شناسهٔ خبر: 51696868 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در تماس۵۰ دقیقه‌ای بایدن و پوتین مطرح شد؛

روسیه خواستار توافق‌های قانونی در مورد ضمانت‌های امنیتی است

مسئله اوکراین، تضمین‌های امنیتی، جنگ هسته‌ای و تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه روسیه مهمترین محور‌های گفتگوی بایدن و پوتین بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کرملین پس از پایان گفتگوی تلفنی ۵۰ دقیقه‌ای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به توضیح بخش‌هایی از محتوای گفتگوی دو طرف پرداخت.

یوری اوشاکوف، دستیار سخنگوی کرملین پس از گفتگوی تلفنی بین ولادیمیر پوتین و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، گفت: روسیه خواهان توافق‌های الزام‌آور قانونی در مورد تضمین‌های امنیتی است. ما به توافقات الزام آور قانونی در مورد تضمین‌های امنیتی نیاز داریم. رئیس جمهور ما بار‌ها بر این موضوع تاکید کرده است. موفقیت مذاکرات در مورد تضمین‌های امنیتی در شرق اروپا منجر به عادی سازی روابط دوجانبه بین روسیه و آمریکا خواهد شد. همچنین در این گفتگوی تلفنی تأکید شد که اگر مذاکرات بر سر تضمین‌های امنیتی موفقیت آمیز باشد، طبیعتاً به عادی سازی و شاید حتی بهبود روابط دوجانبه منجر خواهد شد.

وی درباره برگزاری نشست‌های روسیه با آمریکا، ناتو و اروپا درماه ژانویه افزود: مذاکرات تضمین‌های امنیتی در سه قالب در ژنو (روسیه-آمریکا)، بروکسل (روسیه-ناتو) و وین نشست روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) برگزار خواهد شد. مذاکرات در ژنو ۹ و ۱۰ ژانویه، در بروکسل در ۱۲ ژانویه و در وین در ۱۳ ژانویه برگزار می‌شود.

او افزود: رئیس هیئت ما در مذاکرات ژنو سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه است. در مورد بروکسل، ما در حال گفتگو هستیم. در نشست بروکسل، نمایندگان روسیه شامل یک معاون وزیر خارجه، یک معاون وزیر دفاع و همچنین دیگر دیپلمات‌های عالی رتبه، نظامی و سایر مقامات خواهند بود. در وین، هیئت روسی به ریاست الکساندر لوکاشویچ، نماینده دائم روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

پایان تماس تلفنی ۵۰ دقیقه‌ای بایدن و پوتین

اوشاکوف در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا که به صراحت اعلام کرده است که واشنگتن سلاح‌های تهاجمی در اوکراین مستقر نخواهد کرد، گفت: بایدن به صراحت گفته است که آمریکا قصد ندارد تسلیحات حمله تهاجمی به اوکراین ارسال کند. پوتین نیز تعهد کتبی نپیوستن اوکراین به ناتو و استقرار نیافتن تجهیزات نظامی ناتو در کشور‌های شوروی سابق را خواستار شد.

دستیار سخنگوی کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین با همتای آمریکایی خود درباره جنگ هسته‌ای صحبت کرده است و گفته جنگ هسته‌ای نباید آغاز شود، زیرا نمی‌توان در آن پیروز شد. خیلی مهم است که رئیس جمهور بایدن ضمن تایید اظهارات رئیس جمهور پوتین چندین بار در این تماس تلفنی گفت که جنگ هسته‌ای نباید آغاز شود و نمی‌توان در آن پیروز شد.

این مقام کرملین در ادامه گفت که رئیس جمهور روسیه به همتای آمریکایی خود هشدار داده است که تحریم‌های جدید احتمالی علیه روسیه در ارتباط با مسئله اوکراین ممکن است منجر به قطع روابط مسکو و واشنگتن شود.

به گفته اوشاکوف، بایدن نیز به پوتین درباره تحریم‌های جدید مالی، نظامی و اقتصادی علیه روسیه در صورت تشدید تنش در مرز‌های غربی این کشور هشدار داد که پوتین به وضوح پاسخ داد که این یک اشتباه بزرگ است که البته ممکن است به قطع کامل روابط منجر شود. وی در انتها گفت چنین تحریم‌هایی عواقب جدی در پی خواهد داشت و ابراز امیدواری کرد که این اتفاق نیفتد.

انتهای پیام/

نظر شما