شناسهٔ خبر: 51895997 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

تازه‌های رویداد CES 2022 برای گیمرها

تازه‌ترین اخبار تکنولوژی در رویداد سالیانه CES 2022

صاحب‌خبر -

رویداد CES (کوتاه شده‌ی Consumer Electronics Show) یا به صورت دقیق‌تر نمایشگاه الکترونیک مصرفی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای جهانی در حوزه فناوری دانست که هر ساله در لاس وگاس آمریکا میزبان کمپانی‌های بزرگی در صنعت سخت افزار، الکترونیک، طراحان و تامین کنندگان از سراسر جهان است.

این نمایشگاه که هرساله ویترینی از آخرین پیشرفت‌های روز حوزه تکنولوژی است، بین پنجم تا هشتم ماه میلادی جاری در حال برگزاری است. این نمایشگاه علاوه براینکه میزبان بسیاری از فعالین صنایع هوش مصنوعی، خودروسازی، سلامت دیجیتال، کامپیوترها و دیوایس‌های هوشمند و… است، اخبار قابل توجهی نیز برای علاقمندان به صنعت گیم و تکنولوژی‌های وابسته دارد.

هر ساله در این نمایشگاه، کمپانی‌های فعال در صنعت گیم و صنایع زیر ساخت، با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای این حوزه اقدام به معرفی و سرمایه گذاری بر تکنولوژی‌های جدیدی را در این حوزه می‌کنند که نوید آینده‌ای درخشان را در این صنعت می‌دهند. امسال نیز با وجود مشکلات مربوط به ویروس کرونا شاهد برگزاری این رویداد هستیم که به یکی از پرترافیک‌ترین رویدادهای تکنولوژی چند سال گذشته بدل گردیده است. در ادامه قصد داریم به صورت گذرا اخبار مهم این رویداد را برای گیمرها بررسی کنیم.

AMD با کارت ارزان قیمت جدید برای گیمرها و تغییر سوکت‌

با وجود عرضه‌ی پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل و از طرفی رقابت سنگین انویدیا در سوی کارت گرافیک ها و همچنین پیشرفت پردازنده‌های سبک موبایلی، انتظارها از AMD برای نسل جدید چه در دسکتاپ و چه در لپ تاپ و نوت‌بوک‌های سبک بسیار بالا بود. خوشبختانه این کمپانی توانست انتظارات کاربران را به شکل قابل قبولی پاسخ گوید.

ٖ AMD رویداد CES 2022 امسال را با معرفی محصولات پیش روی بسیاری برگزار کرد. برخی از این محصولات شامل پردازنده‌های موبایلی Ryzen 6000 با معماری جدید Zen3+ و همچنین پردازنده‌های گرافیکی 6600S برای لپ تاپ‌های باریک بودند که نوید سال بسیار خوبی را در بازار لپ تاپ‌ها می‌دهند. اما AMD برای گیمرهای کامپیوتر نیز اخبار بسیار خوبی داشت.

در صدر این اخبار می‌توان به معرفی کارت‌ ارزان قیمت دسکتاپ Radeon RX 6500 XT اشاره کرد. این کارت‌ گرافیک جدید که منظور تجربه‌ی بازی‌ها در رزولوشن 1080p با سطح جزئیات متوسط و ضعیف و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه طراحی شده است با قیمت تنها ۱۹۹ دلار معرفی شد که در حال حاضر ارزان قیمت‌ترین کارت AMD محسوب می‌شود.

AMD در این کارت جدید با ۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی از ۱۶ واحد پردازشی RDNA 2 استفاده کرده است که این موضوع به‌ معنای وجود ۱۰۲۴ هسته‌ی سایه‌زن و ۱۶ شتاب‌ دهنده‌ی پرتوهای نوری است. ۱۶ مگابایت حافظه‌ی Infinity Cache نیز در پردازنده برای ذخیره‌سازی اطلاعات پرکاربرد در دسترس است تا پردازنده در کمترین زمان ممکن با دسترسی به آن‌ها خروجی مدنظر را ارائه کند.

Radeon RX 6500 XT Radeon RX 6500 XT

علاوه براین به لطف فرایند ساخت ۶ نانومتری TSMC، کارت RX 6500 XT توانایی عملکرد با فرکانس ۲/۶ گیگاهرتز را داراست که در حداکثر حالت خود به ۲/۸ گیگاهرتز نیز می‌رسد.طبق گفته‌های این کمپانی، کارت جدید حدودا ۳۰ درصد توان بیشتری در اجرای بازی‌ها در‌مقایسه‌ با کارت GTX 1650 انویدیا دارد. همچنین به‌ لطف وجود فناوری FSR، می‌تواند بازی‌ها را در رزولوشن 1080p با نرخ ۱۰۰ فریم‌ بر‌ ثانیه اجرا کند.

