شناسهٔ خبر: 5194843 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

چالش‌های صنعت ریلی در اکو

مدیرعامل شرکت راه‌آهن، عدم سرمایه‌گذاری کافی و فرسودگی ناوگان ریلی را مشکل کشورهای عضو اکو عنوان کرد و گفت: باید مشارکت سازمان‌های مالی و بین‌المللی برای تامین سرمایه مسیرهای ریلی صرف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محسن پورسید آقایی در دوازدهمین اجلاس روسای راه‌آهن‌های عضو اکو با اشاره به اینکه منطقه اکو در قلب کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب قرار گرفته است، گفت: این منطقه یکی از استراتژیک‌ترین مناطق جهان و نقطه پیوند آسیا به خاورمیانه و اروپا است که جمعیتی بالغ بر ۴۳۳ میلیون نفر و هشت میلیون کیلومتر مربع و دسترسی مستقیم به آبهای جهان است.

وی، مجموع طول خطوط ریلی راه‌آهن‌های عضو اکو را بیش از ۵۴ هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت: میزان بار حمل شده در منطقه اکو در سال به حدود ۴۶۰ میلیون تن و مسافر حمل شده به بیش از ۲۰۰ میلیون نفر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه در حال حاضر شبکه راه‌آهن ایران بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط دارد، بیان کرد: در نظر داریم ۹۵۰۰ کیلومتر خط جدید ساخته شود که ساخت برخی از خطوط آغاز شده و نیازمند بودجه بالایی است.

پورسید آقایی با اشاره به اینکه دولت به دنبال تامین مالی سرمایه از خارج است، بیان کرد: تا سال ۱۴۰۴ طول خطوط ریلی باید به ۲۵ هزار کیلومتر برسد و تا پایان سال ۱۳۹۶ باید جابجایی مسافر از ۲۷ میلیون نفر به ۴۰ میلیون نفر افزایش یافت.

وی افزود: برای رسیدن به این اهداف نیازمند ورود ۷۰۰ واگن مسافری به ناوگان ریلی هستیم و توناژ راه‌آهن نیز از ۳۴ میلیون تن فعلی باید به ۷۰ میلیون تن افزایش یابد که لازم است تا ۱۱ هزار واگن باری به ناوگان ریلی افزوده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برنامه ما این است که در افق ۱۴۰۴ سهم راه‌آهن در حمل بار به ۳۰ درصد و در حمل مسافر به ۱۸ درصد افزایش یابد.

پورسید آقایی به اعمال تخفیف در بخش توسعه ترانزیت ریلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تخفیف‌‌های بسیار قابل توجهی در تعرفه در نظر گرفتیم که تخفیف ۳۰ درصدی برای ترانزیت پنبه، ۳۵ درصدی برای حمل گوگرد و ۳۰ درصد برای کود به بنادر جنوبی کشورمان از جمله این تخفیف‌ها است.

وی تصریح کرد: کانتینرهایی که از مسیر ترکیه به پاکستان و بالعکس حمل می‌شوند، تخفیف ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم و در طول کریدور شرقی ـ غربی میزان تخفیف به ۵۰ درصد می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در نتیجه این سیاست‌ها تخفیف تعرفه‌‌ای میزان ترانزیت در سال گذشته به ۵۶ درصد افزایش یافت، بیان کرد: این رقم امسال به ۸۵ درصد رسیده است.

پورسید آقایی با اشاره به اینکه ظرفیت ترانزیتی بنادر ایران در سال ۹۳، ۲۶ میلیون تن بوده است، گفت: ۸۲ درصد ترانزیت ما در مسیر سرخس ـ بندرعباس و برعکس انجام می‌گیرد و قطار باری به طور منظم از بندرعباس به سرخس و به سمت آلماتی سیر می‌کند و از بندرعباس به سمت امیر‌آباد در دریای خزر هم قطار باری وجود دارد.

وی با بیان اینکه اتصال به افغانستان برای تکمیل کریدور ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین از برنامه‌های ما است، گفت: اتصال به آذربایجان در قالب پروژه قزوین ـ رشت ـ آستارا و آستارا ـ آذربایجان برای تکمیل گسستگی کریدور شمال ـ جنوب یا اتصال به ترکمنستان از طریق محور ریلی گرگان ـ اینچه‌برون برای تکمیل کریدور ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان از جمله برنامه‌های ما است.

پورسید آقایی افزود: اتصال ریلی با ترکیه از مرز بازرگان در دست بررسی است که مورد تائید سازمان‌های بین‌المللی هم قرار دارد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه به اجرا درآمدن موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت اکو و تدوین برنامه توسعه شبکه ریلی، به همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای شتاب می‌دهد، گفت: مهم‌ترین چالش‌های ما عدم سرمایه‌گذاری کافی بر روی زیربنا، فرسودگی و ناکافی بودن ناوگان ریلی برخی از کشورها، استفاده از مقررات حمل و نقلی متفاوت، متفاوت بودن عرض خط ریلی کشورها و تشریفات مرزی است.

پورسید‌ آقایی، مشارکت سازمان‌های مالی بین‌المللی، بانک توسعه اسلامی و بانک توسعه تجارت را از جمله راهکارها عنوان کرد و گفت: در گذرگاه‌های مرزی می‌توان ضمن استفاده از فناوری اطلاعات به روز، از سیستم‌های گمرکی کارآمد استفاده کرد، همچنین با استفاده از بارنامه مشترک برای روان‌سازی مبادلات بین کشورهای اکو از دیگر راهکارها است.

وی به حرکت قطارهای برنامه‌ای اشاره کرد و گفت: مشارکت قوی کشورها برای به حداقل رساندن موانع فیزیکی و غیرفیزیکی مورد نیاز است.

برچسب‌ها:

نظر شما