شناسهٔ خبر: 52052355 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ورود «قدر ولایت» به حوزۀ رمان نوجوان

آیین رونمایی و نقد و بررسی چهار رمان‌ نوجوان مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، با موضوع تاریخ معاصر و زیست مؤمنانه، با حضور نویسندگان و منتقدان عرصه ادبیات، دکتر جواد محقق، استاد یوسف قوجق و مریم جمشیدی، در کتابفروشی به‌ نشر تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در این مراسم که با همکاری انتشارات قدر ولایت، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و فروشگاه به‌نشر تهران برگزار شد، کتاب‌های «تنور دوستی» و «چینی بندزن» به قلم زینب کریمی و «خبر مرگم» به قلم رویا سلیمی نقد و بررسی و کتاب «دیدار با قبیله مرگ»، به قلم الهام امجدیان، رونمایی شد.

محسن بغلانی، عضو هیئت‌مدیره و مدیر بخش کودک و نوجوان انتشارات قدر ولایت گفت: مدرسه قدر ولایت حدود ۳۰ سال است که مشغول به کار نشر بوده و کتاب‌های متعددی را چاپ کرده است اما از آنجا که میز نشر متنوع شده بود، تصمیم گرفتیم در بحث کودک و نوجوان، موضوعات را به چهار موضوع فلسفه، تاریخ دفاع مقدس، تاریخ معاصر ایران و زیست مؤمنانه و سبک زندگی اسلامی محدود کنیم.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت نوشتن رمان که می‌فرمایند «انتقال اندیشه‌ها به وسیله رمان صورت می‌گیرد؛ یعنی رمان یک ابزار خوبی است که تنها برای سرگرمی نیست» گفت: ما برحسب سخن رهبرمعظم انقلاب تصمیم گرفتیم وارد عرصه رمان هم بشویم. سال 1399، کتاب «گوش‌هایت را تیز کن»، نوشتۀ فاطمه شیخ‌الاسلامی را منتشر کردیم که به‌دلیل شرایط کرونا، مراسم به‌صورت محدودتری برگزار شد.

مدیر بخش کودک و نوجوان انتشارات قدر ولایت افزود: به موضوع تاریخ معاصر و حکومت پهلوی وارد شدیم تا تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی را اجرا کنیم و بتوانیم به طریقی، سنگر را حفظ و از هجمۀ مخالفان جلوگیری کنیم. ایشان تأکید کرده‌اند که «شما روایت کنید حقایق جامعه‌ خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند. شما اگر انقلاب و دفاع مقدس را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند، هرجور دلش می‌خواهد، توجیه می‌کند.»

وی گفت : موضوع رمان نوجوان «تنور دوستی»، دربارۀ دو دختر نوجوان است که یکی از آن‌ها در دورۀ حاضر و دیگری در دورۀ کشف حجاب می‌زیسته. آن دو برحسب اتفاقات عجیبی که رخ می‌دهد، وارد تونل زمان می‌شوند و داستان حول وقایع کشف حجاب روایت می‌شود.

بغلانی افزود: کتاب «چینی بندزن» به عملکرد دولت و زورگویی‌های رضاخان، اعم از تصاحب مالکیت زمین‌های کشاورزی و همچنین، مسئلۀ کشف حجاب می‌پردازد. در این داستان، وقایع تاریخی در قالب داستانی عاشقانه به تصویر کشیده شده است.
کتاب «خبر مرگم» در بستر دوران رضاخان روایت می‌شود. در این کتاب، استاد تاریخی که سرلشکر حکومت پهلوی بوده، ربوده می‌شود و به‌خاطر واقع‌نگاری‌هایی که داشته، شکنجه شده و از او می‌خواهند تا حرف‌هایش را تکذیب کند و کتاب «دیدار با قبیلۀ مرگ» رمانی از زیست مؤمنانه و در واقع، آموزش سبک زندگی است. در این کتاب، خطرات مواجهه نوجوانان با فضای مجازی و نقش جامعه و راهکارهایی برای خانواده‌ها مطرح شده است. این کتاب را می‌توان تجربه‌ای نو در سبک زندگی دانست که به مؤلفه‌های دوران نوجوانی در ایران در قالب رمان پرداخته است.

نظر شما