شناسهٔ خبر: 51758628 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رشد ۴۰ درصدی آثار در چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر

دبیرخانه چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر اعلام کرد؛ ۴ هزار و ۳۴۵ هنرمند، ۱۰ هزار و ۸۶۲ اثر در رشته‌های دهگانه به جشنواره ارسال شده است که رشد ۴۰ درصدی آثار در این جشنواره را شاهد هستیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر؛ آقای سید عباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره با اعلام این خبر افزود: بنا به آمار موجود سایت، شاهد رشد ۳۴ درصدی در تعداد هنرمندان و رشد ۴۰ درصدی در تعداد آثار هستیم. در بین شرکت‌کنندگان ۲ هزار و ۵۶۰ خانم و هزار و ۷۸۵ مرد هستند. هزار و ۴۷۳ هنرمند از تهران شرکت کرده‌اند و ۲ هزار و ۸۷۲ هنرمند هم از دیگر استان‌های کشور که استان خراسان رضوی بعد از تهران با ۳۷۵ هنرمند، اصفهان با ۳۲۶ هنرمند و البرز با ۲۴۲ هنرمند در رده‌های بعدی هستند. 
 
آقای میرهاشمی افزود: در رشته نقاشی هزار و ۳۱۷ هنرمند نقاش ۳ هزار و ۲۴۰ اثر ارسال کردند. در رشته عکاسی ۸۴۷ عکاس با توجه به تک عکس و مجموعه عکس ۲ هزار و ۳۳ اثر به جشنواره فرستاده‌اند. در رشته گرافیک هم ۴۸۶ طراح، هزار و ۱۴۹ پوستر را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند. 
 
وی همچنین درباره رشته‌های دیگر گفت: ۴۶۱ تصویرساز هزار و ۱۲۰ اثر ارسال کردند و در رشته خوشنویسی ۳۲۹ خوشنویس ۷۲۰ تابلو در شاخه‌های مختلف خوشنویسی به دبیرخانه جشنواره فرستادند. در رشته نگارگری هم ۳۱۰ هنرمند ۶۰۰ اثر را برای انتخاب ارسال کرده‌اند. 
 
آقای میرهاشمی گفت: در رشته هنر‌های جدید هم ۲۰۱ هنرمند در شاخه‌های پرفورمنس، چیدمان و ویدئوآرت ۳۴۶ اثر را فرستادند. ۱۸۵ کاریکاتوریست با ۴۶۹ اثر بیشترین رشد را نسبت به دوره قبل داشته‌اند. در بخش آثار حجمی هم در رشته مجسمه ۱۷۹ هنرمند ۳۲۷ اثر و در بخش سرامیک، ۶۷ هنرمند ۱۲۵ اثر را به جشنواره فرستادند. در مجموع بیشترین رشد اثر و تعداد هنرمند برای رشته‌های کاریکاتور، نقاشی و تصویرسازی بوده است.
 
وی افزود: همچنین در بخش ایثار و فداکاری که در فراخوان جشنواره به‌عنوان بخش ویژه دیده شده است، ۴۶۳ هنرمند، ۷۳۳ اثر در رشته‌های مختلف ارسال کرده‌اند. 
 
دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در پایان از پژوهشگران و منتقدان هنر‌های تجسمی دعوت کرد تا با توجه به این آمار و سپس تماشای آثار تحلیل‌های خود را ارائه دهند تا ارائه آمار تنها به معنی اعداد و ارقام نباشد و بتوانیم از توان علمی پژوهشگران در نگاه تحلیلی بهره بگیریم. 
 
گفتنی است؛ پس از اعلام اسامی هنرمندان به تفکیک رشته‌ها در سایت جشنواره، جلسات انتخاب آثار با حضور دبیران و داوران به تناوب برگزار می‌شود و پس از این مرحله آثار ورودی به نمایشگاه اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما