شناسهٔ خبر: 51696043 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پس از گفت و گوی تلفنی پوتین و بایدن؛

کرملین: روسیه خواستار توافق‌های قانونی در مورد ضمانت‌های امنیتی است

تهران-ایرنا- سخنگوی کاخ کرملین پس از گفت و گوی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با جو بایدن همتای آمریکایی خود اعلام کرد که مسکو خواستار توافق‌های قانونی در مورد ضمانت‌های امنیتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در گفت و گو با "اسپوتنیک" تایید کرد که گفت و گوی تلفنی بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و جو بایدن همتای آمریکایی وی به پایان رسید.  
از سوی دیگر یوری یوشاکوف مشاور ولادیمیر پوتین مذاکرات روز پنجشنبه میان دو رئیس جمهوری را مفصل توصیف کرد و گفت که در این مکالمه تلفنی ۵۰ دقیقه‌ای همه موضوعات اصلی مورد بحث قرار گرفت.  
وی  اظهار کرد پوتین به بایدن درباره اصول کلیدی اسناد ارائه شده قبلی درباره امنیت توضیح داد و افزود که روسیه خواستار توافقات الزام آور قانونی در زمینه ضمانت‌های امنیتی است.  

مشاور رییس جمهوری روسیه همچنین اضافه کرد که بایدن به صراحت گفته است آمریکا قصد ندارد تسلیحات تهاجمی در اوکراین مستقر کند.
پوتین روز پنجشنبه فرا رسیدن سال نو میلادی را به رئیس جمهور آمریکا تبریک گفت و اعلام کرد که روسیه و آمریکا باید به طور سازنده برای مقابله با تهدیدات با یکدیگر همکاری کنند.  

 در همین حال، سخنگوی کاخ سفید درباره این گفت و گوی تلفنی اعلام کرده است جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواست تنش‌ها با اوکراین را کاهش دهد.  
به گفته جن ساکی سخنگوی کاخ سفید، بایدن در این گفت و گوی تلفنی از دیپلماسی، که از اوایل سال آینده با گفت و گوی دوجانبه ثبات راهبردی، شورای ناتو- روسیه و سازمان امنیت و همکاری در اروپا آغاز می‌شود، حمایت کرد.  
سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت بایدن تاکید کرد که پیشرفت اساسی در این گفت و گوها تنها در فضای کاهش تنش‌ها می‌تواند بدست آید.  
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه پیش از این در پیامی به بایدن با تبریک فرا رسیدن سال نو میلادی خاطرنشان کرد که روسیه و آمریکا به عنوان دو کشور دارای مسئولیت ویژه برای تامین ثبات بین المللی و منطقه‌ای می‌توانند و باید با یکدیگر همکاری سازنده داشته باشند.  
پوتین تصریح کرد: اطمینان دارم با اجرای توافق‌های خود که در اجلاس ماه ژوئن (سران روسیه و آمریکا) در ژنو و تماس‌های بعدی دو طرف بدست آمده است می‌توانیم به سمت جلو حرکت کنیم و روابط خوبی را بین دو کشور مبتنی بر احترام متقابل و توجه به منافع یکدیگر برقرار کنیم.  
روابط روسیه و آمریکا بسیار پرتنش است و مسکو بارها به آمریکا درباره سیاست‌های توسعه طلبانه بویژه استقرار تسلیحات تهاجمی پیشرفته در مجاورت مرزهای روسیه و برگزاری رزمایش‌ها در منطقه دریای سیاه هشدار داده است.  
روسیه همچنین به آمریکا هشدار داده است که درصورت عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو که واشنگتن خواهان آن است، مسکو اقدامات نظامی بکار خواهد گرفت.

نظر شما