رابط ۶۴ بیتی موجود در این کارت گرافیک پهنای باند ۱۴۴ گیگابایت‌ بر ثانیه را ممکن می‌سازد و ۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با توان حرارتی ۱۰۷ وات از دیگر مشخصه‌های کارت گرافیک جدید AMD به‌ شمار می‌روند. این کمپانی همچنین کارت ضعیف‌تر RX 6400 را نیز تنها به منظور فروش به شرکت‌های تولید‌کننده‌ی محصولات کامپیوتری (OEM) معرفی کرد که همگی از تاریخ ۱۸ ژانویه‌ی (۲۸ دی) سال جاری راهی بازار می‌شوند.

AMD همچنین به اشتراک گذاشت که پردازنده‌های دسکتاپ سری Ryzen 7000 مبتنی بر معماری جدید Zen4 تولید خواهد شد. پردازنده‌های قدرتمند سری Ryzen 7000 AMD که در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شوند، مبتنی بر پلتفرم جدید AM5 خواهند بود و از طراحی سوکت LGA استفاده می‌کنند. این پردازنده‌ها همچنین از اسلات‌های توسعه رم DDR5 و PCIe 5.0 پشتیبانی خواهند کرد. همچنین با وجود این تغییر طرح سوکت، AMD ادعا کرده است که پلتفرم جدید همچنان با سیستم‌های کولینگ پلتفرم AM4 سازگاری دارد.

انویدیا از پرچمدار جدید تا توسعه‌ی سرویس GeForce Now

انویدیا سال‌هاست که کمابیش یکه تاز صنعت پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ است، در نتیجه تازه‌های این کمپانی در رویدادی نظیر CES 2022 مخاطبان بسیاری خواهد داشت. تیتر یک انویدیا برای این رویداد، معرفی پرچمدار جدید RTX 3090 Ti بود. این کارت جدید از ۲۴ گیگابایت حافظه GDDRX6 با سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه استفاده می‌کند.

به گفته انویدیا، این کارت گرافیک جدید قدرتی برابر ۴۰ ترافلاپس داشته و نزدیک به ۱۱ درصد از کارت RTX 3090 سریع‌تر است. قدرت این کارت گرافیک برای رهگیری پرتو و فعالیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به ترتیب برابر ۷۸ ترافلاپس و ۳۲۰ ترافلاپس است. انویدیا اطلاعات بیشتری درباره فرکانس بوست و پایه، سایر ویژگی‌های و همچنین قیمت این کارت گرافیک اطلاعاتی منتشر نکرده است.

انویدیا همچنین کارت دسکتاپ اقتصادی GeForce RTX 3050 را در کنفرانس خود معرفی نمود. این کارت گرافیک انویدیا از قابلیت رهگیری پرتو در رزولوشن 1080p و ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. این کارت همچنین از ۸ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 بهره می‌برد.

انویدیا در این کارت گرافیک از سومین نسل هسته‌های تنسور خود استفاده کرده تا با وجود قیمت پایین، فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی DLSS را برای کاربران اقتصادی به ارمغان آورد. به گفته انویدیا، همچنان ۷۵ درصد کاربران در حال استفاده از پلتفرم قدیمی GTX این کمپانی هستند، بنابراین عرضه یک کارت گرافیک ارزان جدید مانند RTX 3050، می‌تواند موجب مهاجرت کاربران اقتصادی به نسل جدید و به طبع تجربه‌های بصری جدیدی شود.

RTX استاندارد جدیدی است و GeForce RTX 3050 آن را در دسترس کاربران بیشتری قرار می‌دهد.

جف فیشر (Jeff Fisher)

انویدیا نسخه مرجعی برای کارت گرافیک جدیدش عرضه نخواهد کرد و کاربران برای تهیه آن باید به سراغ شرکای ترد پارتی این کمپانی روند. با وجود اینکه انویدیا وعده قیمت ۲۴۵ دلاری برای این کارت، با توجه به بحران تراشه‌ها احتمالا بایستی انتظار قیمت به مراتب بالاتری را بکشیم. فروش کارت گرافیک جدید انویدیا از تاریخ ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) آغاز می‌شود و انتظار می‌رود مورد استقبال زیادی قرار بگیرد.

در ادامه انویدیا برای پلتفرم لپ تاپ نیز اخبار خوبی داشت. کارت‌های گرافیک GeForce RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti برای لپ تاپ‌ها بالارده معرفی شدند. این کارت‌های لپ تاپ که از ۱۶ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 بهره می‌برد به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌ها را در تنظیمات اولترا و رزولوشن 1440p با نرخ بالاتر از ۱۲۰ و ۱۰۰ فریم بر ثانیه اجرا کنند.

