شناسهٔ خبر: 68623236 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل هواشناسی گیلان:

هوای گیلان تا ۷ درجه خنک‌ می‌شود

مدیرکل هواشناسی گیلان از هشدار زرد هواشناسی برای فعالیت سامانه ناپایدار از عصر روز جمعه تا یکشنبه هفته آینده در استان خبر داد و گفت: طی این مدت به تناوب بارندگی(گاهی رگباری و موقتی شدید)، رعدوبرق، وزش باد(گاهی شدید)، مه‌آلودگی و مناطق مستعد احتمال بارش تگرگ و کاهش دما سه تا هفت درجه پیش‌بینی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، محمد دادرس اظهار کرد: امروز لوشان با ۳۶ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و صبح امروز دیلمان در ارتفاعات سیاهکل با ۱۴ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین نقاط گیلان بودند و دمای هوای رشت در گرم‌ترین ساعات به ۳۳ درجه رسید.
وی افزود: نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده نفوذ تدریجی توده هوای کم‌وبیش ناپایدار به گیلان است.
وی از صدور هشدار زرد هواشناسی برای فعالیت سامانه ناپایدار از عصر جمعه تا یکشنبه هفته آینده در گیلان خبر داد و افزود: طی این مدت به تناوب بارندگی (گاهی رگباری و موقتی شدید)، رعدوبرق، وزش باد (گاهی شدید)، مه‌آلودگی و مناطق مستعد احتمال بارش تگرگ و کاهش دما به طور متوسط سه تا هفت درجه سانتی‌گراد در نقاط مختلف استان پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان خاطرنشان کرد: آب‌گرفتگی منطقه‌ای، لغزندگی سطح جاده‌ها به‌ویژه محورهای کوهستانی و کاهش دید افقی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال جاری‌شدن سیلاب موقتی، احتمال لغزش و رانش، سقوط سنگ، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و سازه‌ها و برخورد صاعقه از اثرات فعالیت این سامانه پیش‌بینی شده است.

دادرس اضافه کرد: شهروندان و گردشگران طی این مدت از توقف، استقرار و برپایی چادر مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

وی تاکید کرد: به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث و صدمات ناگوار انسانی، شهروندان و مسافران طی این مدت از کوهنوردی در مناطق کوهستانی و عشایر از جابه‌جایی و کوچ اجتناب کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان تصریح کرد: طی این مدت شالیکاران که هنوز موفق به برداشت برنج نشده‌اند، در صورت آماده بودن محصول، نسبت به درو و جمع‌آوری محصول تا ظهر جمعه اقدام کنند و احتیاط در ترددهای جاده‌ای به ویژه محورهای کوهستانی، محکم کردن سازه‌های موقت، تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و هنگام وقوع رعدوبرق پناه گرفتن در مکان‌های امن و سرپوشیده ضروری است.

هشدار زرد دریایی برای افزایش ارتفاع موج

دادرس از صدور هشدار سطح زرد هواشناسی دریایی برای افزایش ارتفاع موج دریای خزر برای روز جمعه در گیلان خبر داد و افزود: طی این مدت ارتفاع موج برای نزدیک ساحل استان یک تا یک متر و ۷۰ سانتی‌متر پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی از اثرات این سامانه است، تاکید کرد: طی این مدت، ممانعت از شنا کردن، تردد قایق‌های سبک و تفریحی، تردد ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، تردد کشتی‌های تجاری، فعالیت‌های شیلاتی و پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده‌باش برای مواجه با خسارات احتمالی به کلیه فعالان دریایی توصیه می‌شود.

نظر شما