شناسهٔ خبر: 51831143 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بودجه ۱۴۰۱ کسری نخواهد داشت

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس گفت: حذف ردیف‌ها و برنامه محور بودن ویژگی جدید بودجه است.

صاحب‌خبر -

علی حدادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بودجه ۱۴۰۱ گفت در بودجه تقدیمی دولت به مجلس در منابع و مصارف آن ابهامات جدی مطرح بود که باید این ابهامات برطرف شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ می گوید حذف ردیف‌ها و برنامه محور بودن ویژگی جدید بودجه است در واقع با این کار مسئولیت از سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه‌ها منتقل شده است در واقع از یک مجموعه به چندین دستگاه محول شده است که مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

برخی از پروژه‌های پلی بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌اند که باید در اولویت بودجه قرار داده می‌شدند و حتی برخی از پروژه‌ها ۹۰ درصد پیشرفت داشته اند، ولی برای اتمام این پروژه‌ها توجه جدی در بودجه ساده بعد از سوی دولت دیده نشده است.

حدادی گفت بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس یازدهم مصوب شده افراد برای سرمایه و اموال خود باید مالیات بدهند که اجرای این قانون و افزایش مالیات‌ها هم در بودجه مورد توجه قرار گرفته و به این وسیله جلوی فرار‌های مالیاتی گرفته می‌شود.

این نماینده مجلس در میزان تحقق این مالیات شک و تردید دارد.

به گفته این نماینده مجلس، به عنوان یکی از منابع مهم بودجه باید میزان تحقق درآمد‌های مالیاتی دقت نظر داشت، زیرا اگر این مالیات محقق نشود ریسک بالایی را شاهد خواهیم بود. آنچه در بودجه ریزی باید مد نظر قرار بگیرد این است که نباید ریسک پذیری بالایی داشته باشیم منابع و مصارف باید شفاف باشد.

در سطح استان‌ها اختیارات استانداران افزایش پیدا کرده و اعتبارات ۲ میلیاردی برای صندوق توسعه هر استان در نظر گرفته شده است.

حدادی از در نظر گرفته نشدن ردیف بودجه برای سفر‌های استانی رئیس جمهور خبر داد.

بر اساس قانون جدید مجلس، لایحه بودجه به صورت «دو شوری» بررسی می‌شود که در صورت رد کلیات لایحه بودجه در نشست علنی مجلس، دولت باید لایحه خود را اصلاح کند.

عضو کمیسیون تلفیق گفت در بودجه ۱۴۰۱ آنچه دولت برای مجلس ارائه داده به این صورت است که کسری بودجه در نداریم که دلیل آن را دولت افزایش مالیات ها، فروش اموال مازاد دولت است.

میزان تورم و نحوه کنترل آن محور دیگر سخنان حدادی بود که درباره آن معتقد است، یکی از نکته‌های بودجه ۱۴۰۱ این است که استقراض از بانک مرکزی انجام نشود که نکته مثبتی است و این اقدام می‌تواند اثربخشی داشته باشد، زیرا استقراض از بانک مرکزی به معنای تورم است.

کلیات بودجه روز یک شنبه ۱۹ دی ماه در صحن علنی به رای نمایندگان گذاشته خووهد شد و اگر صحن علنی به آن رای مثبت بدهد لایحه به کمیسیون تلفیق برای بررسی جزئیات برمیگردد و اگر به آن رای داده نشود به دولت بازگردانده می‌شود تا اصلاح شود.

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در ۱۴ دی ماه توسط کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما