شناسهٔ خبر: 51796775 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

8 قربانی در استان های فارس، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و کرمان

روزهای بارانی و برفی یک هفته اخیر هر چند بخش زیادی از کمبودهای بارش و عوارض خشکسالی پاییز را جبران کرد اما وقوع سیل در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر افزون بر خسارت‌های میلیاردی به زیرساخت‌های جاده‌ای و شبکه آب و برق و تأسیسات چندین خانواده را عزادار و خسارت‌های جدی به خانه‌های مسکونی وارد کرد.

صاحب‌خبر -

روزنامه ایران:بر اساس گزارش‌های رسمی از استان‌های درگیر سیل و برف و کولاک، بیش از ۲۰ هزار نفر در ۱۷ استان بویژه استان‌های جنوبی کشور متأثر از حوادث جوی شدند.

«مجتبی خالدی»، سخنگوی سازمان اورژانس از جان باختن هشت نفر و مفقود شدن دو نفر در این سیلاب‌ها خبر داد و گفت: تعداد مصدومین سیلاب و بارندگی اخیر در استان‌های جنوبی کشور به ۱۴ نفر رسیده البته این تعداد مصدوم، تنها متعلق به استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان است.بیشترین قربانی سیل اخیر مربوط به استان فارس بوده است. در این استان ۲ هزار و ۳۵۱ خانوار در ۲۴ شهرستان دچار حادثه شده‌اند و در این حوادث پنج نفر جان خود را از دست داده و پنج نفر دیگر نیز مصدوم شده‌اند.در استان کرمان نیز به ۱۳۸ روستا در شش شهرستان امدادرسانی شده، همچنین شدت بارندگی در هرمزگان به حدی بود که علاوه بر خانه‌های شهری و روستایی، راه‌های ارتباطی نیز تخریب شده است. در استان سیستان و بلوچستان شدت بارش‌ها به حدی بوده که آب ۸۰ درصد خانه‌های کنارک را در بر گرفته و این خانه‌ها فعلاً قابل سکونت نیستند.

شمار جانباختگان سیلاب فارس به 5 نفر رسید«رحیم آزادی»، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری فارس گفت: در پی بارش‌های اخیر پنج نفر از هم استانی‌های ما جان خود را از دست دادند. از این تعداد یک نفر مربوط به شهرستان مهر، دو نفر شهرستان لارستان، یک نفر زرین دشت و یک نفر هم از داراب بوده‌اند.مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری فارس ادامه داد: بارش‌های اخیر و وقوع سیلاب افزون بر تلفات جانی منجر به خسارت‌های مالی زیادی به زیرساخت‌ها، منازل مسکونی، زمین‌های کشاورزی و ... شده است.

آزادی با تأکید بر اینکه حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در سیلاب اخیر با مشکل آبگرفتگی و تخریبرو به رو شده‌اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حال انجام ارزیابی میزان خسارت‌های ناشی از سیلاب هستیم، اما تا فروکش کامل آب میزان خسارت‌ها مشخص نخواهد شد.«حسین درویشی»، مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس نیز اعلام کرد: در پی سیلاب و آبگرفتگی در ۲۴ شهرستان استان، ۲ هزار و ۳۵۱ خانوار دچار حادثه شدند و به ۸ هزار و ۱۹۴ نفر حادثه دیده امدادرسانی شد.وی ادامه داد: در پی بارش باران ٢٤ شهرستان از جمله ارسنجان، استهبان، اقلید، جهرم، داراب، رستم، زرین‌دشت، سپیدان، شیراز، فسا، فیروزآباد، قیر و کارزین، لارستان، لامرد، ممسنی، نی‌ریز، خرامه، خنج، مهر، گراش، کازرون، مرودشت، خرمبید و اوز دچار سیل و آبگرفتگی و در برخی نقاط هم درگیر برف و کولاک شده‌اند.درویشی با بیان اینکه ۲ هزار و ۳۵۱ خانوار در این بازه زمانی دچار حادثه ناشی از آبگرفتگی و سیلاب شدند، افزود: در این بارش‌ها به ۸ هزار و ۱۹۴ نفر حادثه دیده امدادرسانی شده است. البته ۵ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند و به پنج مصدوم هم امدادرسانی شده است.

