شناسهٔ خبر: 51616263 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

گرامیداشت تاسیس سازمان نهضت سواد آموزی باحضور شفیع پور معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش شهر تهران

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در هفته سواد آموزی با حضور شفیع پور معاون سوادآموزی درمنطقه 7

نهضت سواد آموزی با حرکت جهادی تلاش کرد تا شکاف موجود در عرصه تحصیل دانش، را برطرف کند و عدالت علمی در سراسر کشور ایجاد شود و در این زمینه از ظرفیت های مردمی به بهترین شکل بهره برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، مراسم گرامیداشت تاسیس سازمان نهضت سواد آموزی باحضور شفیع پور معاونت سواد آموزی، میلانی رئیس اداره برون سپاری،حق شناس سرپرست آموزش وپرورش منطقه 7 ، و همکاران حوزه سواد آموزی و آموزش دهندگان فعال و سوادآموزان موفق آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.
در این گردهمایی؛ نمایشگاهی از صنایع دستی و دستاوردهای سواد آموزان برگزار شد.

این مراسم در مدرسه پیام انقلاب برگزار گردید  و از سواد آموزان برتر وآموزش دهندگان فعال منطقه و مدیران فعال در عرصه سواد آموزی تقدیر به عمل آمد. 
در ادامه نشست جلسه بهبود کیفیت سواد آموزی برگزار شد که معاون سواد آموزی آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تبریک هفته سواد آموزی و گرامیداشت سالروز نهضت سوادآموزی به فرمان تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی در هفتم دی‌ماه 1358 و ذکر دستاوردهای این سازمان آموزشی و فرهنگی گفت: نهضت سواد آموزی با حرکت جهادی تلاش کرد تا شکاف موجود در عرصه تحصیل دانش، را برطرف کند و عدالت علمی در سراسر کشور ایجاد شود و در این زمینه از ظرفیت های مردمی به بهترین شکل بهره برد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: براساس آمار، اگر کل جامعه جهانی باسواد شود ١٢درصد از فقر مطلق جهان کاهش پیدا می‌کند و اگر میانگین تحصیلات یک کشور به اندازه یک پایه افزایش یابد، ١٠درصد بر درآمد ناخالص آن کشور افزوده می‌شود، براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، میانگین پایه سواد در ایران تا کلاس هشتم است و اگر در آینده میانگین سواد به پایه‌های نهم و دهم ارتقا یابد، به ازای هر کلاس ۱۰ درصد درآمد ناخالص ملی افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه شهر تهران باسوادترین شهر کشور است، اظهارداشت: تهران سال ۱۳۹۵، در جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال، ۹۰ هزار بی‌سواد داشته است که اکنون در جامعه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ۱۰ تا ۴۹ سال، ۳۰ تا ۳۵ هزار بی‌سواد مطلق هستند و عمده این جمعیت پراکنده هستند.
شفیع‌پور گفت: ۹۹.۴ درصد جمعیت شهر تهران باسواد هستند و این شهر به ازای هر هزار نفر ۲نفر بی‌سواد دارد که به دلیل مهاجرپذیر بودن شهر تهران(مهاجران داخلی و خارجی) بیشترین بی‌سوادی در بین اتباع خارجی به خصوص اتباع افغانستانی است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: با توجه به تغییرات سیاسی در کشور افغانستان، اکنون با موجی از مهاجران افغانستانی مواجه هستیم که بسیاری از آنان بی‌سواد هستند، اتباع متقاضی هستند اما ظرفیت‌ها محدود هستند، در سوادآموزی ایرانی متقاضی چندانی نداریم و به سختی می‌توانیم بی‌سواد ایرانی را جذب کنیم، به عنوان مثال در منطقه ۶، ۲۶ نفر بی‌سواد اعلام شده که پیدا کردن آنان در جمعیت ۶هزار نفری دشوار است.
وی با اشاره به اینکه با سوادی منجر به توانمندی و آگاهی افراد می‌شود، بیان کرد: طبق اعلام سازمان زندان‌ها، ۶۷ درصد زندانیان بی‌سواد یا کم‌سواد هستند و طبق اعلام راهنمایی رانندگی بیش از ۹۰ درصد افرادی که در پیاده‌روها تصادفات منجر به مرگ داشته‌اند کم‌سواد یا بی‌سواد بوده‌اند و به همین نسبت آسیب‌های اجتماعی در آمارهای بهزیستی و کمیته امداد هم دیده می‌شود.
شفیع‌پور با تاکید بر همکاری همه نهادها و سازمان‌ها با آموزش و پرورش برای کاهش و انسداد بی‌سوادی اظهارداشت: کمیته پشتیبانی از سوادآموزی در سطح استان فعال است و ۲۰ نهاد دولتی از جمله مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور،‌ صدا و سیما،‌ سازمان ثبت و احوال، ‌سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری‌ها، مرکز آمار، شورای عالی پشتیبانی، وزارت کار، وزارت ارشاد، وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید در حوزه سوادآموزی با آموزش و پرورش همکاری کنند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش پایتخت گفت: قانون الزامی کردن باسوادی باید توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شود و ۲ سال به صورت بسته‌های تشویقی اعلام کنند افراد بی‌سواد اگر با سواد شوند به عنوان مثال یارانه آنان افزایش یا دوران سربازی کاهش می‌یابد، اگر بیکار هستند وام خوداشتغالی به آنان ارائه شود یا قوانین تنبیهی اعمال شود که در مدت ۲ سال اگر افراد برای باسوادی مراجعه نکردند از خدمات اجتماعی و تربیتی محروم شوند.
شایان ذکر است هفتم دی سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره) است، امسال چهل و یکمین سالروز تشکیل این نهضت است و یکم تا هفتم دی، هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.

 


 

نظر شما