شناسهٔ خبر: 51812103 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خسارت میلیاردی سیلاب به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی بلوچستان/ ۳۰۰۰ سیل‌زده اسکان یافتند

بارش در کنارک، چابهار و تیس موجب آبگرفتگی معابر، نفوذ آب به بیش از ۲۰۰۰ واحد مسکونی و وارد آمدن خسارت‌هایی به زیرساخت‌ها در منطقه شده است.

صاحب‌خبر -

 باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان -  بارش ۱۷۴ میلیمتری باران در ۲۴ ساعت گذشته در کنارک و ۱۳۹ میلیمتر در چابهار و «تیس» موجب آبگرفتگی معابر، نفوذ آب به بیش از ۲۰۰۰ واحد مسکونی و وارد آمدن خسارت‌هایی به زیرساخت‌ها در منطقه شده و تیم‌های امدادی، گروه‌های جهادی و مردمی با تمام توان پای کار خدمت‌رسانی به مردم هستند.

خسارت ۵۶۳ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی چابهار و فنوج

مدیر جهاد کشاورزی چابهار  گفت: طبق برآورد اولیه در پی بارش باران در چند روز گذشته و جاری شدن سیلاب ۵۴۶ میلیارد تومان به بخش کشاورزی شهرستان چابهار خسارت وارد شده است.

نورالدین میرلاشاری گفت: همکاران جهاد کشاورزی پش از وقوع بارندگی نسبت به اطلاع‌رسانی به بهره‌برداران بخش کشاورزی، استقرار کارشناسان در مراکز بخش و روستا‌های در معرض خطر سیل و همچنین فراخوان و اعلام آماده‌باش دستگاه‌ها و ماشین‌آلات سنگین فعال در حوزه بخش کشاورزی برای همکاری با ستاد بحران در شهرستان اقدام کردند.

وی گفت: حین و بعد از بارندگی نیز کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی چابهار بررسی میدانی در راستای برآورد اولیه خسارات ناشی از سیل و همچنین امداد و کمک‌رسانی به همکاران مستقر در مراکز بخش‌ها را در اولویت کاری خود قرار دادند. براساس آخرین آمار سطح زیرکشت محصولات زراعی در چابهار ۶ هزار هکتار، محصولات کشاورزی باغی یک هزار و ۹۰۰ هکتار و کشتِ دیم نیز ۱۵ هزار هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی فنوج گفت: سیلاب این مدت براساس برآورد اولیه به ۴۰ هکتار از اراضی زراعی فنوج خسارت سنگینی وارد کرده و سبب بروز ۱۷ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان خسارت به مزارع این شهرستان شد.

عیسی قاضی  گفت: بر اساس اعلام هواشناسی در چند روز گذشته ۸۸ میلیمتر باران در سطح شهرستان باریده که باعث طغیان رودخانه‌های فصلی شده است. کشاورزی بخش مرکزی و کتیج این شهرستان بیشترین آسیب را دیده‌اند. با بازگشایی مسیر‌ها و راه‌های دسترسی گروه‌های ارزیاب خسارت این نهاد به مناطق اعزام و میزان نهایی خسارات وارده اعلام خواهد کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: ۲۹ تیم ارزیاب خسارت از سوی این بنیاد برای جمع‌آوری میزان خسارات وارده از سیلاب روز‌های گذشته به روستا‌های چابهار، کنارک و نیکشهر اعزام شدند.

مصطفی بیک مداح گفت: بارش در کنارک، چابهار و تیس موجب آبگرفتگی معابر، نفوذ آب به بیش از ۲۰۰۰ واحد مسکونی و وارد آمدن خسارت‌هایی به زیرساخت‌ها در منطقه شده و با کاهش میزان آب‌های روان، تیم‌های ارزیابی بنیاد مسکن به همه مناطق خسارت دیده اعزام شده‌اند.

وی گفت: بنیاد مسکن استان از ابتدای پیش‌بینی‌های جوی مبنی بر احتمال وقوع سیلاب در جنوب استان، با تشکیل ستاد‌های مدیریت بحران و استقرار ماشین آلات سنگین در منطقه، انجام اقدامات پیشگیرانه، تقویت سیل بندها، ایجاد سد فیزیکی در معابر، صدور اخطار تخلیه به ساکنین منازل غیر مقاوم و پس از وقوع سیلاب با بسیج کلیه نیرو‌ها در همکاری با سایر دستگاه‌ها در رفع آبگرفتگی، تخلیه سیلاب و بازگشایی محور‌ها با استفاده از ناوگان ماشین آلات خود حضور پررنگ داشته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: با وجود حجم عظیم بارش‌های ورودی و جاری شدن سیلاب در منطقه و خسارات عمده به زیرساخت‌های روستایی و شهری، روستا‌های پزم تیاب، پزم مچان و سورکمب که پس از سیل دی‌ماه ۹۸ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مورد بازنگری، تهیه و اجرای طرح هادی قرار گرفته‌اند، به صورت مشهود دچار کمترین میزان آب گرفتگی و خسارت ممکن به راه‌ها و ابنیه شده‌اند.

وی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بنا به وظیفه و با تمام توان عملیاتی و انسانی خود آماده نوسازی واحد‌های مسکونی خسارت دیده از سیل است.

بیش از ۳۰۰۰ سیل‌زده سیستان و بلوچستان اسکان یافتند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: به دنبال وقوع بارندگی شدید بسیاری از مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان دچار آبگرفتگی و سیلاب شد که بلافاصله تیم‌های امدادی این جمعیت به ارائه خدمت پرداختند.

علیرضا میربهاءالدین گفت: بیشترین آسیب سیلاب در شهرستان چابهار و کنارک گزارش شده است.

وی گفت:در این راستا تعداد قابل توجهی موکت، تخته پتو و نایلون و مواد غذایی بین آسیب دیدگان توزیع شد و این روند تا عادی شدن شرایط همچنان تداوم دارد. همچنین سه هزار و ۱۵۱ آسیب دیده سیلاب اخیر در جنوب این استان در ۱۳ شهرستان و ۵۵ روستا در چادر اسکان داده شدند. بیش از ۴۹۸ نفر روز امدادگر با بکارگیری ۶۰ دستگاه خودروی عملیاتی جمعیت هلال احمر استان در شهرستان‌های استان کار امدادرسانی را بر عهده دارند.

انتهای پیام/ع

نظر شما