درویشی با اشاره به حضور ۱۸۳ تیم عملیاتی با ۷۰۰ نیرو و ۱۴۲ خودروی امدادرسانی، عنوان کرد: متأسفانه در این بارش‌ها ۳۵۱ خانه شهری و روستایی استان دچار آسیب شدند که با کمک نیروهای امدادی تخلیه آب از این خانه‌ها انجام شد.برف و کولاک در راه سیستان و بلوچستانهنوز مردم سیستان و بلوچستان بویژه در دو شهرستان چابهار و کنارک درگیر آسیب‌های ناشی از سیلاب هستند و آب از خانه‌های آنان خارج نشده این بار سازمان هواشناسی از ورود سامانه جدید بارشی به این استان خبر داده و با صدور هشدار سطح نارنجی تمام دستگاه‌های امدادی را به حالت آماده‌باش درآورده است. این سازمان تأکید کرده طی روزهای پایانی هفته با ورود سامانه بارشی جدید و بارش برف و کولاک دما در بیشتر مناطق استان 10 درجه کاهش خواهد داشت.

«محسن حیدری»، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «ایران» از صدور هشدار سطح نارنجی در این استان خبر داد و اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده با ورود سامانه بارشی جدید از صبح روز پنجشنبه (۱۶ دی ماه) با ورود توده هوای سرد، بارش برف و باران استان را فرا می‌گیرد. البته این سامانه تا صبح روز جمعه در استان پایدار خواهد بود و پس از آن به تدریج از استان خارج می‌شود.وی ادامه داد: برای آمادگی دستگا‌ه‌های امدادی استان برای شهرستان‌های زاهدان، ایرانشهر، بمپور، تفتان، چابهار، خاش، دشتیاری، دلگان، راسک، زابل، زرآباد، زهک، سراوان، سرباز، سیب و سوران، فنوج، قصرقند، کنارک، گلشن، مهرستان، میرجاوه، نصرت‌آباد، نیکشهر، نیمروز، ‌هامون و هیرمند هشدار نارنجی صادر شده است.

حیدری با تأکید بر اینکه مردم هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند، اظهار داشت: با توجه به سیلابی شدن مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر، کاهش دید و لغزنده شدن جاده‌ها و احتمال اختلال تردد در معابر، بویژه در شهرستان‌های خاش، تفتان، زاهدان، مناطق شمالی ایرانشهر (بزمان) و میرجاوه به دلیل بارش برف، همشهریان و مسافران از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند. همچنین ورزشکاران نیز به دلیل کولاک برف در قله‌های تفتان و بزمان، از فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کنند. حیدری خاطرنشان کرد: اکثر مناطق سیستان و بلوچستان با توجه به وزش باد شدید از سمت شمال طی روزهای پنجشنبه و جمعه، کاهش محسوس دما تا ۱۰ درجه سلسیوس را تجربه خواهند کرد.

