شناسهٔ خبر: 52057849 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کتاب «موقعیت ننه» خاطراتی برآمده از سال‌های دفاع مقدس

«موقعیت ننه»، کتابی در حوزه دفاع مقدس است که با قلم طنز به رشته تحریر در آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ کتاب‌های زیادی در سبک طنز در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است و لیکن کتاب «موقعیت ننه» دارای ویژگی‌های خاصی است که از آن جمله، واقعی بودن اتفاقات، بیان ساده روایت‌ها و بعضاً با لهجه شیرین اصفهانی و از همه مهم‌تر تجربه اول نویسنده شوخ‌طبع آن است. همزمان با انتشار این کتاب گفتگو با رمضانعلی کاوسی نویسنده کتاب «موقعیت ننه» را می‌خوانید.

۶۲ خاطره طنز از جانبازان و آزادگان دفاع مقدس

رمضانعلی کاوسی که جانباز قطع نخاع و نویسنده فعال در حوزه دفاع مقدس است و آثاری همچون «تیغ‌های گل رز»، «پرواز با بال شکسته» «کُفیشه»، «راز نهان»، «سهم من از عاشقی» و «بامداد روز شانزدهم» را در کارنامه خود دارد، در جدیدترین اثر خود به نام «موقعیت ننه» به خاطرات رزمندگان اصفهانی از زاویه دیگری پرداخته است. کاوسی در خصوص نگارش این کتاب گفت: روزی مسئول ادبیات حوزه هنری اصفهان آقای قربانی به من گفت این کتاب‌هایی که شما می‌نویسید خوب است، ولی کلاً جای طنز در کتاب‌های دفاع مقدس خیلی خالی است اگر بتوانید خاطرات رزمنده‌ها و جانبازان را به این صورت گردآوری کنید خیلی خوب است.

وی با بیان اینکه نوشتن طنز خیلی سخت‌تر از نوشتن خاطرات معمولی است، افزود: در واقع باید در این نوع نگارش خیلی ظریف بنویسید و محتوا خمیرمایه طنز را داشته باشد.

نویسنده کتاب «موقعیت ننه» از نحوه گردآوری خاطرات موجود در کتاب «موقعیت ننه» گفت: من، چون خودم جانباز قطع نخاع از ناحیه گردن هستم با موتور یا با ماشین به این‌طرف و آن‌طرف می‌رفتم. یک رکوردر همراهم بود و زمان‌هایی که به بنیاد شهید یا سپاه در اصفهان می‌رفتم هنگامی‌که رزمنده‌ای به آنجا می‌آمد به او می‌گفتم که من می‌خواهم یک کتاب بنویسم با من همکاری می‌کنید و یکی، دو خاطره طنز برای من می‌گویید؟ در نهایت من ۷۲ خاطره از این دوستان جمع‌آوری کردم و از این تعداد، ۱۰ خاطره به دلیل اینکه بار طنز نداشتند حذف شدند و کتاب شامل ۶۲ خاطره از جانبازان و آزادگان عزیز است.

کاوسی به نکته جالبی اشاره کرد اینکه: شاید خیلی از مردم فکر می‌کنند ما رزمنده‌ها وقتی‌که در جبهه بودیم در آنجا فقط دعا می‌خواندیم، قرآن می‌خواندیم، این‌ها بود، ولی شوخ‌طبعی و گفتن و خندیدن و سربه‌سر هم گذاشتن در واقع جزیی از زندگی ما رزمنده‌ها بود و اگر این‌طور نبود نمی‌توانستیم در برابر آن آتش دشمن مقاومت کنیم. ما مجبور بودیم به هر صورت که شده به همدیگر روحیه بدهیم و همین مکالمات مثلاً یکی، دودقیقه‌ای بچه‌ها باعث می‌شد که روحیه پیدا کنند.

وی از "اشنوک" به‌عنوان یکی از بهترین خاطرات کتاب «موقعیت ننه» نام برد و گفت: به‌طورکلی تمام خاطرات این کتاب زیبا و خنده‌آور است و اگر خواننده این کتاب را شروع کند دیگر بالاجبار تا آخر آن را می‌خواند و می‌خواهد ببیند خاطرات بعدی به چه شکلی است.

نویسنده کتاب «موقعیت ننه» با بیان اینکه این کتاب بر اساس زمان‌بندی نیست، اظهار کرد: در مقدمه کتاب توضیح داده‌ام که عمداً زمان‌بندی را در نظر نگرفتم و کلاً تاریخ‌ها را کنار گذاشتم، ولی در ابتدای هر خاطره نوشتم که چه تاریخی بوده است تا مثلاً اگر رزمنده‌ای کتاب را می‌خواند اگر خودش هم در آن عملیات شرکت کرده است بداند که این خاطره مثلاً مربوط به عملیات خیبر در سال ۱۳۶۲ بوده است.

وی بر صحت و واقعی بودن این خاطرات تأکید کرد و گفت: یکی از خصوصیات من این است که هیچ‌گاه در متن اصلی دست نمی‌برم و تمام این خاطرات عین واقعیت است یعنی عین آن چیزی است که اتفاق افتاده است و شاید اگر من بخواهد یک شاخصه‌ای برای کارم در نظر بگیرم این اصیل بودن خاطرات است یعنی مطمئن باشید که داستان سرایی نشده است و، چون خود من رزمنده بوده‌ام و می‌توانستم دست بچه‌ها را بخوانم که اگر کسی هم بخواهد مبالغه کند یا از خودش فیلم‌نامه بسازد اصلاً آن خاطره را نیاورم.

وی با اشاره به اینکه کتاب «موقعیت ننه» اولین تجربه‌ام در ژانر طنز است، ابراز امیدواری کرد که مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد.

رمضانعلی کاوسی مخاطب را در موقعیت ننه در ۱۴۰ صفحه همراه خود می‌کند. این کتاب را انتشارات مرزوبوم، منتشر و در اختیار علاقمندان به کتاب قرار داده است.

نظر شما