شناسهٔ خبر: 5196877 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد

تاثیر موافقت‌نامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت اکو در توسعه ریلی منطقه/ 10 هزار کیلومتر خط جدید ریلی در ایران ساخته می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نبود سرمایه‌گذاری کافی در پروژه‌های زیربنایی، مقررات حمل و نقلی متفاوت و متفاوت بودن ارز خطوط ریلی کشورها برخی از چالش‌های پیش روی توسعه ترانزیت ریلی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن پورسیدآقایی امروز در دوازدهمین اجلاس روسای راه‌آهن‌های کشورهای عضو اکو اظهار داشت: همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت زیادی در توسعه حمل و نقل ریلی دارند؛ منطقه اکو با موقعیت جغرافیایی ویژه و مشترکات تاریخی و فرهنگی قابلیت تبدیل به قطب مهم اقتصاد بین‌المللی را دارا است.

وی افزود: منطقه اکو در قالب کریدورهای شمال - جنوب و شرق- غرب قرار گرفته؛ این منطقه با جمعیتی بالغ بر 433 میلیون نفر و 8 میلیون کیلومتر مربع و با دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد جهان از پتانسیل عظیم جهت توسعه حمل و نقل ریلی برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مجموعه طول خطوط ریلی راه‌آهن‌های عضو اکو به بیش از 54 هزار کیلومتر می‌رسد و میزان بار حمل شده در منطقه اکو در سال به حدود 460 میلیون تن و مسافر حمل شده به بیش از 200 میلیون نفر افزایش یافته است.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: در حال حاضر شبکه راه‌آهن ایران بیش از 10 هزار و 500 کیلومتر خط است و در نظر داریم، حدود 10 هزار کیلومتر خط جدید ساخته شود که دولت در این باره دنبال تامین مالی سرمایه از خارج است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا  افق 2025 میلادی طول خطوط ریلی ایران باید به 25 هزار کیلومتر افزایش یافت و جابه‌جایی مسافر تا سال 2017 میلادی به 40 میلیون نفر برسد که برای تحقق این هدف نیازمند ورود 700دستگاه واگن مسافری هستیم.

وی اضافه کرد: همچنین ظرفیت بار راه‌آهن نیز باید به 70 میلیون تن افزایش یابد و در این راستا لازم است 11 هزار واگن باری به ناوگان ریلی کشور افزوده شود.

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: اعمال تخفیف برای توسعه ترانزیت ریلی از دیگر برنامه‌های ایران است؛ در حال حاضر تخفیف‌های قابل توجهی در سیستم‌های تعرفه در نظر گرفته شده است، از جمله اعمال 30 درصدی تخفیف برای ترانزیت پنبه، 35 درصد تخفیف برای حمل گوگرد ترانزیتی، 30 درصد تخفیف برای کود ترانزیتی از این قبیل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تخفیف ویژه برای بارها در طول کریدور شرق- غرب در نظر گرفته‌ایم که 50 درصد است و در نتیجه این اقدامات و سیاست تخفیفات تعرفه‌ای میزان ترانزیت سال گذشته 56 درصد افزایش یافت و این رقم تا کنون به 85 درصد افزایش رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ در این راستا ایران جهت توسعه و تسهیل حمل و نقل ترکیبی و ترانزیتی درصدد تجویز بنادر خود است، ظرفیت ترانزیتی بنادر ایران در سال گذشته 26 میلیون تن بوده است.

وی به موقعیت مناسب تجاری بنادر جنوبی ایران اشاره کرد و گفتن: اتصال بندر چابهار به راه‌آهن از پروژ‌ه‌های در دست اجرا است، بنابراین این پتانسیل وجود دارد که بار از مبادی کشورهای تازه استقلال یافته از طریق ایران به حاشیه خلیج فارس حمل شود.

وی با بیان اینکه 82 درصد ترانزیت ما در مسیر سرخس - بندرعباس و بر عکس است، گفت: قطار باری به طور منظم از بندرعباس به سرخس و آلماتی سیر می‌کند و از بندرعباس به امیرآباد و دریای خزر نیز سیر قطار باری وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های متعددی برای توسعه خطوط و اتصال با کشورهای همسایه دارد، ضمن آنکه در راستای مسیر کریدورهای مهم منطقه‌ای و بین‌المللی است عمدتا جز پروژه‌های منطقه اکو به شمار می‌روند.

وی گفت: در جهت توسعه کریدورهای ریلی با اجرا شدن موافقنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت اکو و تدوین برنامه توسعه شبکه ریلی گام جدی در زمینه افزایش حجم مناسبات تجاری بین کشورهای عضو برداشته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تحقق اهداف با چالش‌هایی مواجه هستیم که مهمترین آنها نبود سرمایه‌گذاری کافی، فرسودگی و ناکافی بودن ناوگان ریلی برخی از کشورها، استفاده از مقررات حمل و نقلی متفاوت، متفاوت بودن ارز خط ریلی کشورها با یکدیگر در تشریفات مرزی است.

وی تاکید کرد:‌ لازم است تا با مشارکت سازمان‌های مالی بین‌المللی، بانک توسعه اسلامی و بانک توسعه تجارت تحت حمایت سازمان اکو بتوان تامین و سرمایه مورد نیاز برای تکمیل مسیرهای ریلی را چاره‌جویی کرد که در این بین مشارکت بخش خصوصی و دولتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی گفت: در گذرگاه‌های مرزی باید ضمن استفاده از فناوری اطلاعات به روز از سیستم‌های گمرکی کارآمد استفاده شود. همچنین با استفاده از بارنامه مشترک جهت روان سازی مبادلات بین کشورهای استقلال یافته، ترکیه و کشورهای اروپایی ضروری است.

انتهای پیام/ب

نظر شما