آبگرفتگی 2 هزار خانه مسکونی در کنارک«عبدالغفور هوت»،

فرماندار کنارک با اعلام اینکه بیش از 2 هزار خانه در کنارک درگیر آبگرفتگی هستند به «ایران» گفت: شدت بارش‌های اخیر در این شهرستان بی سابقه بوده و با توجه به اینکه خاک کنارک نفوذپذیری کمی دارد نمی‌تواند بیش از پنج میلیمتر آب را در خود جای دهد.در واقع زمین این شهر کشش لازم برای جذب 350 میلیمتر بارندگی چند روز اخیر را نداشته و اکنون بسیاری از شهرها را آب فرا گرفته است.وی با تأکید بر اینکه امدادرسانی‌ها از ساعات اولیه آغاز شده، افزود: کار امدادرسانی با مشکلاتی مواجه است و از آنجایی که بسیاری از محله‌های این شهر دارای کوچه‌های باریک هستند روند کمک‌رسانی را با کندی مواجه کرده است. در این شرایط نهادهای حمایتی و خیران دقت کنند مردم آسیب‌دیده در این شهرستان شرایط مناسبی نداشته و به مواد غذایی، پتو و چادرهای امدادی نیاز دارند.هوت با اشاره به اینکه پنج مکان اسکان اضطراری با ظرفیت 2 هزار نفر در کنارک پیش‌بینی شده، خاطرنشان کرد: از آنجایی که بسیاری از مردم به هر دلیلی حاضر نیستند خانه‌های خود را ترک کنند و در مکان‌های اسکان اضطراری مستقر شوند اولویت در امدادرسانی‌ها با تخلیه آب از خانه‌ها و محلات دچار آبگرفتگی است تا مردم بتوانند به روند عادی زندگی خود برگردند. برای جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی از منازل مسکونی حداقل 200 کف‌کش جدید و دستگاه‌های لجن‌کش نیاز است و لازم است دیگر استان‌ها به یاری ما بیایند.

«علیرضا میربهاءالدین»، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم با اشاره به اینکه امدادرسانی به مردم آسیب دیده 27 روستای پنج شهرستان چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر و فنوج توسط 113 تیم عملیاتی همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: تاکنون 3 هزار و 565 نفر از شهروندان آسیب دیده سیلاب جنوب استان در قالب 821 خانوار توسط نیروهای هلال احمر امدادرسانی شده‌اند.وی با بیان اینکه از مجموع آسیب دیدگان سیلاب اخیر 2 هزار و 56 نفر در قالب 386 خانوار در چادر اسکان اضطراری داده شده‌اند، گفت: 498 نفر روز امدادگر با به‌کارگیری 60 دستگاه خودروی عملیاتی جمعیت هلال احمر استان امدادرسانی به سیلزدگان را برعهده دارند.اسکان سیلزدگان کرماناستاندار کرمان درباره جزئیات سیل اخیر در جنوب این استان در گفت‌وگو با «ایران» گفت: در استان کرمان در ۹ شهرستان بارندگی شدیدی را شاهد بودیم که حتی تا ۲۰۰ میلیمتر نیز در برخی مناطق گزارش بارندگی را داشته‌ایم.

علی زینی وند با اشاره به اقدامات مؤثر اندیشیده شده و هشدارها و اطلاع‌رسانی بموقع پیرامون احتمال بروز بحران ناشی از بارندگی افزود: با توجه به اینکه از یک هفته قبل هشدارهای لازم از سوی ستاد بحران داده شده بود، شاهد خسارت جانی نبوده‌ایم بجز دو موردی که در سیرجان اعلام شده که ظاهراً بر اثر بروز تصادف و انحراف خودرو به سمت نقطه آبگرفتگی اتفاق افتاده که این حادثه در دست بررسی است. اما به بخش کشاورزی خسارت‌های زیادی وارد شده است.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیستم آبرسانی به ۵۰ روستای تحت تأثیر سیل دچار مشکل است، اظهار داشت: در حال حاضر دسترسی جاده‌ای به ۱۳۶ روستا نیز به دلیل سیلاب قطع شده اما امکانات اولیه برای تأمین اسکان سیلزدگان و زیرساخت‌های آسیب شده ناشی از سیل نیز آماده شده است.این مقام ارشد استانی با بیان اینکه به منظور بررسی میدانی مناطق سیلزده در منطقه حضور پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: این سیل سنگینی بود که بیشتر مناطق جنوبی استان از جمله منوجان و قلعه گنج را درگیر کرده است و امیدواریم با فروکش کردن سیلاب وضعیت و مشکلات این مناطق نیز رفع شود. در حال حاضر تمام نیروهای امدادی در منطقه حضور دارند.استاندار کرمان با تأکید بر اینکه همه امکانات برای امدادرسانی به مردم سیلزده بسیج شده‌اند و در حال حاضر هیچ کسی مشکل اسکان ندارد، بیان داشت: از روز گذشته تیمی برای برآورد خسارت مالی کار خود را شروع کرده‌اند که بسرعت اقدامات لازم در این خصوص نیز انجام خواهد گرفت.

