کنشگری بانوان تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: در انقلاب اسلامی، زنان نقشی موثر در پیروزی و پیشبرد آرمان‌های آن ایفا نموده‌اند. پس از پیروزی انقلاب، بخشی از بانوان مسلمان سعی نمودند با برگزاری و یا شرکت در همایش‌ها و مجامع بین‌المللی به ابراز نگاه انقلاب اسلامی پیرامون زنان در عرصه جهانی بپردازند و به این ترتیب نقشی در انتقال ارزش‌های انقلاب اسلامی ایفا نمایند.

 

برقعی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد کنشگری زنان مسلمان پس از انقلاب اسلامی در عرصه جهانی با سه مشکل اساسی مواجه بوده است، از جمله عدم نگاه جامع و واقع‌گرایانه به مسایل زنان، ضعف در پشتوانه‌های نظری روزآمد و همچنین ضعف در عقبه جنبشی و مردمی.

 

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی مبتنی بر ارزش‌های خود، از منظر روحی، زن و مرد را یکسان و از نظر جسمی متفاوت می‌داند و در کل به برتری یکی بر دیگری معتقد نیست، لذا در اندیشه اسلامی، نفی و اثبات سلطه مردانه و زنانه مطرح نیست و برتری انسان‌ها به تقوامحوری، فضیلت، معنویت، عقلانیت و عدالت در زندگی و عملکرد آنان است.

 

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: انقلاب اسلامی به مثابه انقلابی انسانی اسلامی به دنبال تحقق حکومت و جامعه اسلامی و زمینه‌سازی برای برپایی حکومت جهانی مهدوی وتغییر در مناسبات فردی و اجتماعی در عرصه جهانی است.

 

برقعی توضیح داد: از آنجا که یکی از وجوه این تغییر، تغییر در رابطه فردی و اجتماعی زنان و ابتنای این رابطه بر عدالت، عقلانیت و معنویت است، لذا جنبش زنان مسلمان می‌تواند منادی این تغییر در بین جنبش‌های زنان در عرصه جهانی باشد. یکی از لوازم چنین امری انجام تحقیقات بنیادین، توسعه‌ای و کاربردی برای ایجاد پشتوانه‌های نظری و ایجاد زمینه‌های مناسب‌تر برای فعالیت‌های اجتماعی و کنشگری زنان تراز انقلاب اسلامی برای گفتمان‌سازی و جریان‌سازی در عرصه داخلی و جهانی است.

 

وی در ادامه با اشاره به دولت اسلامی و کنشگری بانوان تراز انقلاب اسلامی، بیان داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران می‌بایست حامی کنشگری مطلوب بانوان تراز انقلاب اسلامی باشد و از ظرفیتِ جنبش و کنشگری بانوان تراز انقلاب اسلامی برای برجسته‌سازی و توجه روزافزون به «سه مقوله عقلانیت، معنویت و عدالت» در عرصه ملی و بین المللی بهره ببرد.

 

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه نسبت دولت اسلامی و جنبش و کنشگری جریان ساز بانوان تراز انقلاب اسلامی، رابطه ای با نقش آفرینی دو طرفه است، افزود: دولت اسلامی می‌بایست زمینه‌های مناسبتری برای فعالیت بانوان تراز انقلاب اسلامی فراهم نماید.

 

برقعی یادآور شد: هم اکنون زنان مسلمان و به ویژه خواهران طلبه در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به مثابه پرچم‌داران زنان تراز انقلاب اسلامی در ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی در حال فعالیت و تبلیغ آموزه‌های اسلامی در عرصه داخلی و جهانی هستند. این فعالیت‌ها نیازمند دیده شدن و تقویت هستند.

 

وی اضافه کرد: دولت اسلامی برای گفتمان‌سازی و جریان‌سازی در عرصه‌های علمی و عملی، زمینه‌های حضور بانوان در عرصه‌ها و مجامع مربوطه در سطح داخلی وجهانی را بیش از پیش فراهم نماید.

 

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: انسانی بودن انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه بیانگر هویت انقلاب است، بیانگر دامنه این انقلاب در عرصه جهانی و شمول آن بر تمام انسان‌ها در سطح جهانی است.

 

وی ادامه داد: انسانی و یا فطری بودن انقلاب اسلامی ایران، بیانگر پتانسیل نقش‌آفرینی جهانی انقلاب اسلامی ایران است و همچنین می‌تواند بیانگر امکان و ضرورت جنبش‌سازی این انقلاب در عرصه جهانی باشد.

 

برقعی افزود: بر این اساس، مبتنی بر هویت انقلاب اسلامی ایران می‌بایست بر شکل‌گیری جنبش‌هایی مبتنی بر هویت حقيقت‌جويي، فضیلت‌خواهی، زیبایی‌طلبی، پرستش‌جویی، آزادگی و سایر خواسته‌های ناشی از گرایش‌های فطری انسان همچون عقلانیت، معنویت، ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و استکبارستیزی، تاکید فراوان کرد.

 

وی تصریح کرد: دولت اسلامی باید زمینه‌های حضور و کنشگری زنان تراز انقلاب اسلامی را در عرصه‌ها و مجامع مربوطه در سطح داخلی وجهانی بیش از پیش فراهم نماید تا آنها بتوانند از این فرصت برای ابراز هویت خاص خود استفاده نمایند و به تدریج با هم‌افزایی با سایر بانوان همسو به تشکیل جبهه مقاومت زنان علیه استکبار، بی عدالتی و معنویت ستیزی، مبادرت ورزند.

 

 

پایان پیام/414

نظر شما