در ادامه انویدیا از فناوری‌های جدیدی برای لپ‌تاپ‌های Max-Q نیز رونمایی کرد که شامل بهینه‌سازی پردازنده‌ی مرکزی با هوش مصنوعی می‌شود تا فرکانس و مصرف انرژی نسل بعدی برخی پردازنده‌های اینتل و AMD را کنترل کند. انویدیا همچنین از فناوری Battery Boost 2.0 رونمایی کرده که طبق ادعای این کمپانی، می‌تواند تا ۷۰ درصد شارژدهی باتری را بهبود بخشد.

خبر دیگر انویدیا برای گیمرها توسعه سرویس گیمینگ مبتنی بر کلاود GeForce Now بود. انویدیا در جریان این رویداد اعلام کرد که همکاری با AT&T و سامسونگ قصد دارد تا سرویس‌های مبتنی بر کلاود خود را وارد فاز تازه‌ای کند. این مجموعه همچنین برنامه‌های ویژه‌ای برای سرویس‌های استریم مبتنی بر کلاود دارد. انویدیا انتظار دارد در طی دو سال آینده، تعداد مشترکین پلتفرم گیمینگ ابری خود به ۱۰۰ میلیون نفر برساند.

و در نهایت انویدیا خبر از عرضه گسترده‌تر مانیتورهای سری Nvidia Reflex داد. اگر نمی‌دانید، فناوری NVIDIA Reflex از جمله تکنولوژی‌های جدید انویدیا است که در مراسم رونمایی از کارت‌های گرافیک GeForce RTX 30، معرفی شد. این تکنولوژی با هدف کاهش «تأخیر ورودی» برای گیمرها طراحی شده است. تا بدین وسیله بدون نیاز به سخت افزارهای خاص و گران قیمت، امکان کاهش تاخیر ورودی و همچنین اندازه گیری آن را برای گیمرها فراهم می‌کند.

اینتل در پردازنده‌های لپ تاپ غوغا کرد

و در نهایت سراغ اینتل، بزرگترین تولید کننده‌ی پردازنده‌های کامپیوتری می‌رویم. این کمپانی که پیش از این پردازنده‌های نسل دوازدهم خود را معرفی کرده بود، به منظور رقابت با پردازنده‌های M1 اپل اقدام به عرضه‌ی پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake کرد که با سری H به لپ تاپ‌ها نیز راه پیدا می‌کنند. اینتل از این سری جدید با ۱۴ هسته هیبریدی رونمایی کرد که نسبت به نسل پیشین عملکرد ۴۰ درصد بهتری دارد.

همچنین این کمپانی طی رویداد CES 2022 از سری پردازنده‌های جدیدی با نام سری P پرده برداشته است که شامل ۶ پردازنده جدید می‌شود و روی ارائه عملکرد سطح بالا در لپ‌تاپ‌های باریک و سبک متمرکز خواهد بود. طبق گفته‌ی اینتل این پردازنده‌ها تا دو برابر عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌های نسل یازدهم خواهند داشت.

اینتل در طی این رویداد در مجموع ۲۸ پردازنده لپ تاپ جدید را به صنعت معرفی کرد. این شرکت انتظار دارد ۳۵۰ لپ تاپ جدید مجهز به این پردازنده‌ها سال جاری عرضه شود. اینتل همچنین پردازنده گرافیکی مستقل خود با نام اینتل آرک (Arc) را معرفی نمود. این کمپانی همچنین در همکاری با دل (Dell) لپ تاپ Alienware X17 مجهز به این پردازنده را نمایش داد.

در ادامه اینتل به معرفی فناوری Deep Link نیز پرداخت. این تکنولوژی با انتقال هوشمندانه برق بین پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی، عملکرد بهتر و عمر باتری طولانی‌تر به را به دنبال می‌آورد. علاوه بر این اینتل فناوری جدیدی تحت عنوان Hyper Encode را به‌عنوان بخشی از Deep Link به نمایش گذاشت. این فناوری با نهایت استفاده از سیلیکون موجود، فرایند انکودینگ را سریع‌تر می‌سازد. در واقع این فناوری سرعتی ۱.۴ برابر سریع‌تر از یک پردازنده گرافیکی مستقل را به کاربران ارائه می‌دهد.

کلام انتهایی

دو سال گذشته به واسطه‌ی بحران جهانی کرونا، سال‌های بسیار سختی برای کمپانی‌های فعال در صنعت تکنولوژی به ویژه تولید کننده‌های پردازنده بوده است. با این حال اینتل، ای‌ام‌دی و انویدیا در طی رویداد CES 2022 توانستند عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهند و ما را نسبت به آینده‌ی صنعت به ویژه برای گیمرهای اقتصادی امیدوار کنند. در این میان پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتلی و کارت‌های جدید انویدیا بسیار خوب درخشیدند.

نظر شما