شناسهٔ خبر: 52096172 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مدیر جامعة الزهرا: دولت زمینه فعالیت بانوان تراز جمهوری اسلامی را فراهم کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- مدیر جامعة الزهرا با بیان اینکه عدالت و معنویت و عقلانیت در جامعه با هم محقق می شوند گفت: باید زمینه برای فعالیت زنان تراز جمهوری اسلامی توسط دولت فراهم شود.

به گزارش خبرنگار شفقنا، سیده زهره برقعی در نشست علمی «دولت سیزدهم؛ عدالت و معنویت» که امروز در جامعة الزهرا برگزار شد، درباره جنبش و کنش بانوان نظام اسلامی در راستای تحقق عدالت، فعالان جامعه الزهراء قم را به مثابه زنان تراز جمهوری اسلامی معرفی کرد که در سطح داخلی و بین المللی در حال فعالیت هستند و تصریح کرد: باید زمینه برای فعالیت زنان تراز جمهوری اسلامی توسط دولت فراهم شود.

او افزود: آنچه که ما از آیات و روایات برداشت می کنیم و تحقیقات روانشناسی بر آن دلالت دارد، گرایشات فطری انسانی است. انسان یک هویت تکوینی دارد که در متن خلقت به او داده شده است. شهید مطهری می گوید پایه و اساس شخصیت انسانی در متن خلقت او با دست عوامل آفرینش نهاده شده است.

مدیر جامعة الزهرا تصریح کرد: انسان تحت عوامل بیرونی شخصیت فطری خود را پرورش می دهد. پس اینچنین نیست که همه ابعاد انسانی را اجتماع به انسان بدهد. وقتی به دنیا می آید بذر این امور در وجود او کاشته شده و این بذر در جامعه باید رشد پیدا کند. پس انسانها بین دو مَن فردی و جمعی زندگی می کنند. معنویت و فضیلت‌خواهی و عدالت خواهی در فطرت انسانها وجود دارد. این گرایشهای فطری منشا اثر در عرصه های فردی و اجتماعی می شوند.

او ادامه داد:هویت انسانی انقلاب اسلامی نکته است که باید مورد توجه قرار گیرد. هرچند مبتنی بودن انقلاب به اسلام، جهان شمولی آن را نشان می دهد. انسانی بودن این انقلاب ترسیم کننده بهتری برای هویت جهانی آن است. انسانی بودن انقلاب، مفهمومی است که توسط حضرت امام مطرح شده است. نه تنها انقلاب ایران بلکه بعثت حضرت رسول، مقوله ای با هویت انسانی است. بعثت مبتنی بر فطرت است. همه پیامبران به دنبال انسان سازی هستند. برای فهم انسانی بودن انقلاب باید به مفهموم فطرت انسانها توجه کرد.

تحقق پدیده های اجتماعی ریشه در فطریات انسان دارد

برقعی گفت: رابطه فطرت با امور اجتماعی حائز اهمیت است. با پذیرش این امر که مسیر انسان را مقداری فطرت اولیه او و مقداری جامعه تعیین می کند، می توان گفت تحقق پدیده های اجتماعی ریشه در فطریات انسان دارد. همه جنبشهای اجتماعی به دنبال منافع طبقاتی و قدرت طلبی در حوزه سیاسی نیستند. نوعی از انقلابها برخواسته از خودآگهی فطری هستند. از اهداف انقلاب ایران برپایی جامعه اسلامی است. در این جامعه مناسبات فردی و اجتماعی بر پایه معنویت و عدالت است. آزادی انسان در چهارچوب اسلام تعیین می شود.

او افزود: عقلانیت با دو عنصر عدالت و معنویت کامل می شود و رابطه تنگاتنگی بین این دو وجود دارد. نه عدالت بدون معنویت و عقلانیت، استعداد عدالت حقیقی بودن را دارد و نه عقلانیت بدون عدالت و معنویت راه به جایی می برد. زمانی عقل ما می تواند درست تصمیم بگیرد که همه اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشد. در حقیقت عدالت و معنویت و عقلانیت در جامعه با هم محقق می شوند و از هم قابل تفکیک نیستند. روح و اساس کار معنویت و عقلانیت ابزار و عدالت مسیر کار است.

