شناسهٔ خبر: 52071929 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رمان «مشترک مورد نظر» رونمایی شد

همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت آتش‌نشان‌های حادثه پلاسکو ۳۰ دی ۱۳۹۵ ، کتاب «مشترک مورد نظر» نوشته محمدرضا مرزوقی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا مرزوقی نویسنده کتاب کودک و نوجوان پنج سال بعد از این اتفاق ناگوار کتابی با نام «مشترک مورد نظر» را در انتشارات کانون پرورش فکری منتشر کرده که مراسم رونمایی از این کتاب با حضور خانواده‌های شهدای این حادثه، مدیرعامل کانون و جمعی از مسئولان کانون و نویسندگان برگزار و از خانواده‌های این شهدا قدردانی شد.

مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری در این مراسم با بیان خاطره‌ای درباره رشادت‌های آتش‌نشان‌ها یاد شهدای حادثه پلاسکو را گرامی داشت و گفت: آتش‌نشان‌ها کار مهمی انجام می‌دهند و ما با رشادت‌های آنان در ایمنی زندگی می‌کنیم.

وی افزود: ما نیازمند معرفی الگو و ارائه رشادت‌ها به کودکان و نوجوانان هستیم. رشادت‌های زیاد دیگری هم مانند علی لندی که به تازگی با فداکاری در حادثه آتش‌سوزی به شهادت رسید، در شکل‌های مختلف اتفاق می‌افتد که نیاز به معرفی و بازگویی دارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: این افراد برای ما الگو هستند و باید این وقایع را در قالب داستان منعکس کنیم؛ چراکه بسیاری اوقات بیان معمولی اتفاق‌ها آنطور اثرگذار نیست که در قالب یک نمایش یا فیلم صورت می‌گیرد. قالب نمایش و داستان امکان بازسازی آن واقعه را در ذهن‌ها فراهم می‌آورد.

در ادامه خانم فاطمه طارمی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون در مراسم رونمایی از این کتاب گفت: می‌توان حوزه نشر را از دو رویکرد کمی و کیفی بررسی کرد. از نظر کمی می‌توان به تعداد آثاری که بعد از انقلاب چاپ شده پرداخت و از نظر کیفی نیز شاخص‌هایی وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها کتاب‌ها را بررسی کرد.
وی افزود: در انتشارات کانون با مخاطبانی روبرو هستیم که از طرفی در انبوهی از سلایق قرار دارند و از سویی با انبوهی از تبلیغات روبرو هستند و این موضوع وظیفه اداره کل انتشارات را سنگین کرده تا کتاب‌هایی تحویل کودک و نوجوان دهند که باعث پویایی فکر و اندیشه آن‌ها شود.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون گفت: رهنمود‌های مقام معظم رهبری در مورد دو رویکرد تولید و خواندن کتاب در دستور کار کانون قرار گرفته است. انتشارات کانون به دنبال تولید آثار سالم است و ارائه محصول فرهنگی مناسب کودک و نوجوان را همچون سال‌های گذشته در برنامه خود قرار داده است.

وی گفت: چاپ و تجدید چاپ ۲۷۰ کتاب با موضوع یادگیری و الگوسازی که نیاز امروز کودکان و نوجوانان است، از افتخارات ما محسوب می‌شود؛ و کتاب «مشترک مورد نظر» نوشته آقای مرزوقی از کتاب‌های الگوسازی است که رشادت، ایثار و فداکاری را با زبان هنر و در قالب داستان به نوجوان منتقل می‌کند و این رسالت اصلی ما است.

محمدرضا مرزوقی نویسنده کتاب «مشترک مورد نظر» گفت: زمانی که تحقیقات خود را برای نوشتن این کتاب آغاز کردم نقش آتش‌نشان‌ها برای من از همیشه پررنگ‌تر شد. نزدیکی به محل حادثه و وجود یک آتش‌نشانی در نزدیکی محل زندگی شاید تلنگری بود تا بخواهم در مورد این حادثه بنویسم.

وی افزود: در این روز‌ها پیام‌هایی از افرادی که کتاب را خوانده‌اند دریافت می‌کنم که با خواندن این کتاب بسیار متاثر و اندوهگین شدند. من تلاش کردم در این کتاب به موضوع شهرسازی و مدیریت شهر بپردازم و به این موضوع که ساختمان‌های زیادی در شهر تهران وجود دارد که موقعیت پلاسکو را دارند اشاره کنم.

پخش انیمیشن با یاد شهدای پلاسکو، تیزر کتاب «مشترک مورد نظر» و خواندن دلنوشته‌ای از طرف مادر یکی از شهدای پلاسکو از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در این مراسم نویسندگان و مترجمانی همچون مجید عمیق، محمود برآبادی، جعفر توزنده‌جانی، عباس جهانگیریان، شهرام شفیعی، جمال‌الدین اکرمی و لاله جعفری حضور داشتند.

نظر شما