شناسهٔ خبر: 5196743 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدير عامل راه آهن:‌ خطوط ريلي بايد 25 هزار کيلومتر شود

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / اقتصادی 1394/02/27
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر شبکه راه آهن کشور10 هزار و 500 کیلومتر است گفت‌: تا افق 1404 طول خطوط ریلی باید به 25 هزار کیلومتر برسد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، محسن پور سید آقایی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین اجلاس روسای راه آهن های عضو اکو در تهران افزود: یکی از برنامه های کوتاه مدت این است که تا پایان سال 96 جابجایی مسافر از 27 به 40میلیون نفر برسد که تحقق آن نیازمند ورود 700 واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور است.
وی افزود: حمل بار راه آهن نیز از 34 میلیون تن فعلی باید به 70 میلیون تن افزایش یابد و همچنین 11 هزار واگن باری باید به ناوگان ریلی کشور اضافه شود.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:‌برنامه ما این است که در افق 1404 سهم راه آهن در حمل بار به 30 و در حمل مسافر به 18 درصد برسد.
پورسیدآقایی از اعمال تخفیف برای توسعه ترانزیت ریلی خبر داد و گفت: در حال حاضر تخفیف های قابل توجهی درسیستم های تعرفه ای در نظر گرفته شده است بعنوان مثال برای ترانزیت پنبه 30 درصد ، ترانزیت گوگرد 35درصد و برای کود 30 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل راه آهن کشورمان گفت:‌همچنین برای کانتینر هایی از مسیر ترکیه به پاکستان و بالعکس حمل می شود ، تخفیف ویژه در نظر گرفته ایم.
وی ادامه داد:‌ در توافق های صورت گرفته با مسؤلان راه آهن های ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان قرار شد بارهای ترانزیتی بیشتری از طریق ایران ارسال شود.
پورسید اقایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در صدد تجهیز بنادر خود برای ترانزیت بیشتر کالاست ، گفت : اتصال بندر چابهار به راه آهن یکی از طر ح های در دست ساخت است.
وی افزود: 82 درصد ترانزیت ما در مسیر سرخس-بندرعباس و بالعکس صورت می گیرد که فعال ترین مسیر ریلی در کریدور ریلی شمال -جنوب است.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ایران برنامه های متعدد برای توسعه خطوط و اتصال با کشورهای همسایه و منطقه در دست اجرا دارد ، گفت: از جمله این طرح ها اتصال با افغانستان و آذربایجان و ترکمنستان و تکمیل کریدور ایران ، ترکمنستان،قزاقستان است.
وی گفت:‌ همچنین اتصال ریلی با ترکیه از مرز بازرگان نیز در دست بررسی است.
پورسیدآقایی با بیان اینکه باید برای توسعه ناوگان ریلی کشور از سرمایه بخش خصوصی بیشتر استفاده کرد ، گفت: همچنین استفاده از بارنامه مشترک در کشورهای عضو اکو جهت روان سازی مبادلات بین کشورهای عضو و همچنین فعال کردن حرکت قطارهای برنامه ای در مسیر هایی نظیر بندرعباس _المآتی ،‌استانبول _ آلمآتی و اسلام آباد - تهران - استانبول باید فعال و منظم شود.
صدا و تصویر دارد

نظر شما