شناسهٔ خبر: 52010901 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دیدار معاون وزیر صمت با استاندار

تاکید بر ایجاد یک مدیریت واحد در معادن سنگان خواف

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار بااستاندار خراسان رضوی بر ایجاد یک مدیریت واحد در معادن سنگان خواف تاکید کرد .

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز خراسان رضوی ، وجیهه الله جعفری ،معاون وزیر صمت در این دیدار  گفت: معادن سنگ‌آهن سنگان ظرفیت خوبی دارند که ایجاد یک مدیریت واحد می‌تواند به توسعه بهتر آن‌ها منجر شود.
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) همچنین افزود: مقرر است طرح جامعی از نظر استقرار، مواد اولیه و زیرساخت برای منطقه سنگان خواف تهیه و برای تصویب به استان خراسان رضوی ارائه شود.
وی اظهار داشت: واحد‌های مستقر در منطقه سنگان شهرستان خواف، ظرفیت‌های خوبی دارند که می‌توان از آن‌ها برای اجرای مسوولیت‌های اجتماعی به واسطه در همان مجموعه‌ها برنامه ریزی کرد.
استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: استقرار یک مجموعه مدیریت واحد در معادن سنگ آهن خواف بسیار اهمیت دارد و می‌تواند زمینه ساز تسهیل اقدامات شود.
یعقوبعلی نظری با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در معادن افزود: در کنار فعال سازی ظرفیت بخش خصوصی، دستگاه حکومتی هم زمینه سازی و مراقبت می‌کند، به همین سبب نیاز است که از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه معادن بیشتر استفاده شود.
وی بیان کرد: با استقرار مدیریت واحد در جغرافیای منطقه معدنی سنگان خواف، می‌توان نیاز‌های زیرساختی را وسعت بخشید و با تعریف طرحهای مکمل، برای تولید برق، آب و حتی مسکن نقش آفرینی کرد.
مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف به عنوان یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان، تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.
مجموعه کانسار‌های سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد. 
بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.
دسترسی به محل کانسار‌های سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر بوده و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال احداث می‌باشد از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.
مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۸۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

نظر شما