شناسهٔ خبر: 51795591 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

آخرین وضعیت بارش زمستانی در جنوب سیستان و بلوچستان؛

۵۱۷۸ سیل‌زده توسط نجاتگران هلال احمر امدادرسانی شدند/ از خسارت وارد شده به اراضی کشاورزی تا بازگشایی ۸ مسیر مسدود شده

بارندگی‌های بی‌سابقه در سیستان و بلوچستان خسارت‌های زیادی به زیرساخت ها، اراضی کشاورزی، معابرشهری و جاده ها وارد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، به دنبال بارندگی های بی سابقه که از چهارشنبه هفته گذشته در سیستان و بلوچستان آغاز شده خسارتهای زیادی به زیرساخت ها، اماکن مسکونی، اراضی کشاورزی، معابرشهری و جاده ها وارد شده است.

علیرضا شهرکی، مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت آخرین بارندگی ها در استان، بیان کرد: سامانه ضعیف و به نوعی از شرق استان خارج شده و در حال حاضر رودخانه هایی که طغیان کرده بودند، آرام شده اند.

وی افزود: در شهر کنارک همچنان نیروهای امدادی و خدماتی در حال فعالیت بوده؛ وزیر نیرو نیز ضمن بازدید میدانی از این منطقه دستوراتی صادر کردند و با تعهدی که توسط آبفای کشور انجام شد کار در عرصه خدمات روستایی از امروز آغاز و پیش بینی می شود وضعیت کنارک تا امشب به روال عادی بازگردد.

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری استان ادامه داد: در بحث خسارات وارده نیز باید میزان خسارت ها به طور دقیق برآورد و پس از آن اطلاع رسانی شود.
 


 
شهرکی گفت: در بحث ریزش دیوار بر اثر بارندگی و وقوع حوادث نیز همانطور که فرماندار دشتیاری اعلام کرده فوت۲ نفر(مادر و فرزند) در بخش نگور تایید شده است.

خسارت سنگین بارندگی‌ها به ۲ هزار ۴۰۰ هکتار از اراضی زراعی"دلگان"

شهناز رفعت پور، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان که به منظور بررسی میزان خسارت وارده به کشاورزان از منطقه چاهشور بازدید کرد، گفت: در برآورد اولیه به۲ هزار ۴۰۰ هکتار از اراضی زراعی زیر کشت گندم، جو، یونجه،  هندوانه و ملون و کلزا خسارت سنگینی وارد شده است.

وی تصریح کرد:  در بررسی‌های اولیه میزان خسارت وارده ۶۰۰ میلیارد ریال است که در صورت بازگشایی مسیرها و جاده ها و دسترسی گروه های ارزیاب خسارت به مناطق، میزان نهایی خسارات وارده اعلام خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: طی دو روز اخیر با بارش ۶۲ میلیمتری باران و طغیان رودخانه های فصلی در شهرستان دلگان بیشتر مناطق آسیب دیده کشاورزی،  بخش مرکزی و جلگه چاه هاشم می‌باشد.

خسارت بارندگی‌های اخیر  به بخش کشاورزی شهرستان لاشار 

قنبر نارویی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لاشار نیز پس از بازدیدی که از منطقه کرنگ وسورجاب داشت، افزود: بر اساس  برآورد اولیه ۶۵۰ هکتار از اراضی زراعی زیر کشت شبدر برسیم، جو، یونجه،باقلا،پیاز "سیرو وگرجه" و بادمجان  خسارت قابل توجهی وارد شده است.
 

 
وی با اشاره به خسارت وارد شده به قنوات وسیل بندهای حفاظتی مزارع و باغات، گفت: در بررسی‌های اولیه میزان خسارت وارده ۲۵۰ میلیارد ریال بوده که در صورت بازگشایی مسیرها و جاده ها و دسترسی گروه های ارزیاب خسارت به مناطق،  میزان نهایی خسارات برآورد و اعلام خواهد شد.

به گفته این مسئول، در دو روز گذشته ۵۰ میلی متر باران در سطح شهرستان باریده که باعث طغیان رودخانه های فصلی شده است.

اسکان بیش از سه هزار نفر در اردوگاه های اسکان اضطراری

 علیرضا میربهاءالدین، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از استمرار امدادرسانی به مناطق سیل زده جنوب استان خبر داد و گفت: به دنبال وقوع بارندگی شدید در جنوب استان از هشت دی ماه کار امدادرسانی به مردم آسیب دیده در ۱۳ شهرستان و ۵۵ روستا توسط ۱۸۳ تیم عملیاتی در حال انجام است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت : تعداد هزار و ۲۱۰ خانوار آسیب دیده به تعداد پنج هزار و ۱۷۸نفر توسط نجاتگران این جمعیت امداد رسانی شدند که از این تعداد ۶۵۸ خانوار به تعداد سه هزار و ۱۵۱ نفر  در سه اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان چابهار و هشت اردوگاه در شهرستان کنارک اسکان داده شده اند.
 

 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ادامه داد: ۸۷۵ نفر روز امدادگر با بکارگیری ۱۱۰دستگاه خودروی عملیاتی جمعیت هلال احمر استان در شهرستانهای چابهار، کنارک،سربازوفنوج،نیکشهر،زابل،نیمروز ،مهرستان،زاهدان،دلگان،هیرمند،سیب و سوران ،ایرانشهر کار امدادرسانی را بر عهده دارند.

۸ مسیر مسدود ناشی از سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان بازگشایی شد

جلال الدین قادری، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان از بازگشایی هشت مسیر مسدود شده ناشی از بارندگی های اخیر در جنوب استان با تلاش شبانه روزی عوامل راهداری خبر داد و گفت: همزمان با بارش نزولات آسمانی در جنوب استان ۱۶ محور شریانی و فرعی براثر طغیان رودخانه های محلی مسدود شد که با تلاش شبانه روزی راهداران این اداره کل هشت محور ارتباطی بازگشایی شد.

وی ادامه داد: همچنین تلاش راهداران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان برای بازگشایی محورهای شریانی دلگان- زهکلوت، کنارک - زرآباد و کنارک -جاسک و همچنین ۵ محور فرعی بزمان - دلگان، دلگان - هودیان، دلگان - جلگه، جلگه - چاه هاشم و فنوج - اسپکه با قوت ادامه دارد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان افزود: ۴۴۰ نیروی راهداری این اداره کل همزمان با هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید در قالب ۳۵ اکیپ با ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک در آماده باش کامل درآمدند و با شروع بارندگی های شدید در منطقه به ارائه خدمت پرداختند.

قادری تاکید کرد: توصیه می شود هم استانی ها ضمن پرهیز از انجام ترددهای غیر ضروری،در صورت نیاز با توجه به لغزنده بودن مسیر ناشی از تداوم بارندگی ها و برودت هوا  با رعایت فاصله طولی استاندارد و سرعت مطمئنه رانندگی کنند.

وی خاطر نشان کرد: آگاهی از آخرین وضعیت راههای جنوب سیستان و بلوچستان، شرایط راههای مسدود و بازگشایی شده، محدودیت های تردد وسایل نقلیه در جاده‌ها، دریافت مسیر و مسافرت بهینه بین شهرها از جمله اطلاعاتی است که مردم می توانند از طریق تماس با سامانه ۱۴۱ به آنها دست یابند.

انتهای پیام/

نظر شما