ساخت‌وساز‌های غیراصولی علت اصلی حوادث میناب

«مهرداد حسن‌زاده»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان هم به «ایران» گفت: با وجود امدادرسانی‌های انجام شده کماکان راه‌های ارتباطی 50 روستا به علت بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌های فصلی مسدود است. همچنین برق ۳۷ روستا و آب آشامیدنی ۲۵ روستا نیز قطع است و تلاش‌ها برای وصل آب و برق این روستا‌ها ادامه دارد.وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های میناب، پارسیان و یکی از روستاهای بندرعباس تخلیه اضطراری صورت گرفته است، ادامه داد: به دنبال این بارش‌ها خسارت‌های جدی به تأسیسات زیربنایی و کشاورزی وارد شده است که پس از برآورد نهایی اطلاع‌رسانی می‌شود. البته در برآوردهای اولیه مشخص شده بارش‌های اخیر (از چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته) حدود سه هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال به کشاورزان شهرستان‌های بندرعباس، میناب و پارسیان خسارت وارد کرده است.

حسن‌زاده در خصوص احتمال سرریز سد استقلال هشدار داد و گفت: رهاسازی آب سد استقلال میناب همچنان ادامه دارد و در صورت تداوم بارش‌ها در پایین دست سد، امکان افزایش شدت جریان آب و خطر غرق شدگی وجود دارد، لذا از مردم خواهشمندیم از نزدیکی به سد استقلال و رودخانه شهرستان میناب خودداری کنند.مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با تأکید بر اینکه مردم هشدارها در خصوص غرق‌شدگی را جدی بگیرند،گفت تمام دریچه‌های اضطراری سد استقلال میناب پس از بارندگی شبانه‌روز گذشته و پر شدن حجم آن باز شد. همچنین نسبت به تخلیه روستاهای پایین دست با توجه به این مسأله اقدام شده است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰۰ خانوار در شهرستان میناب در سیلاب اخیر دچار حادثه شده‌اند، گفت: بیشتر این خانوارها اهالی روستای «تمبک» میناب هستند که بر اثر سیلاب تخلیه اضطراری سد استقلال خانه‌هایشان دچار آبگرفتگی شده است.حسن‌زاده همچنین از ترمیم پل دوم میناب خبر داد و گفت: باید به این نکته توجه شود که شهرستان میناب در سال‌های دور باغ‌شهر بوده و ساخت‌وساز‌های غیراصولی 50 سال اخیر علت اصلی این حوادث بوده است.پیگیری وضعیت استان های سیلزده از سوی آیت الله رئیسینماینده ویژه رئیس‌جمهور به مناطق سیلزده جنوب کشور رفترئیس‌جمهور، وزیر نیرو را به عنوان نماینده ویژه مأمور کرد تا ضمن بازدید از مناطق و استان های سیلزده، گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده برای کمک و امدادرسانی به مردم در این استان‌ها ارائه کند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با پیگیری وضعیت سیلزدگان استان‌های جنوبی، وزیر نیرو را مأمور کرد تا به نمایندگی از رئیس‌جمهور راهی مناطق سیلزده جنوب کشور شود.

همچنین غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور به نمایندگی از آیت‌الله رئیسی در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، آخرین اقدامات و تدابیر انجام شده برای رسیدگی به وضع سیلزدگان را جویا شد. اسماعیلی همچنین بر امدادرسانی سریع به سیلزدگان و انجام اقدامات جهادی با همکاری گروه‌های مختلف برای رفع آبگرفتگی و لایروبی معابر و منازل مسکونی و تأمین اقلام مورد نیاز سیلزدگان تأکید کرد.در این تماس‌ها مقرر شد استانداران، خسارات وارده به مناطق مسکونی و باغات را برآورد کنند تا در جلسه آینده هیأت دولت در خصوص نحوه جبران خسارت تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/

نظر شما