شناسهٔ خبر: 51597719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

محمد زاده معاون وزیر و رئیس سازمان

تشریح وضعیت سواد در ایران قبل و پس از پیروزی انقلاب از نگاه معاون وزیر و رئیس سازمان

محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان طی گفتگوی گزارشی با خبرنگار این روابط عمومی به مناسبت چهل و دومین سال تاسیس نهضت سوادآموزی ضمن تبریک فرارسیدن هفته سوادآموزی، به تشریح وضعیت سواد آموزی در کشور پرداخت

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی ، محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان طی گفتگوی گزارشی با خبرنگار این روابط عمومی به مناسبت چهل و دومین سال تاسیس نهضت سوادآموزی ضمن تبریک فرارسیدن هفته سوادآموزی، به تشریح وضعیت سواد آموزی در کشور پرداخت .

محمد زاده درآغاز این گفتگوی خبری ضمنعرض سلام و درود به روان پاک شهداء و حضرت امام خمینی (ره) و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به تأکید امام به موضوع سوادآموزی اشاره کرد و گفت : امام راحل با توجه  ونگاه جامع به مسأله علم آموزی درهمان سالهای ابتدایی انقلاب سوادآموزی را در گام اول باعث ایجاد فرصت آموزش همگانی و محرومیت زدایی از قشر بی سوادجامعه و در گام دوم ایجاد فرصت برای تبدیل فرهنگ وابسته کشور به فرهنگی مستقل می دانستند .

محمدزاده در خصوص وضعیت سوادآموزی در کشور ضمن توضیحاتی  بیان داشت : تا آخرین سال‌های سقوط رژیم شاهنشاهی خیل عظیمی از کودکان لازم‌التعلیم از امکان ورود به مدارس محروم بودند و به همین دلیل روز به روز با توجه به روند صعودی رشد جمعیت، بر تعداد بی سوادان جامعه افزوده می‌شد. به طوری که طبق سرشماری سال 1355 خورشیدی، از کل جمعیت 27.1 میلیون نفری 6 ساله به بالا، 14.2 میلیون نفر (52.5%) بی‌سواد بوده‌اند.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی ادامه داد :یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و با توجه به اهمیت و ضرورت سوادآموزی، به فرمان امام خمینی‌(ره)، در دی‌ماه 1358 نهضت سوادآموزی تأسیس شد. در اساسنامه نهضت سوادآموزی، هدف از تشکیل این نهاد از بین بردن بی سوادی در کشور اعلام شد و در این اساسنامه که در سال 1363 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، نهضت، سازمانی وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش اعلام گردید. در این اساسنامه قید گردید سرپرست نهضت به عنوان معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان انجام وظیفه کند.

محمد زاده خاطر نشان کرد : پس از تاسیس نهضت سوادآموزی تا سال 1365 نزدیک به 11 میلیون نفر به باسوادان کشور افزوده شد و نرخ باسوادی کشور از 47.5% به حدود 61.8% رسید. لیکن به علل گوناگون و از جمله رشد سریع جمعیت و فقدان امکانات آموزشی برای همة خردسالان، قدر مطلق بی سوادی نه تنها کاهش نیافته بلکه حدود 600 هزار نفر نیز افزایش داشته است. با اجرای طرح بسیج عمومی سوادآموزی در سال 1369 و آموزش بیش از 4.1 میلیون نفر بی سواد مطلق در طول یک دهه، در سال 1375 نرخ با‌سوادی در ایران به 79.5% رسید(18% افزایش). این افزایش در سرشماری 1385 ، 90 و 1395 به ترتیب به 84.6% ، 84.8% و 87.6% ادامه پیدا کرد و در برآوردسال 1400 این رقم به 90.5 درصد افزایش یافته است. اما هنوز جامعه ما با حدود 7.5 میلیون بی‌سواد روبروست ولیکن آمار بی سوادی در گروه هدف سازمان که 49 - 10 ساله ها را شامل می شود حدود 1.5 میلیون نفر می باشد.

شایان ذکر است که انعکاس اخبار مربوط به این گفتگو در خصوص اقدامات و دستاوردهای چهل و دو ساله ،در طول هفته سوادآموزی تداوم خواهد داشت.

نظر شما