این استاد حوزه ادامه داد: مقام معظم رهبری می فرمایند اگر بخواهیم عدالت به معنای حقیقی خود در جامعه محقق شود با مفهوم عقلانیت و معنویت در هم تنیده است. اگر عدالت از معنویت و عقلانیت جدا شد دیگر عدالتی که شما دنبال آن هستید نخواهد بود. عقلانیت به خاطر این است که اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق به کار گرفته نشود، انسان دچار اشتباه می شود.

دامنه انقلاب می تواند کل جهان را در برگیرد

برقعی گفت: چون اسلام منطبق با نیازهای بشر است، پس این همسویی با انقلاب اسلامی نیز وجود دارد. همه انسانها با این خودآگاهی که ریشه در فطرت دارد مشترک هستند. دامنه این انقلاب با تمرکز بر عدالت و معوتیت و عقلانیت می تواند کل جهان را در بر بگیرد.

او افزود: در بحث انقلاب توجه به نقش زنان قابل بحث است. زنان خودشان کنشگر بوده و وارد انقلاب شده و از سوی دیگر تاثیر غیری دیگری نیز با تربیت فرزندان در انقلاب دارند. در انقلاب اسلامی ما زنان نقش موثری در پیروزی داشتند. پس از انقلاب زنان سعی کردند با شرکت در همایشهای بین المللی نگاه انقلاب به زنان را معرفی کنند.

مدیر جامعة الزهرا افزود: بر اساس آموزهای اسلامی انسان موجود دو بعدی و دارای جسم و روح است. روح در هویت واقعی دخیل است. فیلسوفان مسلمان روح را مذکر و مونث نمی دانند. خداوند زن و مرد را با یک گوهر وجودی همسان اما در وضعیتهای نامشابه آفریده است. انقلاب اسلامی مبتنی بر ارزشهای خود زن و مرد را یکسان و از نظر جسمی متفاوت می داند و به برتری یکی بر دیگری اعتقاد ندارد. در اندیشه اسلامی سلطه یک جنس بر دیگری مطرح نیست.

او گفت: برتری انسانها در اندیشه انسانی، به تقوا و معنویت و عقلانیت و عملکرد آن است. پس از انقلاب اسلامی در تامین حقوق و کرامت زنان گامهای بلندی برداشته شده است. در جهان اسلام یک سری از حقوق و آزادی های مشروع زنان نادیده گرفته شده است. باید به دنبال احیای این حقوق و موانع پیش روی زنان باشیم. جنبشی که به دنبال کرامت و آزادی مشروع زنان باشد قابل پذیرش است.

نسبت دولت اسلامی و جنبش زنان تراز انقلاب یک رابطه دو طرفه است

برقعی گفت: انقلاب اسلامی به دنبال زمینه سازی برای حکومت جهانی مهدوی است. یکی از وجوه تغییر، تغییر در رابطه فردی و اجتماعی زنان مبتنی بر عقلانیت و معنویت است. نیاز به تحقیقات بنیادی و کاربردی برای ایجاد پشتوانه های نظری داریم. دولت جمهوری اسلامی با عنایت به این مطالب باید حامی کنشگری مطلوب زنان باشد.

او افزود: باید گفت که نسبت دولت اسلامی و جنبش زنان تراز انقلاب یک رابطه دو طرفه است. کنشگری زنان در عرصه های مختلف سبب می شود که زنان نسبت به جنبشهای فمنیستی منفعل نباشند و با طرح ایده ها و دیده های جدید، مولد رویکردهای جدیدی در جنبشهای زنان باشند. و به این ترتیب جنبش بانوان تراز انقلاب دارای ظرفیتی می شود که بتواند نقش فعالانه ای را در سطح جهان داشته باشد و این جبهه می تواند به تدریج با همه جنبشهای اسلامی نسبتی هم افزا داشته و به کلان جنبش بیداری طلبی در جهان تبدیل شود.

مدیر جامعة الزهرا گفت: دولت اسلامی باید زمینه های مناسبتری را برای بانوان تراز انقلاب فراهم سازد. خواهران طلبه ما به مثابه پرچم داران زنان تراز انقلاب در حال فعالیت و تبلیغ در عرصه داخلی و بین المللی هستند. این جریان، نیاز به دیده شدن و تبلیغ دارد. باید زمینه ها از قبل برای این جنبش توسط دولت فراهم شود.

نظر شما