شناسهٔ خبر: 51695897 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گوی ۵۰ دقیقه ای روسای جمهوری آمریکا و روسیه

کاخ سفید: بایدن در گفت و گو با پوتین خواستار کاهش تنش ها با اوکراین شد

نیویورک- ایرنا- سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواست تنش ها با اوکراین را کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنج شنبه به وقت محلی در بیانیه ای درباره گفت و گوی تلفنی ۵۰ دقیقه ای بایدن با پوتین افزود بایدن تصریح کرد که اگر روسیه حملات بیشتری به اوکراین را ترتیب دهد، آمریکا و متحدان و شرکای آن قاطعانه پاسخ خواهند داد.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد بایدن همچنین از دیپلماسی، که از اوایل سال آینده با گفت و گوی دوجانبه ثبات راهبردی، شورای ناتو-  روسیه و سازمان امنیت و همکاری در اروپا آغاز می شود، حمایت کرد.

جن ساکی اظهار داشت بایدن تاکید کرد که پیشرفت اساسی در این گفت و گوها تنها در  فضای کاهش تنش ها می تواند بدست آید.

پیش از انتشار بیانیه کاخ سفید، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد مقامات کاخ سفید اعلام کردند بایدن و پوتین روز پنج شنبه به وقت محلی ۵۰ دقیقه با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند.

این خبرگزاری آمریکایی درباره این گفت و گوی تلفنی نوشت که پوتین خواهان این تماس شده بود. این دومین تماس میان رهبران دو کشور در ماه جاری و  پیش از برنامه گفت و گوی میان مقامات ارشد آمریکایی و روسی در ۱۰ ژانویه در ژنو است.

پیش از این، بایدن و پوتین هفتم دسامبر ( ۱۶ آذر) با یکدیگر به صورت مجازی دیدار و درباره موضوعات مختلف از جمله ایران و نیز بطور ویژه درباره اوکراین با یکدیگر گفت و گو کردند.

به گفته "امیلی هورن" سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، واشنگتن علاقه مند به تعامل با روسیه برای گفت و گوی امنیتی راهبردی در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ) است.

سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن پیش از این به تارنمای هیل گفته بود که آمریکا تصمیم ناتو برای برگزاری نشست شورای ناتو وروسیه را در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) را درک می کند و یک مقام ناتو نیز این نشست را تایید کرده است.

همچنین، شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل جلسه خواهد داد.

آمریکا و متحدانش مدعی هستند که حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود و پوتین درصدد حمله به کی‌یف است در حالی که مسکو بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین عادی است.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

نظر شما