شناسهٔ خبر: 67450677 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نظر شما آخرین اخبار وبگردی

دفاع جلیلی از افزایش قیمت بنزین / بنزین لیتری ۳۵ هزارتومان!

سعید جلیلی سال ۹۸ از افزایش قیمت بنزین دفاع کرده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین، جلیلی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸، پس از افزایش نرخ بنزین گفته بود: قیمت قبلی بنزین منجر به قاچاق بخشی از آن می‌شد، عده‌ای با ارزان‌ترین قیمت از آن استفاده می‌کردند و هر روز یارانه میلیاردی به جیب می‌زدند و در مقابل افراد زیادی هم خودرویی نداشتند، از این رو باید تدبیری اتخاذ می‌شد تا یارانه این افراد از بابت بنزین به قشر ضعیف برسد.

آذری جهرمی در توییتر در واکنش به توییت مشاور جلیلی درباره افزایش قیمت بنزین تا ۳۵ هزارتومان نوشت: میگم هر باک بنزین اسنپ/تپسی با بنزین لیتر ۳۵ هزار تومانی جلیلی چند در میاد؟

دفاع جلیلی از افزایش قیمت بنزین / بنزین لیتری ۳۵ هزارتومان!

همچنین آذری جهرمی در توییتی دیگری منتشر کرده است. محمدجواد آذری جهرمی در واکنش به انتشار اخبار افزایش قیمت بنزین در دولت پزشکیان نوشت: پزشکیان با رفع تحریم و حذف ۳۳درصد هزینه مازاد معاملات بخاطر اثرات تحریم(معادل دهها میلیارد دلار در سال) که به جیب کاسبان تحریم می رود و بازپرداخت آن به ملت، کسری بودجه را جبران می کند نه با افزایش قیمت بنزین مثل طرح وان دولت رقیب.

آذری جهرمی تاکید کرد: اگر به دروغ و با پخش سخنانی تقطیع شده گفتند پزشکیان دنبال افزایش قیمت بنزین است، دو سوال از آنها بپرسید: در طرح وان دولت جلیلی قیمت بنزین چقدر خواهد شد؟ دوم اینکه هزینه تحریم چقدر است و چرا نگذاشتید تحریمها خاتمه یابد؟

ویدئویی از مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت سیزدهم، در فضای رسانه‌ای منتشر شده است که در آن می‌گوید: «تصمیم گیری‌های مهمی قرار بود در دولت گرفته شود، بعضا دوستان اشاره می کردند که سال اخر دولت، جای تصمیم هایی که به مردم فشار وارد کند، نیست.»

وی گفته است: «آقای رئیسی، در چندین جلسه که ما در خدمت ایشان بودیم، می گفتند که شما تصمیم درست را پیشنهاد بدید و کاری به رأی آوری من و دولتم در سال آینده نداشته باشید و یکی از مصداق‌ها، مسئله بنزین بود و دولت در یک سال مانده به انتخابات در آستانه یک تصمیم مهم و درست بود.»

با اجرای سهمیه‌بندی سوخت در ایران در دولت احمدی‌نژاد از تیر ماه ۱۳۸۶ هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ ۱۰۰ تومان و بنزین آزاد ۴۰۰ تومان عرضه شد. مرحله بعدی افزایش قیمت بنزین در ۲۸ آذر ۱۳۸۹ با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران کلید خورد و هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۴۰۰ تومان و بنزین آزاد ۷۰۰ تومان افزایش یافت. افزایش بعدی قیمت بنزین در سال ۱۳۹۳ در دولت تدبیر و امید با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران هر لیتر بنزین سهمیه‌ای را به ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد ۱۰۰۰ تومان رساند؛ که با تک نرخی شدن بنزین در سال ۱۳۹۴ به قیمت ۱۰۰۰ تومان پرونده بنزین سهمیه‌ای بسته شد. اما در ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در دولت رئیس‌جمهور روحانی نرخ هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۵۰ درصد افزایش یافت و به ۱۵۰۰ تومان رسید و قیمت بنزین آزاد که قبلاً هر لیتر ۱۰۰۰ تومان بود سه برابر شده و به ۳۰۰۰ تومان رسید

مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۳۹۵ با تصویب مادهٔ ۳۹ قانون برنامه ششم به دولت اجازه داده‌بود که تا سال ۱۴۰۰، قیمت همهٔ حامل‌های انرژی از جمله بنزین را با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و به تدریج، به بالاتر از سطح نود درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند. اما در سال‌های بعد، مجلس و دولت مانع از اجرای تدریجی این مصوبه شدند. در سال مالی ۱۳۹۶ مجلس اجازه داد قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان افزایش پیدا کند، اما دولت این مصوبه را اجرا نکرد.

محمدباقر نوبخت نیز در جدیدترین مصاحبه خود گفته است: در خصوص اصلاح قیمت انرژی باید از جایگاه یک فرد مطلع اطلاع‌رسانی کنم که افزایش قیمت بنزین به‌رغم مخالفت جدی هیات وزیران، با تصمیم و موافقت شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی انجام شد. اگر لازم شد در فرصت مناسب در این خصوص و مسائل پیرامونی آن صحبت خواهم کرد.

نظر شما